خلاصه اخبار روز: از موفقیت ادامه دار Final Fantasy 14 تا Nintendo Switch 2

خلاصه اخبار روز: از موفقیت ادامه دار Final Fantasy 14 تا Nintendo Switch 2

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 6 ماه و 14 روز پیش

فهرست مطالب

عنوان Final Fantasy 14 به ۲۴ میلیون بازیکن رسید، پرسودترین بازی سری

اینطور که به نظر می‌رسد عنوان Final Fantasy 14 به موفقیت خود ادامه می‌دهد. به گزارش IGN، تهیه‌کننده بازی آقای "نائوکی یوشیدا" (Naoki Yoshida) در یک نشست رسانه‌ای اعلام کرد که تعداد بازیکنان این عنوان MMORPG به بیش از ۲۴ میلیون واحد رسیده است، این رقم در آوریل گذشته ۲۲ میلیون واحد بود.

طبق گفته یوشیدا، عنوان Final Fantasy 14 در سال ۲۰۱۵ تنها ۴ میلیون بازیکن داشت و در سال ۲۰۱۷ به ۱۰ میلیون بازیکن رسید و از آن زمان تاکنون نیز تعداد بازیکنان آن دو برابر شده است. در واقع این بازی تبدیل به سودمندترین عنوان Final Fantasy تا به امروز به حساب می‌آید. هنگامی که یک دهه پیش این عنوان عرضه شد و وضعیتی فاجعه‌بار داشت، کسی باور نمی‌کرد که بعد از ۱۰ سال سرنوشت بازی اینقدر تغییر می‌کند.

یوشیدا همچنین گفت که Square Enix پیوسته در حال سرمایه‌گذاری است تا اطمینان حاصل کند که بازیکنان می‌توانند از این بازی لذت ببرند.

همانطور که انتظار می‌رود، با عرضه پیش روی افزونه Endwalker، این عدد افزایش خواهد یافت. این عنوان MMO در چند وقت پیش نیز شاهد موج عظیمی از بازیکنان بود که ازدیاد آن‌ها منجر شد تا این بازی حتی به شکل دیجیتالی برای مدتی در دسترس نباشد! همچنین Endwalker حدودا ۱۶۰ الی ۱۸۰ درصد بیشتر از از افزونه قبلی یعنی Shadowbringers پیش‌فروش داشته است.

پیش از این نیز آقای یوشیدا گفته بود که Square Enix‌ در نظر دارد تا حداقل پنج سال برای عنوان Final Fantasy 14 محتوا منتشر کند و حتی ممکن است روزی گرافیک بازی نیز بهبود یابد.

همچنین یوشیدا اظهار داشت که عرضه Endwalker بزرگ‌تر از عرضه یک عنوان نقش آفرینی خواهد بود!‌ او در ادامه صحبت‌هایش در مورد اندازه این افزونه صحبت نمود و گفت که Endwalker از نظر داستان اصلی و کات‌سین‌ها غنی‌تر از Shadowbringers خواهد بود. او در مصاحبه با وب‌سایت MMORPG.com گفت که این افزونه بزرگ‌ترین افزونه بازی تا به امروز خواهد بود و از نظر بزرگی حتی از نقش آفرینی‌های مدرن نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

«خصوصا در زمینه داستان، وقتی به متن‌ها، کات‌سین‌ها و چیزهای دیگر نگاه می‌کنیم بازی خیلی بزرگ است... من نمی‌خواهم زیاد مقایسه کنم اما در کل محتوای داستانی بسیار بیشتر از Shadowbringers خواهد بود.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های در مورد عرضه بازی روی Xbox صحبت نمود. در یک دهه‌ای که بازی عرضه شده، همیشه روی پلتفرم Xbox غایب بوده است ولی همیشه شایعات و حرف‌های زیادی وجود دارند که می‌گویند ممکن است این بازی برای Xbox نیز عرضه شود اما هیچوقت شایعات موجود به جایی نرسیدن اما حالا به نظر می‌آید کارگردان و تهیه کننده بازی نیز این اتفاق را در نظر دارد!

در مصاحبه‌ای دیگر که با Easy Allies انجام شد، آقای نائوکی یوشیدا که به عنوان Yoshi-P نیز شناخته می‌شود، در مورد نسخه احتمالی Xbox صحبت کرد. او پیشاپیش برای این که چیز تازه‌ای برای گفتن ندارد عذرخواست و همانطور که قبلا نیز در مصاحبه‌ای گفته بود، ممکن است بازی به Xbox بیاید و مذاکره‌ها با مایکروسافت جهت بردن بازی به اکوسیستم Xbox ادامه دارد.

نکته اینجاست که نگفت هیچ خبری از نسخه‌های Xbox نیست و در عین حال اشاره‌ای به این که به زودی اطلاعاتی از این موضوع منتشر می‌شود یا خیر ننمود.  

در آخرین اخبار مربوط به Final Fantasy 14 نیز تریلری ۱۵ دقیقه‌ای از بازی منتشر شد که در این ۱۵ دقیقه تمرکز ويژه ویدیو روی افزونه جدید و کلاس Reaper قرار دارد. بخش‌های زیادی از مبارزات و گشت و گذار در دانجن‌ها نیز نشان داده می‌شوند.

عنوان Final Fantasy 14: Endwalker در تاریخ ۲۳ نوامبر (۲ آذر) برای پلتفرم‌های PS4 / PS5 / PC عرضه می‌شود.

بتای محدود Ghost Recon Frontline تاخیر خورد

بتای محدود جدیدترین عنوان کمپانی Ubisoft یعنی Ghost Recon Frontline که سروصداهای زیادی را نیز به پا کرده تاخیر خورد. این بتا قرار بود روز ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) در دسترس کاربران اروپایی قرار بگیرد اما حالا قرار است دیرتر در دسترس قرار بگیرد. توییتر رسمی بازی اطلاعات زیادی منتشر ننمود و تنها گفت که جزئيات جدید در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار قرار می‌گیرند و تیم توسعه متعهد به ساخت بهترین تجربه ممکن هستند.

عنوان Ghost Recon Frontline به مناسبت سالگرد ۲۰ سالگی فرانچایز Ghost Recon معرفی شد و عنوانی رایگان در سبک بتل رویال به حساب می‌آید. بازی در مسابقات Expedition از بیش از ۱۰۰ بازیکن پشتیبانی می‌کند که در آن بازیکن‌ها به شکل تیم‌های سه نفره در می‌آیند و باید اهداف مختلف را برای به دست آوردن اطلاعات به انجام برسانند. هنگامی که اطلاعات کافی کسب شد، تیم باید به سراغ استخراج در نقشه بروند و اینجاست که سایر تیم‌ها از موقعیت آن‌ها در نقشه خبردار می‌شوند و می‌توانند متوقفشان کنند.

بخاطر ماهیت PvP و رویکرد اکشن بازی، این عنوان سریعا مورد حمله طرفداران سری قرار گرفت و بسیاری اظهار کردند که این عنوان را دوست ندارند! بازی در حال حاضر برای پلتفرم‌های PS4 / PS5 / Xbox Series X|S / Xbox One / PC / Stadia / Amazon Luna در دست توسعه می‌باشد و تاریخ عرضه مشخصی ندارد.

حدود ۷۰ درصد از فروش Switch در بریتانیا در هفته قبل بخاطر Nintendo Switch OLED بود!

هنگامی که کنسول Nintendo Switch OLED برای اولین بار معرفی شد، اعتراضات زیادی به آن صورت گرفت (که البته اکثر آن‌ها به این خاطر بود که طرفداران انتظار معرفی Switch Pro را داشتند) اما مشخصا این ناراحتی‌ها و اعتراضات تاثیری روی فروش کنسول نگذاشته است! به گزارش GamesIndustry، کنسول Switch OLED هفته گذشته عرضه‌ای بسیار موفقیت‌آمیز داشت و در هفته اول انتشار خود فروش قابل توجهی نسبت به هفته اول انتشار Switch Lite در ۲۰۱۹ داشت.

هفته گذشته، چهاردمین هفته بزرگ Switch از نظر فروش در بریتانیا از زمان عرضه اولیه کنسول در ۲۰۱۷ بود. تمام ۱۳ هفته‌ای که بالاتر از این هفته قرار گرفته‌اند مربوط به تعطیلات کریسمس یا بلک فرایدی (جمعه سیاه) می‌شوند و تنها یک هفته که اولین هفته عرضه Switch می‌باشد استثنا بوده و در رتبه چهارم قرار دارد. هفته گذشته Switch OLED حدودا ۷۰ درصد از فروش کلی Switch را پوشش داد.

نکته جالب این است که Switch OLED در همین ابتدا ۷ درصد کنسول‌های Switch که در بریتانیا فروش رفته‌اند را تشکیل می‌دهد. برای مقایسه، Switch Lite دو سال بعد از عرضه خود تنها ۲۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

کاربران PlayStation Plus در ماه نوامبر ۳ عنوان VR دریافت می‌کنند

سونی اعلام کرد که علاوه بر بازی‌های رایگان PS4 و PS5 که هر ماهه برای مشترکین سرویس PlayStation Plus در دسترس قرار می‌گیرد، در ماه نوامبر سه بازی دیگر از PlayStation VR نیز به این لیست اضافه می‌شوند. جزئيات بیشتری از این موضوع در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

سونی همچنین پنج عنوانی که بیشترین زمان بازی را میان عناوین PlayStation VR داشتند معرفی نمود که شامل عناوین Rec Room، Beat Saber، PlayStation VR Worlds، The Elder Scrolls 5: Skyrim VR و Resident Evil 7: biohazard می‌شدند. براساس مناطق نیز عنوان Rec Room بازی اول آمریکای شمالی و اروپا بود و در ژاپن نیز Resident Evil 7: biohazard در رتبه اول جدول قرار گرفت.

این حرکت می‌تواند به معنای توجه بیشتر به بازی‌های VR در آینده باشد. سونی پیش از این تایید کرده بود که سخت‌افزار نسل بعدی PlayStation VR برای PS5 با کنترل‌هایی دارای دکمه‌های انطباقی و شناسایی لمس انگشت در راه هستند و طبق شایعات، گویا این نسخه از PSVR در تعطیلات ۲۰۲۲ عرضه می‌شود. علاوه بر این‌ها، استودیو Firesprite نیز اخیرا به استودیوهای پلی‌استیشن پیوسته است و ظاهرا در حال کار روی عنوانی VR از فرانچایز Horizon می‌باشد.

آپدیت جدید Fallout 3 روی PC نیازمندی به Game For Windows Live را از بین می‌برد

اخیرا آپدیتی برای عنوان Fallout 3 روی پلتفرم Steam منتشر شد که در آن نیازمندی به Game For Windows Live برای اجرای بازی برداشته شده است. این آپدیت حدودا ۱۳ سال بعد از عرضه بازی در دسترس قرار گرفت که مقداری عجیب می‌باشد اما در کل با بازخوردهای خوبی مواجه شده است.

اجرای Fallout 3 روی ویندوز ۱۰ نیاز داشت که بازیکنان کارهای خاصی را انجام بدهند تا از نیازمندی بازی به Game For Windows Live سرپیچی بنمایند ولی با انتشار این آپدیت دیگر نیازی به این کار نیست و حالا دیگر برای بازی کردن این عنوان بازیکنان دچار تنش و استرس نخواهند! البته این که چرا بتسدا تصمیم گرفته بعد از مدتی بسیار طولانی این پچ را عرضه کند، مشخص نیست.

عنوان Fortnite در شبکه‌های اجتماعی اشاره‌ای به کراس‌اور با Among Us نمود

به دنبال حواشی بوجود آمده در مورد آخرین افزونه عنوان Fortnite یعنی Imposters Mode، به نظر می‌رسد حالا Epic Games قصد دارد با عنوانی که از آن الهام گرفته همکاری کند. در توییت‌هایی که از طریق صفحه‌های رسمی Fortnite و Among Us در توییتر منتشر شد، هردوی طرفین علاقه زیادی به همکاری دارند.

این موضوع بلافاصله پس از این که Fortnite‌ به شکل رسمی اعلام کرد برای Imposters Mode از Among Us الهام گرفته اتفاق افتاد، پیش از این نیز کارکنان Innersloth در توییتر به این کپی کاری اعتراض کرده بودند و حتی گفتند که اگر همکاری رسمی‌ای شکل می‌گرفت، بهتر بود. یکی از کارکنان این استودیو حتی اعلام کرد که Epic، نقشه Skeld عنوان Among Us را نیز کپی کرده است.

این که آیا برنامه این همکاری از قبل چیده شده یا حواشی بوجود آمده همانند کاتالیزگری برای این همکاری عمل کرده است یا خیر، مشخص نیست. اما مشخصا عالیست که ببینیم این دو کمپانی با هم همکاری می‌کنند. باید ببینیم نتیجه این همکاری چه می‌شود ولی در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از تاریخ عرضه یا اخبار جدید دیده نمی‌شود.

شایعه: ممکن است عنوان Senua’s Saga: Hellblade 2 در نمایش The Game Awards حضور داشته باشد

در گزارشی که اخیرا از طریق Windows Central منتشر گشت و شامل اطلاعاتی در مورد عنوان Avowed از استودیو Obsidian Entertainment بود، نویسنده گزارش یعنی آقای "جز کوردن" (Jez Corden) صحبت‌هایی در مورد نمایش عنوان Senua’s Saga: Hellblade 2 در سال جاری نیز انجام داد. او اظهار داشت که امکان دارد نمایش این بازی را در طول رویداد The Games Awards 2021 ببینیم.

طبق گفته‌های منابع جز کوردن، مایکروسافت برنامه دارد که در پایان سال میلادی جاری، نمایش‌های بیشتری از این عنوان منتشر کند و با توجه به وضعیت فعلی، رویداد The Game Awards تنها رویداد باقی مانده از سال ۲۰۲۱ است. او البته اشاره کرد که هنوز اطمینان صد درصدی از این حرکت وجود ندارد بنابرین بهترین کار این است که طرفداران انتظارات خود را کنترل کنند.

«من اخیرا در پادکست خود گفتم که شرط می‌بندم ما قرار است عنوان Hellblade 2 را در نمایش The Games Awards 2021 ببینیم، زیرا من این را از منابع معتبری شنیده‌ام و آن‌ها برنامه دارند که بازی را تا پایان سال جاری نشان دهند. احتمالا ما بتوانیم هردوی عناوین Avowed و Hellblade 2 را در این نمایش ببینیم اما در هر صورت این که الان در مورد این موارد صحبت کنیم بسیار زود است.»

این صحبت‌ها کمی بعد از ادعاهای "جف گراب" (Jeff Grubb) مبنی بر این که Hellblade 2 در The Games Awards نمایش دارد منتشر شدند، گراب گفته بود به دلیل معرفی اولیه بازی که در The Game Awards 2019 بود، مایکروسافت تصمیم گرفته تا نمایش بعدی بازی را هم در همین رویداد به تصویر بکشد.

آخرین آپدیت عنوان Quake پشتیبان از موس و کیبورد را روی کنسول‌ها اضافه می‌کند

اخیرا آپدیت جدیدی برای نسخه ریمستر شده عنوان Quake منتشر شد که در آن تجربه بازی‌ شامل بهبودهای زیادی شده است، از این بهبودها می‌توان پشتیبانی کامل از PS5 و Xbox Series X|S و ارتقاهای دیگر را نام برد. حالا توییتی که اخیرا از طرف یکی از اکانت‌های توییتر منتشر شده، نشان می‌دهد که بازیکنان می‌توانند این بازی را روی همه پلتفرم‌ها با استفاده از موس و کیبورد نیز تجربه کند.

تصویر منتشر شده توسط این فرد نشان می‌دهد که یکی از بازیکنان در حال بازی کردن Quake‌ با موس و کیبورد روی پلتفرم Switch می‌باشد، نکته جالب‌تر این است که پچ‌نوت بازی به این ویژگی اشاره نکرده بود و بتسدا نیز هیچ صحبت رسمی‌ای در این مورد نداشت.

عنوان Quake یک بازی شوتر با روند سریع می‌باشد و بدون شک بازی کردن آن با کیبورد و موس، بهترین حالت ممکن است.

لانچ قدرتمند Metroid Dread و Switch OLED در ژاپن

مجله Famitsu آخرین جدول داده‌های فروش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تفگی در ژاپن را منتشر نمود و اینطور که به نظر می‌رسد، این هفته، هفته بسیار پرباری برای نینتندو بوده است، چه در زمینه سخت‌افزاری و چه در زمینه نرم‌افزاری. عنوان Metroid Dread هفته پیش منتشر شد و درست مثل بریتانیا، در ژاپن نیز از عرضه‌ای قوی لذت برند و با فروشی معادل ۸۷ هزار واحد در جایگاه نخست هفته گذشته قرار گرفت.

این فروش قوی باعث شد تا این عنوان بهترین لانچ را میان عناوین سری در ژاپن داشته باشد، دست‌آوردی که فاصله قابل توجهی با رتبه بعد از خود دارد. همچنین این بازی فورا تبدیل به چهارمین بازی پرفروش از سری Metroid در ژاپن شد.

عرضه جدید دیگر عنوان Far Cry 6 بود که آن هم آغاز خوبی داشت و دو رتبه از جدول را به دست آورد. اولین حضورش در جدول برای نسخه PS4 که ۳۴ هزار نسخه فروخت و بعدی برای نسخه PS5 با ۱۶ هزار واحد است. این دو نسخه به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم جدول قرار گرفتند و مجموعا فروشی ۵۱ هزار واحدی داشتند.

در زمینه سخت‌افزاری نیز مثل همیشه Nintendo Switch در صدر است ولی این بار به سبب عرضه Switch OLED فروش آن به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. کنسول Switch‌ به طور کلی ۱۷۹ هزار واحد فروخت که ۱۳۸ هزار عدد از آن‌ها Switch OLED‌بودند.

نکته جالب این است که نسخه OLED به هنگام عرضه کمتر از Switch Lite (۱۷۷ هزار واحد) و کمتر از نسخه پایه Switch (۳۳۰ هزار واحد) فروخت اما طبق گزارش Bloomberg، پیش‌فروش‌های بازی سریعا تمام شدند و ظاهرا نینتندو انتظار این استقبال را از دستگاه نداشت.

در عین حال Xbox Series X|S‌ موفق شد به فروش سراسری ۱۰۰ هزار واحد در ژاپن برسد، این کنسول در کمتر از یک سال پس از عرضه به این رکورد رسید، در حالی که Xbox One‌ نیازمند ۵۰ ماه بود تا به این مهم دست‌یابد! انتظار می‌رود Xbox Series X|S‌ به زودی از فروش کلی Xbox One نیز بگذرد. جدول‌ها:

جدول فروش نرم‌افزاری (فروش کلی):

  1. [NSW] Metroid Dread – 86,798 (New)
  2. [PS4] Far Cry 6 – 34,219 (New)
  3. [PS5] Far Cry 6 – 16,686 (New)
  4. [NSW] Mario Kart 8 Deluxe – 12,257 (4,085,509)
  5. [NSW] Super Smash Bros. Ultimate – 11,936 (4,450,954)
  6. [NSW] Ring Fit Adventure – 11,257 (2,862,651)
  7. [NSW] Minecraft – 10,699 (2,225,165)
  8. [NSW] Doki Doki Literature Club Plus! – 9,513 (New)
  9. [PS4] Lost Judgment – 8,589 (140,834)
  10. [NSW] WarioWare: Get It Together! – 7,787 (144,966)

 فروش سخت‌افزاری:

  • Nintendo Switch – 179,851
  • PS5 – 15,885
  • Xbox Series X/S – 3,447
  • PS4 – 961

کمپانی Activision آنتی‌چیت جدید Call of Duty را معرفی کرد

فصل Call of Duty‌نزدیک است و جدیدترین نسخه بازی که در جهان جهانی دوم روایت می‌شود یعنی Vanguard، در آغاز نوامبر سال جاری عرضه خواهد شد. بازی در وسط چرخه بازاریابی خود قرار دارد و انتظار می‌رود به زودی بخش زامبی‌های آن نیز رونمایی شود ولی حالا برخلاف انتظار بسیاری Activision از چیز دیگری رونمایی کرد، یک سیستم آنتی‌چیت که قرار است بسیاری از مشکلات بازیکنان سری Call of Duty‌ را حل کند.

طبق اعلامیه رسمی وب‌سایت، کمپانی Activision در نظر دارد تا سیستمی به نام Ricochet را همراه با عرضه عنوان Vanguard عرضه کند اما استفاده کامل از مدتی بعد همراه با عرضه آپدیت Pacific برای عنوان Call of Duty: Vanguard خواهد بود. این سیتسم از یک درایور کرنل استفاده می‌کند و همه اپلیکیشن‌هایی که در حال اجرا هستند را زیرنظر می‌گیرد تا بتواند متقلبان را شناسایی کرده و حذف کند.

هنگامی که Ricochet تکمیل شد، برای بازی کردن Warzone لازم خواهد بود. همچنین در حال حاضر این سیستم تنها از طریق PC در دسترس است و گفته شده که استفاده از آن به ارتقای تجربه کراس‌پلی میان کنسول‌ها و پی سی کمک خواهد کرد.

عنوان Call of Duty: Vanguard در تاریخ ۵ نوامبر (۱۵ آبان) برای پلتفرم‌های Xbox Series X|S / Xbox One / PC / PS4 / PS5 عرضه خواهد شد.

شایعه: Switch 2 در دست کار می‌باشد، پشتیبانی از 4K، عرضع در اواخر ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳

شایعه‌های نسخه 4K کنسول Switch یا آنطور که خیلی‌ها می‌گویند، Switch Pro، برای مدت زیادیست که وجود دارند و مشخصا در چند ماه اخیر بازار آن‌ها بسیار داغ‌تر شده است. اخیرا گزارشی منتشر شد که طبق آن، پس از عرضه Switch OLED، یک نسخه 4K‌ از کنسول Switch هنوز در دست توسعه بود و کیت توسعه آن نیز به سازندگان فرستاده شد ولی نینتندو پس از مدتی همچین سناریویی را به طور کامل تکذیب کرد.

حالا اما جزئیات بیشتری از قضیه منتشر شده است که به لطف ویدیو آپلود شده از طرف یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اینسایدرهای Nintendo یعنی NateDrake است، کسی که ادعا کرده Switch Pro در اواسط پروژه ساخت تبدیل به Switch 2 شد، جانشینی برای کنسول فعلی.

به گفته NateDrake، این کنسول از 4K و DLSS پشتیبانی می‌کند و کیت توسعه نیز در پایان سال ۲۰۲۰ به استودیوهای مختلف فرستاده شد، استودیوهای کوچک‌تر نیز امسال کیت را دریافت نمودند. بازی‌های مختلفی برای این کنسول در دست توسعه می‌باشند که تعدادی انحصاری بوده و تعدادی دیگر پورت بازی‌های Xbox و PlayStation می‌باشند.

این اینسایدر ادعا می‌کند که تعدادی از این بازی‌ها تا پایان ۲۰۲۲ آماده خواهند بود. خود کنسول نیز احتمالا در اواخر ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳ منتشر شد، تاریخ دقیق عرضه آن بسته به شرایط تولید دارد.

نکته جالب اما اینجاست که ظاهرا جانشین Switch از قابلیت Backward Compatibility پشتیبانی نمی‌کند و علت اصلی آن نیز تفاوت‌های بنیادین سخت‌افزاری با کنسول اصلی است، ولی گفته شده Nintendo پیگیر این است تا حتما این ویژگی را در کنسول قرار دهد.
البته هیچکدام از این اطلاعات تایید شده نیستند و خصوصا وقتی که این دست اطلاعات مربوط به کمپانی غیر قابل پیش‌بینی‌ای مثل نینتندو می‌شوند، بهتر است صبر کنیم تا همه چیز کامل مشخص شود. در سال ۲۰۲۰ نینتندو گفته بود که
Switch در وسط چرخه زندگی‌اش است و جالب خواهد بود ببینیم چقدر طول می‌کشد تا کمپانی جانشین این کنسول را عرضه کند. اصولا کنسول‌های نینتندو چرخه‌های زندگی ۵ یا ۶ ساله دارند ولی هیچ تضمینی نیست که Switch هم از این الگو پیروی کند.

 

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط