حتماً تا به حال در رسانههای اجتماعی مختلف ویدیوهایی که در آن شخصی خانه خود را مرتب میکند یا یک اتاق کثیف و نامرتب را به زیباترین و رضایت بخشترین شکل ممکن تمیز مینماید، دیدهاید. بازی "PowerWashing Simulator" هم بازیی است که شما در آن میتوانید از همین نوع لذتها در گیم پلی بازی بهرهمند شوید و تمامی استرسهای روزانهی خود را رها کنید.
جیمز مارسدن "James Marsden"، مدیر نوآوری استودیوی FuturLab، میگوید: "کرستی ریگدن ‘Kirsty Rigden’، همسر و شریک تجاری من، برای چندین ماه طرفدار این نوع ویدیوها بود. این ویدیوها آداب خاصی در خودشان دارند، بطوری که اگر یک ویدیو به روش خاص و دقیقی انجام نشود، توسط عموم مورد پسند قرار نمیگیرد. برای مثال، شما اجازه ندارید چنین کارهایی را با پای برهنه انجام دهید، زیرا ممکن است برخی از افراد کمی مضطرب شوند."
مارسدن متوجه شد که یک چیز خاصی در این نوع ویدیوها نهفته است. ایده ساختن یک شبیهساز که در آن تنها کاری که انجام میدهید تمیز کردن به صورت کاملاً دقیق است، عملاً تجربۀ آن همان حس رضایت بخش را به همراه خواهد داشت، با این تفاوت که اکنون شما در کنترل هستید. پس چنین تجربهای رضایت بخشتر هم خواهد بود."
و واقعاً همینطور هم بود. شبیهساز PowerWash از استودیوی FuturLab با شعارهای تبلیغاتی " رها سازی فشارها" و "پاک کردن نگرانیهای شما"، اکنون توسط هزاران نفر در Steam رتبهی Overwhelmingly Positive را دریافت کرده است.
این بازی دقیقاً همان چیزی است که در تبلیغات تلویزیونی برای محصولات شوینده مشاهده میکنید: یعنی این که تمامی لکهها و کثیفیها درجا پاک شده و محیط اطراف ما را درخشانتر از قبل میکند. و این ایده درست مانند هر بازی RPG جادویی یا تیراندازیهای قهرمانانه یک سناریوی خیالی است. به طور روز افزون، توسعه دهندگان بازیهای سبک شبیهسازی درحال بازآفرینی کارهای روزمره، یا حداقل نسخههای لذت بخشی از آنها هستند و به موفقیتهای بزرگی در صنعت گیمینگ میرسند.
دن چکر "Dan Chequer"، طراح اصلی PowerWash Simulator، میگوید: "این بازی بیشتر شبیه چیزی است که شما از انجام یک شستشوی برقی در ذهنتان دارید، البته بدون هیچ یک از جنبههای منفی آن مانند خیس شدن یا کثیف شدن."
در PowerWash Simulator، کثیفیهای یک سطح به سطح دیگر منتقل نمیشود و مهمتر از همه، شما در معرض خستگی یا کمر درد قرار نمیگیرید. در این تجربه تمام سختیها و مزاحمتهایی که ممکن است باعث شود یک کار رضایتبخش اذیت کننده باشد، حذف شدهاند.
بازی PC Building Simulator که عنوان خیلی محبوبتری است، حس ایمنی مشابهی را به پلیر ارائه میدهد، شما در طول بازی خیالتان راحت است که بر اثر یک اشتباه قطعات چندین میلیون تومانی خود را خراب نمی کنید.
جان دافیل "John Duffill"، مدیر طراحی PC Building Simulator میگوید: "ما سخت کار کردیم تا مطمئن شویم که بازی در زمان مناسبی پلیر را به چالش بکشد و در مقابل به درستی بابت موفقیت پلیر به او پاداش دهد. با این حال، میزان خیالی بودن آن، به تعهد بازی به واقع گرایی وابسته است."
دافیل میگوید: "موضوع ساخت PC، بر مشخصات قطعات آن متمرکز است و به دانش زیادی در مورد قطعات و سازندگان آن نیاز دارد. این تا حدودی به مسئلهی تونینگ خودرو شباهت دارد. این دقیقاً همان سناریوی خیالی در تمامی بازیهای ویدیویی دیگر است، که در آن پلیر میخواهد چیزی را بدون گردن گیری عواقبش تجربه کند؛ چه این عواقب از نظر مالی باشند و چه زمانی."
با این حال، PC Building Simulator فقط یک محل آزمایش با ابزارهای کامپیوتری و یا یک بازی پازلی بدون انتها نیست. بلکه یک تجربهی لذت بخش برای پلیر است. چرا که انجام یک فرآیند سخت با دستان خودتان میتواند شما را زمین گیر کند، برخلاف بازیهای ویدیویی که در آنها فقط باید دکمهها را فشار دهید.
دافیل خاطرنشان میکند: "داشتن یک سری اقدامات یا مراحل تکراری، اساس بسیاری از مدیتیشنها است. به یوگا یا نجاری نگاه کنید. انجام کارهایی که ذهن را از گذشته یا آینده برمیدارد و بر زمان حال متمرکز میکند، برایتان خوب هستند و فکر میکنم به همین دلیل است که بسیاری از افراد از عناوین شبیهسازی مدرن لذت میبرند."
رئیس Microsoft Flight Simulator، یورگ نیومن "Jorg Neumann"، با جذابیت غیرمعمول دستگاههای بیش از حد پیچیده به خوبی آشنا است. او میگوید: "طرفداران بازیهای شبیه ساز، به دنبال صحت، دقت و جذابیت نهفته در یادگیری، درک و تسلط بر سیستمهای پیچیده هستند. حتی برای بازیکنان معمولیتر، دستیابی به چیزی که در ابتدا خیلی پیچیده یا حتی غیرممکن به نظر میرسید، میتواند سرگرمیای باشد که گاهی غیرمنتظره است."
PC Building Simulator مجموعه جمعبندی قطعات کامپیوتری خود را با کمی مدیریت ترکیب میکند و به پلیر یک حس صاحب تجارتی کوچک بودن میبخشد. دافیل میگوید: "تقریباً فرمول تمام بازیهای شبیهسازی به گونهای هستند که شما با کسب درآمد و پیشرفت به راحتی در کار خود به موفقیت دست پیدا میکنید. این زاویۀ تجارتی به پلیر چارچوب آمادهای داده که به او اجازه میدهد تا حول آن برای خود یک داستانی ساخته و به بازی ادامه دهد."
اما FuturLab، برخلاف این عقیدۀ دافیل، در نهایت هر چیزی را که در تجربهی آرامشبخش PowerWash Simulator مرکزی نبود را رد کرد. مارسدن میگوید: "زمانی که ایدۀمان را برای ناشران مطرح میکردیم، سؤالات این بود: «تنوع برای علاقهمند نگه داشتن یک نفر کجاست؟». در شبیه سازهای دیگر، ممکن است تمایل داشته باشید که جنبه های دیگری مانند مدیریت را در فرمول بازی تقویت کنید.
در PC Building Simulator شما هر یک از پیچها را جداگانه باز میکنید تا کارت گرافیک را درون کیس قرار دهید. اما مکانیک اصلی در PowerWash Simulator فقط یک پیکسل کثیفی را به یک پیکسل تمیز تبدیل میکند، و بنا به دلایلی همین به تنهایی برای چنین بازی کافی است."
"اگر مقداری صدای آرامبخش و اشیاء جالبی برای شستن قرار دهید و این کار همیشه زیر آسمان آبی روشن انجام شود و هیچ محدودیت زمانی وجود نداشته باشد، درنهایت تجربهای رضایت بخش بدون هیچگونه مخالفتی از طرف پلیرها خواهید داشت."
دن چکر می افزاید: "این واقعیت که بازی عمداً سعی نمیکند تا شما را درون بازی نگه دارد، از قضا همان چیزی است که مردم را در بازی نگه می دارد."
مارسدن پیشنهاد میکند که شبیهسازیهای آرامش بخش، یک پناهگاهی برای پلیرها از سرعت هیجانانگیز بازیهای اکشن، خستگیهای حاصل از رسانههای اجتماعی و اخبار ناراحت کنندۀ روزمره هستند: "ما چند نقد Steam را دیدیم که میگفتند: «من ماهها بود که قادر به تمرکز بر روی یک چیز به مدت بیش از 20 دقیقه نبودم.» اما مردم اکنون توانستهاند ساعتها وقت خود را صرف بازی PowerWash Simulator کنند. این بازیها به مغز اجازه می دهد تا ارتباط خود را با جهان اطراف قطع کند و برای مدت کوتاهی به استراحت بپردازد. ما در حال بررسی راههایی برای بررسی واقعی این موضوع هستیم که آیا این سبک بازیها فواید مستقیمی برای سلامت روانی افراد دارند یا خیر."
بسیاری از بازیکنان Microsoft Flight Simulator به نیومن گفتهاند که وقتی از سر کار به خانه میآیند، بازی او را اجرا میکنند تا استرس خود را تخلیه کنند. نیومن معتقد است که این موضوع کمتر به کنترلهای واقع گرایانه و آرامش بخش هواپیما مربوط میشود، و بیشتر به حس عجیب آزادی و بدون محدودیت پرواز مربوط میشود.
او میگوید: "به نظر من، فرد از این طریق عمیقاً با زیباییهای جهان اطراف خود آشنا شده و از آنها نهایت لذت را میبرد. چه کوه های باشکوه آلپ باشد، چه صحرای ساهارا، یا فقط جایی بر فراز اقیانوس."
با وجود اینکه جاذبههای بسیاری در این بازی برای بازدید وجود دارند، تقریبا 70 درصد از بازیکنان برای اولین مقصدشان به محل زندگی خود سفر میکنند. نیومن میگوید: «تقریباً تمامی مردم مکانهایی در این دنیا دارند که برایشان معنای خاصی دارند.
شهر یا محلهای که در آن بزرگ شدیم، اولین آپارتمان یا خانهای که در آن زندگی میکردیم، مکان هایی که به تعطیلات، مدرسه یا دانشگاه رفتیم. به نظر من این یک عنصر بسیار ویژه در Microsoft Flight Simulator است. زیرا جهان تخیلی نیست، بلکه نشاندهندۀ زندگی واقعی است و میتواند شما را به مکانهای مختلفی بازگرداند که تأثیر عاطفی واقعی بر روی پلیر دارند.»
شبیهسازها مدتهاست که توانستهاند ماجراجویی را واقعی جلوه دهند. اما هیچ چیز مانند کووید-19 پتانسیل این بازیها را به عنوان راهی برای فرار از سختیهای یک پاندمی، برجسته نکرده است. حتی PC Building Simulator نیز از زمانی که اجزای PC تبدیل به طلا و جواهر کمیاب گران قیمت شدهاند، حال و هوای خارق العادهای به خود گرفته است.
نیومن میگوید: "با توجه به محدودیتهای سفر مداوم در بسیاری از نقاط جهان، برخی از مردم آرامش واقعی را در بازدید از کرهی زمین و مکانهای مورد علاقهشان در Microsoft Flight Simulator پیدا کردهاند." نقل قولی از لئوناردو داوینچی وجود دارد که تیم توسعه دهندهی نیومن از روز شروع کار از آن به عنوان منبع الهام استفاده کرده است. "وقتی طعم پرواز را بچشید، برای همیشه با چشمانتان رو به آسمان بر روی زمین راه خواهید رفت، زیرا آنجا بودهاید و همیشه آرزوی بازگشت به آنجا را خواهید داشت."
منبع: VG247
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.