خیلی هیجان‌زده نشوید؛ Steam Deck می‌تواند به راحتی به قبرستان سخت‌افزاریِ Valve ملحق شود!

خیلی هیجان‌زده نشوید؛ Steam Deck می‌تواند به راحتی به قبرستان سخت‌افزاریِ Valve ملحق شود!

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 8 ماه و 23 روز پیش

فهرست مطالب

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، Valve چند هفته پیش به صورت رسمی از Steam Deck رونمایی کرد. طبق نظر اکثریت، Steam Deck پتانسیل تبدیل‌شدن به یک محصول فوق‌العاده را دارد و با توجه به افزایش محبوبیت PC Gaming،  آخرین محصول Valve می‌تواند برای خیلی‌ها قدمی مقرون‌ به‌ صرفه به سمت بازار PC و استیم باشد.

همچنین با توجه به دسترسیِ راحت و فاکتور "جذابیت و باحال‌بودنِ" امکان بازی‌کردن مجموعه‌ی بازی‌های استیم برروی یک PC دستیِ مخصوص بازی، مردم به صورت قابل توجهی برای این محصول هیجان‌زده هستند؛ ولی بد نیست یادآوری کنیم که اکثر محصولات سخت‌افزاری ارائه‌شده از سوی استیم با اینکه به نوبه‌ی خود دستگاه‌هایی پیشرفته بوده‌اند، اکثرا پس از مدتی از زیر تیغ گذشته و به حال خود رها شده‌اند.

با معرفی اخیر Switch OLED که حتی وفادارترین هواداران Nintendo را هم ناامید کرد، تقریبا مشخص شد که بازار به یک دستگاه گیمینگ قابل‌حملِ دیگر برای رفعِ برخی کمبودها نیاز دارد. پتانسیل و امکان اینکه Steam Deck و Valve بتوانند به Nintendo ضربه بزنند، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد؛ مخصوصا که هر دو دستگاه قابل‌حمل بوده و دارای قابلیت اتصال (dockable) هستند.

دستگاه Steam Deck از نسخه‌ای ویژه از SteamOS (یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس که اولین بار در سال 2013 معرفی شد) بهره‌مند بوده و کاربران می‌توانند تقریبا تمامی بازی‌های موجود در کتابخانه‌ی بازی‌های ِاستیم را از طریق آن اجرا کنند. هم‌چنین Valve اعلام کرده که این نسخه از SteamOS کاملا برای سیستم‌های دستی بهینه‌سازی شده و با نسخه معرفی‌شده در سال 2013 تفاوت‌های بسیاری دارد.

اولین حضور SteamOS

شک و گمان ما نسبت به Steam Deck چندان بی‌دلیل نیست؛ به هر حال هنوز روزهای معرفی "ماشین استیم" (Steam Machine) و سرنوشت شومِ آن را فراموش نکرده‌ایم.  برای آن دسته از افرادی که یادشان نیست، "ماشین استیم" گروهی از PCهای از پیش سرهم‌شده توسط چندین تولیدکننده مختلف بودند که طبق قول Valve، از SteamOS استفاده کرده و قرار بود بازار کنسول‌های گیمینگ را متحول کنند.

روی کاغذ باور بر این بود که بعد از نشستن روبروی تلوزیون و استفاده از این دستگاه، PCگیمرها دیگر محدود به نشستن پشت میز نبوده و در نتیجه کمتر کسی حاضر به خرید PlayStation یا Xbox خواهد شد.

"ماشین استیم" از جمله پروژه‌های ناموفق Valve در چند سال گذشته است؛ چیزهای زیادی را می‌توان از جمله دلایل شکست این پروژه نام برد اما اساسا در یک جمله می‌توان گفت که  Valve لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهانش برداشت و سعی کرد با تنها یک پروژه قله‌های زیادی را فتح کند.

