بعید است که اسم تکتیکال شوتر محبوب شرکت یوبیسافت، Rainbow Six Siege، تا حالا به گوشتان نرسیده باشد. عنوانی که با پشتیبانی خوب یوبیسافت به یکی از موفق ترین عناوین این شرکت تبدیل شد. چند سال پیش یک حالت محدود (Limited Mode) به مناسبت فصل جدید سیج، Chimera، در بازی قرار گرفت که Outbreak نام داشت. آن بخش اکنون پایه و ریشهی عنوانی است که پیش روی خود میبینید؛ Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction. اکنون با ما همراه باشید تا ببینیم این اثر تا چه حد موفق عمل کرده است.
عنوان Tom Clansy’s Rainbow Six Extraction اگرچه بیشتر شبیه یک بستهی الحاقی غیرضروری برای سیج به نظر میرسد اما به خوبی پتانسیل یک تکتیکال شوتر با عناصر Co-Op Survival Horror را در دنیای رینبو سیکس نشان میدهد. مراحل بازی به دو صورت تک نفره و چند نفره قابل انجام است و بازیکنان با پیشروی در بازی به اپراتورها و ریجنهای جدید دسترسی پیدا میکنند. بازی حتی روی آسان ترین درجه سختی بسیار چالش برانگیز است. به طوری که حتما نیاز به یک ترکیب خوب از مخفی کاری و گیم پلی تهاجمی دارید تا بتوانید ماموریت را به پایان برسانید. اکسترکشن در اوایل کار لحظات استرس زا و جذابی را برای شما و دوستانتان رقم خواهد زد، اما طولی نمیکشد که روند تکراری ماموریتها و محتویات بازیافتی از سیج گریبانگیر بازیکنان میشود. در ادامه راجب محتویات بازیافتی که به آن اشاره شد بیشتر صحبت میکنیم.
اکسترکشن دارای چهار منطقه است که به مرور با پیشروی و افزایش لول به بازیکنان اجازه دسترسی به نقاط جدید داده میشود و در هر ماموریت بازیبازان سه آبجکتیو دارند که با انجام هرکدام اجازهی دسترسی به نقطهی بعدی میسر میباشد. البته این لزوما به این معنی نیست که شما مجبورید تمام آبجکتیو ها را انجام دهید تا اجازهی خروج از مرحله را داشته باشید؛ هرچه تعداد بیشتری از آنها و در کنارشان چالشهایی تحت عنوان Research را کامل کنید، امتیاز یا همان XP بیشتری دریافت میکنید که در جهت ارتقای لول هر اپراتور به کار میرود. یک گزینهی جالب که البته بعد از مدتی مثل اکثر قسمتهای بازی تکراری میشود، MIA شدن اپراتور شماست؛ به این معنی که اگر در طول ماموریت نوار سلامت اپراتورتان به پایان برسد، تا وقتی که در ماموریت بعدی نجاتش ندهید قابل استفاده نخواهد بود. این میتواند یک روش خوب برای مجبور کردن بازیکنان به استفاده از سایر اپراتورها باشد ولی همانطور که ذکر شد، به مرور تکراری میشود. از معدود تفاوتهای اکسترکشن با سیج میتوان به سطح لول اپراتورها، شخصیسازی بهتر و قابلیت Take Down در گیم پلی بازی اشاره کرد که در بخش مخفی کاری خیلی کاربرد دارد.
برگردیم به محتویات بازیافتی. تمامی اپراتورها، اسلحهها و اکثر گجتهای موجود در بازی با کمی تغییر در یک تم زرد و سرمهای از Rainbow Six Siege به اکسترکشن اضافه شدند. با این که اکسترکشن نهال گسترش دنیای رینبو سیکس را به خوبی در ذهن بازیکنان میکارد اما شدیدا در خلق ایدههای اوریجینال ضعف دارد. ایدههایی که آن را بازی مجزایی از سیج بکند؛ شاید سازندگان برای کم تر کردن ریسک شکست همچین تصمیماتی را گرفتند. در هرصورت اکسترکشن تکیه سنگینی بر Rainbow Six Siege دارد و این قضیه در تجربه بازی کاملا ملموس است.
بازی Rainbow Six Extraction روی کنسولهای نسل نهمی دارای دو حالت گرافیکی Resolution و High Frame Rate میباشد که در حالت اول بازیکنان میتوانند از رزولوشن 2160p و فریم 60 بهره ببرند. درحال حاضر بازی در حالت High Frame Rate از 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی نمیکند و در این حالت، با کاهش رزولوشن تا 1080p رندر نور و سایهها بهتر انجام میشود. به طور کل، اکسترکشن روی کنسول Xbox Series X (نسخهای که نقد بر اساس آن انجام شده) به غیر از مشکل تاخیر یا عدم بارگذاری شدن بعضی از تکستچرها، بسیار با ثبات است و حتی در شلوغ ترین لحظات شاهد افت فریم یا فریز بازی نبودهام. لازم به ذکر است نور پردازی و اتمسفر بازی یکی از نقاط قوتش محسوب میشوند.
درحال حاضر Rainbow Six Extraction از کمبود محتوا رنج میبرد. چهار منطقه که به سرعت ماموریتهایشان را روی درجه سختیهای مختلف زیر و رو خواهید کرد و 18 اپراتوری که حداکثر سطح ارتقایشان ده میباشد. البته با سابقهی پشتیبانی خوبی که از یوبی سافت به خاطر داریم، باید دید که آیا در طولانی مدت میتوانند بازیکنان را مشتاق نگه دارند یا خیر. چون چیزی که فعلا روبروی بنده قرار دارد، نهایتا 30 ساعت شما را سرگرم نگه دارد و احتمالا بعد از آن سراغ بازیهای دیگر خواهید رفت.
از آن جایی که بازی هیچ داستان متمرکز یا ماموریت پایانیای ندارد، به نظر میرسد هدف سازندگان هم همین است که بعدها با اضافه کردن فصلهای مختلف اکسترکشن را گسترش دهند؛ البته این فقط حدس بنده هست. اگرچه بازی دارای دو حالت ماموریتهای زمان دار و یک حالت Ranked Match هم است ولی اصل قضیه که همان آبجکتیوها هستند، تعداد محدودی دارند وبه مرور رنگ و بوی تکراری شدن به خود میگیرند. سیسستم انقلابیه پینگ که اولین بار با Apex Legends معرفی شد، در این بازی به شکل کاربردیای قرار دارد. به طوری که شاهد طیف متنوعی از دیالوگها هستیم که میتوانید بدون استفاده از میکروفون با همتیمیهای خود ارتباط برقرار کنید.
عنوان Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction اگرچه تکیه سنگینی بر برادر بزرگش Rainbow Six Siege دارد ولی به عنوان یک تکتیکال شوتر بقای چند نفره در مسیر خوبی قدم برداشته است. ماموریتهای بازی در این لحظه کمبود فاحشی دارند ولی امیدواریم یوبی سافت با پشتیبانیای که از عناوینی مانند The Division و سیج داشت به نجاتش بیاید. شما میتوانید خود را ساعتها سرگرم کنید و با اپراتورهای مختلف مراحل را به پایان برسانید. ولی این در نهایت به خود شما بستگی دارد و بازی کمک چندانی به مشتاق نگه داشتنتان نمیکند.
نکات مثبت:
+ اتمسفر و هیجان خوب
+ نور پردازی و جزئیات نقشهها
+ تشویق به کار تیمی
+ ورژن تکامل یافته سیستم پینگ Rainbow Six Siege
نکات منفی:
- کیفیت پایین بعضی از تکستچرها
- کمبود محتوای قابل بازی و تکراری شدن مراحل
- کمبود ایده و آیتمهای اورجینال
نمره: 10/7
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.