از کنسول PS5 Pro که می‌تواند در آینده عرضه شود چه انتظاراتی باید داشت؟

از کنسول PS5 Pro که می‌تواند در آینده عرضه شود چه انتظاراتی باید داشت؟

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 5 ماه و 28 روز پیش

فهرست مطالب

احتمالاً در آینده شاهد عرضه PS5 Pro خواهیم بود، اما سوال اینجاست که از  نسخه پیشرفته‌تر PlayStation 5 چه انتظاری می‌توان داشت؟

سونی در سال 2016 با عرضه PS4 Pro، روند جدید عرضه کنسول‌های میان نسلی را آغاز کرد. PS4 Pro توانایی پخش تصاویر K4 و ارائه فریم‌ریت بالاتری برای اجرای عناوین نسل هشتم داشت، چیزی که تا قبل از آن کنسول‌های خانگی قادر به آن نبودند. سپس مایکروسافت هم یک سال بعد به دنبال این روند، کنسول میان نسلی خود، یعنی Xbox One X را معرفی کرد. مانند PS4 Pro، Xbox One X تقریباً در هر بخشی از Xbox One اصلی بهتر بود.

نینتندو همیشه عادت به انتشار نسخه‌های ارتقا یافته کنسول‌های خود از لحاظ سخت افزاری در طول نسل آن کنسول داشته است، اگرچه این شرکت بیشتر تمایل دارد که به جای تقویت سخت افزار، بیشتر طراحی کنسول را بهبود بخشد. Nintendo DSi، New Nintendo 3DS و Nintendo Switch OLED همگی نمونه‌های اخیر ارتقا‌های میان نسلی نینتندو هستند که سخت‌افزار اصلی دستگاه را تا حدودی بهبود داده است، اما مشخصات فنی آن‌ها بدون تغییر باقی‌مانده‌اند.

اگرچه PS5 به تازگی منتشر شده و از زمان شروع فروش عمده‌اش فقط یکسال و نیم می‌گذرد، اما این بدان معنا نیست که سونی برنامه‌ای برای عرضه یک مدل توانمندتر در سال‌های آینده ندارد. در حال حاضر مشخص نیست که یک PS5 Pro دقیقاً چه چیزهایی را می‌تواند بهبود بخشد؛ چرا که ما هنوز هیچ پشتیبانی از وضوح K8 در PS55 ندیده‌ایم و اگه می‌خواهیم که یک کنسول PS5 کوچکتر داشته باشیم، باید منتظر PS5 Slim باشیم.

با این حال، این گمانه‌زنی‌ها و توجه به شایعات این زمینه همیشه سرگرم‌کننده بوده‌اند، بنابراین بیایید عمیقاً به احتمالات وجود PS5 Pro بپردازیم و در مورد آن کمی گمانه‌زنی داشته باشیم.

تاریخ انتشار و قیمت PS5 PRO

اگر آنچه که سونی با PS4 Pro انجام داد را در نظر داشته باشیم، می‌توانیم حدس بزنیم که چه زمانی PS5 Pro و قیمت آن معرفی خواهد شد.

کنسول PS4 Pro در سال 2016 عرضه شد، یعنی سه سال پس از عرضه PS4 اصلی! این بدان معناست که ما می‌توانیم در اوایل سال 2023 شاهد عرضه PS5 Pro باشیم، چرا که PS5 در نوامبر 2020 عرضه شد. با این حال، همه‌گیری Covid-19 و کمبود مداوم قطعات می‌تواند عرضه PS5 Pro را تا سال 2024 یا پس از آن عقب بیاندازد.

از نظر قیمت، PS4 Pro با همان قیمت PS4 اصلی عرضه شد که 399 دلار / 349 پوند بود. اخیرا شاهد افزایش قیمت PS5 بوده‌ایم که سونی دلیل آن را افزایش تورم در سطح جهانی اعلام کرده، بنابراین PS5 در حال حاضر 479.99 پوند / 549.99 یورو / 799.95 دلار استرالیا قیمت دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که سونی بتواند PS5 Pro را با همان قیمت ارائه کند، با این فرض که همان استراتژی که برای PS4 Pro پیاده شد، دوباره اتفاق بیافتد.

طراحی PS5 PRO

کنسول PS5 در حال حاضر یک دستگاه غول‌پیکر است، به این معنی که اگر سونی نتواند پیشرفت‌های اساسی در زمینه اندازه‌اش انجام دهد، یک PS5 Pro می‌تواند از لحاظ ابعاد هم‌اندازۀ یک دستگاه PS5 و یا حتی بزرگتر باشد. چون وضعیت مشابهی در مورد PS4 Pro رخ داد که بزرگ‌تر از PS4 اصلی بود. خوشبختانه احتمالاً در همان زمان برای کسانی که واقعاً دستگاه کوچک‌تری می‌خواهند، یک نسخه کوچک‌تر PS5 Slim معرفی خواهد شد.

ما تصور می‌کنیم که دقیقاً مانند PS4 Pro، طراحی سونی بر روی ظاهر آینده نگرانه کنسول ساخته می‌شود، اما می‌تواند شامل برخی پیشرفت های اضافی باشد که در سیستم فعلی وجود ندارد.

مشخصات فنی PS5 PRO

اینجاست که پیش‌بینی‌ کردن سخت‌تر می‌شود. PS5 در حال حاضر یک کنسول بسیار قدرتمند است که قادر به اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K و فرکانس 120 هرتز در برخی عناوین خاص، ری‌تریسینگ و به طور کلی رندر تصاویری پرجزئیات است. یک PS5 Pro مطمئناً به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا رزولوشن و نرخ فریم بالاتری در بازی‌های خود داشته باشند، اما بعید است که مانند نسل قبل که ما ناگهان از 1080p به 4K رسیدیم، اینجا هم شاهد یک جهش بزرگ ناگهانی باشیم.

با این حال، با وجود اینکه PS5 هنوز قادر به ارائه با کیفیت K8 هیچ بازی نیست، علیرغم اینکه این ویژگی بر روی جعبه کنسول تبلیغ می‌شود، شاید PS5 Pro استاندارد وضوح نسل بعدی را هدف قرار دهد. تا به حال فقط یک بازی را دیده‌ایم که بصورت 60fps/8K روی PS5 اجرا می‌شود و آن‌ هم بازی‌ای به نام The Touryst است.

وضوح K8 در حال حاضر آنچنان در دسترس همگی نیست، اما در سه سال آینده پنل‌های K8 احتمالاً برای مصرف‌کنندگان عادی مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر خواهند بود. فراموش نکنیم که سونی تلویزیون نیز تولید می‌کند، و شرکت ژاپنی ممکن است بخواهد از PS5 Pro برای افزایش فروش محصولات K8 خود استفاده کند؛ دقیقا شبیه زمانی PS3 به پیروزی در جنگ فرمت دیسک با Blu-Ray کمک کرد.

کنسول PS5 Pro می‌تواند از یک پردازنده AMD Zen 4 و GPU RDNA-3 استفاده کند، اما ما در نسل قبل شاهد این بودیم که مایکروسافت و سونی نسخه‌ای تقویت شده از پردازنده کنسول‌های Xbox One و PS4 را در کنسول‌های میان نسلی خودشان استفاده کردند. بنابراین، ما انتظار داریم که با PS5 Pro تقویت بیشتری در پردازنده گرافیکی نسبت به CPU را مشاهده کنیم.

PS5 Pro چه چیزهای دیگری را می‌تواند ارائه دهد؟

ما انتظار داریم که PS5 Pro حافظه SSD بیشتری نسبت به PS5 اصلی نیز داشته باشد، زیرا 825 گیگابایت از همان ابتدا هم مقدار کافی نبود و برخی از بازی‌ها حجم بسیار زیادی از حافظه را اشغال می‌کنند. یک نسخه 1 ترابایتی مطمئناً به افزایش ارزش کنسول کمک می‌کند و ما انتظار داریم که توانایی نصب بهترین SSD‌ها بر روی PS5 همچنان باقی‌بماند.

و برای نسخه دیجیتال PS5 Pro چه اتفاقی میافتد؟ آیا سونی دوباره نسخه‌ای بدون دیسک درایو عرضه خواهد کرد؟ احتمالاً نه. نسخه دیجیتال PS5 به عنوان جایگزین ارزان‌تری برای کسانی است که با نداشتن دیسک درایو مشکلی ندارند. اما انتشار دو نسخه از PS5 Pro که مسلماً برای همه جذاب نخواهد بود، احتمالاً تصمیمی کم‌اهمیت خواهد بود.

آیا ما اصلاً به PS5 Pro نیاز داریم؟

از نظر فنی، خیر. اما در عرض دو یا سه سال دیگر، ممکن است توسعه‌دهندگان به دلیل قدیمی بودن سخت‌افزار PS5 با موانع بیشتری مواجه می‌شوند که منجر به کاستی‌های قابل‌توجهی مانند نرخ فریم یا وضوح پایین‌تر در بازی‌ها می‌شود. اگر تغییری مشابه PS4 Pro داشته باشیم، یک PS5 Pro می‌تواند بسیاری از بازی‌های قدیمی‌تر را نیز احیا کند و آن قدرت اضافی جدید همچنین می‌تواند تضمین کنندۀ پیشرفت فنی عناوین جدیدتر باشد.

آیا بهتر است منتظر عرضه PS5 Pro باشیم یا اینکه الان PS5 بخریم؟

بدون شک، اگر صبر کنید همیشه دستگاه قدرتمندتری خواهید داشت، این موضوع طبیعت پیشرفت تکنولوژی است. با این حال، PS5 یک کنسول عالی است که بازی‌های فوق‌العاده‌ای دارد که می‌توانید همین الان آن‌ها را جلوه‌ای خارق‌العاده تجربه کنید. البته بله، یک PS5 Pro می‌تواند تجربه کلی بهتری را ارائه دهد، اما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید، که با صبر کردن ممکن است چه میزان از بازی‌های این مدت را از دست بدهید.

منبع: TechRadar

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط