عنوان Evertried یک بازی در سبک Isometric و Tactical-Rogue با عناصر پازلی و کامبت نوبتی(Turn-Based) است که در آن شما با استفاده از مهارتهای متنوع و استراتژی بر دشمنان خود در محیطی شطرنج مانند، غلبه میکنید. این بازی توسط استودیوی Lunic Games و Danilo Domingues توسعه یافته و توسط DANGEN Entertainment منتشر شده است. با ما همراه باشید تا باهم نگاهی به این بازی هنری زیبا و بسیار جذاب داشته باشیم.
زیبایی بدون بخشش
هر یک از مراحل Evertried طبقه (Floor) نام دارند که علت نامگذاری آن بیشتر به داستان بازی مربوط میشود که در ادامه راجع به آن توضیح خواهم داد. در هر طبقه شما در محیط مربعی شکل شطرنجی قرار میگیرید که در این محیط، شما، دشمنان و گاهاً برجکهای تیر پرتاب کن به نوبت حرکت میکنید.
برای ضربه زدن باید با دشمن یک خانه فاصله داشته باشید اما اگر در این فاصله باشید و نوبت شما نباشد، این شمایید که ضربه میخورید و یکی از جانتان کم میشود. شما همچنین قابلیت جهش(Dash) هم دارید که میتوانید در یک نوبت 2 خانه جابهجا شوید و موانع بین راه را رد کنید. اما با جهش نمیتوانید به کسی حمله کنید.
شما میتوانید دشمنانتان را به سمت محدودهی پرتاب تیر برجکها هدایت کنید، به گونهای که آنها توسط برجک ضربه بخورند، یا حتی میتوانید آنها را به سمت ترشحی که دشمن دیگر از خود به جا گذاشته بفرستید و آنها را نابود کنید. گزینههای شما برای شکست دادن دشمنان زیادند و این گزینهها براساس سطح، مهارتهایتان و نوع دشمنانی که در آن طبقه هستند میتواند تغییر کند و از تقریباً طبقه 10 به بعد مجبورید از اینها برای پیروزی استفاده کنید.
با وجود تمامی زیباییهای محیطی، طراحی و انیمیشن کرکترها، بازیEvertried به طرز شگفت آوری سخت است. میان مراحل بازی شما هیچگونه چکپوینت یا سیوی ندارید و اگر جانتان تمام شود، تمامی مهارتها و پول خود را از دست میدهید و باید بازی را از اول شروع کنید. حتی اگر وسط مرحلهای از بازی خارج شوید هم بازی سیو نخواهد شد و باید از اول شروع کنید.
یک مکانیک جالب این بازی، تصادفی بودن طبقههای آن است. این یعنی که هیچ کدام از طبقات در هر سری بازی شما یکسان نخواهد بود و تمامی عناصر آن، از دشمنان و برجکها گرفته تا مکان و تعداد آنها متفاوت خواهد بود.
اگرچه وجود این مکانیک، باعث میشود که بعضی طبقات از دفعه قبلی که آن را تجربه کرده بودید آسانتر یا سختتر باشد، اما با این حال به گونهای طراحی شده است که هیچ وقت طبقات پایین از بالاییها سخت تر نخواهد بود. این به تنوع خیلی زیاد بازی کمک میکند اما باعث میشود که نتوانید پس از چندین بار تلاش طریقهی رد کردن مراحل را حفط کنید و باید بگویم که بازی از یک جایی به بعد واقعاً سخت میشود.
پس از هر تقریباً هر 5-6 طبقه شما به یک بازاری فرستاده میشوید که میتوانید در آن مهارتهای خود را خریداری کنید. این مهارتها به دو دستهی قابل استفاده و خودکار تقسیم میشوند. برای بکارگیری مهارتهای قابل استفاده باید از گویهای آبی رنگ خود که پس از گذشت چند نوبت در هر طبقه آرام آرام پر میشوند استفاده کنید و مهارتهای خودکار زمانی فعال میشوند که Focus شما به سطح خاصی برسد که با ضربه زدن به دشمنان بالا رفته و با گذشت زمان کاهش مییابد.
در آخر هر 10 طبقه، شما با باس فایتهایی روبرو خواهید شد که برخلاف سختی زیاد طبقات معمولی، آسانترین مراحل این بازی محسوب میشوند. باسها هم مانند طبقات دیگر با هر دور بازی تغییر میکنند اما تغییر آنها در مقایسه با بقیه بسیار محدود است. به همین خاطر، وقتی که برای بار 20ام دوباره به باسها میرسید، دیگر تمام حقههایشان که برای بار اول هم ساده بودند را میدانید و باید یکسری کارها را چندین بار تکرار کنید تا آنها را شکست دهید که این سرعت بازی را کاهش داده و این نبردها را خسته کننده میکند. اما خوشبختانه موسیقی آنها به قدری خوب است که کمی از خستگی این نبردها میزند.
صعود به ابدیت
اگرچه محوریت Evertried، بیشتر روی گیمپلی آن است اما داستان آن نیز به قدری جذاب است که در این سفر پرخطر برای شما یک هدف مشخصی را تعیین میکند. کرکتر شما روح یک جنگجو است که مانند سایر روحهای سرگردان هیچ خاطرهای نسبت به گذشتهی زندگی خود ندارد و اکنون بین بهشت و جهنم گیر کرده است و تنها کاری که میتواند انجام دهد این است که از طبقات این برجی که در آن حضور دارد بالا برود و به ابدیت برسد.
در این بین، شما گاهاً با روحهای سرگردان دیگر هم ملاقات کرده و با آنها صحبت میکنید. گفتگو با این روحها بسیار جذاب است چرا که هر یک شخصیت و ایدههای خاص خودشان را دارند و همچنین این مراحل یک تنوعی آرامش بخش بین طبقات سخت بازی است. البته ایکاش این گفتگوها کمی طولانیتر و بیشتر بودند، چون بعد از دهها بار شکست خوردن و شروع مجدد حرفهای این روحها و داستانهایی که برای گفتن دارند تمام میشود و خیلی کمتر به آن تنوع دوستانهی بین طبقات میرسید.
باوجود تمامی زیباییهای طراحی محیط و سطوح بازی Evertried، یک ایرادی که بارها گریبان من را گرفت، یکی شدن برخی اجسام با محیط پشتشان بود. نمیدانم شاید باید چشمانم را چک کنم، ولی برخی از دشمنان که بالای سرشان یک علامت کوچک سِپَر دارند که یعنی باید 2 ضربه بخورند تا کشته شوند اما در برخی مواقع آن علامت با محیط پشتشان یکی میشد و من فقط شیلد آنها را خراب میکردم و در نوبت بعد آنها به من ضربه میزدند.
در 20 طبقهی اول هم برجکها خیلی بد با زمین یکی میشوند. بخصوص برجک آتش اندازه که اگر در آن طبقه باشند، واقعاً باید چند دقیقه کل زمین را با دقت دنبالشان بگردم تا آنها را پیدا کنم. ای کاش کمی تضاد رنگی میان این چند اجسام کوچک گذاشته میشد، البته به گونهای که به طراحی هنری بازی آسیبی وارد نشود.
مضمون طبقات و برخی از دشمنان درون آن پس از هر 10 طبقه تغییر میکند و همانطور که گفته شد، طبقات به مرور سختتر و سختتر میشوند. مضمون هر یک از طبقات براساس 5 مرحلهی اندوه طراحی شده است: ناباوری، خشم، جر و بحث، آشفتگی و پذیرش. این مضمونها اگرچه در ابتدا شاید کاملاً مشخص نباشند اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که به خوبی و زیبایی کامل در طراحی و گیم پلی این طبقات بکار گرفته شدهاند. موسقیهای هر مضمون هم به زیبایی تمام این موضوعات را به اثر هنری صوتی تبدیل کردهاند.
حال که به بحث موسیقی بازی رسیدیم، باید بگویم که موسیقیهای Evertried فوق العاده هستند. یکی از عوامل اصلی که باعث شد مراحل تکراری مضمون اول و دوم باز هم برایم جذاب بمانند، همین موسیقی زیبای بازی بود. موسیقیهای هر مضمون در طبقات ابتدایی آرام شروع شده و سپس با گذشت طبقات کاملتر و زیباتر میشوند تا اینکه سر باس فایتها به اوج خود میرسند و نبردهای تکراری آنها را برای بار 30ام همچنان قابل تحمل میکنند.
نتیجه گیری
عنوان Evertried از آن دسته بازیهایی است که شما را با گیم پلی جذاب، محیط و سبک هنری زیبا شگفتزده خواهد کرد. مکانیک مراحل تصادفی و متنوع، چالش بازی را همیشه زنده نگه میدارد و در اغلب مواقع باعث میشود که پس از ساعتها بازی حس تازگی خود را حفظ کند. میان بسیاری از بازیهای تکراری، Evertried یک تجربهای جدید و لذت بخش است.
امتیاز نهایی: 8.5
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.