عمویم برای تولدم در سال 2006، بازی Final Fantasy XII را برایم خرید. در 10 سالگی، بسیاری از مکانیکهای رزمی و خطوط انشعاب این بازی برایم گیج کننده بودند. صرف نظر از این مسئله، من شیفته جنب و جوش بازی بودم، به یاد میآورم که مخصوصاً از مو و لباسهایی که در بادهای صحرا تکان میخوردند و همچنین جرقههای لاجوردی که از برخورد شمشیرها و سپرها چشمک میزدند شگفت زده میشدم. تا به امروز، Final Fantasy همچنان بازی مورد علاقه من است.
این بازی در ابتدا به عنوان یک بازی انحصاری کنسول PlayStation 2 منتشر شد، اما در چند سال گذشته، یک نسخه بازسازی شده از آن به نام Final Fantasy XII: The Zodiac Age روی PlayStation 4، Xbox One، Switch و رایانههای شخصی با بهبود عملکرد، سفارشیسازی عمیقتر محصول و انواع مختلف بهبودهای متعدد عرضه شد. اخیراً، Square Enix نسخه بازسازی شده را در PlayStation Now منتشر کرده است. اگر هرگز Final Fantasy XII را تجربه نکردهاید، به دلایل زیر باید در اسرع وقت از این فرصت استفاده کنید.
شخصیتها
مانند اکثر قسمتهای سری محبوب فاینال فانتزی، بازی Final Fantasy XII زندگی قهرمانانی را روایت میکند که در برابر یک نیروی ظالم بزرگتر قیام میکنند. جایی که سایر آثار از کاریکاتورهای بد خلقی که اغلب ارتباط گرفتن با آنها سخت است برای پیشبرد طرحهای خود استفاده میکنند (درست است، من در مورد قهرمانهای مورد علاقه همه، Cloud و Squall صحبت میکنم)، Final Fantasy XII کمتر به انگیزههای فردی و بیشتر درباره مجموع بخشهای کل شخصیتهای بازی میپردازد.
خارپشتهای خیابانی Vaan و Penelo محلههای فقیر نشین Rabanastre را خانه مینامند. در حالی که Penelo تلاش میکند تا نکات مثبتی در وضعیت بدشان بیابد و نیمه پر لیوان را ببیند، Vaan با آرزوی داشتن یک کشتی هوایی و زندگی آزادانه به آسمان نگاه میکند. این دو جوان پس از برخوردهای تصادفی زیاد با افرادی مشکوک، به دنیایی از دسیسههای سیاسی و کودتاهای مخفیانه پرتاب میشوند. با این حال، آنها یاد میگیرند که در دیگران همنشینی پیدا کنند: Ashe، یک شاهزاده خانم رها شده، Basch، یک سرباز تبعیدی، و Balthier و Fran، که برای گرفتنشان مژدگانی تعیین شده است.
علیرغم ترکیب عجیب و غریبشان، هر یک از شخصیتهای اصلی Final Fantasy XII دارای ناامنیهای مشابهی هستند: بزدلی، تنهایی، غم و اندوه حل نشده، و شک در ارزش خود. این تیم طرد شده که سر دسته آنها Vaan است، همچنان از بهترین شخصیتهای سری Final Fantasy هستند، زیرا علاقهمند شدن و طرفداری آنها را کردن بسیار راحت و مطلوب است. علیرغم مبارزه با کاستیهای شخصی، آنها به طور مداوم راههایی برای سرپیچی از سرنوشت کشف میکنند.
جهان بازی
مانند بازیهای Final Fantasy Tactics و Vagrant Story، روایت Final Fantasy XII در Kingdom of Ivalice اتفاق میافتد. بیشتر قاره مملو از خرابههای ناشناخته سلسلههای باستانی است. اما حتی اگر تیم شما از تمام دژهای هزارتویی شطرنجی در پسزمینه وسیع عبور نکند، باید از کلانشهرها و شهرکهای نفسگیر حرکت کنید. به عنوان Vaan، در منظره شهری درهم و برهم Rabanastre، مملو از مناطق مختلف از جمله بازارها و کاخها، شروع به حرکت میکنید. اما کمی پس از ساعات اولیه، بازیکنان مناطق بزرگتری را با جانوران عجیبوغریبتر از جمله آبراههایی با اسبهای نر آتشین، سرزمینهایی با محیطی نامناسب و تیرانوسورهایی که در اطراف پرسه میزنند، و جنگلهای مه آلود با Chocoboهای سبز، کشف میکنند.
هر صحنه در Final Fantasy XII از نظر زیبایی شناسی منحصر به فرد و مملو از اسرار است. دسترسی به برخی مناطق، مانند Skycity در Bhujerba، فقط از طریق کشتی هوایی امکان پذیر است. استفاده از آنها به سادگی خرید بلیط یک طرفه است. مکانهای دیگر را باید با پای پیاده کشف کرد، اما هابها در مقیاس کوچک و (در برخی موارد) خطی هستند، به این معنی که پیمایش را سادهتر میکنند.
علاوه بر این، Ivalice گروههای قومی مختلفی را در خود جای داده است. به عنوان مثال، Fran با گوشهای خرگوش مانند و قد هفتپاییاش، یک Viera است که اهل روستای Eruyt است. نژادهای دیگر مانند Nu Mou - نیش دوپا - عشایر مذهبی هستند. تنشهای نژادی Ivalice علیرغم اینکه یک دیگ ذوب فرهنگی به حساب میآید، اختلاط با اطرافیان را به طور فزایندهای دشوار میکند. مشاهده این منفی گرایی که در نحوه واکنش غریبهها به Fran (و سایر اعضای گروه انسانی شما حتی برای معاشرت با او) منعکس میشود، باعث میشود جهان بازی احساسی ارگانیک و زنده داشته باشد.
سیستم نبرد
طرفداران بازیهای نقش آفرینی سنتی و مدرن Square Enix متوجه میشوند که Final Fantasy XII ترکیبی سالم از مبارزات نوبتی و بیدرنگ را نشان میدهد: ATB Gauges یا (Cooldowns) بازیهای قدیمیتر بازگشت خوبی در این بازی دارند و نیاز به ورودی حمله و موقعیت تیم بازی را بالا میبرند و یک دوربین پویا با اکشن بی درنگ باعث میشود درک نبردها سادهتر شود.
پیشرفت در Final Fantasy XII به جای باز کردن گرهها در یک درخت مهارت ثابت، یک مینی بازی همه جانبه است. ارتقاها از طریق مجوزهای شغلی ثبت میشوند - فضاهایی روی یک تخته شطرنجی گسترده که قفل نهایی را باز میکند - مجموعههای سلاح و زره، و افزایش آمار. این مجوزها با مشاغل (یا طبقات) تعیین شده مرتبط هستند. هر شغل تابلوی مخصوص به خود را دارد، اما برخی ممکن است مجوزهایی را به اشتراک بگذارند که در صورت خرید، ممکن است اشتراکاتی بین تابلوها به وجود بیاید. برای مثال، Balthier من یک White Mage و Machinist است. هر دو تابلوی شغلی دارای مجوزهای "سرعت" هستند که تایمرهای خنک کننده را کاهش میدهد. با خرید یک گره سرعت روی تابلو White Mage، میتوانم به تواناییهای مجاور تابلو Machinist دسترسی داشته باشم.
بازیکنان میتوانند مجموعهای از ترکیبهای شغلی برای جمعآوری مهارتهای اشتراکی و از بین بردن ترسناکترین باسفایتهای بازی ایجاد کنند. با مزیت اضافه شده «Gambits» - یک سیستم دستوری قابل تنظیم که در زمان مورد نیاز کاراکترها را برای انجام اقدامات مهمی مانند شفا دادن متحدان پایین HP یا حمله به اهداف مشخص برنامه ریزی میکند - نبردها به طور خودکار شده و کار را برای شما آسان میکنند و نیاز به مدیریت خسته کننده جزئی را از بین میبرند.
بازیهای نقش آفرینی مورد علاقه من همیشه بر روی مهمترین چیزها تمرکز میکنند: داستانهای شخصیت محور با مکانهای پر جنب و جوش و گیم پلی سرگرمکننده و جذاب. در سال 2006، بازی Final Fantasy XII این استانداردها را برآورده کرد و همچنان به عنوان یکی از بهترین تجربیات من در دنیای بازیهای ویدئویی باقی مانده است. نسخه Zodiac Age تمام ویژگیهایی که نسخه اصلی را عالی میکرد، گسترش داده است، و اکنون که تا چند هفته دیگر در دسترس همه بازیکنان کنسول قرار خواهد گرفت (دسترسی به PlayStation Now به این معنی است که دارندگان PS5 بالاخره میتوانند آن را تجربه کنند!)، نمیتوانم هیجانم برای یک بار دیگر تجربه جهان این بازی و کاوش در آن را کنترل کنم. اگر عاشق گیم پلی خلاقانه و همچنین «فرمول قدیمی Final Fantasy» هستید که و اینکه تمام نکات آن رعایت شود - گروه شخصیتهای عجیب و غریب با اخلاقیاتی که به راحتی میتوان با آنها ارتباط گرفتید، اودیسهای در مقیاس حماسی، و مبارزات بزرگ - پس Final Fantasy XII برای شما مناسب است!
منبع: GameInformer
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.