همچنین متکی‌بودن بخش بزرگی از SteamOS به لینوکس که از دیگر تلاش‌های Valve برای مستقل‌سازی و بی‌نیاز کردن PC گیمینگ از Windows بود، ضربه‌ی بدی به این شرکت و محصولش زد؛ چرا که بسیاری از تولیدکنندگان در آخر به خاطر عدم علاقه‌ی مصرف‌کنندگان به SteamOS و نبود تقاضا، سیستم‌های خود را همراه با Windowsـی از پیش نصب‌شده روانه بازار کردند.

با توجه به نسخه‌ی اولیه SteamOS و مملو از باگ‌بودن آن، تعجبی نیست که چرا این محصول نتوانست برای سیستم عاملی که برای چندین سال عملکردی قابل قبول داشته، رقیب بزرگی باشد. همچنین زمان‌بندی نه چندان خوب باعث شد تا "ماشین استیم"، سیستم عامل SteamOS و کنترلرهای استیم همگی در سال 2013 معرفی شوند؛ که البته بعدها به خاطر تاخیرهای متعدد "ماشین‌های استیم"  مبتنی بر Steam OS و کنترلرهای استیم در اواخر سال 2015 روانه‌ی بازار شدند.

تمامی این اتفاقات منجر شد که یکی از اولین ماشین‌های تجاری استیم در اوایل سال 2014 با تکیه بر سیستم‌عامل ویندوز عرضه شود. سیستم Alienware Alpha زمان عرضه با برچسب "آماده‌ی استفاده از SteamOS" منتشر شد ولی از آنجایی که Valve می‌خواست به هر نحوی شده ثابت کند که سیستم‌عامل این شرکت سبب اضافه‌شدن تنوع مورد نیاز به بازار PC گیمینگ خواهد شد، با اقبال عمومی خوبی مواجه نشد.

در آخر، ماشین‌هایی مبتنی بر SteamOS به صورت مداوم نسبت به ماشین‌های مبتنی بر Windows 10 عملکرد ضعیف‌تری داشته و همین سبب شد تا درخواست برای "ماشین‌های استیم" کم‌تر و کم‌تر شود. Valve سریعا در سال 2018 هرگونه اشاره‌ای به این پروژه را از وبسایت خود حذف کرد و اکنون از آن پروژه تنها یک صفحه‌ی خالی به جای مانده است.

محصولات مورد علاقه‌‌ی طرفداران

در حالی که "ماشین‌های استیم" موفقیتی نداشتند، بعد از عرضه‌ی کنترلرهای استیم در سال 2015، دنباله‌ای فرقه‌مانند از آن‌ها بازار را پر کردند. تولید آن‌ها در ابتدا برای تبدیل‌کردن "ماشین‌های استیم" به جایگزینی مناسب برای کنسول‌های گیمینگ و کمک به گیمرهای کنسولی و افرادی که به کنترلر عادت داشتند، برای انتقال به موس و کیبورد بود.

در واقع، عملکرد کنترلرها به قدری خوب بود که کاربران PC با خوشحالی کنترلرها را خریداری کرده تا به خاطر بهینه‌سازی بسیار خوب، به جای کنترلرهای Xbox از آن‌ها استفاده کنند. با گذشت زمان کنترلر استیم طرفدارانی کم ولی متعهد پیدا کرد؛ افرادی که از پدهای غیرمعمول، گزینه‌های شخصی‌سازی و بازخورد لمسی کنترلر راضی بودند.

اما خب در نهایت این‌ها برای نگه‌داشتن "ماشین‌های استیم" در بازار کافی نبوده و Valve در سال 2019 تصمیم گرفت که تولید و عرضه‌ی این محصول را به صورت کلی متوقف کرده و موجودیِ باقی‌مانده در انبار را نیز به قیمت 5 دلار در فروشی بزرگ عرضه کند. در حالی که کنترلرهای Xbox و PlayStation همچنان پادشاهی می‌کنند، کنترلر استیم زمانی که با یکی دیگر از محصولات Valve که دیگر تولید نمی‌شود یعنی "استیم لینک" (Steam Link) جفت شد، به پتانسیل اصلیِ خود رسید.

