نقد و بررسی تاریخچه و بازی های استودیو بایوویر Bioware

نقد و بررسی تاریخچه و بازی های استودیو بایوویر Bioware

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 6 ماه و 21 روز پیش

فهرست مطالب

در سری مقالات معرفی استودیوهای بزرگ بازی سازی قصد داریم تا شما را بیشتر با روند شکل گیری یک استودیو بازی سازی و مراحلی که هرکدام برای رسیدن به جایی که امروز قرار داردند طی کردند،‌آشنا کنیم. در این مقاله به سراغ استودیو موفق بایوویر رفتیم . اگر شما هم از طرفداران این سبک بازی‌ها هستید و از بازی‌هایی مثل مس افکت و یا دراگون ایج لذت می‌برید، در مطلب بررسی استودیو بایوویر با اگزوگیم همراه باشید.

فلسفه ی بازی‌های این استودیو فکوس بر روی عناصر نقش آفرینی، کیفیت بالا بر روی تمام پلتفرم‌ها، داستان غنی، کاراکترهای به یاد ماندنی و ساخت یک دنیای وسیع برای ماجراجوی است. از سال 1995 استودیو بازی سازی بایوویر عناوین تحسین شده‌ای مثل: بلادورز گیت، نِوِر وینتِر نایت، اِستار وارز، نایتز آف دِ اولد ریپابلیک،‌ جِید اِمپایر، مَس اِفکت و دراگون اِیج را در کارنامه ی خود دارد. استودیو بایوویر متشکل از دو پایگاه اصلی مجزا از هم در شهرهای ادمونتون کانادا و آستین در ایالت تگساس آمریکاست.

استودیوی بایوویر

تاریخچه استودیو بایوویر

دهه 90 و تاسیس استودیو بایوویر

شاید ترکیب رشته ی  پزشکی و بازی‌های کامپیوتری به نظر شما عجیب باشد اما سه دانشجوی پزشکی به نام گرک زیشاک،‌ری مزیکا و آگوستین ییپ که همه آن‌ها در علاقه به بازی‌های کامپیوتری و کامیک بوک اشتراک داشتند در یک مدرسه پزشکی در کانادا جرقه اولیه شکل گیری بایوویر را زدند. با توجه به‌این که آن‌ها دغدغه ی درس خواندن در رشته ی پزشکی را نیز داشتند، رسیدن به بازی‌های کامپیوتری کار سختی بود.

ری و گِرِگ شروع به برنامه نویسی یک نرم افزار پزشکی برای دانشگاه آلبرتا در سال 1994 کردند. و بعد از اتمام کار آگوستین ییپ از ریزه کاری‌های هنری خود برای زیباتر شدن نتیجه استفاده کرد. بعد از چند تجربه در زمینه برنامه نویسی و ساخت نرم افزارهای شبه ساز پزشکی، آن‌ها احساس کردند کم کم برنامه نویسی کامپیوتری مسیر هدف زندگیشان را تغییر داده است. رویای شرکت بایوویر در سال 1995 در زیرزمین خانه گِرگ زیشاک به واقعیت تبدیل شد.

استودیوی بایوویر

اولین خروجی استودیو بایوویر یک بازی اول شخص شوتر به نام شَترد اِستیل بود.گیم پلی بازی از دید یک ربات غول پیکر در سیاره‌های مختلف بود. این بازی بعد از حدو یک سال تلاش در سال 1996 برای پی سی ساخته شد. نسخه ی دمو برای 10 ناشر ارسال شده و به زودی نظر خیلی از ناشرها را به خود جلب کرد و چند قرارداد همکاری به استودیو در مدت کوتاهی پیشنهاد شد. جمعا هفت ناشر آماده ی همکاری با بایوویر شدند که نهایتا "اینتر پلی انترتینمنت" با استودیو قرارداد نوشت. آی جی ان بازی آن‌ها را "یک موفقیت متوسط با فروش مناسب" خواند. ادامه ی بازی شِترد اِستیل قرار بود در سال 98 منتشر شود اما هرگز به مرحله ی انتشار نرسید.

پزشکان بایودیر علاقه ی زیادی به عنصر نقش آفرینی در بازی‌ها داشتند. در نتیجه عنوان بعدی که به انتر پلی پیشنهاد دادند یک بازی در سبک نقش آفرینی به نام "بَتل گروند" بود.

گرک زیشاک و ری مزیکا از پزشکی دست کشیدند تا تمام وقت خودشان را در طراحی بازی‌های کامپیوتری صرف کنند اماآگوستین ییپ دست از پزشکی نکشید و از استودیو جدا شد.

بازی های استودیوی بایوویر

بازی "بالدورز گیت" یک موفقیت چشمگیر برای استتودیو شد و به تعداد 2 میلیون نسخه فروش رفت. در این بازی برای اولین بار از موتور بازی سازی Infinity استفاده شد. بازی بالدورز گیت یک بازی با زاویه دید ایزومتریک بود. قابلیت‌های متنوع نقش آفرینی و بالانس مناسب در به دست آوردن پارامترهای مختلف سبک نقش آفرینی و همچنین خط داستانی و ساید کوئست‌ها باعث شد که نام بایوویر با این بازی در آن دهه شناخته شود.

بهترین بازی استودیوی بایوویر

2000 تا 2010 استودیو بایوویر : مس افکت و دراگون ایج

در ابتدای دهه 2000 بایوویر تصمیم گرفت دوباره به بازی سازی در سبک شوتر بازگردد و برای ساختن یک نسخه در ادامه اولین بازی استودیو یعنی شَترد استیل دست به کار شد اما در همان ابتدا ساخت ادامه‌ای از بازی MDK نظر آن‌ها را به خود جلب کرد و بار دیگر گزینه شترد استیل کنار گذاشته شد. نسخه ی اول بازی MDK توسط استودیو "شاینی" (سازنده بازی جیم برای سگا) در سال 1997 برای پی سی و پلی استیشن 1 ساخته شده بود. یک بازی شوتر سوم شخص فانتزی که از نظر اتمسفر فانتزی تا حدودی به بازی جیم شباهت داشت. برای ساخت ادامه بازی ام دی کی بایوویر امتیاز این بازی را از استودیوی شاینی خریداری کرد و نسخه دوم بازی را در سال 2000 برای پلی استیشن 2 و کامپیوتر عرضه کرد.

در همان سال بایوویر دوباره به سبک مورد علاقه خود یعنی نقش آفرینی بازگشت و ساخت نسخه ی دوم بازی بالدورز گیت را در دستور کار قرار داد.

در سال 2005 اعلام شد که تغییراتی در استودیو اتفاق خواهد افتاد و استودیو بایوویر با استودیو پاندمیک که قبلا توسط اکتیویژن بنیان گذاشته شده بود، ترکیب خواهد شد. در سال 2007 این استودیو که متشکل از اعضای بایوویر و پاندمیک بود توسط شرکت EA Games خریداری شد اما برند خود را با نام بایوویر حفظ کرد.

بررسی بازی های استودیوی بایوویر

بعد از ساخت بازی مس افکت، EA اعلام کرد برای بخش نقش آفرینی کمپانی قصد دارد استودیو بایوویر را با تیم مایتیک ترکیب کند. این تیم بخشی کوچکی از کمپانی EA بود که روی پروژه‌های سبک نقش آفرینی برای EA Games فعالیت می‌کرد. حاصل این تغییرات بنیادی در بایوویر باعث شد که بازی تحسین شده ی دراگون ایج در انتهای سال 2008 خلق شود.

2010  تا امروز استودیو بایوویر : جدایی زیشاک و مزیکا از استودیو

تاریخچه استودیوی بایوویر

تا پایان سال 2011 بایوویر سه بازی مهم خود یعنی مس افکت 2 و دراگئن ایج 2 را منتشر کرد و یک دفتر کار هم به مجموعه خود برای رسیدگی به امور مشتریان در کشور ایرلند تاسیس کرد. بازی استار وارز در راستای اهداف مولتی پلیر استودیو به ساخته‌های بایوویر اضافه شد. در سال 2012 با انتشار مس افکت 3 انتقاداتی برای پایان این سه گانه از سوی گیمرها به استودیو شد و در نتیجه این انتقادات بایوویر اعلام کرد یک دی ال سی رایگان برای گسترش دادن پایان بازی برای دانلود در اختیار بازی کنان قرار می‌دهد. این تصمیم از سوی EA Games و بایوویر نشان داد که گیمرها حق دخل و تصرف در بازی‌های مورد علاقه شان را دارند و این موضوع در صنعت گیم چیز بدی نیست.

بایوویر

در سال 2012 یک روز بعد از خبر ساخت نسخه سوم بازی دراگون ایج ری مزیکا و گِرگ زیشاک به صورت همزمان از صنعت گیم جدا شدند و اعلام باز نشستگی کردند. بعد از گذشت یک سال از جدایی آن‌ها از استودیو EA Games متیو برامبِرگ را به ریاست بایوویر انتخاب کرد. بعد از ترفیع برامبرگ، جف هیکمن جایگاه سابق او در استودیو شهر آستین را گرفت.

در سال 2013 والت دیزنی اعلام کرد که از این پس EA Games با تیم بایوویر تمام نسخه‌های بازی جنگ ستارگان را ادامه خواهد داد. همزمان با پروژه جنگ ستارگان بایوویر خبر یک بازی نقش آفرینی آنلاین به نام "شَدو رلمز" را اعلام کرد. این پروژه در دست استودیو شهر آستین بود که بعد از گذر یک سال به دلیل تمرکز بیشتر روی فرانچایزهای محبوب دراگون ایج و مس افکت قبل از انتشار کنسل شد. بازی شدو رلمز در نسخه‌های ابتدایی توانسته بود نظرات مثبتی را از سوی مخاطبان به خود جلب کند.

بایوویر

در طی کنفرانس مطبوعاتی EA Play قبل از E3 در سال 2017، بایوویر پروژه آنثیم که یک بازی نقش آفرینی جدید بود را فاش کرد. در ماه جولای 2017، آرین فلین، مدیر کل BioWare، از استودیو جدا شد و همچنین کیسی‌هادسون، که در سال 2014 شرکت را ترک کرده بود، به عنوان مدیر کل جدید آن به استودیو بازگشت.

دراواخر سال 2019، اعلام شد که BioWare از مکان قدیمی خود به برج Epcor در مرکز شهر ادمونتون نقل مکان کرده است.

استودیوی بازی سازی بایوویر یک استودیو چند شاخه‌ای با چند دفترکار در آمریکا و کاناداست و جمعا حدود 800 پرسنل و برنامه نویس در چنیدین تیم این استودیو فعالیت می‌کنند. مالکیت این استودیو به طور کامل با الکتریک آرتز یا EA Games است که بخش بازی‌های نقش آفرینی و مولتی پلیر در کمپانی کامل تحت پوشش این استودیو قرار دارد.

جمع‌بندی بررسی بازی ها و تاریخچه استودیو بایوویر

در مطلب استودیو بایوویر قصد داشتیم تا حدودی شما را با استودیو بزرگ و موفق Bioware آشنا سازیم اما پیشنهاد می‌کنیم اگر تا به حال با اتمسفر بازی‌های نقش آفرینی این استودیو آشنا نشده‌اید، حتما به سراغ عناوینی مثل مس افکت و دراگون ایج بروید.

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط