تفاوت کارت گرافیک های تولید شده توسط کمپانی های مختلف

تفاوت کارت گرافیک های تولید شده توسط کمپانی های مختلف

نوشته‌ی
avatar
4 سال و 6 ماه و 21 روز پیش

فهرست مطالب


چرا یک مدل از کارت گرافیک را چند شرکت مختلف تولید می‌کنند و تفاوت آن‌ها در چیست؟

کارت گرافیک را می توان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سیستم گیمینگ در نظر گرفت؛ اما اگر برای خرید آن به بازار سری زده باشید با برندها و مدل‌های گوناگونی مواجه خواهید شد. با این حال این تنوع‌ با سایر بخش‌ها کمی متفاوت است. این تفاوت به دلیل تشابه در نام مدل‌ها اما در قالب برنده‌های متفاوت نشأت می‌گیرد. سوالی که به احتمال زیاد ذهن شما را درگیر خواهد کرد این است که مدل‌های مشابه چه تفاوتی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال آیا کارت گرافیک RTX 2060 ساخته برند MSI تفاوتی با کارت گرافیک RTX 2060 ساخته ASUS دارد؟ اگر تفاوت دارند میزان آن چقدر است؟ در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که تفاوت کارت‌های گرافیکی که مدلی مشابه دارند اما برند آن‌ها متفاوت است در چیست؛ پس با ما همراه باشید.

در گام اول باید این نکته را در نظر داشته باشیم که یک کارت گرافیک از اجزاء مختلفی تشکیل شده که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. اگر بخواهیم بسیار اجمالی و کوتاه این اجزاء را بیان کنیم می‌توانیم آن را به سه بخش تقسیم کنیم. یک بخش پردازنده گرافیکی مرکزی یا GPU، یک بخش بُرد و اجزاء و یک بخش هم سیستم تهویه قرار دارد.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در حال حاضر تنها دو شرکت انودیا و AMD اقدام به طراحی و تولید پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ می‌کنند؛ البته تولید به کمپانی‌هایی که به خطوط تولید ویفر مجهز هستند سپرده می‌شود اما این شرکت‌ها هیچ نقشی در تولید کارت گرافیک ندارند و تنها محصولی که به آن‌ها سفارش شده را تحویل Nvidia یا AMD می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت که پردازنده‌های گرافیکی به طور مستقیم توسط طراحان آن تولید می‌گردد و برندهایی که به ساخت کارت گرافیک مشغولند هیچ دخالتی در این امر ندارند. اما با این حال پردازنده گرافیکی برای تبدیل شدن به یک کارت گرافیک راه طولانی‌تری را در پیش دارد.

همانطور که گفتیم یک کارت گرافیک علاوه بر پردازنده گرافیکی به یک برد با اجزاء روی آن و یک سیستم تهویه نیاز خواهد داشت؛ همچنین این نکته را هم فهمیدیم که پردازنده گرافیکی تنها توسط دو برند Nvidia و AMD تولید شده و به فروش می‌رسند. با این حال بخشی از سایر اجزاء کارت گرافیک (برد و سیستم تهویه) نیز توسط دو شرکت Nvidia و AMD تهیه شده و با سوار کردن پردازنده کارت گرافیک آماده می‌شود. به این دسته از کارت گرافیک‌ها اصطلاحا نسخه مرجع (Refrence) گفته می‌شود. این کارت‌های گرافیک دارای فرکانس‌هایی هستند که توسط سازنده‌ها به عنوان فرکانس‌های استاندارد و ایمن تعیین شده‌اند. متأسفانه این کارت‌های گرافیک به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها و ... در بازار ایران به سادگی قابل تهیه نیستند.

اما بخش دیگری از پردازنده‌ها توسط برند‌های دیگری نظیر ASUS، MSI، GIGABYTE و ... که به عنوان شرکای تجاری دو کمپانی Nvidia و AMD شناخته می‌شوند، خریداری شده و سپس بر روی برد و سیستم تهویه شخصی سازی شده توسط خودشان سوار شده و تبدیل به کارت گرافیک می‌گردند.

اما کارت‌های گرافیک تولید شده توسط برند‌های دیگر تفاوت‌هایی با نسخه مرجع دارند. تفاوت اصلی آن‌ها در بخش مدار و سیستم تغذیه می‌باشد. کمپانی‌های ASUS، MSI، GIGABYTE، ZOTAC و ... با ایجاد تغییراتی در بخش طراحی برد، توان تغذیه و مقاوت را افزایش می‌دهند به این ترتیب امکان اورکلاک و همچنین ارتقاء فرکانس‌های پردازنده گرافیکی را میسر می‌سازد. با این حال افزایش فرکانس گرمای تولیدی را افزایش خواهد داد بنابراین باید سیستم تهویه به مراتب قوی‌تر و استوارتر از نسخه مرجع بر روی آن قرار گیرد؛ به همین جهت کولرهای طراحی شده در نسخه‌های غیر مرجع اغلب دارای سیستمی بزرگتر، قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌باشند تا توان دفع حرارت مازادی که بر اثر اورکلاک ایجاد شده را داشته باشند. همچنین این سیستم‌های خنک سازی باید توان دفع حرارت اورکلاک مازادی که کاربر خواهان انجام آن است را نیز داشته باشد.

این آزادی در طراحی‌ها و ارائه کارت‌های گرافیک بین برند‌های سازنده سخت‌افزار باعث شده تا رقابت در این بازار به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. به همین دلیل در رده کارت‌های گرافیک غیر مرجع یا اصطلاح شخصی سازی شده (Custom) ما شاهد کارت‌هایی هستیم که قدرت آن‌ها نسبت به نسخه مرجع کمی بیشتر است و پتانسیل اورکلاکینگ فراتر را نیز داراست.

به طور کلی پردازنده گرافیکی به عنوان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش یک کارت گرافیک به طور انحصاری توسط کمپانی‌های Nvidia و AMD به عنوان طراحان و صاحبان آن ساخته می‌شود. اما سایر بخش‌های کارت گرافیک توسط کمپانی‌های مختلف شخصی سازی شده و تولید می‌گردد. به همین دلیل ما شاهد طیف گسترده‌ای از برند‌های مختلف در این حوزه هستیم. تفاوت عمده این برندها در قدرت ارائه شده آن‌هاست اما این تفاوت تنها به 1 الی 3 درصد خلاصه شده و به قدری نیست که اختلاف عملکردی چشمگیری داشته باشد. به همین جهت به دنبال برتری مطلق یک برند بر دیگری نباید بود و تنها به امکانات مورد نیاز و همچنین قیمت آن توجه کرد. 

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط