چرا اکنون در یکی از بهترین دوران‌های صنعت بازی‌های ویدئویی قرار داریم؟

چرا اکنون در یکی از بهترین دوران‌های صنعت بازی‌های ویدئویی قرار داریم؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 3 ماه و 3 روز پیش

فهرست مطالب

از شروع نسل نهم کنسول‌های خانگی بیش از یک سال می‌گذرد؛ دو کنسول قدرتمند مایکروسافت و سونی هر دو به بهترین شکل ممکن، نوید یک نسل درخشان را می‌دهند. مثل همیشه، شرکت سونی عناوین داستانی بزرگ و باکیفیتی را برای طرفداران خود آماده می‌سازد درحالی که کمپانی مایکروسافت طیف وسیعی از عناوین متنوع و خلاقانه را در قالب یک سرویس اشتراکی با قیمت مناسب عرضه می‌کند. شرکت نینتندو نیز دوران بسیار خوبی را با کنسول موفق سوییچ سپری می‌کند. از طرف دیگر، شرکت Valve که دارای بزرگ‌ترین شبکه‌ی کاربران رایانه‌های شخصی است نیز به زودی کنسول دستی جالب و کاربردی خود را روانه‌ی بازار خواهد کرد. پس شاید اکنون یکی از بهترین دوران‌های صنعت بازی‌های ویدئویی باشد؛ عصری که تمامی کمپانی‌های صاحب پلتفرم، مسیر منحصر به فردی را در پیش گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که در کار خود موفق هم باشند. آیا واقعا همینطور است؟ آینده‌ی نزدیک، به همین صورت درخشان است؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

مایکروسافت؛ گنجینه‌ای وسیع از تنوع و خلاقیت!

اکنون، تمرکز اصلی کمپانی مایکروسافت بیش از هرچیزی برروی سرویس اشتراکی Xbox Game Pass است؛ سرویسی که به عنوان «تنفلیکس گیمینگ» لقب گرفته و صدها بازی متنوع در سبک‌های متفاوت را با قیمتی مناسب در دسترس کابران قرار می‌دهد. رشد گیم پس باعث شده تا مایکروسافت بیش از هر زمان دیگری در صنعت گیم سرمایه گذاری کند و نتیجه‌ی آن، خریداری شدن استودیوها و حتی ناشران بزرگ این صنعت است! سال گذشته، قرارداد خرید شرکت Bethesda توسط مایکروسافت نهایی شد و امسال هم با خبر غیرمنتظره‌ و شوکه کننده‌ی خرید شرکت Activision Blizzard توسط مایکروسافت، همه‌ی ما غافلگیر شدیم! سیاست مایکروسافت مشخص است: عرضه‌ی منظم بازی‌های متنوع برروی سرویس گیم پس. در همین راستا، آن‌ها به استودیوهای زیادی نیاز دارند که به صورت منظم بازی‌هایشان را برروی این سرویس منتشر کنند. از آن‌جایی که گیم پس برای جذب حداکثری مخاطب‌های مختلف، باید تمامی ژانر‌های گیمینگ را پوشش دهد، مایکروسافت مجبور است که استودیوهای مختلفی را حمایت کند، استودیوهایی که هر یک در سبک خاصی تبحر دارند. از طرف دیگر، آن‌ها برای جذب مخاطب باید تا جایی که می‌توانند بازار خود را گسترش دهند و دیگر خود را صرفا به «کنسول‌های اکس باکس» محدود نکنند، بلکه اکس باکس را به PC و موبایل و سایر پلتفرم‌ها بیاورند!

این امر برای گیمرها چه نتیجه‌ای دارد؟ بدین صورت، اگر مخاطب مایکروسافت باشید، می‌توانید با پرداخت یک قیمت معقول و مناسب ماهانه، طیف وسیعی از بازی‌های متنوع در ژانرها و سبک‌های متفاوت را برروی پلتفرم‌های مختلف تجربه کنید! می‌توانید امشب شروع به تجربه‌ی یک بازی برروی کنسول Xbox خود کنید و فردا آن را برروی کامپیوتر شخصی خود ادامه دهید و آخر هفته، درحالی که در سفر هستید، از طریق موبایل خود ادامه‌ی آن بازی را تجربه کنید! همچنین به لطف قابلیت بکوارد، شما می‌توانید بسیاری از آثار نسل‌های پیشین کنسول Xbox را نیز تجربه کنید. حقیقتا اینکه می‌بینیم عنوانی قدیمی و ماندگاری مثل Max Payne 2 برروی جدیدترین ساخته‌ی مایکروسافت اجرا می‌شود، واقعا خارق‌العادست!

مایکروسافت به شما دو گزینه می‌دهد: خرید کنسول قدرتمند Xbox Series X که قوی‌ترین کنسول فعلیست، یا تهیه کنسول به صرفه‌ی Xbox Series S برای افراد غیر حرفه‌ای. شما با تهیه هر یک از این دو کنسول و خرید اشتراک گیم پس آلتیمیت، می‌توانید تمامی بازی‌های جدید و قدیمی مایکروسافت، عناوین نسل‌های پیشین، بازی‌های شرکت EA (به لطف اشتراک EA Play) را برروی کنسول، کامپیوتر و موبایل خود تجربه کنید!

بدین صورت، در عصر کنونی، شما به یک کنسول Xbox نیاز دارید!

سونی؛ سینمایی از آثار فاخر و باکیفیت!

در آن سوی صنعت، شرکت سونی حضور دارد که برای سالیان سال، خود را به عنوان مهد عناوین باکیفیت و فراموش نشدنی، ثابت کرده است. استودیوهای سونی توانایی خاصی در خلق آثار داستانی با گرافیک و انیمیشن‌های ستودنی دارند. در طی نسل هشت، بسیاری از عناوین این شرکت، از بهترین و باکیفیت‌ترین آثار سال بودند و در اکثر مراسم‌های «بهترین عناوین سال» حضور داشتند. انتظار می‌رود که این روند در طول نسل نهم نیز ادامه یابد.

در نسل فعلی، شرکت سونی وعده‌ی بازی‌های بزرگی را داده که به بهترین شکل ممکن از قابلیت‌های کنسول PS5 استفاده خواهند کرد. از نسخه‌ی جدید فرنچایزهای بزرگ پلی‌استیشن، همچون God of War و Horizon گرفته تا عناوین باکیفیت جدید. علاوه بر این، پس از موفقیت بازی Marvel’s Spider Man سونی سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در زمینه‌ی ساخت بازی از ابرقهرمانان مارول کرده است. به عنوان مثال، سال گذشته آن‌ها از دو بازی Wolverine و Spider Man 2 رونمایی کردند. کسانی که عاشق سوپرهیروها و دنیای آن‌ها هستند، عناوینی را روی PS5 درخواهند یافت که در هیچ پلتفرم دیگری موجود نخواهند بود.

علاوه بر این، قرار است که یک هدست واقعیت مجازی جدید، تحت عنوان PlayStation VR 2 برای کنسول PS5 ساخته شود. درحال حاضر، بین کنسول‌ها، تنها کنسول پلی‌استیشن از تکنولوژی واقعیت مجازی بهره‌مند است. از طرف دیگر، طبق گزارشات به نظر می‌رسد که سونی نیز درحال ساخت یک سرویس اشتراکی مشابه با Xbox Game Pass باشد که در طول امسال از آن رونمایی خواهد شد.

بدین صورت، در عصر کنونی، شما به یک کنسول PS5 نیز نیاز دارید!

نینتندو؛ دنیایی از تفریح و سرگرمی!

شرکت نینتندو همیشه عناوین مفرح و سرگرم‌کننده‌ای را ارائه داده است؛ بازی‌هایی که به راحتی می‌توانید آن‌ها را همراه با اعضای خانواده‌ی خود، فارغ از سنشان، تجربه کنید. از فرنچایزهای بزرگ و معروفی نظیر Super Mario و The Legend of Zelda گرفته تا سایر عناوین خلاقانه‌ی دیگر. به عنوان مثال، بازی Animal Crossing: New Horizon دنیایی از زیبایی و لحظات خوش را فراهم می‌کند که می‌توانید ساعت‌ها در آن سپری کنید، یا شاید بهتر باشد بگوییم که ساعت‌ها در آن «زندگی» کنید!

سال گذشته شاهد عرضه‌ی یک مدل جدید از کنسول سوییچ تحت عنوان Nintendo Switch OLED بودیم که پیشرفت‌های جالب و قابل توجهی را به این کنسول دوست داشتنی اضافه می‌کرد. این مدل، استند بهتری داشت و دارای فضای داخلی بیشتری بود. از همه مهم‌تر، کیفیت صفحه‌ی این مدل بسیار بهتر است و حتی کمی عریض‌تر نیز می‌باشد. از طرف دیگر، مدل Nintendo Switch Lite نیز وجود دارد که با قیمت بسیار مناسب‌تر، مختص کسانی است که می‌خواهند تنها به صورت دستی از این کنسول استفاده کنند.

در کنار مجموعه‌ای از عناوین باکیفیت و سرگرم‌کننده‌ای که به صورت اختصاصی برای کنسول سوییچ توسعه یافته‌اند، شرکت نینتندو بسیاری از عناوین کلاسیک و به یاد ماندنی خود را نیز تحت یک اشتراک ماهانه ارائه می‌دهد. بنابراین با داشتن این کنسول، هم می‌توانید از شاهکارهای نینتندویی روز بهره مند شوید و هم بسیاری از آثار فاخر پیشین آن‌ها را تجربه کنید.

با این حساب، در عصر کنونی، شما به یک کنسول Switch هم نیاز دارید!

استیم؛ کامپیوتر جیبی و شبکه‌ای بزرگ و ارزشمند!

کمپانی Valve بهترین و بزرگ‌ترین شبکه‌ی PC Gaming را ارائه می‌دهد؛ جایی که طیف وسیعی از بازی‌های بزرگ و کوچک در آن حضور دارند. استیم اولین جایی است که خلاقیت عناوین مستقل پدیدار می‌شود. شبکه استیم امکانات، ویژگی‌ها و خدمات بسیاری زیاد و خوبی را برای کاربران PC گرداوری کرده است و به معنای واقعی، یک «جامعه» (Community) فوق‌العاده برای هر کسی است که با استفاده از PC به تجربه‌ی بازی‌ها می‌پردازد.

برای سالیان سال، شبکه‌ی استیم به عنوان یک فروشگاه و جامعه برای پیسی گیمرها محسوب می‌شود و تمام تلاش‌های شرکت Valve برای ورود به بازار کنسول گیمینگ با شکست مواجه می‌شدند. اما این بار قضایا فرق می‌کند. اکنون، شرکت Valve قصد دارد که با دستگاه جدید خود، که در ظاهر شبیه به یک کنسول دستی است اما در عمل درواقع یک کامپیوتر جیبی است، بسیار بیش تر از پیش در دسترس باشد.

بازخوردهایی که تا کنون از کنسول Steam Deck داشته‌ایم، بسیار مثبت بوده‌اند و به نظر می‌رسد که قرار است با یک پدیده‌ی فوق‌العاده رو به رو باشیم! استیم دک به شما اجازه می‌دهد که تمامی عناوین اکانت استیم خود را در هر جایی که هستید، تجربه کنید. که خب با وجود شبکه ابری و همگام سازی فایل‌های ذخیره‌سازی، به راحتی می‌توانید بازی‌هایی که برروی کامپیوتر خود شروع می‌کنید را روی کنسول استیم دک ادامه دهید!

شما حتی می‌توانید با استفاده از یک دک مجزا، کنسول Steam Deck را به یک مانیتور یا تلویزیون (بدون داشتن کیس) وصل کرده و با استفاده از کیبورد و موس بازی‌هایتان را اجرا کنید! سیستم عامل استیم دک، یک ورژن از لینوس است اما شما حتی می‌توانید سیستم عامل ویندوز را برروی دستگاهتان نصب کنید و به انجام کارهای روزمره‌ی خود بپردازید!

بدین صورت، در عصر کنونی، شما به کنسول Steam Deck هم نیاز دارید!

خلاقیت؛ در دسترس‌تر از همیشه!

از دیگر دلایلی که عصر فعلی صنعت گیم بسیار هیجان انگیز و فوق‌العاده است، در دسترس بودن الزامات اولیه‌ی ساخت بازی برای سازندگان مستقل می‌باشد. امروز، سازندگان مستقل راحت‌تر از هر زمان دیگری می‌توانند بازی بسازند و داستان‌های خود را در این مدیوم تعریف کنند. حتی شرکت‌های بزرگ نیز به واسطه‌ی منافع خود، به خوبی از سازندگان مستقل حمایت می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت مایکروسافت برای تکمیل عناوین موجود در سرویس گیم پس، به خوبی از بازی‌های مستقل حمایت می‌کنند. بدین صورت، در عصر کنونی، ما شاهد دوران باشکوهی از خلاقیت‌ها هستیم. بازی‌های مستقل، به دلیل بودجه‌ی کم و ریسک پایین‌تر، بیشتر دست به خلاقیت می‌زنند و عناوین عجیب و غریبی تحویلمان می‌دهند؛ چیزهایی که به این راحتی‌ها در میان بازی‌های پرهزینه‌ی AAA نمی‌بینیم.

تکنولوژی؛ پیش‌تاز تر از همیشه!

 در بسیاری از نسل‌ها، کنسول‌های بازی بسیار ضعیف‌تر از سخت افزار روز بودند. که خب این امری طبیعی است. کنسول‌ها باید به صرفه می‌بودند تا بتوانند برای جمع بیشتری از مردم قابل خرید باشند. اما در نسل نهم، شاهد کنسول‌هایی هستیم که واقعا قدرتمند و به روز هستند و تا حد زیادی با تکنولوژی روز، همگام پیش می‌روند. هر دو کنسول شرکت مایکروسافت و سونی قادر به ارائه‌ی رزولوشن 4K (و حتی 8K)، نرخ فریم 120، سرعت لودینگ بسیار بالا به لطف بهترین مدل‌های SSD، و حتی قابلیت نورپردازی SSD هستند. درست است که هیچ بازی‌ای را برروی کنسول‌ها پیدا نمی‌کنید که تمامی این موارد را به صورت هم‌زمان ارائه دهند، و هنوز هم کامپیوترهایی هستند که خروجی‌ به مراتب بهتری را نسبت به این کنسول‌ها ارائه می‌دهند (که خب اگر غیر از این بود باید تعجب می‌کردیم!)، اما مرز و فاصله‌ی تفاوت بین کنسول و PC بسیار کم رنگ‌تر شده است.

مثلا در نسل هفت، شاهد تفاوت‌های بسیار فاحش‌تری بین نسخه کنسولی و نسخه PC یک بازی خاص بودیم تا به امروز. و خب همین مسئله، عصر کنونی و توانایی کنسول‌های فعلی را بسیار هیجان‌انگیزتر می‌کند! چه بسا که این نسل هم کنسول‌های میان‌نسلی وجود داشته باشند و نگذارند که فاصله‌ی سخت افزاری بین کنسول‌های نسل نهم و کامپیوترهای روز چندان زیاد شود. کسی چه می‌داند؟

نتیجه‌گیری

به طور کلی، عصر کنونی عصری است که اگر «گیم» جزء سرگرمی‌های اصلی شما باشد و قصد داشته باشید به صورت حرفه‌ای دنیای بازی را دنبال کنید، باید مخاطب و مشتری تمامی شرکت‌های صاحب پلتفرم باشید! شما باید هم PS5 داشته باشید تا بتوانید از عناوین انحصاری باکیفیت سونی بهره‌مند شوید، هم Xbox داشته باشید که به طیف وسیعی از عناوین متنوع دسترسی آسان و ارزانی داشته باشید، هم Nintendo Switch داشته باشید تا بتوانید از آثار لذت بخش نینتندو در هر جا و هر شرایطی لذت ببرید، و هم Steam Deck داشته باشید تا از تمامی بازی‌ها و امکانات یک کامپیوتر جیبی برخوردار شوید! چقدر بد که باید انقدر هزینه کنیم، نه؟ اما در عوض، بیشتر از هر زمان دیگری می‌توانیم از آثار این شرکت‌ها لذت کافی ببریم!

شما کدام یک از این دستگاه‌ها را دارید؟ کدام یک از آن‌ها را قصد دارید در آینده تهیه کنید؟ لطفا نظرات خود در رابطه با این مقاله را با ما به اشتراک بگذارید!

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط