در اواسط دهه 90، یک نوجوان که از طرفداران سری سونیک بود، نظریهای به شدت عجیب را مطرح کرد: آیا ممکن است مایکل جکسون به ساخت موسیقی برای سونیک 3 پرداخته باشد؟ در ابتدا هیچ کس باورش نمیشد که چنین اتفاقی حتی به واقعیت نزدیک باشد؛ ولی چه میشد اگر نظریه او درست بود؟
این موضوع به شدت پیچیده و همچنین بسیار طولانی است. به همین خاطر در این مقاله میخواهیم تا فقط تاریخچهای از وقایع مربوط به این کشف بزرگ را شرح دهیم؛ چون پرداختن به تمام زوایای کوچک و بزرگ و بررسی تمام اتفاقات مرتبط با آنها، وقت بسیار زیادی را میطلبد. چیزهایی که در این مطلب خواهید خواند، حاصل چهارده سال تحقیق و بررسی توسط عدهی بسیاری از طرفداران سونیک و مایکل جکسون، و تلاشهای هکرهای مختلف برای یافتن و آنالیز کردن تمام قطعات صوتی سونیک 3 است.
برای این که این موضوع را از ابتدا بررسی کنیم، لازم است تا به اکتبر سال 1998 برگردیم؛ زمانی که یکی از بهترین موزیک ویدئوهای تمام تاریخ ساخته شد: Smooth Criminal. این موسیقی نه تنها به یکی از بهترین موسیقیهای مایکل جکسون تبدیل شد، بلکه یکی از شناخته شدهترین موسیقیهای تاریخ محسوب میشود که بازآفرینیهای بسیاری نیز از روی آن انجام شده است. ولی دلیل اشاره کردن ما به این قطعه، این است که Smooth Criminal در یک فیلم سینمایی کمتر شناخته شده و عجیب با نام Michael Jackson's Moonwalker (ساخته شده در سال 1998) نیز استفاده شده و از روی همین فیلم، سه بازی مختلف و با نامهای مشابه ساخته شدهاند. اولین نسخه، عنوانی با دوربین دید از بالا است که توسط کمپانی US Gold ساخته شده و در بیست و چهارم جولای سال 1990 برای رایانههای شخصی عرضه شد. دومین نسخه، بازیای برای دستگاههای آرکید بود که توسط کمپانیهای SEGA و Triumph ساخته شد و درست همزمان با نسخه رایانههای شخصی در دسترس قرار گرفت. در نهایت هم آخرین نسخه، همان نسخه معروف کنسول "سگا جنسیس" (SEGA Genesis) است که انحصاراً توسط کمپانی سگا ساخته و در بیست و چهارم آگوست همان سال، برای این کنسول عرضه شد.
دهه 90 میلادی سال درخشش مایکل جکسون در دنیای بازیها بود و در همین زمان، سگا نیز مشغول ساخت سری Sonic The Hedgehog بود. پس از موفقیت دیوانه وار سونیک 1 و 2، "ماساتو ناکامورا" (Masato Nakamura)، آهنگساز این دو نسخه، به این نتیجه رسید که باید حقوق بیشتری را به خاطر کار کردن روی این سری دریافت کند. ولی سران سگا با این نظر موافق نبودند و تصمیم گرفتند تا او را از پروژه ساخت سونیک 3 کنار بگذارند. به همین خاطر، بازی دیگر هیچ آهنگساز ارشدی نداشت و آنها میبایست شخص دیگری را پیدا میکردند. خوشبختانه آنها موفق به پیدا کردن آهنگسازهای دیگری شدند و بازی توانست تا بعد از مقداری تاخیر، روانهی بازارها شده و موفقیتی دیگر را برای سگا به ارمغان بیاورد. چند سال گذشت تا این که یکی از طرفداران مایکل جکسون و سونیک با نام "بن ملیسون" (Ben Mallison) متوجه نکتهی عجیبی شد.
بن به گفتهی خودش، یکی از دیوانگان سری سونیک بود. او تمامی کمیکها، تمامی بازیها و حتی کیفها و لباسهایی با طرح سونیک را جمع آوری کرده بود و سومین نسخه این سری نیز یکی از بهترین بازیهای عمرش محسوب میشد. او همچنین با نام کاربری Ben2k9 در انجمنهای سونیک، فعالیتهایی همانند یافتن رازهای هر بازی، دسترسی به محتویات حذف شدهی آنها و از این قبیل کارها را انجام میداد. هنگامی که او وارد دوران نوجوانیاش شد، متوجه شد که ریتم یک سری از موسیقیهای سونیک 3 شباهت زیادی به موسیقیهای مایکل جکسون دارند. او شروع به تحقیق در این رابطه کرد و در نهایت در بیست و سوم سپتامبر سال 2003، نتیجه تحقیقاتش را منتشر کرد: موسیقی متن مرحلهCarnival Night Zone نه تنها از ریتمهایی مشابه با موسیقی Jam مایکل جکسون (از آلبوم Dangerous - ساخته شده در سال 1991) بهره میبرد، بلکه این موسیقی شامل صدای فشرده شدهی رپری با نام Heavy D در حال گفتن عبارت JAM نیز میشد که با مایکل جکسون در ساخت این موسیقی همکاری کرده بود.
بعد از پخش شدن این خبر، سایر کاربران انجمنها نیز به بررسی موسیقیهای بازی پرداختند. کاربری با نام Dioxaz متوجه شباهتهای بسیار در موسیقی مرحله Ice Cap Zone با موسیقیهای Who Is It و Smooth Criminal شد. همچنین Steven Nipper (با نام کاربری Shade) نیز متوجه شد که موسیقی انتهایی این بازی (تم Credits) از لحاظ ریتم، شباهت فوق العادهای با Stranger In Moscow از آلبوم HIStory: Past, Present and Future, Book 1 دارد. این موضوع در ابتدا چندان توجهات را به خودش جلب نکرده بود؛ تا این که شخصی با نام کاربری HXC توانست تا در آگوست 2005 با "راجر هکتور" (Roger Hector)، هماهنگ کنندهی اجرایی Sega Technical Institute در زمان ساخت سونیک 3، مصاحبهای انجام دهد و دخیل بودن مایکل جکسون در ساخت موسیقیهای سونیک 3 را کاملا به اثبات برساند.
بر طبق گفتههای هکتور، او بعد از ظهر یک روز در سال 1993 و هنگامی که مایکل جکسون در حال برگذاری تور جهانی Dangerous بود، تماسی از سوی خود او دریافت کرد. جکسون به شدت از تجربهی سونیک 1 و 2 لذت برده بود و علاقمند بود تا تیم سازندهی بازی را ملاقات کند. سگا و هکتور مشکل چندانی با این قضیه نداشتند؛ پس بلافاصله با این درخواست موافقت شد و چند ساعت بعد، جکسون به Sega Technical Institute (استودیوی ویژهی سگا برای توسعه عناوین جدیدشان) مراجعه کرد. در حین همین بازدید بود که یکی از سازندگان بازی به جکسون پیشنهاد ساخت موسیقی برای نسخه سوم را داد و او نیز این درخواست را پذیرفت. هرچند هکتور عنوان کرد که در ادامهی کار و به خاطر اتهامات وارد شده به مایکل جکسون در تابستان همان سال، تمام موسیقیهای ساخته شده توسط او از بازی حذف شدند.
این ادعا در ابتدا کاملا منطقی و درست به نظر میرسید. مخصوصا بعد از انتشار Sonic & Knuckles Collection برای PC که موسیقی مراحلی مثل Carnival Night Zone و Ice Cap Zone و Launch Base Zone در آن عوض شده بودند. ولی در ادامه مشخص شد که این تغییر موسیقی هیچ ربطی به جکسون نداشته و تنها به علت تکنولوژی صداگذاری موجود در این مجموعه بوده است. در واقع این مجموعه از فرمت صوتی MIDI استفاده میکرد که با افکتهای صوتی یک سری از کنسولهای بازی سازگاری نداشت و به همین خاطر، موسیقیهای این سه مرحله عوض شده بود. همچنین James Hansen (با نام کاربری Qjimbo) نیز در بیست و یکم مارچ سال 2006، ویدئویی با نام Michael Jackson's Sonic 3 در وب سایت Youtube منتشر کرد که با جمع آوری تمام مدارک موجود، اثبات میکرد که موسیقیهای مایکل جکسون به هیچ عنوان از محصول نهایی حذف نشده بودند.
بعد از انتشار این ویدئو، اینترنت منفجر شد و طرفداران سونیک و مایکل جکسون، بلافاصله به بررسی سوابق آهنگسازان سونیک 3 پرداختند. اینجا بود که مشخص شد تقریبا تمامی این آهنگسازان با جکسون همکاری کرده بودند و بیشتر آنها نیز دقیقاً بعد از کار بر روی این بازی به تیم آهنگسازی او ملحق شده بودند. تنها کسی که در این میان شناخته شده نبود، آهنگسازی با نام Scirocco بود. خوشبختانه پس از مدتی، یکی از کاربران (صاحب اکانت The D-Pad در یوتیوب) موفق شد تا هویت اصلی او با نام Cirocco Jones، و همچنین وب سایت او را کشف کند. نکتهی جالبی که در این وب سایت به چشم میخورد این بود که Cirocco عنوان کرده بود که با مایکل جکسون بر روی بازی سونیک 3 و قطعهای با نام The Water کار کرده است که ممکن بود به مرحلهی Hydrocity Zone ربط داشته باشد. این کاربر همچنین موفق شد تا با Cirocco از طریق ایمیل ارتباط برقرار کند و او (Cirocco) ادعا کرد که به تمام موسیقیها و حتی زمزمههای مایکل جکسون نیز دسترسی دارد؛ ولی نمیتواند که بدون اجازه، آنها را به کسی ارائه کند و خوشحال میشود که در این باره مصاحبهای داشته باشند. متاسفانه به دلیل مشکلاتی که این کاربر داشت، فرصت مصاحبه با Cirocco از دست رفت؛ ولی او در عوض متوجه شد که ضربات درام "Drum" موجود در موسیقی تم Knuckles و همچنین موسیقی باس نهایی بازی نیز شباهت بسیار زیادی با ریتم Blood on the Dance Floor دارند که در سال 1991 ساخته شده بود.
همه چیز برای مدتی آرام شد تا این که در بهار سال 2008 مشخص شد که Cirocco در فاصلهی بین چهارم مارچ و پنجم May، سایتش را به روز کرده و عبارت The Water را از جزئیات مربوط به موسیقیای که برای سونیک 3 ساخته بوده، پاک کرده است. همچنین کاربری با نام Spexfox نیز کشف کرد که صدای شکستن شیشه در مرحلهی Carnival Night Zone، دقیقا صدای دیجیتالی شدهی افکت شکستن شیشه از یکی از موسیقیهای مایکل جکسون است. در آگوست همین سال، اعضای سایت SageXPO موفق شدند تا با "هاوارد دراسین" (Howard Drossin)، یکی از آهنگسازان سونیک 3 و بازیهای Sonic Spinball و Comix Zone، مصاحبهای داشته باشند. در این مصاحبه، دراسین ابتدا حضور جکسون در تیم آهنگسازی بازی را تایید کرد و ادعا کرد که در ابتدا قرار بوده تا او همراه با تیم اصلی به آهنگسازی بپردازد؛ ولی بعد از خارج شدن جکسون از تیم، مجبور شده تا وظیفهی تنظیم دوباره موسیقیها و آماده کردن آنها برای نسخهی نهایی را برعهده بگیرد. هنگامی که از دراسین در مورد علت خروج جکسون از تیم سوال شد، او نیز همانند راجر هکتور به اتهامات مطرح شده علیه جکسون اشاره کرد.
در سال 2009 اولین اشارههای رسمی به حضور مایکل جکسون در تیم موسیقی بازی صورت گرفت. در مجموعهی Sonic's Ultimate Genesis Collection و در بخش Trivia مربوط به سونیک 3، سگا رسما تایید کرد که مایکل جکسون واقعا قرار بوده تا به ساخت موسیقی برای این عنوان بپردازد. با این حساب، این پرونده مختومه به نظر میرسید؛ تا این که در جلد ماه نوامبر-دسامبر سال 2009 مجلهی فرانسوی Black & White، مصاحبهای با "برد باکسر" (Brad Buxer)، یک کیبوردیست و همچنین یکی از آهنگسازان بازی سونیک 3، چاپ شد. در این مصاحبه، باکسر باری دیگر حضور جکسون در تیم موسیقی را تایید و حتی عنوان کرد که خود جکسون از او درخواست کرده بوده تا به تیم ساخت موسیقی برای سونیک 3 بپیوندد. ولی نکته جالب مصاحبه، جایی بود که باکسر اعلام کرد که جکسون به میل خودش و به خاطر کیفیت بد چیپ صوتی Yamaha YM2612 که در کنسول جنسیس استفاده شده بود، از پروژه کنار رفته و نه به خاطر اتهاماتی که علیه او مطرح شده بود. همچنین او تایید کرد که موسیقی Stranger In Moscow واقعا بر اساس موسیقی Credits سونیک 3 طراحی شده بوده است.
بعد از این مصاحبه، دوباره همه چیز آرام شد. تا این که در سال 2013 ثابت شد که تفکر همه در مورد مرحله Ice Cap Zone کاملا و 100 درصد غلط بوده است. این موسیقی هیچ ربطی به Who Is It و Smooth Criminal نداشت، بلکه بسیار شبیه به یک موسیقی منتشر نشده از The Jetzons با نام Hard Times بود که در آلبومی با نام The Complete Jetzons (منتشر شده در سال 2008) قرار داشت. کیبوردیست این موسیقی نیز کسی نبود جز Brad Buxer که این موضوع، شباهت بین دو موسیقی را توجیه میکرد.
در نهایت و در چهاردهم اکتبر سال 2013، سایت GameTrailers نیز در قسمت سی و نهم از فصل چهارم مجموعهی Pop Fiction به این موضوع پرداخت. آنها توانسته بودند تا باری دیگر با راجر هکتور مصاحبه کنند و او نیز علاوه بر تکرار سخنان پیشینش، نکات جدیدی را دربارهی این مسئله بازگو کرد. هکتور عنوان کرد که پس از انتشار اخبار اتهامات وارد شده به جکسون، این بخش ژاپن سگا بود که دستور حذف و تغییر موسیقیهای او را صادر کرد. اینجا بود که هاوارد دراسین و تعدادی از موسیقیدانهای بخش ژاپن سگا مامور شدند تا زیر نظر "یوجی ناکا" (Yuji Naka)، رئیس وقت Sonic Team، به کار بر روی موسیقیهای بازی بپردازند. هکتور همچنین به این موضوع اشاره کرد که شباهتهای بین موسیقیهای جکسون و موسیقیهای نهایی بازی را نفی نمیکند؛ ولی اگر هم چنین اتفاقی افتاده باشد، هیچ قصد و غرضی از طرف سگا در آن وجود نداشته است.
به نظر میرسید که این پرونده مختومه شده باشد؛ تا این که یکی از سازندگان بازی با GameTrailers تماس گرفت و در ازای مخفی ماندن نامش، اطلاعاتی مهم را به این سایت ارائه کرد. بر طبق اطلاعات ارائه شده توسط این منبع ناشناس، مایکل جکسون قرار بوده تا به تولید موسیقی پس زمینه برای هر مرحله، و همچنین تولید موسیقیهای آغازین و پایانی برای بازی بپردازد؛ ولی در اواسط کار به خاطر کیفیت چیپ صوتی کنسول سگا جنسیس از پروژه بازی انصراف داده و این واقعه درست مدتی قبل از رسانهای شدن اتهامات اتفاق افتاده است. جکسون از کیفیت نهایی موسیقیهای ساخته شده رضایت نداشت؛ به همین خاطر او از ادامهی کار انصراف داد و به سگا نیز اطلاع داد تا نامش را از لیست سازندگان بازی حذف کنند ولی تیمش را تشویق کرد تا در غیاب او، همچنان به کارشان ادامه دهند. او حتی عنوان کرد که جکسون میخواسته از موسیقی Black Or White نیز برای ساخت موسیقیهای سونیک 3 استفاده کند که به خاطر برخی دلایل، نتوانست تا این کار را انجام دهد. هنگامی که از این منبع ناشناس در مورد میزان صحت ادعاهایش سوال شد، او عنوان کرد که رئیس بخش صوتی این بازی میتواند تا تمامی گفتههایش را تایید کند.
اما این پایان کار نبود. درست در زمانی که به نظر میرسید همه چیز کشف شده باشد، نسخه پروتوتایپ سونیک 3 در سال 2018 در اینترنت لیک شده و به ثابت شدن تعدادی از حدس و گمانهای قدیمی منجر شد. تعداد زیادی از موسیقیهای موجود در مراحل این نسخهی اولیه، دقیقا همانهایی بودند که در نسخهی PC عنوان Sonic & Knuckles Collection استفاده شده بودند. بنابراین و با توجه به عوض شدن این موسیقیها در نسخهی نهایی کنسول سگا جنسیس، قضیهی اضافه شدن جکسون به تیم سازنده در اواسط مراحل توسعهی این عنوان، کاملا درست و منطقی به نظر میرسید. در ادامه، شایعهی کنار کشیدن جکسون از پروژه به خاطر کیفیت نامناسب چیپ صوتی و درخواست برای حذف شدن نامش از لیست سازندگان، قوت بیشتری به خودش گرفت. چون اگر سران سگا واقعا میخواستند به خاطر اتهامات وارد شده به جکسون تمام اثرات همکاری او در ساخت این عنوان را از بین ببرند، میتوانستند خیلی راحت موسیقیهای او را با موسیقیهای از پیش آمادهی خودشان تعویض کنند.
پس در نهایت این طور به نظر میرسد که میتوانیم پروندهی این معما را ببندیم. ما اکنون میدانیم که نه تنها مایکل جکسون روی موسیقیهای سونیک 3 کار کرده بوده، بلکه یک سری از آنها شامل تم Knuckles، موسیقی مینی باسها، مراحل Ice Cap Zone و Carnival Night Zone و تم Credits، به نسخهی نهایی بازی راه یافتهاند. ولی هنوز هم سوالهای بی پاسخی باقی ماندهاند. مثلا آیا مایکل موسیقیهای دیگری را نیز ساخته بوده که به نسخه نهایی بازی راه پیدا نکرده باشند؟ آیا دخیل بودن او در پروسه ساخت موسیقیهای سونیک 3 روی بازی Sonic & Knuckles هم تاثیری داشته یا نه؟ آیا مشکلات لایسنسینگ و دعواهای حقوقی سگا با خانواده جکسون بوده که باعث عرضه نشدن یک نسخه ارتقا یافته از سونیک 3 شده است؟ یافتن پاسخ برای این سوالات را تنها گذشت زمان مشخص میکند.
راستی! به عنوان یک نکتهی اضافی، آیا میدانستید که طراحی کفشهای سونیک از روی کفشهای مایکل جکسون در موزیک ویدئوی Bad الهام گرفته شده است؟
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.