چرا حجم واقعی حافظه‌های SSD کمتر از چیزی است که روی جعبه‌ می‌بینید؟

چرا حجم واقعی حافظه‌های SSD کمتر از چیزی است که روی جعبه‌ می‌بینید؟

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 8 ماه و 14 روز پیش

فهرست مطالب

حتی اگر بهترین حافظه SSD را خریداری کنید، حجم واقعی آن از میزانی که در تبلیغات ادعا شده کمتر خواهد بود. دلیل این امر چیست؟ با اگزوگیم همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

دلیل اول تفاوت محاسبات تولید کنندگان هارد درایو با محاسبات ویندوز شماست، و همچنین این امر نتیجه دلایل دیگر مثل فرآیند  بارگذاری بیش از حد حافظه‌های اس‌اس‌دی و همین‌طور Overhead (فضای مورد نیاز برای مواردی مثل مکان فایل‌ها و زمان بندی) است.

 

در اینجا درمیابیم که چگونه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا مثلا هشت ترابایت حافظه اس‌اس‌دی در عمل حجمی کمتر از هفت ترابایت داشته باشد.

تولیدکنندگان هارد درایو به هنگام فروش تولیداتشان از سیستم اندازه متریک برای اندازگیری حجم استفاده می کنند. در این سیستم یک ترابایت معادل هزار گیگابایت است. در حالی که ویندوز این اندازه‌ها را این‌گونه محاسبه نمی‌کند، چرا که کامپیوتر از سیستم “binary” یا " توان دو" برای اندازه گیری‌های خود استفاده می کند که در این حالت مثلا یک کیلوبایت معادل 1024 بایت خوهد بود.

در نتیجه این اندازه‌ها باید به شکل kibibyte (KiB) ، کیبی بایت و مبی‌بایت و ... باشد، که این مورد از لحاظ واژه شناسی رایج نیست (حداقل خارج از متون تخصصی کامپیوتر). پس زمانی که در ویندوز 10 با کیلوبایت روبرو می شوید این در واقع به معنای 1024 بایت است.

24 بایت در هر کیلوبایت میزان قابل توجهی نیست اما در مقیاس ترابایت این میزان بسیار بیشتر به چشم خواهد آمد.

زمانی که یک اس‌اس‌دی به اسم یک ترا بایت خریداری می‌شود، حجم آن از دید تولید کننده برابر 1.000.000.000.000 بایت است، در حالی که یک ترابایت برای ویندوز حجمی برابر 1,099,511,627,776 بایت تعریف شده است. این اختلاف 99,511,627,776 بایتی حدودا معادل ده درصد کل خرید شماست:

1,000,000,000,000 / (1,024 x 1,024 x 1,024 x 1024) = 0.91TB  

حال با یک محاسبه در ذهن می‌توان فهمید که ویندوز یک ترابایت را به چه اندازه بزرگ می‌بیند. حتی این میزان کمبود هم در یک ترابایت چندان برای خریدار آزار دهنده نیست، اما امروزه درایو‌هایی معادل 8TB به میدان آمده‌اند که اختلاف را چشم‌گیرتر می‌کنند.

با این حساب یک اس‌اس‌دی هشت ترابایت باید در ویندوز حجمی برابر 7.3 ترابایت نمایش داده می‌شد، اگر پای عوامل دیگر به میان نمی‌آمد. مهم‌ترین این عوامل overprovisioning”" یا "بارگزاری بیش از حد" است، یکی دیگر موارد عجیب و غریب اس‌اس‌دی‌ها که به منظور بالا بردن طول عمر یک هارد دیسک انجام می شود و باعث می شود قبل از آن‌که یک سلول حافظه از بین برود بتوان بارها و بارها بر روی آن اطلاعات نوشت.

بارگذاری بیش از حد

برای آن‌ که از این مطلب سردربیاورید نیاز به یک درک ابتدایی از طریقه عملکرد حافظه‌های اس‌اس‌دی دارید، مخصوصا زمانی که مبحث بازنویسی اطلاعات به میان می‌آید.

حافظه اس‌اس‌دی اطلاعات را به شکل صفحات سازمان‌دهی می‌کنند (هر صفحه 4 کیلوبایت) و بعد صفحات به شکل بلوک‌هایی در می‌آیند (هر بلوک 256 کیلوبایت). ترفند کار این است که تنها می‌توان بلوک‌ها را به صورت کامل از اطلاعات پاک کرد، به این معنا که اگر شما بخواهید فقط چند فایل کوچک را بازنویسی کنید، کارآمدترین روش برای انجام این کار نوشتن این داده‌های جدید در یک بلوک جدید و کپی کردن فایل‌های بدون تغییر از بلوک اصلی در آن بلوک است.

سپس بلوک قدیمی در مرحله آشغال زدایی به طور کامل پاک می شود. اس‌اس‌دی‌ها به مقدار مشخصی از بلوک‌های جدا از هم برای این بازنویسی‌ها احتیاج دارند. اساسا مفهوم Overprovisioning همین عملکرد در اس‌اس‌دی است که به آن نقشه برداری بلوک بد و جمع آوری کلی زباله‌ها نیز می‌گویند.

هرچه Overprovisioning بیشتر باشد، برای عمکرد بهتر دسترسی بیشتری به فضای هارد دیسک شما احتیاج پیدا می‌کند.

همه تولید کنندگان اس‌اس‌دی میزانی از فرآیند بارگزاری بیش از حد را به عنوان استاندارد خود در نظر می‌گیرند. جالب آن است که این میزان حدود 10 درصد از کل حجم را در برمی‌گیرد. بعضی تولید کنندگان حتی میزانی فراتر از 10 درصد در نظر می‌گیرند.

اگر تا بحال خریدار یک درایو اس‌اس‌دی بوده‌اید حتما متوجه این مطلب شده‌اید که خیلی از این هارد درایوها علاوه بر حجم رایج 256 گیگا بایت، با حجم‌های 240 و 200 هم در بازار دیده می‌شوند، پس به ترتیب برابر 10،0 و 28 درصد از کل حجم برای فرآیند بارگذاری بیش از حد در نظر گرفته شده است.

در نهایت تولیدکنندگان تعیین می‌کنند که چه میزان برای "بارگذاری بیش از حد" در نظر بگیرند که برای اکثر قریب به اتفاق درایوهای مورد نظر شما در حدود 7 درصد از ظرفیت کلی درایو خواهد بود.

آخرین چیزی که بر حجم نهایی هارد درایو اثر می‌گذارد طریقه فرمت آن است. فرمت‌های مختلف اورهیت‌های متفاوتی داند. اما رایج‌ترین فرمت بر روی ویندوز 10 فرمت NTFS است که برای آن شما شاهد 120 مگابایت اورهیت برای یک هارد فرمت شده کاملا خالی خواهید بود .

با در نظر گرفتن قاعده هر مگابایت معادل 1024 کیلوبایت برای ویندوز به همراه فرآیند Overprovisioning اس‌اس‌دی‌ها و همچنین میزان کوچک در نظر گرفته شده برای اورهیت، از این پس اگر با فردی که در یک هارد درایو 8 ترابایتی به دنبال بیش از یک ترابایت گم شده خود می‌گردد برخورد کردید، می‌دانید چه جوابی باید به او بدهید!

 

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط