فیلمبرداری پرده سبز و یا آبی میتواند همه چیز را به طور کلی تغییر دهد و باعث ایجاد یک پروژهی زنده با پس زمینههای قابل تنظیم شود. این جلوههای ویژهای که در نتیجه خلق میشوند، میتوانند در نهایت در سطح فیلمهای هالیوود قرار گیرند. فیلمبرداری با پرده سبز شامل ثبت تصویر یک شخص و یا اضافه کردن جلوههای ویژه بر روی یک رنگ ثابت است. سپس با حذف دیجیتالی این رنگ و یا به اصطلاح “keying out”، این امکان حاصل میشود که آن صحنه را از پس زمینهی سبز جدا کرده و به انتخاب در فضای دیگری که از قبل فیلمبرداری شده یا به صورت گرافیکی ساخته شده قرار دهیم. همچنین حذف پس زمینهی رنگی یا حذف پرده سبز در پریمیر با اصطلاح “chroma keying” نیز شناخته میشود.
اما چرا از رنگ سبز برای این کار استفاده میشود؟ دلیل استفاده از رنگ سبز در این تکنیک آن است که به صورت طبیعی با هیچ رنگ پوست و مویی همسان نیست و در ادیت و جدا سازی پس زمینه از سوژه، کمتر دچار مشکل میشویم. اما اگر بخواهید از سوژهای فیلمبرداری کنید که رنگ سبز در آن وجود دارد، استفاده از رنگ آبی به عنوان پس زمینه، بهترین نتیجه را میدهد.
نورپردازی درست، نقش کلیدی را در حذف صحیح پرده سبز ایفا میکند
قبل از ورود به برنامه و بررسی حذف پرده سبز در پریمیر نگاهی به نورپردازی بیاندازیم. فیلمبرداری بر روی پرده سبز میتواند برای شما زمان و هزینههای زیادی را صرفه جویی کند؛ اما اگر این کار به درستی صورت نگیرد، در نهایت زحمت شما را بیشتر نیز میکند! برای جلوگیری از بروز مشکلات آتی، اول از همه از این بابت که پرده سبز شما کاملا صاف است، اطمینان حاصل کنید. سپس تمام تمرکز خود را بر روی نورپردازی درست پرده سبز بگذارید. و البته اگر امکان فیلمبرداری با رزولوشنهای بالا را دارید، حتما این کار را انجام دهید.
اول پرده سبز را نورپردازی کنید و پس از آن به سراغ نورپردازی سوژه بروید
بزرگترین اشتباهی که ممکن است در کار با پرده سبز صورت بگیرد، نورپردازی سوژه و پرده سبز به صورت همزمان است. اما اگر نور پرده سبز را اول تنظیم کنید و سپس به نورپردازی سوژه برسید، پرده سبز در نرم افزار به سادگی حذف خواهد شد که در ادامه مقاله حذف پرده سبز در پریمیر به آن میپردازیم.
نوری که پرده سبز برای رسیدن به شرایط ایدهآل نیاز دارد، عددی معادل 40 تا 50 luminance است. این یعنی باید پرده سبز را بسیار روشن و پرنور کنید. برای زاویه و نور تابشی به پرده سبز باید گفت که بهترین نوری که میتوانید به پرده سبز بتابانید، یک نور دیفیوز شده و غیر مستقیم است و باید از بالا به پرده بتابد. در نتیجه نیاز به نورهای با کیفیت و قدرتمند دارید که بتوانید بهترین نتیجه را از کار خود دریافت کنید.
کیتهای نورپردازی پرده سبز، دوست شما نیستند!
کیتهای نورپردازی ارزان قیمت که به یک یا دو نور بی کیفیت بسنده میکنند، در نتیجه کاری را به شما تحویل میدهند که زمان زیادی را برای ادیت و حذف پرده سبز در پریمیر میطلبد. شاید در نگاه اول به نظر برسد که یک کیت نورپردازی ارزان قیمت تمام مشکلات شما را از بین خواهد برد. اما در اصل آنها دریچهای به دنیایی از مشکلات هستند.
بهترین انواع نور برای نورپردازی پرده سبز
ما به شما پیشنهاد میکنیم به جای خرید یک کیت نورپردازی بی کیفیت، دو عدد نور 1000 وات و امکاناتی مانند دیفیوزر و سافت باکس را کرایه کنید. سپس نورهای 650 وات و 500 وات به همراه دیفیوزر و سافت باکس برای سوژهی خود تهیه کنید. این در واقع امکاناتی است که سوژه و پرده سبز شما را به شرایط ایدهآل نوری میرساند.
آماده سازی سوژه برای پرده سبز
دانستن این موضوع که قرار است از چه نوع فیلمی برای پس زمینهی جدید استفاده کنید، بهترین ایده را به شما میدهد که چطور سوژه را نورپردازی کنید. به عنوان مثال بدترین اتفاقی که میتواند نتیجهی نهایی کار شما در حذف پرده سبز در پریمیررا کاملا بلا استفاده کند این است که در فیلمی که میخواهید به عنوان پس زمینه به جای پرده سبز قرار دهید، نور از سمت راست تابیده باشد، و شما از سمت مخالف آن در استودیو نور را به سوژه بتابانید.
بیشترین فضای ممکن را بین پرده سبز و سوژه در نظر بگیرید
در نظر گرفتن بیشترین فاصلهی ممکن بین سوژه و پرده سبز به شما کمک میکند که نور پس زمینهی دیجیتالی را به خوبی تقلید کرده و بر روی سوژه بتابانید. با فاصلهی مناسب میان سوژه و پرده سبز، علاوه بر اینکه در نور پردازی سوژه دست شما کاملا باز است، این فاصله از تابش نور سبز منعکس شده از پرده بر روی سوژه و خراب کردن مرز میان سوژه و پرده سبز جلوگیری میکند. شما باید فاصلهی 3 تا 4.5 متری را میان سوژه و پرده سبز در نظر بگیرید.
به یاد داشته باشید، اگر سوژهی شما سبز باشد، از دست خواهد رفت
اگر سوژهی شما با یک کروات سبز در تصویر حضور داشته باشد، ابزار Ultra Key در نرم افزاری ادیت فیلم، یک سوراخ را در سینهی سوژهی شما به نمایش در میآورد. این اتفاق برای لباسهایی که ته مایه رنگ سبز در خود دارند نیز صورت میپذیرد. همچنین قسمتهای منعکس کنندهی نور در سوژه نیز مشکلاتی به وجود میآورند. باید از گریم برای خلاص شدن از دست درخشش چهره و یا سر استفاده کرد.
اضافه کردن تصویر پس زمینه به فیلمی که با پرده سبز ثبت شده است
به محض اینکه فیلمبرداری کلیپ شما با پرده سبز و یا آبی تمام شد، شما آمادهی استفاده از یک نرم افزار ادیت فیلم و یا یک نرم افزار حذف پرده سبز برای جایگزینی تصویر مورد نظر به جای پرده سبز هستید. مراحلی که در ادامهی مقاله برای شما شرح میدهیم را گام به گام پیش بروید تا در نرم افزار پریمیر بتوانید بهترین نتیجه را حاصل کنید.
قبل از اینکه عملیات حذف پرده سبز در پریمیر را شروع کنید، نگاهی به محتوایی که ضبط شده است بیندازید
قبل از اینکه وقت خود را صرف ادیت پس زمینه کنید و یا رنگ پس زمینهی جدید را تنظیم کنید، یک ادیت کلی بر روی فیلم خود بزنید. علت این پیشنهاد این است که خیلی از فریمهای ثبت شده در ادیت حذف میشوند و شما وقت کمتری را برای کارهای پیچدهی تنظیم رنگ و نور صرف خواهید کرد.
از ابزار Ultra Key برای حذف پرده سبز در پریمیر استفاده کنید
بعد از اینکه فریمهای اضافه را از کلیپ خود حذف کردید، از ابزار Ultra Key در نرم افزاری پریمیر استفاده کنید تا پرده سبز حذف شود. برای دسترسی به این ابزار، پنل Effects را باز کرده و سپس به تب Ultra Key بروید. از ابزار Eyedropper برای انتخاب رنگ سبز و یا آبی پردهی پس زمینه استفاده کنید. کافیست پس از انتخاب ابزار Eyedropper، یک بار بر روی پرده سبز تصویر کلیک کنید. شایان ذکر است که در لایههای ویدیویی، پس زمینه باید زیر سوژه قرار بگیرد.
ادیتها را در پسزمینهی جدید در نظر بگیرید
هر گونه تغییرات لازم را که پس زمینهی جدید برای اضافه شدن به کلیپ شما دارد را انجام دهید. به عنوان مثال، زمانی که کلیپ ضبط شدهی شما یک نمای کلوزآپ است، برای طبیعیتر شدن نتیجه، شما نیاز خواهید داشت که پس زمینهی جدید را کمی محو کنید و با این کار به فیلم خود عمق بدهید. کافیست به این موضوع فکر کنید که اگر این پس زمینه واقعا به همراه سوژه فیلمبرداری شده بود، چگونه به نظر میرسید.
کافیست نور و رنگ پس زمینه را به سوژه، و سوژه را به پس زمینه متمایل کنید تا این دو به صورت کامل در هم حل شوند.
جمعبندی بررسی آموزش حذف پرده سبز در پریمیر
با توجه به مواردی که در مقاله حذف پرده سبز در پریمیر گفته شد، شما میتوانید بهترین نتیجه را در کار با پرده سبز بگیرید. به یاد داشته باشید که اصل کار زمانی انجام میشود که شما در حال نورپردازی پرده سبز و سوژه هستید. کارهایی که در پریمیر انجام میدهید، تاثیر کمتری در ترکیب درست پس زمینه و سوژه خواهد داشت.
امیدواریم در این مقاله نیز مانند مقالات پیشین نکات کاربردی برای شما گیمرهای عزیز وجود داشته باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از ما دریغ نکرده و در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان اگزومگ به اشتراک بگذارید.
بیشتر بخوانید:
آیا استفاده از مانیتور گیمینگ برای ادیت فیلم ، منطقی است؟
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.