یوبی‌سافت یکی از بازیگران نام آشنا در دنیای گیم است و آشنا برای تمام گیمرها. شرکتی که با انتشار بازی‌هایی نظیر فارکرای و اساسینز کرید سهم بزرگی در خاطراتِ خوب گیمرها دارد.

از طرف دیگر، این نام بزرگ به دور از حاشیه و چالش هم نیست! اگر شما هم خوره بازی‌های این شرکت باشید قطعا به واژه‌هایی نظیر یوبی باگ برخورد کرده‌اید، واژه‌ای که کاربران فیسبوک به دلیل باگ‌های بازی‌های این شرکت به آن نسبت دادند.

ما در این مقاله از اگزومگ قصد داریم تا شما را با ابعادِ کمتر شناخته شده از این کمپانیِ بزرگ آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

همه چیز از گیلموت‌ها شروع شد!

پسران خانواده گیلموت یعنی ژرارد، میشل، ایوس، کریستین و کلود شرکت یوبی‌سافت را در سال ۱۹۸۶ در فرانسه تاسیس کردند.‌ آن‌ها با تمرکز بر نام سرزمین‌های غربی فرانسه واژهUBI  را به عنوان نام برند انتخاب کردند که مخفف عبارت «Union des Bretons Indépendants» و به معنی «اتحادیه مستقل بریتانی» است.

مدتی بعد ایوس گیلموت، قراردادهایی با شرکت‌های الکترونیک آرتز، Sierra On-Line و Micro Prose بست و این آغاز فعالیت آن‌ها به عنوان بازی‌‌سازی فرانسوی بود.

البته این خانواده در ابتدا با هدف «توزیع بازی‌های ویدیویی» کار خود را آغاز کردند و در آن سال‌ها و در دهکده کوچک کارنتوی (Carentoir) کسی فکرش را نمی‌کرد که این خانواده پر جمعیت زمانی صاحب بیزینسی با 540 میلیون یورو در آمد باشند.

گسترش بیزینس خانوادگی

در طی سال‌های بعدی خانواده گیلموت توانست شرکت خود را گسترش داده و به بازارهای ایالات متحده آمریکا، آلمان و انگلستان ورود کند. استودیوهای پاریس و مونپلیه از اولین استودیوهای این شرکت در فرانسه بودند‌. یوبی سافت همچنین استودیویی در بخارست رومانی ایجاد کرد.

در سال 1995 یوبی سافت با انتشار بازی ریمن (Rayman) برای پلتفرم‌های سگا ساترن،‌ آتاری جگوار و پلی‌استیشن سونی با موفقیتی شگرف همراه شد. این بازی از یوبی سافت تبدیل به پرفروش‌ترین عنوان در انگلستان برای پلی‌استیشن شد .

با موفقیت‌هایی از این دست که طی سال‌های پیاپی نصیب یوبی سافت شد این شرکت به شدت گسترش یافت. بین سال‌های 1996 تا 2000 یوبی سافت استودیوهای خود را در آنسی (فرانسه)، مونترال،‌ شانگهای، کازابلانکا (مراکش)، اسپانیا و میلان برپا کرد.

این تعدد استودیو گرچه نشانه بزرگی این برند است، اما تبعاتی نیز داشته. یکی از نقدهایی که همواره به این شرکت وارد بوده ورود آن به تمام شاخه‌های بازی سازی است، از بازی‌های سری اسسینس گرفته تا واچ داگز و  Valiant Hearts همگی جز محصولات آن‌هاست، محصولاتی که اکثرا دارای دنباله‌های متعدد و استوری لاین‌های طولانی هستند و این تنوع در تولید، باعث شده تا تعداد قابل توجهی از این عناوین بسیار کمتر از انتظار ظاهر شوند و با انتقاد منتقدین و بازیکنان روبرو شوند.

در سال ۱۹۹۷ یوبی‌سافت به لطف درآمد سرشار خود دست به خریدهایی گسترده زد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خرید شرکت Sinister Games و Red Storm Entertainment اشاره کرد 4 سال پس از آن خرید بعدی یوبی‌سافت، تصاحب شرکت آلمانی بلو بایت بود که عناوین مطرحی از جمله The Settlers وBattle Isle را در رزومه خود داشت.

مدتی پس از این خریدهای گسترده یوبی‌سافت بر بخش بازی‌سازی شرکت Learning Company دست گذاشت. این استودیو وظیفه بازی‌ساز برای سری محبوب Prince of Persia را برعهده داشت، که این خرید باعث رشد مجدد بازی محبوب پرنس آو پرشیا شد.

شروع سال 2002 و شدت گرفتن اوج گیری

با ورود به بازه سه ساله در سال‌های 2002 الی 2005 یوبی سافت با شجاعتی بسیار زیاد که ناشی از حس جاه طلبی این خانواده بود به پلتفرم بازی‌های آنلاین ورود کرد و دامنه خود را با آدرس ubi.com منتشر کرد. همچنین در این سال‌ها دفاتر توزیع جدیدی را در اتریش، کره جنوبی و کِبک کانادا تاسیس کرد.

در سال 2003 یوبی سافت دیگر مدت‌ها بود که به یک برند جهانی تبدیل شده بود و دست به تغییر لوگوی خود زد. در سال‌های بعد و مابین سال‌های 2006 و 2010 یوبی سافت باز هم دست به خرید دفاتر جدیدی در اقصی نقاط جهان به منظور گسترش شبکه وسیع زد. در طی این گسترش دفاتر توزیع ، شعبات جدید در تورنتو (کانادا)، اوکراین، بلغارستان، چین و سنگاپور تاسیس شدند.

در این سال‌‌های طلایی یوبی سافت با خیل عظیم نقد های مثبت از سوی نشریات تخصصی و منتقدین همراه بود و جوایز ارزنده‌ای را یکی پس از دیگری از آن خود کند. در انتهای سال 2010 یوبی سافت از یک شرکت خانوادگی روستایی سر انجام تبدیل به یکی از ده ناشر مستقل جهانی شد.

ورود به سینما و رشد موتور پول ساز آنها

در سال 2011 میلادی شرکت گیلموت‌ها دست به تاسیس یکی از متفاوت‌ترین استودیوهای خود زدند. آن‌ها با تاسیس استودیو Ubisoft Motion Pictures رسما وارد عرصه سینما شدند. این ورود البته با حاشیه‌هایی همراه بود زیرا در آن سال‌ها اغلب طرف‌داران تصور می‌کردند که این کار باعث افت تمرکز شرکت بر عناوین آتی خواهد شد، تصوری که چندان هم غلط نبود.

 

البته دلیل عمده افت کیفی محصولات این شرکت در واقع همان تعدد عناوین بود و نه ورود شرکت به عرصه تلویزیون. اما به هر حال با تمام این نقدها این شرکت باز هم رو به رشد بود زیرا دارای برگ برنده‌ایی به نام اسسینس بود. Assassin's Creed: Revelations پس از انتشار، علیرغم نقدهای منفی که از سوی منتقدین به کیفیت ساخت و موتور بازی سازش وارد بود اما به هر حال توانست به فروشی فوق العاده‌ای برسد.

 

در مقاله‌های آتی به بحران‌های این شرکت در دهه اخیر و عناوین مورد انتظار آن می‌پردازیم. با ما در اگزوگیم همراه باشید.