آشنایی با جزئیات زندگی و بهترین بازی های کن لوین

آشنایی با جزئیات زندگی و بهترین بازی های کن لوین

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 7 ماه و 29 روز پیش

فهرست مطالب

در این سری مقالات قصد داریم در هر قسمت به معرفی یک فرد شاخص و تأثیرگذار در هنر و صنعت بازی‌های ویدئویی و رسانه بپردازیم. در قسمت‌های قبلی به دیوید کیج (سازنده هوی رین و دیترویت) و کوری بارلوگ (کارگردان خدای جنگ) پرداختیم. بازی‌سازی که این بار به سراغش رفتیم آقای کن لوین است. او برای ساخت بازی‌های بایوشاک و سیستم شاک شناخته شدهاست. برای شناخت این مرد بزرگ با اگزوگیم همراه باشید.

کِنت ام. لِوین که با نام کن لوین شناخته می‌شود، یک سازنده‌ی بازی متولد سال 1966 میلادی و آمریکایی است. او کارگردان نوآوری‌ و یکی از مؤسسان گوست استوری گیمز است. گوست استوری گیمز در حقیقت اسم جدیدی‌ست برای استودیو سابق لوین یعنی ایرَشنال گیمز انتخاب شده. لوین از خالقین بایوشاک بوده و عمده شهرت خود را نیز از این بازی جذاب به دست آورده است.

البته او بر روی بازی‌های بزرگی چون سیستم شاک 2 و Thief: The Dark Project نیز کار کرده است. از لوین به عنوان یکی از داستان سرایان برتر دهه یاد می‌شود و همچنین در سال 2007 جزو افراد شاخص آن سال بود. از جمله افتخارات لوین می‌توان به دریافت جایزه "یک عمر دستاورد" از گولدن جوی‌استیک نام برد.

کن لوین

نگاهی بر زندگی شخصی و آثار شاخص کن لوین

لوین در یک خانواده‌ی یهودی و در نیویورک به دنیا آمده است. او در رشته هنر تحصیل کرده و مدرک خودش را از دانشگاه وَسار دریافت کرده است. لوین در سال 1988 میلادی و پیش از رفتن به لوس‌آنجلس برای تحصیلات در رشته فیلم‌سازی، دو نمایش‌نامه نوشته بود. سرانجام در سال 1995 میلادی بود که در استودیو لوکینگ گلاس واقع در ماساچوست برای طراحی بازی استخدام شد.

دارک پروجکت

شیوه استخدام او به وسیله‌ی ارسال درخواست به یک فراخوان در روزنامه‌ی نکست جنریشن بود. در لوکینگ گلاس، کن لوین با یکی از طراحان پیشگام و سطح بالا به نام داگ چِرچ آشنا شد و با یک‌دیگر بازی Thief: The Dark Project را پایه‌گذاری کردند. عنوانی بکر با داستان و فضایی منحصر به فرد و طراحی مراحل فوق‌العاده.

 کن لوین

سیستم شاک 2

لوین در سال 1997 میلادی و پس از اتمام کار پروژه‌ی قبلی، لوکینگ گلاس را ترک کرد و با دو تن از یارانش استودیوی ایرَشنال گیمز را تأسیس کرد. اولین پروژه‌ی آن‌ها چیزی نبود جز سیستم شاک 2، یکی از نخستین تلفیق‌های تیراندازی اول شخص با نقش‌آفرینی. این بازی دنباله‌ی سیستم شاک بود که پیش از این در سال 1994 توسط لوکینگ گلاس عرضه شده بود.

لوین در سیستم شاک 2 نقش طراح و نویسنده ارشد را بر عهده داشت. سرانجام بازی در 1999 عرضه شد و نظر مثبت منتقدان را به دست آورد. سکوی پرتاب و معروفیت کن لوین اینجا بود.

 بازی های کن لوین

سایر بازی های معروف کن لوین

کوین در حد فاصل سال‌های 2000 تا 2005 میلادی بر روی بازی‌های مختلفی چون فریدوم فورس و SWAT 4 کار کرد و در عین حال مراحل پیش تولید بایوشاک را نیز جلو می‌برد. بازی بایوشاک یک بازی اکشن اول شخص بود که شباهت‌های غیر قابل انکاری با سیستم شاک ساخته‌ی قبلی کن لوین داشت. آن‌ها برای نشر بازی در سال 2005 با 2K قرارداد بستند و بازی مذکور سرانجام پس از چند بار تغییر و تحول و بازنگری در گیم‌پلی، در ماه آگوست سال 2007 میلادی عرضه شد.

بازی با استقبال و موفقیت چشمگیری روبه‌رو شد و به یکی از بهترین عناوین تاریخ مبدل گشت. مجموعه بازی بایوشاک تا بدین روز بالای 25 میلیون نسخه فروخته‌اند و طرفداران بی‌شماری در سرتاسر جهان دارند.

بهترین بازی های کن لوین

عمده موفقیت بازی به فضاسازی و داستان‌پردازی کن لوین بر می‌گردد که مضامین جامعه شناسی و فلسفی را در بازی ادغام کرده بود و بازی را پر از طعنه و کنایه‌های سیاسی و ساختارشکنانه علیه جامعه‌ی آمریکا کرده بود. بازی آرمان شهری در زیر اقیانوس‌ها به نام رَپچر را به تصویر می‌کشید. آرمان شهری که قرار بود در خدمت بشریت باشد اما به فراخور اتفاقات به بلای جان آن بدل گشته بود و از درون متلاشی می‌شد. به راستی که کن لوین چه زیبا به جامعه‌ی روز طعنه زده بود و مضامین فلسفی را به جا در اثرش استفاده کرده بود.

در کنار این داستان زیبا، ما شاهد یک گیم‌پلی کامل و کم نقص نیز بودیم که لذت بازی را دو چندان می‌کرد. به همه‌ی این‌ها گرافیک و طراحی هنری بازی و همچنین موسیقی گوش نواز بازی را نیز اضافه کنید، تا به شاهکار بودن هنر دست استاد لوین یقین پیدا کنید.

کن لوین

پس از عرضه‌ی بایوشاک لوین به عنوان کارگردان نوآوری‌ و نویسنده ارشد بایوشاک اینفینیت مشغول کار بود. بایوشاک اینفینیت، به راستی اسم پر معنایی دارد، به معنای بی‌کران. کن لوین این بار با بایوشاک اینفینیت شما را از فرسنگ‌ها زیر اقیانوس‌ها به بالای ابرها می‌برد. کُلمبیا آرمان شهری بر فراز ابرها، شناور در آسمان. داستان بازی در سال 1912 میلادی در جریان بود.

بلندپروازی‌های انسان او را به بالای ابرها کشانده بود، بر بلندای آرمان شهری شناور، به نام کُلمبیا. شخصیت اصلی بوکر دویت از پی هدفی به این آرمان شهر در حال سقوط قدم می‌گذارد. او برای انجام مأموریتی به آنجا آمده تا دین خود را ادا کند. اما در ادامه داستان با پیچش‌های جذاب خود ورق را بر می‌گرداند تا جایی که شما به همه‌چیز شک می‌کنید.

کدامین کار درست بود، حق با چه کیست!؟ بازی با پایان فک بر اندازش، پاسخی به شما نمی‌دهد و فقط شما را به فکر فرو می‌برد. به راستی که کن لوین استاد فلسفه بافی و داستان سرایی در بازی‌هاست. بایوشاک اینفینیت، با استقبال بی نظیر منتقدان و طرف‌داران رو به رو شد و به مانند اسمش جوایز بی‌کرانی را از آن خود کرد. بالای 80 جایزه در سال، این شاهکار و جواهر ناب هنر - صنعت بازی‌های ویدئویی کمتر از این هم حقش نبود و به راستی که خودش و خالقش یعنی کن لوین را در تاریخ هنر هشتم جاودانه کرد.

 اثر کن لوین

در فوریه سال 2014 یعنی اندکی پس از عرضه‌ی بایوشاک اینفینیت، کن لوین اعلام کرد که ایرَشنال گیمز در حال تعطیلی است و فقط 50 تن از اعضا با کن لوین باقی ماندند و قرار بود بر روی بازی‌های دیجیتالی کوچک و داستان محور کار کنند. لوین دلیل این اتفاق ناگوار را فشار کاری بالا در جریان ساخت بایوشاک اینفینیت عنوان کرد و گفت استرس بالا در جریان ساخت بازی، به سلامتی و روابطش با اطرافیان لطمه وارد کرده است و از این رو به جای کار کردن بر روی بازی بایوشاک با تیم بزرگ، تصمیم به کناره‌گیری کرده است.

در فوریه 2017 نیز اسم استودیو را از ایرَشنال گیمز به گوست استوری گیمز تغییر دادند و هم‌اکنون فقط 12 نفر از اعضای با سابقه استودیو کن لوین را همراهی می‌کنند.

او اعلام کرده که در حال ساخت یک بازی به نسبت کوچک و داستان محور است که البته با قابلیت تکرار پذیری بالا می‌تواند یک تجربه پایان ناپذیر را خلق کند. بدون شک چنین چیزی در صورت تحقق فوق‌العاده خواهد بود. رویای یک بازی داستان محور بی‌انتها و قابلیت تکرار بالا زیادی فانتزی و افسانه‌ای به نظر می‌رسد، ولی هیچ چیز از کن لوین بعید نیست.

کارهای کن لوین

سخن پایانی بررسی کن لوین

در پایان نظر شما در مورد پروژه بعدی این کارگردان صاحب سبک چیست؟ آیا علاقه‌ای به کارگردانی نسخه دیگری از مجموعه‌ی بایوشاک توسط کن لوین هستید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط