تقریباً همهی ما میدانیم که یکی از نقاط قوت کارت گرافیکهای جدید انویدیا در مقایسه با رقبا، عملکرد بهتر در ارائهی "رهگیری پرتو" (ری تریسینگ) (Ray Tracing) به لطف فناوری DLSS است. بنابراین در این مقاله از اگزوگیم تصمیم گرفتیم که به شما نشان دهیم سرعت RTX 3080 برای این جلوههای ویژه چقدر است و طیف وسیعتری از بازیها را با روشن و خاموش بودن رهگیری پرتو و DLSS تست کنیم.
ما تمرکز ویژهای بر مقایسه RTX 3080 در برابر RTX 2080 Ti خواهیم داشت فقط به این دلیل که سریعترین پردازنده گرافیکی نسل قبلی است که برای فعال کردن رهگیری پرتو در دسترس بود اما برای مقایسه و درک بهتر تفاوتها، نتایج RTX 2080 و 2070 را هم مشاهده خواهید کرد.
ابتدا اجازه دهید برخی از ادعاهای انویدیا درباره قابلیتهای RTX 3080 و برخی از تغییراتی را که در معماری Ampere در مقابل Turing ایجاد کردهاند، مرور کنیم. در واقع تغییر اصلی این دو معماری، استفاده از هستههای بهروز شده نسل بعدی RT و Tensor است.
در درمورد RT ، انویدیا میگوید که Ampere از هسته RT نسل دوم استفاده میکند که شامل سه پیشرفت اصلی است. اولین پیشرفت، دو برابر شدن توان پردازش پرتو در تقاطع مثلث است، این تنها کاری نیست که یک هسته RT میتواند انجام دهد و تنها بخشی از تصویر رهگیری پرتو است، اما بخشی است که با سرعت بیشتری دریافت میشود.
در این هسته RT در مقایسه با تورینگ همه چیز سریعتر نیست، اما پردازش پرتو در تقاطع مثلث پیشرفت بزرگی دارد. آمپر همچنین از پردازش همزمان بهبود یافته، پشتیبانی و تسریع سختافزاری تاری حرکت پرتو را هم ممکن میکند.
Ampere همچنین دارای هستههای تنسور نسل سوم است که در تورینگ نسل دوم و در ولتا نسل اول آن را دیده بودیم. Ampere SM نیمی از هستههای تنسور را در هر SM نشان میدهد؛ هر هسته تنسور سریعتر است، بنابراین SM بسته به نوع داده در مقایسه با تورینگ، حداقل عملکرد یکسان یا عملکرد 2 برابر را در برخی از پردازشها ارائه میدهد. همچنین در Ampere از نوع جدیدی از دادهها هم پشتیبانی میشود.
اگرچه اینها نوعی تغییرات سطح پایین هستند که Nvidia در Ampere ایجاد کرده، اما در مورد چگونگی عملکرد این پیشرفتها در دنیای واقعی، سؤالاتی وجود دارد. در ارائه Nvidia ، آنها زمان زیادی را صرف مقایسه RTX 3080 با RTX 2080 یا RTX 2080 Super در پردازشهای استفاده شده از رهگیری پرتو کردند که یک بهبود 1.5 تا 1.8 برابر را در بین این دو بخش نشان میدهد. اما این دستاوردها فقط از هستهی RT 2 و هستهی 3 Tensor حاصل نمیشوند، RTX 3080 همچنین دارای هستههای RT بیشتری است؛ بنابراین اگر این هستهها پیشرفتی هم نمیکردند، بازهم شاهد بهبود میبودیم.
تمام دادههای بنچمارک این مقاله با استفاده از یک کیس آزمایش GPU متشکل از یک Ryzen 9 3950X و 32 GB حافظه تأخیر کم DDR4-3200 گرفته شدهاند.
بنچمارکها
ما با قدیمیترین بازیای که از رهگیری پرتو پشتیبانی میکرد، یعنی عنوان Metro Exodus شروع خواهیم کرد. این بازی فقط از DLSS پشتیبانی میکند، نه DLSS 2.0. بنابراین کیفیت تصویری که از این ویژگی به دست میآورید، عالی نخواهد بود. آنچه در اینجا مشتاقیم ببینیم، این است که آیا RTX 3080 قادر است با رزولوشن اصلی و بدون DLSS بازی را بهصورت روان با رهگیری پرتو اجرا کند یا خیر.
در این بازی چند چیز را متوجه شدیم. اول اینکه RTX 3080 در رهگیری پرتو با رزولوشن 4K سریعتر از RTX 2080 Ti است. ما شاهد بهبود عملکرد 30 درصدی هستیم که باعث میشود با استفاده از تنظیمات از پیش تعیین شده Ultra با رهگیری پرتو، بازی تا حدودی در 4K هم قابل اجرا باشد. کارتهایی مانند RTX 2080 و به خصوص 2070 در مقایسه بسیار کند بودند.
با این وجود، هنوز یک تفاوت عملکرد بسیار زیاد بین رهگیری پرتو فعال و غیرفعال وجود دارد. با RTX 3080 ، کاهش عملکرد 61 درصدی با فعال کردن RT وجود دارد که برابر است با افت عملکردی که هنگام روشن کردن رهگیری پرتو با RTX 2080 Ti مشاهده میشود. این نشان میدهد که اگرچه 3080 به طور کلی برای رهگیری پرتو سریعتر است، اما این سریعتر بودن را تنها مدیون قدرت بیشتر کارت است. در واقع هستههای RT نسل جدید در این بازی در تسریع رهگیری پرتو بهتر نیستند، زیرا میزان افت عملکرد بین روشن و خاموش بودن در بین معماری آمپر و تورینگ یکسان است.
در 1440p با برخی از محدودیتهای سیستم تست Ryzen 9 3950X روبرو میشویم، اما نتیجه کار تا حد زیادی یکسان است. هنوز هم تفاوت زیادی بین عملکرد روشن و خاموش RT وجود دارد، با این حال RTX 3080 در کل سریعتر است. در حالی که 2080 Ti بیش از 60 فریم در 1440p با رهگیری پرتو داشت، 3080 شروع به افزایش Refresh Rate (سرعت تازه سازی) میکند که یک پیشرفت خوب است.
عنوان Shadow of the Tomb Raider هم یکی دیگر از بازیهایی است که از رهگیری پرتو پشتیبانی میکند اما همچنان به نسخه اول DLSS پایبند است. بنابراین DLSS در اینجا نیز خوب نیست و چندان ارزش استفاده ندارد.
در رزولوشن 4K با بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی، RTX 3080 به کارتی با قابلیت اجرای کاملاً روان این بازی نزدیک میشود. بهبود عملکرد 34 درصدی در مقایسه با 2080 Ti مناسب است. بدون شک 3080 بسیار سریعتر از 2080 است و در این عنوان هم شاهد بهبود عملکرد 76 درصدی هستیم و این مسئله یک نکته قابلتوجه برای خریداران 2080 است، زیرا این کارت به اندازه کافی برای پردازش رهگیری پرتو در 4K قدرتمند نبود.
هنوز فاصله زیادی بین روشن و خاموش بودن RT (رهگیری پرتو) وجود دارد. درRTX 3080 شاهد کاهش 41 درصدی نرخ فریم با فعال کردن RT هستیم، در حالی که RTX 2080 Ti، 43 درصد افت عملکرد داشت، بنابراین 3080 در تسریع رهگیری پرتو در این بازی، حدود 5 درصد سریعتر است. اگرچه این پیشرفت چندان چشمگیر نیست و شما همچنان باید بین فریم ریت بالا یا رهگیری پرتو در این بازی، یکی را انتخاب کنید.
در1440p هنگام فعال بودن ریتریسینگ، کارت RTX 3080 35٪ سریعتر و هنگام غیرفعال بودن ریتریسینگ 28٪ سریعتر از 2080 Ti است. با فعال کردن رهگیری پرتو، عملکرد هر دو کارت حدود 40 درصد افت پیدا میکند. در این وضوح، انتخاب بین استفاده از حداکثر توان نمایشگر 144 هرتز با 3080 یا بازی با نرخ فریم مناسب اما پایینتر با رهگیری پرتو است.
نتایج در بازی کنترل بسیار جالبتر میشوند، زیرا در حال حاضر این بازی از DLSS 2.0 پشتیبانی میکند.
در رزولوشن 4K (با خاموش بودن DLSS) با و بدون فعال بودن رهگیری پرتو، RTX 3080 در حداکثر تنظیمات 44 درصد سریعتر از RTX 2080 Ti است که شامل بازتاب پرتو و انسداد محیط است. این نسبت به دو بازی قبلی اختلاف بیشتری دارد و با برتری 125 درصدی نسبت بهRTX 2080 ، 3080 یک کارت فوقالعاده برای اجرای بازیها در رزولوشن 4K میباشد.
کارت گرافیک 3080 با فعال کردن ریتریسینگ، افت عملکرد 36 درصدی را تجربه میکند. از طرف دیگر، کارت 2080 Ti با معماری تورینگ، 39٪ کاهش عملکرد دارد و این نشان میدهد که 3080 در تسریع رهگیری پرتو در این عنوان حدود 8 درصد بهتر است.
اما به احتمال زیاد شما در بازی Control ، قابلیت DLSS 2.0 را فعال خواهید کرد، زیرا کیفیت تصویر تقریباً معادل 4K اصلی را فراهم میکند. در اینجا تمام کارتهای Nvidia که مورد تست واقع شدند، با فعال بودن رهگیری پرتو و DLSS ، درمقایسه با اجرا با وضوح طبیعی بدون ریتریسینگ که سناریوی ایده آلی برای بررسی اثر رهگیری پرتو بر عملکرد است، سریعتر هستند.
از آنجا که میتوانید از DLSS بدون رهگیری پرتو نیز استفاده کنید، برای مقایسه دقیقتر DLSS بدون رهگیری پرتو در مقابل DLSS با رهگیری پرتو هم در این مقایسه آورده شده است.
هنگام مشاهده نتایج DLSS ، کارت گرافیکRTX 3080 با فعال بودن رهگیری پرتو و DLSS ، حدود 40٪ سریعتر از کارت 2080 Ti ، و 85٪ سریعتر از کارت گرافیک 2080 است. کارت گرافیک RTX 3080 در هنگام فعال کردن DLSS بدون رهگیری پرتو 71٪ سریعتر و با رهگیری پرتو 75٪ سریعتر بود. و همچنین کارت گرافیک RTX 2080 Ti هم بدون رهگیری پرتو 73٪ سریعتر و با رهگیری پرتو 80٪ سریعتر بود.
در کل RTX 2080 فقط یک کارت گرافیک مناسب برای کیفیت و نرخ فریم 1440p 60 FPS و فعال بودن ریتریسینگ DLSS بود، در حالی که کارت گرافیک RTX 3080 قادر به ایفای نقش به عنوان کارتی برای تجربه رفرش ریت و کیفیت بالا در 1440p ظاهر شد.
آزمایش بعدی Wolfenstein: Youngblood است و آنچه در اینجا داریم دو مجموعه داده جداگانه برای RTX 3080 است. مجموعه اول با کد فعلی بازی است و مجموعه دیگر با عنوان " Allow Async Present" است، عملکرد با پچ آینده است که برای استفاده بهتر از قابلیتهای محاسبه ناهمزمان معماری آمپر (به ویژه برای رهگیری پرتو) طراحی شده است.
بدون بهبود محاسبات ناهمزمان، RTX 3080 در صورت فعال بودن ریتریسینگ و DLSS 2.0 حدود 37٪ بهبود عملکرد نسبت به RTX 2080 را ارائه میدهد. اما در صورت فعال بودن امکان async موجود در RTX 3080 ، این میزان به 54٪ بیشتر میرسد.
