نکاتی که قبل از خرید کیبورد باید به آن‌ها دقت کنید

نکاتی که قبل از خرید کیبورد باید به آن‌ها دقت کنید

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 1 ماه و 1 روز پیش

فهرست مطالب

در این قسمت از مقالات اگزوگیم می‌خواهیم شما را جهت خرید کیبورد مخصوص بازی‌های ویدئویی راهنمایی کنیم. با ما همراه باشید.

کیبورد یکی از مهم‌ترین بخش‌های کامپیوتر است که می‌تواند تاثیر زیادی بر بازی شما داشته باشد. کیبورد قسمتی از کامپیوتر است که هرروز با آن به صورت مستقیم کار می‌کنید پس راهنمای خرید آن بخش خیلی مهمی است. وقتی از راهنمای خرید کیبورد حرف می‌زنیم، منظور انتخاب درست برند و سوئیچ‌های مختلف است. کیبورد‌های گیمینگ امروزی با تنوع سایز، رنگ، کلید و قابلیت‌های مختلف مانند RGB یا استراحتگاه مچ عرضه می‌شوند. در هنگام خرید کیبورد شما باید استفاده‌ای که از آن می‌کنید را نیز در نظر بگیرید، استفاده کیبورد شما فقط در گیم است یا کار دیگری هم با آن دارید؟

با این تنوع شما ممکن است دچار شک و تردید شوید ولی این مقاله برای برطرف کردن این تردید و راهنمایی درست شما به سمت کیبورد ایده‌ال است.

سایز‌های مختلف کیبورد

کیبورد‌های گیمینگ در سایز‌های مختلف از 40% تا 100% هستند که شما می‌توانید با توجه با کارایی، کیبورد مد نظرتان را انتخاب کنید. در هنگام خرید شما باید بدانید که آیا به یک کیبورد کامل 100% با تمامی دکمه‌ها نیاز دارید یا با یک کیبورد کوچک‌تر با کسری از دکمه‌ها راحت‌تر هستید. شما همچنین می‌توانید در بین این دو سایز به سراغ TKL نیز بروید. کیبورد‌های TENKEYLESS یا به اختصارTKL  ده دکمه در سمت راست کیبورد را ندارند. این دکمه‌ها شامل عدد‌های نامپد و تعدادی کلید فرعی می‌شوند. کیبورد‌های کامل، نوع معمول کیبورد‌ها هستند که دارای تمامی دکمه‌ها بوده و در اکثر آن‌ها، شما می‌توانید تعدادی دکمه اضافی نیز پیدا کنید که شامل کلید‌های مکرو(MACRO)  و مدیا کنترل می‌شوند. شما می‌توانید کلید‌های مکرو را با توجه به خواسته و کارایی خود در بازی شخصی‌سازی کنید. اگر شما از کیبورد خود برای کار یا در شغل خود نیز استفاده می‌کنید، بهتر است که  کیبورد‌ی کامل تهیه کنید تا در هنگام انجام چندین فعالیت همزمان گمراه نشوید.

وقتی به سمت کیبورد‌های 60% می‌رویم، کلید‌های جهت و F- نیز حذف می‌شوند تا کیبورد به کوچک‌ترین اندازه ممکن برسد. نگران نباشید! با انتخاب این کیبورد شما هنوز هم به دکمه‌های F و جهت‌ها دسترسی دارید، تنها با این فرق که هنگامی که می‌خواهید از آنها استفاده کنید، باید کلید FN به علاوه‌ی کلید جایگزین را فشار دهید. کیبورد‌های 60% و TKL انتخاب بهتری برای بازی هستند. فضای کمی که این کیبورد‌ها اشغال می‌کنند، در فضای بیشتر برای حرکت دادن موس خلاصه می‌شود. همچنین در صورتی که بخواهید کیبورد خود را حمل کنید، می‌توانید آن را به راحتی در کیف خود جای دهید.

کلید یا سوئیچ

سوئیچ به تکنولوژِی یا قطعه مکانیکی که در زیر هر دکمه قرار دارد، می‌گویند. دو نوع اصلی سوئیچ به نام‌های مکانیکی و ممبران وجود دارد که در ادامه درباره آنها نیز صحبت می‌کنیم. تکنولوژی و مکانیزم آنها کمی پیچیده است ولی در کل، هر کدام از آن‌ها قابلیت‌ها و طرفداران خاص خود را نیز دارد. سوئیچ‌ها بیشتر در مواقعی که حرف از کیبورد‌های مکانیکی می‌شود، خود را نشان می‌دهند. به طور کلی، سوئیچ‌های مکانیکی به  3 دسته Linear ، Clicky و Tactile تقسیم می‌شوند. همه آنها برای گیم مناسب هستند و تنها در احساس دکمه و نقطه پاسخگویی تفاوت دارند.

اکثر سوئیچ‌های مکانیکی پر سروصدا هستند و اگر شما به دنبال کیبوردی با صدای کم و آرامش‌ بخش هستید، ما با معرفی انواع سوئیچ مطمئن می‌شویم که شما بهترین کیبورد را طبق سلیقه خود تهیه می‌کنید. معروف‌ترین و جامع‌ترین تولید‌کننده سوئیچ‌های کیبورد، شرکت Cherry Mx می‌باشد. چری، زمانی که کیبورد‌های مکانیکی ساخته شدند وجود داشته، و اکنون شرکت‌های مختلفی سوئیچ‌های مشابه چری را با قیمت اقتصادی‌تر می‌سازند. این موقعیت به نفع گیمر‌ها است تا بتوانند با بودجه کم کیبورد بخرند. همچنین تعدادی از شرکت‌ها شروع به ساخت سوئیچ‌های مخصوص خود کرده‌اند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به Razer و Logitech اشاره کرد.

مکانیکی یا ممبران

کلید‌های مکانیکی بلند هستند و در راه دکمه و سطح کیبورد نقطه پاسخگویی دارند. این کلید‌ها معمولا صدای بلند و دقت بالا دارند. از نکات مثبت آن می‌توان به دقت و سرعت آنها اشاره کرد. کلیدهای ممبران برخلاف مکانیکی تخت و کوتاه هستند. این کلید‌ها صدایی ندارند و نقطه پاسخگویی آنها در سطح کیبورد قرار دارد. از نکات مثبت کلید‌های ممبران می‌توان به صدای کم و قیمت پایین آنها اشاره کرد.

نکته اصلی کلید‌های مکانیکی حس فشردن آن و پاسخگویی آن است. درحالی که این کلید‌ها این صدا و احساس را به همراه دارند، کلید‌های ممبران بدون صدا هستند و احساس نرم و خمیری مانند دارند. کلید‌های مکانیکی روان و چابک هستند و کلید‌های ممبران اقتصادی‌تر و در بیشتر موارد ضد رطوبت هستند. هرچند کلید‌های ممبران به دلیل داشتن حلقه لاستیکی طی مرور زمان پاسخگویی خود را از دست می‌دهند و آسیب می‌بینند. هیچ شکی وجود ندارد که کلید‌های مکانیکی بهتر هستند ولی بسیاری از کاربران کیبورد ممبران را ترجیح می‌دهند، پس در آخر این تصمیمی است که خودتان می‌گیرید.

نتیجه گیری

کیبورد یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. شما ممکن است که برای کسب در‌آمد از آن استفاده کنید، پس انتخاب کیبورد مناسب خیلی مهم است. گیمر‌هایی که تازه شروع به بازی کرده‌اند یا اخیرا تصمیم به جایگزین کردن کیبورد با دسته کرده‌اند، بهتر است به سراغ کیبورد‌های ارزان قیمت بروند تا با پیشرفت در بازی و سطح بازی خود کیبورد را در آینده ارتقا دهند. بهترین کیبورد‌ها، بالاترین قیمت‌ها را نیز دارند پس در انتخاب کیبورد خود دقت کنید. امیدوار هستیم که با مطالعه این مقاله بتوانید کیبورد مناسب با بودجه مناسب خود را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط