هجوم ابرقهرمان‌ها و جدای‌ها به بازی‌های ویدئویی باید متوقف شود!

هجوم ابرقهرمان‌ها و جدای‌ها به بازی‌های ویدئویی باید متوقف شود!

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 1 ماه و 5 روز پیش

فهرست مطالب

«ابرقهرمان‌ها»، یا همان «سوپرهیروها» (Superheroes) موضوع جدیدی در صنعت بازی‌های ویدئویی نیستند. درواقع، از زمان کنسول‌های کلاسیک آتاری و سگا، بازی‌های مختلفی با محوریت ابرقهرمانان گوناگون ساخته شده‌اند. جالب است بدانید که اولین بازی سوپرهیرویی، یک نسخه از «اسپایدرمن» بود که در سال 1979 برای کنسول Atari 2600 منتشر شد.

با گذر زمان و ورود تکنولوژی‌های نو و کنسول‌های جدید، سازندگان توانستند دنیاها و شخصیت‌های باورپذیرتر و واقع‌گرایانه‌تری برای این ابرقهرمانان خلق کنند و بهتر از پیش بتوانند از پتانسیل آن‌ها استفاده کنند. برخی از این عناوین هم واقعا بازی‌های موفق و شایسته‌ای بودند. به عنوان مثال، در طول نسل هفت و ابتدای نسل هشت، شاهد انتشار سگانه‌ی Batman Arkham بودیم که بدون شک از بهترین آثار تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود. در سال‌های پایانی نسل هشت هم یک نسخه جدید و متفاوت از سری Spider Man توسط استودیوی Insomniac Games ساخته شد که موفقیت‌های بسیار زیادی کسب کرد.

بنابراین، همانطور که شما هم می‌دانید، ابرقهرمانان همواره در صنعت گیم حضور داشته‌اند. اما در چند سال اخیر، سازندگان بسیار بیشتری به ساخت بازی‌هایی با محوریت ابرقهرمان‌ها روی آورده‌اند. مطمئنا شما هم متوجه این هجوم بی‌رویه شده‌اید؛ و این موضوع بحث‌برانگیز این مقاله از اگزوگیم است. تا ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

در حال حاضر، تعداد بسیار زیادی از بازیسازان مختلف، مشغول ساخت بازی‌های ابرقهرمانی هستند. استودیوی Rocksteady Games مشغول ساخت Suicide Squad: Kill The Justice League است و از طرف دیگر، استودیوی Warner Bros Montreal هم برروی عنوان Gotham Knights، که ادامه‌ی همان فرمول سگانه‌ی بتمن است، کار می‌کند. در زیر پرچم سونی، استودیوی Insomniac Games هم تقریبا به صورت کامل برروی ساخت بازی‌های ابرقهمانی متمرکز شده؛ آن‌ها در طول چند سال اخیر، دو بازی Spider-Man و Spider-Man: Miles Morales را ساختند و اکنون درگیر ساخت دو بازی ابرقهرمانی Spider-Man 2 و Wolverine می‌باشند. حتی استودیوی Monolith Studios، سازنده‌ی سری Middle-Earth: Shadow of نیز اکنون برروی یک بازی با محوریت شخصیت Wonder Woman کار می‌کند.

فارغ از این استودیوها، که می‌توان گفت که کلا تخصصشان در خلق آثار ابرقهرمانی است، بسیاری از سایر استودیوهای صنعت گیم که ریشه‌ای در ساخت بازی‌های ابرقهرمانی ندارند نیز برروی یک بازی ابرقهرمانی کار می‌کنند! مثلا Firaxis Games، سازنده‌ی سری بازی‌های XCOM اکنون مشغول ساخت یک بازی ابرقهرمانی با نام Marvel’s Midnight Suns است! سال گذشته، استودیوی Eidos Montreal که سری دوست داشتنی Deus Ex را در کارنامه‌ی خود دارد، بازی Guardians of The Galaxy را تحویلمان داد. این درحالیست که تمامی عناوین LEGO ابرقهرمانی‌ را فاکتور گرفته‌ایم! و اگر این کافی نیست، باید بدانید که شایعات حاکی از آن هستند که استودیوی Remedy Entertainment نیز مشغول ساخت یک بازی ابرقهرمانی با محوریت شخصیت Doctor Strange است! و مشخص نیست که چه پروژه‌های ابرقهرمانی دیگری در دست ساخت باشند و هنوز از آن‌ها رونمایی نشده باشد...