ما همچنین عملکردی بیش از 2 برابر بیشتر از RTX 2080 را میبینیم که کاملاً قابل قبول است.
در حالی که افزایش قابلیتهای بازی خوب است، اما همچنان میتوان انتظار داشت که با استفاده از DLSS هنگام فعال بودن ریتریسینگ، افت عملکرد کمتر شود.
کارت گرافیک RTX 2080 Ti با 36٪ افت نرخ فریم، RTX 3080 هم بدون پچ بازی جدید با 32٪ افت همراه بود و با پچ جدید 29٪ افت داشت. با این حال، کارت گرافیک RTX 3080 در سرعت بخشیدن به ریتریسینگ و DLSS حدود 24٪ بهتر از RTX 2080 Ti عمل کرده و موفق بوده است.
به طور کلی، کارت گرافیک RTX 3080 در اجرای این بازی که دارای ریتریسینگ، DLSS 2.0 و " allow async present" بود، به میزان قابلتوجه 41٪ سریعتر از 2080 Ti عمل کرد.
عنوان Fortnite یکی از آخرین عناوینی است که دارای پشتیبانی از رهگیری پرتو میباشد و در واقع دارای تعداد زیادی تنظیمات از جمله سایهها، بازتابها، انسداد محیط و نور جهانی است. هزینه اجرای بازی با عملکرد خوب و دارا بودن تمامی این گزینهها، به خصوص داشتن رزولوشن 4K ، بسیار بالاست. حتی با فعال کردن DLSS ، اگر تمام جلوههای RTX را با پردازنده گرافیکی RTX 3080 روشن کنید، از 135 FPS به 42 FPS خواهید رسید. متأسفانه این بازی با رهگیری پرتو و بدون DLSS در این وضوح (4K) قابل پخش نیست.
اگر تصمیم دارید فقط از بازتاب در تنظیمات حداکثر استفاده کنید (گزینهای با بیشترین مشاهده تأثیرات در بازی) کاهش عملکرد کمتر است و فریم ریت به70 FPS کاهش مییابد.
هنوز هم، با کارت گرافیک 3080 هنگام روشن کردن بازتابها نرخ فریم شما به نصف کاهش مییابد و با فعال کردن همه جلوهها، این کاهش به یک سوم هم خواهد رسید. همین مورد در RTX 2080 Ti دیده میشود (حداقل فقط در بازتابها)؛ یعنی افت نرخ فریم از 104 فریم بر ثانیه با DLSS فعال، به نرخ فریم 51 با بازتابهای حماسی RT ، که برابر است با یک ضربه بزرگ به عملکرد! با این حال، کارت RTX 3080 در بازتاب ریتریسینگ در این عنوان 37 درصد سریعتر 2080 Ti است، بنابراین نتیجه خوبی برای این نسل جدید است. همچنین این کارت 80 درصد از 2080 جلوتر است.
در رزولوشن 1440p ، تفاوت بین روشن و خاموشکردن RT حتی بیشتر از 4K است. کارت گرافیک RTX 3080 با فعال بودن DLSS و بدون ریتریسینگ، 212 فریم در ثانیه ارائه میدهد، اما با epic reflections این میزان به زیر 100 فریم در ثانیه، و با تمام جلوههای ریتریسینگ به زیر 76 فریم در ثانیه میرسد.
در ادامه قصد داریم 2 عنوانی را که فقط شامل DLSS 2.0 هستند را بررسی کنیم. کارت گرافیک RTX 3080 در اجرای بازی Death Stranding با رزولوشن 4K و فعال بودن DLSS 2.0 افزایش عملکرد 31 درصدی داشت. در همین شرایط، کارت 2080 Ti افزایش 33 درصدی و کارت 2080 افزایش 38 درصدی را تجربه میکند. در کل شاید بتوان این نتیجه را گرفت که Turing و Ampere هر دو از DLSS مشابه برخوردار هستند و این را در نمودارهای قبلی هم دیدهایم.
در این بخش که DLSS فعال و ریتریسینگ غیرفعال بود، کارت گرافیکRTX 3080 حدود 27 درصد سریعتر از کارت 2080 Ti در اجرای Death Stranding ظاهر شد، در حالی که بدون DLSS ، کارت 3080 حدود 29٪ سریعتر است. در واقع RTX 3080 قادر است در همان رزولوشن اصلی 4K (بدون DLSS) عملکردی مشابه با 2080 Ti با فعال بودن DLSS داشته باشد.
در کیفیت 1440p، توانایی DLSS محدودتر میشود. با کارت گرافیک 3080 فقط 7 درصد افزایش عملکرد وجود داشت، در حالی که با2080 Ti این افزایش 21 درصد بود. در پایان، کارت گرافیک 3080 فقط 6٪ جلوتر از 2080 Ti است. این ممکن است که به یک اشکال احتمالی در عملکرد بازی Death Stranding در حالت فعال بودن DLSS و رزولوشن پایین مرتبط باشد. علاوه بر این، در اجرای کیفیت 1080p با استفاده از کارت 3080 هنگام فعال کردن DLSS حتی شاهد افت عملکرد هم بودیم که احتمالاً این مشکل در آینده رفع خواهد شد.
عنوان F1 2020 اخیراً به روز شده تا از DLSS 2.0 پشتیبانی کند. در رزولوشن 4K با استفاده از کیفیت از پیش تعیین شدهیUltra High ، کارت گرافیک 3080 میتواند همانند اجرای بازی Death Stranding با 20 درصد افزایش عملکرد از DLSS بهره ببرد. این کارت تا 34 درصد سریعتر از 2080 Ti با DLSS فعال است اما در واقع این اختلاف را مدیون قویتر بودن خودش است زیرا DLSS در 2080 Ti هم تقریباً مشابه عمل میکند.
در رزولوشن 1440p ، هر دو کارت گرافیک RTX 2080 Ti و RTX 3080 هنگام فعال کردن DLSS ، افزایش عملکرد تقریبا 9 درصدی کسب میکنند. در اینجا فریم ریت بسیار بالاست و مشخص است که DLSS هرچه فریم ریت بالاتر باشد بازده کمتری دارد. در کل فکر نمیکنم در این بازی کسی با گرفتن بیش از 200 فریم در ثانیه با 3080، از این کارت ناراضی باشد.
آنچه یاد گرفتیم
GeForce RTX 3080 سریعترین پردازنده گرافیکی گیمینگ موجود در بازار برای بهره بردن از فناوری ریتریسینگ است و عملکرد ارائه شده، قابلیت ریتریسینگ مناسب را در سطوح جدیدی به ارمغان میآورد. (بله، کارت گرافیک RTX 3090 حتی سریعتر است، اما صادقانه بگوییم، بسیاری از گیمرها به سراغ خرید کارتهای قویتر از 3080 نخواهند رفت)
این کارت نسبت به کارت گرافیک RTX 2080 ، تعداد SMS ، هستههای CUDA، پهنای باند حافظه، و هستههای RT بیشتری دارد. همه این موارد باعث میشود که RTX 3080 کارت بسیار سریعتری نسبت به RTX 2080 و RTX 2080 Ti باشد، و این بدان معناست که قطعاً این کارت در بازیهایی که از ریتریسینگ پشتیبانی میکنند نیز سریعتر است.
این پیشرفت باعث میشود دو مزیت مهم در مقایسه با GPU پرچمدار قبلی انویدیا داشته باشید. اولین مزیت امکان بازی با فعال بودن ریتریسینگ در رزولوشن 4K است. در بسیاری از عناوین، کارت گرافیک RTX 2080 Ti به سختی توانست با ریتریسینگ را در رزولوشن 4K با نرخ فریم 30 به کاربر ارائه دهد (به خصوص در بازیهایی که از DLSS 2.0 پشتیبانی نمیکنند.) قطعاً هیچ PC گیمری به سرعت 30 فریم در ثانیه قانع نخواهد بود - چه رسد به کسانی که صدها دلار فقط هزینه GPU میکنند . این امر با RTX 3080 تغییر کرده و نرخ فریم اغلب عناوین به 60 فریم در ثانیه نزدیک میشود و مطمئناً عملکرد بسیار خوبی را در بازیهای جذاب گرافیکی مانند Control با DLSS و حتی Metro Exodus بدون DLSS ارائه میدهد.
کارت گرافیک RTX 3080 همچنین در 1440p هم گزینهای با تواناییهای بیشتر در ریتریسینگ است. کارت RTX 2080 Ti عمدتاً یک کارت برای دریافت 60 تا 80 فریم بر ثانیه در رزولوشن 1440p و استفاده از ریتریسینگ در سنگینترین بازیها بود. کارت گرافیک RTX 3080 علاوه بر ارائه نرخ فریم مناسب، قادر خواهد بود نرخ تازه سازی یا رفرش ریت بالایی هم در 1440p در اختیار کاربر قرار دهد.
از بهبودهای گفته شده در هستههای RT-2 و هستههای 3-Tensor کمتر تحت تأثیر قرار گرفتیم. هنگام فعال کردن رهگیری پرتو هنوز هم افت عملکرد قابلتوجهی وجود دارد و با کاهش حدود 30 درصدی نرخ فریم نتیجه کاملاً معمولی است.
متأسفانه در معماری آمپر، هنوز بین انتخاب جلوههای بصری رهگیری پرتو یا عملکرد و فریم ریت بالاتر باید یکی را انتخاب کنید. در برخی از بازیها مانند Control ، ریتریسینگ تفاوتهای بصری زیادی ایجاد میکند که احتمالاً افت عملکرد را قبول کنید. در سایر بازیها، بهبودها به این اندازه قابلتوجه نیست که خود را قانع کنید که بازی را با 30 یا 40 فریم کمتر اجرا کنید. در واقع، در این بخش هیچ تفاوتی با نسلهای وجود قبلی ندارد و فقط 3080 به طور کلی GPU سریعتری است.
از آنجا که Ampere فقط یک پیشرفت جزئی نسبت به Turing برای کاهش اثرات مربوط به عملکرد ریتریسینگ است، هنوز این علامت سؤال وجود دارد که آیا این کارت برای اجرای بازیهای چند سال آینده با نورپردازی ریتریسینگ کافی است یا خیر. بیشتر بازیهای امروزی فقط از یک یا دو جلوه مربوط به ریتریسینگ در فضاهای محدودی استفاده میکنند. اگر بازیها از تمامی جلوههای موجود برای ریتریسینگ در همه مکانها استفاده کنند (چیزی شبیه به Fortnite) شکاف بین RTX روشن و خاموش بسیار افزایش مییابد. پس در کل هنوز هم به هستههای RT بسیار قدرتمندتری نیاز داریم. البته، این همه حدس و گمان در مورد آینده است، بنابراین باید ببینیم که در بازیهای آینده چه اتفاقهایی خواهد افتاد.
خوشبختانه DLSS 2.0 میتواند یک افزایش عملکرد قابلتوجه با همان کیفیت بصری را فراهم کند و در بهترین حالت، میتواند تلفات را در هنگام امکان ردیابی اشعه به طور کامل جبران کند. امیدواریم تعداد عناوینی که از این نسخه DLSS پشتیبانی میکنند هر روز بیشتروبیشتر شود.
به عنوان یک جمع بندی RTX 3080 به لطف دستاوردهای جدی در عملکرد کلی بازی، و همچنین قیمت پایین، ارزش بسیار بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد. وقتی این کارت در همه بازیها با 500 دلار کمتر، 20 تا 30٪ عملکرد بیشتر از 2080 Ti دارد، احتمالاً انتخاب بین این دو کارت چندان سخت نخواهد بود.
منبع: https://www.techspot.com
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.