مفهوم و طرح "استیم لینک" بعدها توسط یک جایگزینِ نرم‌افزاری موفق شد اما در طراحیِ اصلی و به شکل فیزیکی، این جعبه‌ی کوچک از طریق ارتباط اینترنتی قابلیت پخش و استریم بازی‌ها و یا سایر محتویات را از PC (یا "ماشین استیم"، در صورتی که از معدود صاحبان این دستگاه‌ها بودید!) به تلوزیون ممکن می‌ساخت. این محصول باری دیگر گیمرها را از میز جدا ساخته و اجازه می‌داد تا با متصل‌کردن یک کنترلر به سیستم خود بتوانند به راحتی از روی مبل به بازی‌کردن بپردازند.

من به یاد دارم که این ویژگی‌ها سبب دمیده‌شدن روحی تازه به بازی‌های چند‌نفره‌ی محلی که همگی روی مبل می‌نشستیم، شد و حتی من با دوستانم چندین کنترلر متصل کرده و بازی‌هایی نظیر Gang Beasts ،Overcooked و Castle Crashers را بازی کردیم. اگر یک تلوزیون هوشمند سازگار با اندروید دارید، هنوز می‌توانید با دانلود کردن برنامه‌ی "استیم لینک" از بسیاری از این ویژگی‌ها استفاده کنید ولی در سال 2018 زمانی که سخت‌افزار فیزیکی حذف شد، برای بسیاری اتفاقی تلخ و شیرین بود.

وضعیت تماما هم غم‌انگیز و فاجعه‌بار نیست

البته خب تمامیِ محصولات Valve هم به طرز غم‌انگیزی کنار گذاشته نشده‌اند. هدست‌های واقعیت مجازیِ Valve Index زمانی که استیم آن‌ها را با یک کپیِ رایگان از بازی تحسین‌شده Half Life: Alyx منتشر کرد، در 31 کشور به صورت کامل به فروش رسیدند و طبق آمار، درخواست برای آن‌ها هم‌چنان بالاست. براساس نظرسنجیِ سخت‌افزاریِ استیم، نزدیک به 16.7 درصد از تمامی‌ هدست‌های واقعیت‌ مجازیِ حاضر در استیم، علیرغم قیمت 999 دلاری Valve Index در مقایسه با قیمت 399 دلاریِ Oculus Rift، هدست‌های Valve Index هستند.

اگر Steam Deck با احتیاط پیش برود، می‌توان امید به موفقیت آن داشت؛ ولی Valve باید از تجربیات پیشین خود در رابطه با محصولات سخت‌افزاری‌اش درس گرفته باشد و اکنون به خوبی از آن‌ها استفاده کند. مطمئنا بازار و درخواست برای PC‌های گیمینگ دستی وجود دارد (علیرغم اینکه لپ‌تاپ‌های گیمینگ اکنون کاملا در دسترس هستند) و چندین دستگاه نظیر Alienware Concept UFO نیز در گذشته، زمانی که در رویداد CES 2020 معرفی شدند، بازخوردهای خوب و مثبتی دریافت کردند.

در واقع شما هم‌اکنون نیز می‌توانید PCهای گیمینگ دستی نظیر GPD WIN 3 یا Aya Neo را خریداری کنید؛ 2 پروژه‌‌ای که با کمک تامین بودجه به صورت عمومی ثابت کردند که مردم حاضرند برای PCهای دستی هزینه پرداخت کنند. بازار و تقاضا وجود دارد، تنها مساله این است که محصول مورد نظر باید بتواند خواسته‌ها و انتظارات کاربران را به بهترین شکل ممکن برآورده کند.

نظر شما چیست؟ به نظرتان Steam Deck می‌تواند با موفقیت خود سبب تغییر جهت صنعت بازی و اضافه‌شدن جریانی تازه به آن باشد یا همانند دیگر پروژ‌های Valve باید پس از مدتی با آن خداحافظی کنیم؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط