آموزش مرحله به مرحله نصب کارت گرافیک

آموزش مرحله به مرحله نصب کارت گرافیک

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 4 روز پیش

فهرست مطالب

ارتقای قطعات به اندازه‌ی خرید و نصب یک کارت گرافیک جدید می‌تواند تاثیر بسزا و قابل توجهی روی راندمان کلی رایانه‌ی شما بگذارند چراکه یک کارت گرافیک جدید می‌تواند رایانه‌ی شخصی شما را از وسیله‌ای که حین اجرای بازی‌های سبک تقلا کرده، به هیولایی که حتی در مواجه شدن با سنگین‌ترینِ بازی‌ها به لحاظ بصری، به راحتی پیروز میدان می‌شود، تبدیل کند. اما پیش از آن‌که بتواند تمام قدرت و شکوه خودش را به نمایش بگذارد، نیازمند آن است که روی رایانه‌ی موردنظر نصب شود؛ ازاین رو که در  آموزش نصب کارت گرافیک قصد داریم قدم به قدم مراحل تهیه، نصب و ارتقای این قطعه را برای شما عزیزان شرح دهیم پس با مجله اگزو گیم همراه شوید.

ملاحظات خرید کارت گرافیک جدید

تنها انتخاب و تعیین این‌که چه کارت گرافیکی می‌خواهید، می‌تواند بحثی پیچیده و جزئی باشد؛ چرا که دو قطب حکمران بازار کارت‌های گرافیک، یعنی کمپانی‌های «اِنویدیا» (Nvidia) و «اِی‌اِم‌دی» (AMD)، انتخاب‌ها و قیمت‌های بسیار زیادی را ارائه داده و گستره‌ی انواع نیازها را، اعم از مواردی که با بودجه‌ی ناچیز مانند 200 دلار تهیه شده، تا کارتی گران‌قیمت و قدرتمند چون GeForce RTX 3090 هزار و پانصد دلاری، پوشش می‌دهند. شما بایستی هنگام خرید کارت گرافیک جدید حواستان را جمع کرده تا خریدی را انجام دهید که بیشترین میزان قدرت را در ازای پولی که برایش خرج می‌کنید به شما ارائه دهد. بعد از آن باید به میزان سر و صدای ایجاد شده توسط کارت گرافیک (Noise)، دمای تولید شده (Heat) و مصرف قدرت توجه کنید. هرچند که مقاله  آموزش نصب کارت گرافیک قصد داریم صرفاً به تهیه و نصب این قطعه به شما کمک کنیم.

آموزش نصب کارت گرافیک

 اگر دنبال انتخاب‌های مناسب برای بازی‌کردن هستید، می‌توانید از مقاله‌ی راهنمای خرید کارت گرافیک مناسب برای سیستم استفاده کنید؛ حواستان باشد که قبل از خرید کارت گرافیک به لازمه‌های آن و رایانه‌ی شخصی خودتان نیز توجه کرده چرا که در صورت عدم تطبیق ممکن است با مشکلات بسیاری مواجه شوید. شایع‌ترین مشکلی که اکثر خریداران با آن روبه‌رو می‌شوند و آن‌ها را به‌دنبال  آموزش نصب کارت گرافیک می‌کشاند، نداشتن منبع تغذیه‌ی مناسب است؛ معمولا یا منبع تغذیه‌ی کنونی آن‌ها مقدار نیروی لازمه‌ی کارت گرافیک را نداشته، یا کابل اتصال «PCI-E» لازمه را ندارد. منبع تغذیه‌ی شما بایستی، مطابق قائده‌ای اساسی من باب کارت گرافیک و منبع تغذیه، حداقل میزان پیشنهاد شده توسط سازنده‌ی آن کارت را دارا باشد. برای مثال، اگر شما آن کارت هزار و پانصد دلاری RTX 3090 (کارتی که حدود 350 وات توان مصرفی دارد) را خریداری کنید، باید منبع تغذیه‌ای را تهیه کنید که میزان حداقلی 750 واتی پیشنهادیِ «انویدیا» را در کنار رابط‌های کافی هشت پینی تغذیه، دارا باشد.

آموزش نصب کارت گرافیک

برای فهمیدن این‌که منبع تغذیه‌ی شما چه میزان انرژی را بر حسب وات تولید می‌کند، کافی است ابتدا کیس خود را باز کرده و سپس دنبال برچسب شناسه‌ای که معمولا هر منبع تغذیه‌ای دارد را بیابید. روی آن برچسب، تمامی اطلاعات لازم و پایه را خواهید یافت. شما از این روش قادر خواهید بود تا رابط‌های شش پینی و هشت پینی «PCI-E» موجود در منبع تغذیه‌تان را نیز حساب کنید. به عنوان قدم آخر وادی ابتدایی هم باید حساب کنید که آیا کارت گرافیک جدید شما فضای کافی برای جای گرفتن در درون کیس شما را در اختیار دارد یا خیر. برخی از کارت گرافیک‌های گران قیمت و رده‌ بالا می‌توانند بسیار طویل یا عریض باشند و فضای قابل توجهی را بطلبند. شما می‌توانید ابعاد فیزیکی یک کارت گرافیک را روی صفحه‌ی مربوطه‌ی آن کارت در وب‌سایت کمپانی سازنده مشاهده فرمایید. بعد از بررسی تمامی این ملاحظات، شما آماده هستید تا وارد اصلی‌ترین مرحله  آموزش نصب کارت گرافیک شوید.

آموزش نصب کارت گرافیک

مراحل نصب کارت گرافیک روی سیستم

آموزش نصب کارت گرافیک جدید پروسه‌ای بسیار ساده است که در آن تنها با سه آیتم سروکله خواهید زد:‌ کارت گرافیک، رایانه‌ی شخصی و یک پیچ‌گوشتی در ابعاد متوسط. یادتان باشد که قبل از هرکاری رایانه‌ی خود را خاموش کرده و کابل برقش را نیز جدا کنید.

مرحله اول

در مرحله‌ی اول، شکاف طویل «PCI-E x16» را، که نزدیک به «مبدل حرارت» (Heat Sink) پردازنده‌ی کیس شما بوده، پیدا کنید. این شکاف روی «مادربُرد» می‌تواند بیشتر از یکی باشد. ممکن است از قبل کارتی را روی آن وصل کرده باشید که در این صورت کارتان بسیار ساده‌تر خواهد بود. از نبود هرگونه سیم اضافی در سد راه شما برای اتصال یک کارت جدید در شکاف مربوطه اطمینان حاصل فرمایید. اگر هم از قبل کارتی را نصب دارید، ابتدا همگی کابل‌های متصل به آن را جدا کرده، سپس پیچی که را داخل کیس شما، روی «بِراکت» نگهدارنده‌ی کارت وصل شده، باز کنید. بعد از آن به آرامی کارت را از شکاف جدا کرده و بردارید. اکثر «مادربُرد»ها ضامنی پلاستیکی را در انتهای شکاف «PCI-E» قرار داده تا کارت گرافیک را در جای خود محکم نگه‌دارد. به خاطر داشته باشید که آن ضامن پلاستیکی را برای جدا کردن کارت قبلی‌تان به عقب داده و از اعمال فشار اضافی خودداری کنید.

مراحل نصب کارت گرافیک روی سیستم

مرحله دوم

دراین مرحله‌از آموزش نصب کارت گرافیک قادر هستید کارت گرافیک جدیدتان را در شکاف «PCI-E x16»، که هم‌اکنون آزاد بوده، نصب کنید. در ابتدای امر، کارت گرافیک را با احتیاط و فشار کافی درون شکاف قرار داده، سپس ضامن پلاستیکی انتهای شکاف را به داخل دهید تا کارت را محکم نگه‌دارد. پس از آن، پیچ‌‌های «براکت» نگه‌دارنده‌ی کارت گرافیک را بسته تا کامل در جایش محکم گردد. برای انجام این کار، از همان پیچ‌گوشتی اول کار استفاده کنید. اکثر کارت گرافیک‌ها‌ی مخصوص گیمینگ به رابط‌های قدرت بیشتر از حد معمول نیاز دارند. اگر کارت جدید شما نیز این چنین است، از اتصال رابط‌های «PCI-E» لازم اطمینان کسب کنید، چرا که بدون رابطه‌های لازم کارت گرافیک توان لازم را دریافت نکرده و این‌گونه رایانه‌ی شما بارگزاری‌ ناقصی را تجربه خواهد کرد.

مراحل نصب کارت گرافیک

مرحله سوم

حالا که کارت گرافیک جدید شما با ظرافت و استحکام کافی درون کیس قرار گرفته، درون پَنل کناری کیس خود را کامل بسته و کابل تصویر، که می‌تواند مطابق استفاده‌ی شما HDMI، VGA یا امثالهم باشد را به کارت گرافیک خود متصل نمایید. بعد از آن می‌توانید به سادگی رایانه‌ی خود را روشن کنید. حالا وقت آن است که مرحله‌ی نهایی  آموزش نصب کارت گرافیک را انجام دهید: اتصال نرم‌افزار لازم برای فعال‌سازی درایور‌های کارت گرافیک. اگر کارت گرافیک جدید شما از کمپانی کارت قدیمی‌تان باشد کارتان راحت خواهد بود. صرفا به وب‌سایت سازنده مراجعه کرده و آخرین بسته‌ی نرم‌افزاری موجود را برای سیستم عامل خود دانلود کنید. در نظر داشته باشید که درایور‌های گرافیک می‌توانند حجیم باشند، مثلا چیزی حدود پانصد مگابایات. بنابراین، بسته به سرعت اتصال شما، زمانی را برای دانلود شدن نیاز خواهند داشت. درایور را نصب کرده و رایانه را «‌ری‌استارت» کنید. شما با موفقیت کارت گرافیک جدیدتان را نصب کرده‌اید و حالا می‌توانید از نرخ «فریم» جدید و بالایتان لذت کامل را ببرید!

مراحل نصب کارت گرافیک

سخن پایانی

اگر از یک کمپانی جدید کارتی را تهیه کردید، درایور سابق خود را حذف کرده، سپس یک‌بار رایانه‌ی خود را «ری‌استارت» کنید. بعد از آن به نصب درایورهای جدید مشغول شوید. از این مرحله غافل نشوید، چرا که داشتن همزمان دو درایور متفاوت می‌تواند برای شما مشکلای را ایجاد کند. و تمام! راحت بود، مگر نه؟ حالا که کارت جدید شما به موفقیت نصب شده، آماده‌اید که از جدیدترین بازی‌های روز دنیا لذت ببرید.

منبع: https://www.pcworld.com/article/2913370/how-to-install-a-graphics-card.html

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.