اما زمانی که سازندگان به سوی ساخت یک بازی ابرقهرمانی شتاب زده نباشند، به ساخت چه عناوینی می‌پردازند؟ بله، جنگ ستارگان! موضوع دیگری که در صنعت گیم دارد اشباع می‌شود، بازی‌هایی هستند که با محوریت دنیای Star Wars در دست ساخت می‌باشند. بگذارید به برخی از این بازی‌های استاروارزی در دست ساخت نگاهی بیندازیم.

ادامه‌ی بازی Star Wars Jedi Fallen Order هم اکنون در دست ساخت است و به نظر می‌رسد که در طول سال جاری، از آن رونمایی شود. جدا از این بازی، مشخص شده که استودیوی Respawn Entertainment مشغول ساخت یک بازی دیگر در جهان Star Wars باشد که در سبک «شوتر اول شخص» منتشر شود. علاوه بر این‌ها، شرکت EA تایید کرده که با همکاری استودیوی Bit Reactor مشغول ساخت یک بازی استاروارز در سبک استراتژی نیز می‌باشد. عنوان Lego Star Wars: The Skywalker Saga هم که در ماه آینده منتشر می‌شود.

از طرف دیگر، شرکت یوبیسافت هم مشغول ساخت یک بازی Star Wars است. حتی استودیوی Quantic Dream، همان استودیوی آقای «دیوید کیج» (David Cage) نیز چندی پیش از بازی جدید خود، با نام Star Wars Eclipse رونمایی کرد! عنوان Star Wars: Knights of the Old Republic نیز توسط استودیوی فلان در دست بازسازی قرار دارد. همچنین شرکت Zynga هم مشغول ساخت Star Wars: Hunters برای تلفن‌های هوشمند و کنسول Nintendo Switch است! و مجددا باید بگویم که، مشخص نیست که چه پروژه‌های استاروارز معرفی نشده‌ی دیگری در دست ساخت باشند...

خب فکر کنم اکنون دیگر می‌توانید تصویر بزرگ این ماجرا را ملاحظه کنید. اما دلیل این امر چیست؟

شاید یکی از دلایل هجوم سازنده‌ها به ساخت بازی‌های ابرقهرمانی، موفقیت‌های بازی Spider-Man و افزایش علاقه‌ی شرکت Marvel به صنعت بازی‌های ویدئویی باشد. اکنون این شرکت قراردادهای زیادی با شرکت‌های مختلف می‌بندند. و خب، چه کسی بدش میاید بازی‌ای بسازد که درمورد شخصیت‌های معروف است و به راحتی بتواند نظر بسیاری از مردمی که شاید حتی به صورت حرفه‌ای مدیوم «گیم» را دنبال نمی‌کند، جلب کند؟

از طرف دیگر، قرارداد انحصاری ده ساله‌ی Star Wars که سال‌ها پیش بین Disney و شرکت Electronic Arts انجام شد نیز رو به پایان است (این قرارداد از سال 2013 تا سال 2023 را شامل می‌شود). بنابراین اکنون بسیاری از شرکت‌های مختلف، آماده هستند تا از امتیاز Star Wars استفاده کرده و بازی‌هایی در دنیای محبوب استاروارز خلق کنند. علاوه بر این، شرکت Lucasfilm Games، برخلاف گذشته (که آن زمان با نام LucasArts در صنعت گیم فعالیت داشت)، قرار نیست که استودیوهای داخلی تشکیل داده و برای ساخت بازی‌های مورد نظرش تیم جمع کند. بلکه صرفا با استودیوهای فعلی قرارداد بسته و پروسه‌ی ساخت بازی را کاملا به سازندگان فعلی واگذار می‌کنند. بنابراین اکنون بسیاری از شرکت‌ها به سمت دریافت امتیاز ساخت بازی‌های Lucasfilm Games، از جمله استاروارز، حرکت می‌کنند.

تمامی این موارد، دلایل کلیدی هجوم ابرقهرمانان و جدای‌ها به صنعت بازی‌های ویدئویی هستند. حال شاید بپرسید که چرا این مسئله نگران کننده است؟

خب ببینید، اکنون ده‌ها استودیو و تیم مختلف مشغول ساخت بازی‌هایی در دنیای ابرقهرمانان و استاروارز هستند. آن‌ها جهان‌هایی را خواهند ساخت که قبلا دیده‌ایم، شخصیت‌هایی را خواهند ساخت که هم صدها بار با آن‌ها هم سفر بوده‌ایم و قصه‌های تکراری‌شان را بارها و بارها شنیده‌ایم، و داستان‌هایی را تعریف خواهند کرد که دیگر از شنیدنشان خسته شده‌ایم! این درحالیست که این زمان، نیرو، و هزینه می‌توانست برای ساخت داستان‌هایی اورجینال، که معنا و مفهوم خاص و جدیدی را داشته باشند، صرف شوند؛ نه اینکه مجددا قصه‌ی مبارزه با تبهکاران شهر گاتهام یا توئطه‌ی جدید سیت‌ها و مبارزه‌ی جدای‌ها با آن‌ها را بشنویم! بله، این بار سیت‌ها تا مرز پیروزی و نابودی کل جهان و جدای‌ها پیش می‌روند و در آخرین لحظه‌ی نومیدی، ناگهان یک جدای که «نیرو با اوست» و «امید سرتاسر وجودش را فراگرفته»، می‌تواند دارث ویدر را (برای هزارمین بار!) شکست داده و دنیا را نجات دهد! البته برای چند سال، تا اینکه سیت‌ها دوباره با توئطه‌ای مشابه بازگردند... !

سال‌ها پیش، استودیوی Bioware بازی Star Wars: Knights of the Old Republic را خلق کرد که اثری فاخر و موفقی بود. چند سال بعد، استودیوی Obsidian Entertainment ادامه‌ی آن بازی، تحت عنوان Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords را ساخت که این بازی هم اثر موفق و شایسته‌ای بود. اما چرا Bioware این فرنچایز را ادامه نداد؟ طبیعتا، آن‌ها از ستینگ فضا و سبک علمی تخیلی خسته نشده بودند؛ چرا که دقیقا سه سال بعد از عرضه نسخه اول KOTOR، بازی Mass Effect را عرضه کردند که دقیقا یک بازی علمی تخیلی در ستینگ فضا بود.

اما آن‌ها با فاصله گرفتن از یک فرنچایز کلیشه‌ای پاپ کورنی توانستند یک سگانه‌ی شاهکار، جهانی نو و متفاوت را خلق کنند و قصه‌ی متفاوتی را روایت کنند. شخصیت‌های Mass Effect شخصیت‌های چند بعدی و انسانی‌تری را دارند و داستان بسیار خاکستری‌تر و واقع‌گرایانه‌تری را روایت می‌کنند؛ نه اینکه صرفا یک جبهه‌ی سفید مطلق و یک جبهه‌ی سیاه مطلق با شخصیت‌های قابل پیش بینی و کلیشه‌ای داشته باشند. اما اگر Bioware قرار بود کل نیرو و زمانش را صرف ساخت بازی‌های استاروارز کند، ما هرگز شاهد شاهکار فراموش نشدنی Mass Effect نمی‌بودیم. اما خوشبختانه، بایوور و آبسیدین، تصمیم گرفتند که بیشتر وقت و نیروی خود را برای ساخت بازی‌های استاروارز تلف نکردند.

حالا تصور کنید که استودیوهایی که اکنون مشغول ساخت بازی‌هایی در دنیای ابرقهرمانان و جدای‌ها هستند، چگونه می‌توانستند آثاری خلق کنند که اورجینال و ماندگار باشند. مثلا Eidos Montreal می‌توانست در عوضِ ساخت یک بازی ابرقهرمانی، یک نسخه جدید از Deus Ex را بسازند؛ یا Respawn Entertainment به جای تمرکز برروی دو بازی استاروارز، بالاخره آن Titanfall 3 لعنتی‌ای که سال‌هاست منتظرش هستیم را توسعه می‌داد! و ده‌ها مثال این چنینی دیگر.

من باور دارم که در حال حاضر، استودیوها و تیم‌های زیادی مشغول ساخت عناوینی با محوریت استاروارز و ابرقهرمان‌ها هستند؛ و به شخصه برای هیچ کدام از این آثار هیجان‌زده نیستم؛ چون دقیقا می‌دانم که داستان و روایت داستانی آن‌ها کاملا تکراری خواهد بود و قرار نیست شخصیت‌های جدید یا جهان‌های متفاوتی را تماشا کنم. امیدوارم که این ترندها بیشتر از این در صنعت گیم فراگیر نشده و در آینده‌ای نزدیک شاهد توقف اشباع ابرقهرمانان و جدای‌ها در میان بازی‌های ویدئویی باشیم.

نظر شما چیست؟ آیا شما از ساخته شدن طیف وسیعی از بازی‌هایی با محوریت ابرقهرمانان و استاروارز راضی هستید؟ یا ترجیح می‌دهید بازی‌های اورجینال و متفاوتی ساخته شوند؟ دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط