چگونه قدرت و عملکرد کارت‌ گرافیک خود را بررسی کنیم

چگونه قدرت و عملکرد کارت‌ گرافیک خود را بررسی کنیم

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 9 ماه پیش

فهرست مطالب

هنگامی که اسم بنچمارک و بررسی میزان عملکرد کارت گرافیک در شرایط مختلف به گوش می‌رسد، ذهن بسیاری از طرفداران پلتفرم رایانه‌های شخصی به سمت یک فرآیند پیچیده و تخصصی می‌رود که انجام آن کار هر کسی نیست.

شاید در بعضی موارد این قضیه صحت داشته باشد، اما در بسیاری از شرایط این کار به آن سختی که فکر می‌کنید نیست. حتی اگر به فرایند اورکلاک کردن علاقه ندارید، محک زدن قدرت کارت گرافیک می‌تواند به اطمینان شما از میزان عملکرد GPU رایانه‌تان کمک کند.

مطمئناً، محک زدن کارت گرافیک شما ممکن است به سختی علم موشکی به نظر برسد، اما آنقدرها هم که فکر می‌کنید دشوار نیست. اگر مدتی است که قصد بررسی عملکرد کارت گرافیک خود را دارید اما آن را سخت و ناممکن می‌بینید، ترس‌ها را کنار بگذارید و آستین ها را بالا بزنید، زیرا قصد داریم تا در این مقاله به شما نشان دهیم که چقدر ساده، لذت بخش و مهم است که بنچمارک‌های مربوط به پردازنده گرافیکی خود را تعیین کنید. اصلا قرار نیست که این توضیحات تنها مربوط به اورکلاک کردن باشد! ما بنچمارک‌های مربوط به ثبات و عملکرد سیستم را نیز پوشش خواهیم داد.

اصلا چرا باید کارت گرافیک خود را بررسی کنید؟

ابتدا، سعی کردیم تا علت بررسی کردن عملکرد کارت گرافیک را توضیح دهیم. حتی اگر هیچ علاقه‌ای ندارید تا کارت گرافیک خود را در صدر جدول‌های مربوط به اورکلاک رقابتی قرار دهید، باز هم دلایل زیادی برای این کار وجود دارد:

- اولین دلیل مهم و در واقع اصلی‌ترین دلیل این است که با بررسی قدرت پردازشی کارت گرافیک و سپس بررسی آن با نتایج درج شده در سایت‌های مطرح متوجه خواهید شد که آیا سخت افزار شما همانطور که باید عمل می‌کند یا خیر.

-  برای بررسی این مورد که بتوانید عملکرد رایانه شخصی فعلی خود را با ارتقاء سخت افزاری آینده مقایسه کنید. در واقع پس از بررسی دقیق به این نکته که با خرید کارت گرافیک جدید چقدر کارایی بیشتری نسبت به گذشته خواهید داشت می‌رسید. نکته‌ای که با توجه به قیمت بالای سخت افزار در شرایط فعلی اهمیت بسیار زیادی دارد.

- نکته آخر اما انجام بنچمارک کارت گرافیک برای بررسی ثبات و سایر عوامل حیاتی مانند حرارت اعمال شده به GPU، میزان کلاک پردازشی و ... است.

ابتدا پایداری و دمای سخت افزار خود را کاملا بررسی و تست کنید

اکنون که می‌دانید چرا باید کارت گرافیک خود را محک بزنید و بنچمارک آن را مشخص کنید، وقت آن است که به بررسی چگونگی انجام آن بپردازید. بیایید با ثبات سیستم و عوامل حیاتی شروع کنیم. گرچه که این اتفاق به ندرت پیش می‌آید، اما گاهی اوقات یک کارت گرافیک می‌تواند از خود کارخانه و به دلیل مشکلات احتمالی پیش آمده در روند ساخت معیوب باشد.

این قضیه می‌تواند به معنای یک کارت گرافیک به اصطلاح مرده باشد، اما در بسیاری از موارد شما به آنچه که اصطلاحا آن را "Artifacts" می‌نامند می‌رسید. این موارد عمدتا شامل نقص در تصویر، سوسو زدن یا حتی رنگ‌های اشباع شده هستند که قطعا تجربه کاربر را خدشه‌دار می‌کنند.

اولین برنامه‌ای که قرار است برای شروع فرایند بررسی پایداری سیستم از آن استفاده کنیم، نرم افزار Unigine Heaven 4.0 است. خوشبختانه این نرم افزار برای استفاده شخصی رایگان است و یک حلقه از محیط گرافیکی که کارت گرافیک سیستم را درگیر می‌کند اجرا می‌کند.

اولین کار مورد نظر در اینجا این است که مطمئن شوید کارت گرافیک شما می‌تواند بدون خاموش شدن و یا نمایش هیچ گونه اشکال گرافیکی عجیب و غریب بر روی صفحه نمایش کار کند؛ بنابراین باید اجازه دهید تا به مدت حداقل 30 دقیقه نرم افزار Heaven را اجرا کند تا GPU بتواند به درجه حرارت مورد نظر برسد و تا آنجایی که ممکن است قدرت کارت گرافیک را بررسی کند.

اگر بررسی کردید و همه چیز خوب به نظر رسید، شما باید مراقب موارد حیاتی نیز باشید، این موارد در گوشه سمت راست و بالا به همراه اطلاعات GPU شما نمایش داده می‌شوند.

اولین نکته مهم در موارد حیاتی دما است، که می‌تواند مشکلات احتمالی مختلف در مورد سخت افزار و جریان هوای سیستم شما را نشان دهد. اگر پردازنده گرافیکی شما به سرعت به حداکثر دمای ممکن برسد، می‌تواند نشان دهنده یک مشکل نادر (اما امکان‌پذیر) در خمیر حرارتی آن یا (به احتمال زیاد) محدود شدن جریان هوا در فرایند خنک سازی سیستم باشد، خصوصا اگر فضای کافی برای فن‌ها برای دریافت هوای خنک وجود نداشته باشد.

یک مثال خوب از موارد ذکر شده در مورد دما مربوط به دمای حافظه GDDR6X در کارت گرافیک محبوب و پرچمدار شرکت انویدیا یعنی GeForce RTX 3090 Founders Edition Nvidia است.

 هرگز نمی‌توانید بدون گرفتن یک تست سنگین ( که به تست استرس معروف است) GPU متوجه شوید که دمای ‌‌حافظه نیز می‌تواند به حد دمای VRAM بسیار نزدیک شود و در عمل، عملکرد رایانه‌ی شخصی یا لپتاپ شما را تحت تاثیر قرار دهد. (برخی از افراد توانسته‌اند با موفقیت پدهای حرارتی خود را به روز کرده و متوجه پیشرفت قابل توجهی در این زمینه شده‌اند.)

چگونه می‌توانید دمای معمولی کارت گرافیک خود را در هنگام عملکرد معمولی بدانید؟ باید بدانید که این مورد بسته به مدل کارت گرافیک متفاوت است ( برای بررسی بیشتر این قضیه نام GPU خود را در گوگل جستجو کنید) اما خنک کننده‌های اصلی اغلب می‌توانند تا 84 درجه سانتی‌گراد دمای سیستم شما را کاهش دهند.

 این در حالی است که برخی از کارت گرافیکهای بزرگتر با سیستم‌های حرارتی پیشرفته و فن‌های متعدد، مانند سری فوق‌العاده FTW3 از شرکت EVGA، می‌توانند از دمای ذکر شده نیز کمتر بوده و در حدود دمایی 60 و 70 درجه باشند. اگر کارت گرافیک شما در دمایی بالاتر از 80 درجه باشد و فن‌های سیستم شما به شدت بچرخند، این نشانه‌ی خطر برای کارت گرافیک و تمام اجزای سیستم شما است. این موضوع اغلب گردش هوای ضعیف بین قطعات را نشان می‌دهد.

 برای رفع این مشکل تعدادی فن به سیستم خود اضافه کنید یا برخی از پنل‌های کیس را باز کنید و دما باید بهبود یابد. این یک مزیت مستقیم از دانش بدست آمده در هنگام معیار‌سنجی و آزمایش GPU شما است.

همچنین می‌توانید کلاک هسته و کلاک حافظه GPU خود را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که در نزدیکی مشخصات مورد نظر (که از اینترنت پیدا کرده‌اید) کار می‌کند. یک راه ساده‌تر این است که گزینه اجرای بنچمارک را در Unigine Heaven کلیک کنید، و سپس می‌توانید امتیاز بدست آمده از سخت افزار خود را با دیگران به صورت آنلاین مقایسه کرده و مطمئن شوید که کارت گرافیک شما درست کار می‌کند یا خیر.

چگونه GPU خود را برای سنجش عملکرد پایه محک بزنید

پس از آزمایش پایداری و حرارتی سیستم خود، می‌توانید با آزمایش عملکرد، سطح بنچمارک خود را تا بالاترین درجه ممکن دریافت کنید. در اینجا ما از مجموعه‌ای از بنچمارک‌های محبوب  3Dmark استفاده می‌کنیم که شامل برخی از حالت‌های رایگان است.

بنچمارک Time Spy (که عملکرد گرافیکی DirectX 12 را آزمایش می‌کند) و Port Royal (عملکرد بخش مربوط به رهگیری پرتو) برخی از بنچمارک‌های پرکاربرد هستند. 3DMark حتی دارای یک بخش مشهور آنلاین است که در آن می‌توانید امتیازات بدست آمده از سخت افزار خود را با دیگران مقایسه کنید!

به چه اعدادی باید توجه داشته باشید؟ ساده است. یک نمره کلی وجود دارد و سپس اگر از بنچمارک Time Spy استفاده می‌کنید، امتیازات جداگانه‌ای را برای CPU و GPU جدا کنید. بنچمارک Port Royal فقط دارای نمرات GPU و نمره کل است.

 اگر در کامپیوتر خود تغییراتی ایجاد کنید و بخواهید تاثیر این تغییرات را در عملکرد کلی بدانید، نمرات مربوط به هر جز از سیستم شما تصور بهتری از تأثیر آن بر روی نمره کل می‌دهد. (این امر به ویژه اگر به دنبال اورکلاک هستید مفید است.)

بنچمارک 3DMark همچنین می‌تواند عملکرد تقریبی نرخ فریم را که در یک بازی و وضوح تصویر انتخابی به دست می‌آورید به شما نشان دهد، که اطلاعات بسیار مفیدی برای سنجش عملکرد سیستم شما و مقایسه آن با پیشرفتهای جدیدی است که احتمالا بخواهید برای سیستم خود صورت دهید.

 اگر در حال انجام اورکلاک هستید، اجرای 3DMark همچنین می‌تواند ناپایداری‌های صورت گرفته در سیستم شما به خاطر آن اورکلاک را مانند یک خرابی نشان دهد، بنابراین می‌توانید اعداد مربوطه را مجددا تنظیم کرده و دوباره امتحان کنید.

چگونه می‌توان GPU  را در بازی‌ها محک زد

یکی دیگر از روش‌های بسیار سرگرم کننده و تاثیرگذار برای محک زدن GPU استفاده از بنچمارک‌های خودکار تعبیه شده در بسیاری از بازی‌ها است.

یکی از مثال‌های بارز در این زمینه عنوان Shadow of the Tomb Raider است. این عنوان مورد علاقه من است زیرا شما به راحتی می‌توانید فریم‌هایی را که در هر ثانیه از بازی دریافت می‌کنید در لحظه مشاهده کنید، و وجود این ویژگی به خوبی نشان می‌دهد که عملکرد کلی و جزئی بازی بر روی سیستم شما به چه شکلی است.

 به عنوان یک ویژگی مثبت موجود در این چنین بنچمارک‌ها، اگر کارت گرافیک یا سایر سخت‌افزارهای رایانه خود را ارتقا دهید، می‌توانید بنچمارک را دوباره اجرا کنید و پس از آن دقیقاً متوجه خواهید شد که عملکرد کلی بازی چه تغییری کرده است و آیا به آن عملکرد مطلوب رسیده‌اید یا خیر.

حال که به انتهای مقاله رسیده‌ایم، شما همه چیز را در مورد بنچمارک کارت گرافیک یا سایر اجزای سیستم خود می‌دانید. نرم افزار مربوطه را نصب کنید، بنچمارک مورد نظر را اجرا کنید و به بررسی دقیق عملکرد اجزای سیستم خود بپردازید. شاید در ابتدا کمی سخت و وقت‌گیر به نظر برسد، اما پس از گذشت مدتی اندک خود را غرق شده در انواع بنچمارک‌ها و در حال مقایسه امتیاز به دست آمده با سایر سخت ‌افزار‌های هم‌رده خواهید یافت!

نظرات خود را در این خصوص با ما به اشتراک بگذارید.

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط