بررسی تاریخچه و بازی های شرکت بازی سازی اسکوئر انیکس

بررسی تاریخچه و بازی های شرکت بازی سازی اسکوئر انیکس

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 7 ماه و 16 روز پیش

فهرست مطالب

در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به یکی از بزرگ‌ترین ناشران ژاپنی یعنی اسکوئر انیکس (Square Enix) داشته باشیم و تاریخ‌چه این کمپانی محبوب را برای شما مورد بررسی قرار دهیم. با اگزوگیم در ادامه این مطلب جامع و کامل همراه باشید.

اسکوئر انیکس

تاریخچه دو کمپانی اسکوئر و انیکس و نحوه‌ی ترکیب این دو با یک دیگر

یکی از اولین نکاتی که باید درباره اسکوئر انیکس گفت این است که این کمپانی در ابتدا تشکیل شده از دو شرکت متفاوت ژاپنی با نام‌های اسکوئر و انیکس بوده که در ابتدا با یک‌دیگر رقابت داشتند، اما در نهایت این دو طی یک مسیر چند ساله از رقیب به دوست و نهایتا یک کمپانی منسجم تبدیل شدند.

اسکوئر انیکس

نحوه شکل گیری انیکس (Enix)

انیکس (Enix) در تاریخ 22 سپتامبر سال 1975 میلادی توسط آقای Yasuhiro Fukushima تاسیس شد. او به کمک همکارانش از همان ابتدا مشغول به نشر بازی‌های مختلف شدند، و معمولا بازی‌هایی را منتشر می‌کردند که به طور انحصاری با آن ها قرارداد داشتند. شاید محبوب‌ترین و مشهورترین عنوان منتشر شده توسط این کمپانی سری دراگون کوئست (Dragon Quest) باشد که در آن زمان توسط استودیو چانسافت (Chusoft) ساخته و توسط انیکس منتشر شد.

این عنوان در سبک RPG یا همان نقش آفرینی در سال 1986 میلادی در ژاپن عرضه شد و چیزی حدود 1.5 میلیون نسخه به فروش رساند و این اثر را تبدیل به پرفروش‌ترین بازی منتشر شده از سوی انیکس کرد. اسکوئر که از همان زمان رقیب بزرگی برای انیکس به حساب می‌آمد، تا آن زمان بازی‌های خود را به صورت انحصاری تنها برای سونی و کنسول پلی استیشن عرضه می‌کرد و انیکس برای پیشی گرفتن از رقیب دیرینه بیانه‌ای صادر کرد که طی آن انیکس از این به بعد بازی‌ها را نه تنها برای پلی استیشن بلکه برای کنسول‌های خانگی نینتندو نیز عرضه خواهند کرد.

این اتفاق باعث شد تا سهام سونی و انیکس در آن زمان به شدت افزایش یابد و سهام انیکس به تنهایی به پرفروش‌ترین سهام در ژاپن تبدیل شود.

بازی های اسکوئر انیکس

نحوه شکل گیری اسکوئر (Square)

اسکوئر کار خود را در اکتبر سال 1983 میلادی آغاز کرد و توسط آقای Masafumi Miyamoto به عنوان تولید کننده بازی‌های کامپیوتری تاسیس شد. بیشتر پروژه‌های کمپانی توسط پدر میاموتو رهبری می‌شد و آن‌ها بیشتر تمرکز خود را بر روی تولید نرم افزارهای کامپیوتری اختصاص داده بودند و تنها یک برنامه نویس بر روی ساخت بازی فعالیت داشت.

اما میاموتو عقیده داشت که چندین برنامه نویس، طراح گرافیکی و ... باید بر روی یک بازی فعالیت داشته باشند. در نهایت در سال 1986 میاموتو به طور رسمی بخش مخصوص به خود را درکمپانی با نام اسکوئر، راه اندازی کرد و تمامی تمرکز آن را بر روی ساخت بازی‌های کامیپوتری مختص کرد. بعد از عرضه چند عنوان ناموفق اسکوئر مرکز تجاری خود را به توکیو تغییر داد و سپس اولین عنوان نقش آفرینی خود با نام فاینال فانتزی (Final Fantasy) را که از بازی دراگون کوئست الهام گرفته بود به بازار عرضه کرد.

فاینال فانتزی به یک موفقیت بزرگ شد و توانست 400 هزار نسخه را به فروش برساند و به فرنچایز اصلی شرکت اسکوئر تبدیل شود؛ به طوری که تاکنون شاهد عرضه ده‌ها نسخه مختلف از سری فاینال فانتزی بوده ایم.

با موفقیت شگفت انگیز فاینال فانتزی اسکوئر تعداد زیادی بازی دیگر مانندChrono Trigger, Chrono Cross, Secret of Mana, Legend of Mana, Xenogears, Brave Fencer Musashi, Parasite Eve, Saga Frontier, Romancing Saga, Vagrant Story, Kingdom Hearts و سوپر ماریو به سبک نقش آفرینی ( به کمک نینتندو) را به بازار عرضه کرد. تمامی این بازی‌ها موفقیت‌های زیادی برای اسکوئر به همراه آوردند و تبدیل به خاطره انگیزترین بازی‌های دهه نود میلادی شدند. با افزایش این موفقیت‌ها در سال 1994 میلادی اسکوئر تبدیل به یکی از کمپانی‌های بالا رده تولید بازی‌های نقش آفرینی شده بود.

آن ها در ابتدا قصد داشتند تا بازی‌های خود را بر روی نینتندو 64 عرضه کنند؛ اما با افزایش کنسول‌های سی‌دی خور مانند سگا ستران و پلی‌استیشن تصمیم گرفتند تا بازی‌های خود را برای کنسول‌های امروزی تولید و عرضه کنند. به طوری که در همان سال شاهد عرضه یکی از بهترین نقش آفرینی‌های قرن بودیم. فانیال فانتزی 7 (Final Fantasy VII) در آن زمان برای پلی‌استیشن عرضه شد و با فروش 9.8 میلیون نسخه به دومین بازی پرفروش کنسول پلی استیشن تبدیل شد.

بررسی کمپانی اسکوئر انیکس

ادغام اسکوئر و انیکس و تشکیل اسکوئر انیکس

در سال 2000 میلادی این دو کمپانی سعی داشتند با یک‌دیگر ادغام شوند، اما در سال 2001 میلادی اسکوئر، اولین فیلم تماما سه بعدی که از روی سری فاینال فانتزی ساخته شده بود را به بازار عرضه کرد. Final Fantasy: The Spirits Within اولین فیلم انیمیشنی از سری بازی‌های فاینال فانتزی بود که بر روی پرده سینما رفت. متاسفانه این فیلم به قدری افتضاح بود که از لحاظ تجاری اسکوئر را به مرز ورشکستی رساند و انیکس نیز تصمیم همکاری و ادغام را لغو کرد. درهمان زمان اسکوئر در وضع مالی خیلی بدی به سر می‌برد؛ اما توانست با استفاده از کمک سونی فاینال فانتزی 10 (Final Fantasy X) و پادشاهی قلب‌ها (Kingdom Of Hearts) را به بازار عرضه کند.

خوش‌بختانه دو بازی از فروش خیلی خوب بهره بردند، و اسکوئر را به یک وضع اقتصادی متعادل و ثابت رساندند. بعد از این موفقیت در 25 نوامبر سال 2002 اسکوئر و انیکس که قبل‌تر قصد داشتند تا با یک‌دیگر ترکیب شوند، نقشه های خود را از سر گرفتند و با هدف شکست دادن ناشرهای آمریکایی و اروپایی طی قراردادی با یک‌دیگر ادغام شدند. طبق گفته‌ی آقای Yoichi Wada که در آن زمان رییس کمپانی اسکوئر محسوب می‌شد، هر دو کمپانی اسکوئر و انیکس در آن زمان در بهترین وضع مالی خود قرار داشتند در نتیجه بهترین زمان برای ادغام این دو کمپانی همان زمان بوده است.

در نهایت در روز اول آپریل سال 2003 این ادغام اتفاق افتاد. در آن زمان 80 درصد کارکنان اسکوئر انیکس تشکیل شده از کارکنان اسکوئر قدیم بودند. به همین دلیل آقای Yoichi Wada که رییس قبلی اسکوئر بود به عنوان رییس فعلی اسکوئر انیکس انتخاب شد و رییس قبلی کمپانی انیکس آقایKeiji Honda به عنوان معاون رییس شناخته شد. سپس این دو مرکز اسکوئر انیکس را به سه شهر توکیو، شیبویا و یویوجی انتقال دادند و کار خود را اغاز کردند.

بازی هیتمن

توسعه اسکوئر انیکس و پیشروی قدرتمند این کمپانی

پس از ادغام این دوکمپانی، اسکوئر انیکس سعی کرد تا استودیوهای متعددی را خریداری کند. یکی از این استودیوها، استودیو Eidos بود که بر روی عناوین بسیار محبوبی مانند سری آدمکش(Hitman) ، مهاجم مقبره(Tomb Raider) ، دوئس اکس(Deus Ex) ، میراث کین (Legacy Of Kain) و سارق (Theif) کار کرده بود. سپس با خرید چندین کمپانی مختلف در تولید بازی‌های موبایل سعی کردند تا در بازار بازی‌های موبایل نیز حضور پیدا کنند. در ادامه اسکوئر انیکس ساختار کمپانی خود را به چهار طبقه در شهرهای مختلف ژاپن تبدیل کرد. ساختار این طبقات این گونه بود که هر طبقه به رهبری شخصی هدایت می‌شد و وظیفه تولید محتوا مختص به خود را داشت.

به عنوان مثال در طبقه اول شاهد ساخته شدن سری‌های معروف این کمپانی مانند فاینال فانتزی و دراگون کوئست بودیم. در طبقه دوم شاهد ساخت بازی‌هایی در سبک آرکید بودیم؛ به همین ترتیب در طبقه سه شاهد ساخت بازی‌های بزرگ آنلاین اسکوئر انیکس یا همان MMORPGs مانند فاینال فانتزی 11 و یا دراگون کوئست: سازنده‌ها (Dragon Quest: Builders) بودیم و در نهایت در طبقه چهارم نیز شاهد عرضه نسخه‌های ری‌مستر و بازسازی شده بازی‌ها یا مجلات مصور ژاپنی یا به اصطلاح مانگا براساس عناوین از قبل منتشر شده بودیم.

اسکوئر انیکس

کمپانی اسکوئر انیکس برخلاف بقیه کمپانی‌ها که تنها در زمینه نشر و ساخت بازی دستی دارند و خود را به ساخت بازی محدود کرده‌اند، ساختاری پولیمورفیک  (polymorphic)دارد. ساختار پولیمورفیک به این معناست که به عنوان مثال ما شاهد عرضه عنوانی مانند فاینال فانتزی هستیم و در ادامه اسکوئر انیکس با ساخت مجلات مصور براساس فاینال فانتزی، فیلم‌های سینمایی، بازی‌های رومیزی و انیمه دنیای فاینال فانتزی را گسترش می‌دهد و برای همه‌ی مخاطبان در زمینه های مختلف محتوا به بازار ارائه می‌دهد.

این ساختار به شدت موثر است و باعث می‌شود تا کمپانی به شدت از لحاظ فروش به سوددهی برسد و دنیای جامع‌تری را نسبت به بازی‌هایش برای مخاطبان ارائه دهد.

جمع بندی بررسی تاریخچه و بازی های اسکوئر انیکس

در نهایت باید گفت که اسکوئر انیکس بدون شک یکی از بزرگ‌ترین ناشران و کمپانی‌های بزرگ بازی سازی در دنیا بوده است که تنها فعالیت خود را به بازی‌های مختلف اختصاص نداده و طی سال‌های مداوم با ساخت فیلم، انیمه، مانگا، بازی‌های بزرگ نقش آفرینی و بازی‌های تک نفره داستانی توانسته جای خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ناشران صنعت گیم چه در ژاپن و چه در دنیا محکم کند.

نظر شما در مورد این کمپانی محبوب چیست؟ آیا شما هم طرف‌دار بازی‌های مشهور اسکوئر انیکس هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط