آیا واقعا کنسول‌ها ارزان‌تر از PC گیمینگ هستند؟

آیا واقعا کنسول‌ها ارزان‌تر از PC گیمینگ هستند؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 8 ماه و 23 روز پیش

فهرست مطالب

در این مقاله از اگزوگیم، قصد داریم نگاهی بر دنیای کنسول‌های گیمینگ بیندازیم و بررسی کنیم که آیا واقعا خرید یک کنسول، نسبت به خرید یک کامپیوتر دسکتاپ گیمینگ ارزان‌تر در می‌آید یا خیر.

قبل از هر چیز باید بدانید که اساسا کنسول‌ها با کامپیوترهای معمولی تفاوت‌های زیادی دارند؛ سیستم عامل کنسول‌ها شبیه به سیستم‌ عامل کامپیوترهای دسکتاپ نیست و با macOS و نسخه‌های استاندارد Windows متفاوت هستند. جدای از آن، سیستم عامل‌های کنسول‌ها بسیار محدودتر هستند و نسبت به سیستم عامل کامپیوترهای دسکتاپ، قابلیت‌های کمتری دارند.

سوال «چرا کنسول‌ها ارزان‌تر از PC هستند؟» قضیه پیچیده‌ای است و نمی‌توان به شکلی سطحی، پاسخی ساده به آن داد و باید بدانیم که عوامل زیادی بر قیمت کنسول‌ها و لوازم جانبی آن‌ها اثرگذار است. اما اگر بخواهیم به طور خلاصه به این سوال جواب بدهیم، می‌توانیم بگوییم : بستگی دارد.

کنسول‌های دیجیتالی و دیسک خور

اگر بخواهیم هزینه ساخت جدیدترین کنسول‌های ساخته شده را بررسی کنیم، طبیعتا باید به کنسول‌های نسل نهمی، یعنی Xbox Series X/S و PS5 نگاهی عمیق بیندازیم. این کنسول‌ها گزینه‌های مختلفی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و می‌توان نسخه دیسک‌خور یا تماما دیجیتالی را از بین آن‌ها انتخاب کرد.

ورژن دیسک خور کنسول PS5 دارای یک درایو Bluray Reader است و قابلیت نصب بازی‌های دیسکی را دارد. اما ورژن تماما دیجیتالی کنسول PS5 از درایو Bluray Reader بی‌بهره است و امکان نصب بازی‌های فیزیکی روی آن وجود ندارد و کاربران مجبور هستند که بازی‌ را دانلود و نصب کنند. همین موضوع برای کنسول‌های خانواده Xbox نیز صادق است. Xbox Series X دارای درایو دیسک خور است و امکان نصب بازی‌های فیزیکی را دارد، اما Xbox Series S تماما دیجیتالی است و البته مشخصات سخت‌افزاری ضعیف‌تری دارد.

تعداد بسیار زیادی از گیمرهای امروزی در سراسر جهان، بازی‌های خود را به صورت دیجیتالی خرید و دانلود می‌کنند، که از لحاظ تجاری و اقتصادی، پیامدهای مختلفی را در پی دارد. همچنین باید این نکته را در نظر بگیرید که ورژن‌های تماما دیجیتالی کنسول‌های سونی و مایکروسافت، قیمت به مراتب کمتری نسبت به ورژن‌های دیسک خور دارند.

ممکن است قیمت گران‌تر کنسول‌های دیسک خور نسبت به کنسول‌های تماما دیجیتالی، برای گیمرهایی که تمایل دارند محتوای ویدیویی HDR خود را از طریق درایوهای Bluray Reader تماشا کنند، کمی ناامیدکننده باشد. اما باید بدانیم که به طور کلی، قیمت این کنسول‌ها به نسبت قدرت سخت‌افزاری و امکاناتی که ارائه می‌دهند، بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است.

هزینه یک PC گیمینگ چقدر درمی‌آید؟

هزینه ساخت یک PC گیمینگ شخصی سازی شده، به خودتان بستگی دارد. ممکن است این پاسخ شما را راضی نکرده باشد، اما باید به یاد داشته باشید که وقتی کلمه «شخصی سازی شده» را برای یک PC گیمینگ به کار می‌بریم، به این معناست که این PC به طور «شخصی» و «سلیقه‌ای» اسمبل شده است.

PC گیمرهایی که علاقه‌مند به اسمبل کردن جدیدترین کامپیوترهای گیمینگ هستند، با کمی تحقیق در بازار سخت‌افزار و قطعات کامپیوتر، متوجه خواهند شد که مادربردها، پردازنده‌ها، کارت‌های گرافیک، حافظه و دیگر قطعات، دارای انواع مختلفی هستند و قیمت‌گذاری ‌آن‌ها شامل طیف بسیار گسترده‌ای می‌شود.

به عنوان مثال اگر بخواهید جدیدترین مدل پردازنده‌ی Intel Core i9 را خریداری کنید، باید به اندازه قیمت یک کنسول هزینه کنید. یا به عنوان مثال اگر بخواهید یک پردازنده با قیمت معقول و برای بازی کردن با رزولوشن 1440p خریداری کنید، پردازنده‌های سری Ryzen 3600 که کمتر از ۲۰۰ دلار قیمت دارند برای شما مناسب خواهند بود. همه‌ی این‌ موارد بستگی به هدف، سلیقه و میزان بودجه شما دارد.

با این اوصاف، می‌توان گفت که میانگین قیمت یک کامپیوتر گیمینگ شخصی سازی شده، احتمالا چیزی بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار در بیاید. اما همانطور که می‌توانید برای شخصی سازی یک کامپیوتر بیش از ۵۰۰۰ دلار هزینه کنید، قادر هستید با ۴۰۰ دلار نیز این کار را انجام دهید. به همین دلیل است که نمی‌توانیم یک فکت کلی و مطلق برای قیمت نهایی یک کامپیوتر گیمینگ صادر کنیم. چون قطعات و تجهیزاتی که برای کامپیوتر انتخاب می‌شوند، از تنوع بالایی برخوردار هستند و قیمت‌های کاملا متفاوتی دارند.

آیا کنسول‌ها واقعا ارزان‌تر هستند؟

متوسط هزینه‌های گیمینگ روی یک کنسول، قطعا از هزینه‌ خرید خود کنسول بالاتر است. اگر بخواهیم هزینه‌های گیمینگ روی کنسول‌ها را با هزینه‌های گیمینگ روی PC مقایسه کنیم، متوجه خواهید شد که هزینه بازی‌ها روی PC ارزان‌تر تمام می‌شود. دلیل این موضوع، متودها و استراتژی‌های تجاری متفاوت پلتفرم PC است. در حال حاضر، اکثر بازی‌های AAA جدید روی کنسول‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شوند که بسیاری از آن‌ها شامل محتوای الحاقی و نسخه‌های مختلف مثل Deluxe Edition و Ultimate Edition می‌شوند و شاید در مجموع قیمت نهایی را تا ۱۰۰ دلار هم برساند.

اما روی PC، گرچه بازی‌های AAA در زمان عرضه با همان قیمت نسخه کنسولی بازی‌ها منتشر می‌شوند. اما پس از مدتی و به مرور، فروشگاه‌هایی مثل Steam، Origin، G2A و ... قیمت بازی‌ها را کاهش می‌دهند و آن‌ها را با تخفیف‌ به فروش می‌رسانند. همچنین بازیکنان برخی از کشورها می‌توانند بازی‌ها را در شبکه Steam، با ارز کشور خود خریداری کنند تا در نهایت برایشان مقرون به صرفه تمام شود.

تفاوت‌ رویکردهای اقتصادی – تجاری گیمینگ روی پلتفرم‌های مختلف، صرفا به قیمت خرید بازی‌ها ختم نمی‌شود. برای تجربه بازی‌های چندنفره آنلاین روی کنسول‌ها، شما باید به طور ماهیانه حق اشتراک سرویس‌های آنلاین را پرداخت کنید (PS Plus و Gold)؛ در حالی که تجربه بازی‌های آنلاین و چندنفره روی PC رایگان است و نیازی به خرید اشتراک‌های ماهیانه نیست. این موضوع برای کسانی که صرفا مایل هستند بازی‌ها را با دوستان خود تجربه کنند، بسیار مهم است و تحمیل هزینه‌های ماهیانه یا سالیانه، ممکن است در انتخاب پلتفرم این افراد تاثیرگذار باشد.

نکته بعدی مربوط می‌شود به لوازم جانبی گیمینگ؛ به عنوان مثال اگر بخواهید یک هدست برند Sony خریداری کنید، و یا در صورت خراب شدن کنترلر، بخواهید یک کنترلر جدید تهیه کنید، هم هدست و هم کنترلر هر دو بیش از ۶۰ دلار هزینه روی دستتان خواهد گذاشت (یعنی در مجموع بیش از ۱۲۰ دلار).

حال فرض کنید که فردی بخواهد یک کنسول PS5، یک کنترلر اضافه، یک هدست برند Sony، یک سال اشتراک PS Plus و ۶ بازی AAA را خریداری کند؛ اگر هزینه همه‌ی این موارد را با هم جمع بزنید، می‌بینید که در مجموع باید در حدود ۱۰۴۰ دلار هزینه متحمل شود (بسته به قوانین مالیاتی و ضوابط اقتصادی کشورهای مختلف، ممکن است این عدد بیشتر هم باشد).

از سوی دیگر، می‌توان یک کامپیوتر گیمینگ اقتصادی، همراه با تعدادی بازی AAA را با قیمت ۶۰۰ دلار تهیه کرد. در نتیجه وقتی عمیق‌تر به قضیه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که جمله مشهور «کنسول‌ گیمینگ ارزان‌تر از PC گیمینگ است» چندان با آمار و ارقام جور در نمی‌آید. علاوه بر این، اخیرا DFC Intelligence مطالعه‌ای در این زمینه انجام داده که نشان می‌دهد بازیکنان کنسول‌ها، بیشترین هزینه را برای بازی کردن متحمل می‌شوند.

رویکرد اقتصادی سازندگان کنسول‌ها چگونه است؟

استراتژی و رویکردهای تجاری سونی و مایکروسافت در فروش کنسول‌های PlayStation و Xbox، با رویکردهای تجاری کمپانی‌های سازنده قطعات PC، سازندگان لپ تاپ و سیستم‌های از پیش ساخته شده، بسیار متفاوت است. کمپانی‌هایی مثل سونی و مایکروسافت، در ساخت و فروش کنسول‌هایشان سودی دریافت نمی‌کنند و چه بسا ضرر هم کنند. اما با فروش محصولات و بازی‌های دیجیتالی و فیزیکی که وابسته به این کنسول‌ها هستند، می‌توانند از یک بازار بسیار بزرگ سود هنگفتی کسب کنند.

از آنجایی که کنسول‌ها چرخه عمر طولانی مدتی دارند (مثلا کنسول PS4 تا به الان توانسته است ۸ سال عمر کند) و بازار گیمینگ نیز روز به روز بیشتر رشد می‌کند و جمعیت گیمرها افزایش پیدا می‌کند، سازندگان می‌توانند بیشترین بهره و سود اقتصادی را از این بازار عظیم و رو به رشد ببرند. شما در ابتدا فقط یک کنسول خریداری می‌کنید؛ اما با خرید کنسول، بعد از مدتی بازی‌ها، اشتراک‌ها و محصولات جانبی مختلفی را نیز خریداری می‌کنید که سود اصلی کمپانی‌ها محسوب می‌شوند.

علاوه بر فروش حجم عظیمی از بازی‌ها به طور مستمر، توسعه و انتشار بازی‌های انحصاری کنسولی نیز می‌تواند این استراتژی اقتصادی را تقویت کند. انحصاری‌های کنسولی بازی‌هایی هستند که فقط روی یک کنسول منتشر می‌شوند. همچنین انتشار بازی‌های سالیانه مثل FIFA، NBA2K و MLB The Show، تاثیر بسیار مثبتی بر افزایش درآمدهای شرکت‌های صاحب پلتفرم می‌گذارد.

سونی و مایکروسافت سود خود را چگونه کسب می‌کنند؟

شاید مدل تجاری که سونی و مایکروسافت از آن بهره می‌گیرند، در ابتدا کمی گیج کننده باشد. اما وقتی به آمار و ارقام نگاه می‌کنید، می‌توانید نحوه کارکرد آن را متوجه شوید. به یاد داشته باشید که تعداد بازی‌ها و لوازم جانبی مثل کنترلرها و هدست‌ها، بسیار بیشتر از تعداد کنسول‌های فروخته شده است.

به عنوان مثال، همین الان نگاهی به آرشیو بازی‌هایتان روی کنسول بیندازید. فرض می‌کنیم که مثلا ۱۸ بازی ۶۰ دلاری را در طول دو سال خریداری کرده‌اید و هزینه ۶ ماه از اشتراک PS Plus را پرداخت کرده‌اید. این به چه معناست؟ به این معناست که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار برای خرید کنسول هزینه کرده‌اید و نزدیک به ۱۲۰۰ دلار نیز برای خرید بازی‌ها و سرویس‌های آنلاین پرداخت نموده‌اید.

پس سونی و مایکروسافت سود نهایی خود را از طریق فروش مداوم و مستمر بازی‌ها، اشتراک‌ها، لوازم جانبی و دیگر چیزهایی که به کنسول وابسته هستند، به دست می‌آورند و از فروش خود کنسول، به طور مستقیم سود خاصی حاصل نمی‌کنند. علاوه بر این، پلتفرم‌های Xbox‌ و PlayStation از جامعه طرفداری بسیاری عظیمی برخوردارند که در هنگام عرضه کنسول‌های جدید، به شدت از خرید آن‌ها استقبال می‌کنند. به دلیل همین تقاضای وحشتناک زیاد است که پیدا کردن و خرید یک کنسول نسل نهمی با قیمت واقعی بسیار سخت شده است.

همچنین با ایجاد هایپ و معرفی ویژگی‌هایی جدیدی مثل سازگاری با تکنولوژی HDR و Bluray، کاربران به سمت رسانه‌های دیگری مثل سینما و تلویوزیون نیز متمایل می‌شوند و فیلم‌ها را به طور مستقیم از پلتفرم PlayStation و Xbox خریداری می‌کنند. خرید این محصولات از فروشگاه‌های سونی و مایکروسافت، می‌تواند برای این کمپانی‌ها سودآور باشد. در نهایت می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که کمپانی‌های سونی و مایکروسافت می‌توانند با متودهای تجاری مختلفی که شامل فروش بازی‌ها و محصولات وابسته به کنسول‌ها می‌شود، حاشیه سود منفی در فروش مستقیم کنسول‌ها را جبران کنند و در طول زمان درآمد هنگفتی از بازار عظیم صنعت گیم کسب کنند.

کدام یک مقرون به صرفه‌تر است؟ کنسول یا PC؟

از زمانی که صنعت بازی‌های ویدیویی به طور جدی وارد زندگی مردم شد، همیشه در بین طرفدران کنسول و طرفداران PC بحث و جدل‌های زیادی وجود داشته است و هر کدام، پلتفرم خود را برتر از دیگری تلقی می‌کنند! یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که تا به الان در بین این دو گروه وجود داشته است، بحث مقرون به صرفه بودن پلتفرم است. این موضوع، چیزی است که به معنای واقعی تابع شرایط و اهداف کاربری هر کدام از بازیکنان است و این که هر شخص، قصد دارد چگونه به تجربه بازی‌ها بپردازد.

با توجه به این که می‌توانید یک کامپیوتر گیمینگ شخصی سازی شده را با قیمت دلخواه خود انتخاب کنید و متناسب با سخت‌افزار آن، بازی‌های متنوعی را با قیمت‌های مختلف خریداری و نصب کنید، پاسخ به این سوال که کدام پلتفرم مقرون به صرفه‌تر است، کمی دشوار و نامشخص است. اما نباید هیچگاه این نکته را نادیده بگیریم که کنسول‌ها سیستم عامل محدودی دارند و متکی به این هستند که فقط برای جنبه‌های گیمینگ مورد استفاده مصرف‌کنندگان قرار بگیرند. اما کامپیوترهای دسکتاپ، سیستم عامل فراگیر و جامعی دارند و نسبت به سیستم عامل کنسول‌ها، از قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار بیشتری برخوردارند.

تجربه گیمینگ در کدام پلتفرم بهتر است؟

داشتن یک کامپیوتر دسکتاپ که بتواند بازی‌ها را در سطح کنسول‌ها اجرا کند و قیمتی کمتر یا برابر با کنسول‌ها داشته باشد، قطعا فوق‌العاده خواهد بود. چرا که با کامپیوتر می‌توانید علاوه بر بازی کردن، کارهای بسیار زیاد دیگری را نیز انجام دهید. مرور وب، اجرای همه‌ی فایل‌های رسانه‌ای، ویرایش و تولید محتوای ویدیویی، ارسال ایمیل و هر کار دیگری که فکرش را بکنید، می‌توانید با کامپیوتر انجام دهید. حتی می‌توانید با تهیه‌ی یک کنترلر گیمینگ از بازار و استفاده از نرم‌افزارهای تردپارتی مثل SteamOS، کامپیوتر را به تلویزیون متصل کنید، روی مبل بنشینید و تجربه بازی‌ها روی کنسول را برای خود شبیه‌سازی کنید.

اما در نهایت، باز هم صادقانه تاکید می‌کنیم؛ از آنجایی که انسان‌ها با هم متفاوت هستند، تجربه نهایی گیمینگ به سلایق و تمایلات شخصی هر گیمر بستگی دارد و هر کس به نحوی از گیمینگ لذت می‌برد. بعضی از گیمرها مایل هستند که از کنسول استفاده کنند، چون دوستانشان روی همان پلتفرم بازی می‌کنند و طبیعی است که یک نفر مایل باشد با دوستان خود بازی‌ها را تجربه کند. بعضی دیگر از گیمرها خواهان این هستند که بتوانند به شکل پرتابل به تجربه بازی‌ها بپردازند که فقط در کنسول‌های دستی و قابل حمل این امکان وجود دارد.

از سوی دیگر، گیمرهایی که روی کامپیوترهای شخصی به تجربه بازی‌ها می‌پردازند، مایل‌اند که علاوه بر بازی کردن، از سیستم خود استفاده‌های دیگری نیز بکنند که در بالا چندین مورد از آن‌ها را ذکر کردیم. داشتن یک سیستم قدرتمند و چند منظوره، برای شرایطی که می‌خواهید در کنار بازی کردن به فعالیت‌های دیگری نیز بپردازید، می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

نتیجه‌گیری

در مجموع می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که کنسول‌ها می‌توانند نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ گیمینگ ارزان‌تر باشند، اما این موضوع به میزان هزینه‌‌های پس از خرید کنسول بستگی دارد. همچنین در پاسخ به این سوال که «کدام پلتفرم مقرون به صرفه‌تر است؟» باید بگوییم که این موضوع به اهداف کاربری هر گیمر بستگی دارد و پاسخ مطلقی برای آن وجود ندارد.

به طور کلی، انتخاب هیچکدام از پلتفرم‌ها «اشتباه» نیست. امروزه هر کدام از پلتفرم‌ها دارای فناوری و قابلیت‌های پیشرفته و مدرنی هستند و از ویژگی‌هایی برخوردارند که می‌توانند جامعه طرفداری خود را راضی نگه دارند. پس اگر با توجه به سلیقه و اهدافتان هر کدام از پلتفرم‌ها را انتخاب کردید، بدانید که انتخاب درستی داشته‌اید.

ترجمه شده از وبسایت PC Mecca

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط