با توجه به گزارش اخیر، به نظر میرسد پروژههای چند میلیونی در استودیوهای بزرگ نظیر Naughty Dog ، SIE Santa Monica و Guerrilla Games برای شرکت سونی اولویت بیشتری دارند. با اگزوگیم همراه باشید.
کمپانی سونی در دهه گذشته با توسعه و عرضهی عناوین فرست پارتی خود موفقیت چشمگیری در صنعت بازیهای ویدیویی داشته است؛ به ویژه مواردی از قبیل God of War ، The Last of Us Part 2 ، Ghost of Tsushima و یا سری Uncharted که از موفقیت گستردهای، چه از نظر منتقدین و چه عملکرد تجاری برخوردار بودهاند و کاملاً واضح است که توسعهدهندگان عناوین فرست پارتی سونی اکنون الگویی دارند که برای پیمودن ادامهی مسیر موفقیت خود دنبال میکنند. در یک گزارش جدید توسط "جیسون شرایر" (Jason Schreier) از وبسایت Bloomberg، به نظر میرسد به این قضیه توجه بیشتری خواهد شد و فراتر از صرفاَ یک الگو خواهد بود - به نظر میرسد این یک تصمیم متمرکز از طرف مقامات بالا در PlayStation میباشد.
طبق گزارش شرایر، سونی اخیرا تمرکز بخش توسعه بازی خود را تغییر داده و اولویت انتشار عناوین بلاک باستری AAA از استودیوهایی مانند Guerrilla Games، Naughty Dog و SIE Santa Monica را در اولویت خود قرار داده است. هزینه تولید این بازیها میتواند بیش از دهها میلیون دلار باشد، اما این تغییر سیاست نشان میدهد موفقیت آنها ارزش سرمایهگذاری بالایی را دارد. با این حال، و با در نظر گرفتن اینکه این موضوع که این تغییر سیایت قطعا بهایی برای این شرکت ژاپنی خواهد داشت، در این گزارش توضیح داده شده كه سونی دیگر پروژههای كوچكتر و آزمایشی را بررسی نخواهد کرد، زیرا تمرکز كامل آنها بر انتشار عناوین بزرگ در مقیاس بزرگ است.
مطمئناً بسته شدن اخیر استودیوی SIE Japan شروعی برای این تغییر سیاست است. به گفته شرایر، عنوان Dreams سال گذشته یک بازی با پتانسیل بسیار زیاد بود (همانطور که نمرات بالایی کسب کرد و استقبال گستردهای از سوی منتقدین نیز از آن صورت گرفت)، اما به دلیل کمبود آشکار بازاریابی و عدم تمرکز جدی شرکت ژاپنی، فراموش شد و هیچگاه آنطور که باید و شاید به آن توجه نشد (البته به نظر میرسد در حال حاضر سرمایه گذاری بیشتری در استودیوی Media Molecule انجام شده است). علاوه بر این، به نظر میرسد که حتی دنبالهای از عنوان موفق Days Gone نیز لغو شده است زیرا سونی میخواهد بر روی عناوین برتر خود تمرکز کند.
"تثبیت" شرکت سونی بر روی پروژههای AAA خود همچنین باعث ایجاد برخی ناآرامیها در بسیاری از استودیوهای ترد پارتی از جمله SIE Bend Studio شده است که در ابتدا قرار بود پروژهای از سریبازی Uncharted را تحت نظارت استودیوی خالق آن یعنی Naughty Dog توسعه دهد. سرانجام بسیاری از افراد حاضر در استودیو که از این شرایط جدید راضی نبودند، کار خود را ترک کردند که در نهایت استودیو از این پروژه خارج شد و اکنون به نظر میرسد که در حال کار بر روی یک بازی جدید هستند.
در همین گزارش، شرایر همچنین در مورد بازسازی سری The Last of Us، که در حال حاضر توسط Naughty Dog در دست توسعه است، با Visual Arts Service Group (VASG) در سن دیگو صحبت کرد که قبل از تبدیل شدن به یک استودیوی پشتیبانی، به عنوان توسعهدهنده اصلی شروع به کار کرده بود.
سریبازی The Last of Us به سرعت به یکی از مهمترین عناوین توسعهیافته توسط شرکت سونی از زمان تاسیس خود یعنی کمتر از یک دهه پیش تبدیل شده است. دو بازی منتشر شده آن تا کنون از موفقیت تجاری و انتقادی خارقالعاده ای برخوردار بودهاند، اما به نظر میرسد شرکت ژاپنی میخواهد به سرمایهگذاری بیشتر بر روی شخصیتها و جهان این بازی ادامه دهد زیرا که قرار است سریال The Last of Us نیز به زودی ساخته و پخش شود.
شرایر در گزارش خود نوشت که Sony Visual Arts Service Group (VASG) در سن دیگو مسئول توسعه بازی بوده است. این تیم که اغلب توسط سونی به عنوان استودیوی پشتیبانی برای انتشار عناوین پرمخاطب خود مورد استفاده قرار میگرفت، میخواست به سمت توسعهی مناسب این عنوان پیش رود و پروژه خود را پیش ببرد، هرچند که این گزارش بیانگر دوگانگی سیاست سونی در مورد این ایده است. اگر دقیقتر به قضیه نگاه کنیم، به تیم توسعهدهنده هرگز نام مناسبی داده نشده است، و در حقیقت، در حالی که گزارش شده بود آنها در حال کار بر روی یک پروژه جدید در طی چند سال اخیر بودهاند، بیشترین کاری که سونی در مورد این تیم بیان کرده این است که آنها در حال گسترش عناوین و IPهای پلیاستیشن هستند و هیچگاه توضیحات دقیقی در این مورد نداده است.
همانطور که گزارش شرایر بیان میکند، VASG متوجه شد که برای اینکه بتوانند به سمت توسعه مناسب و جایگاه بهتر بروند، باید کاری را انجام دهند که از نظر مدیران سونی به عنوان یک موفقیت ایمن تلقی شود، در نتیجه آنها تصمیم گرفتند برای اولین پروژه خود یک بازی محبوب PlayStation را دوباره بسازند. اولین انتخاب آنها Uncharted 1 بود، اما از آنجا که این امر مستلزم بازسازی سنگین و سرمایه گذاریهای اساسی بود، در عوض تصمیم گرفتند که در مسیر توسعه بازسازی The Last of Us، که عنوانی بسیار مدرنتر بود و نیاز به تعمیرات اساسی کمتر داشت، مستقر شوند.
هنگامی که "هرمن هالست" (Hermen Hulst) به عنوان سرپرست استودیوهای جهانی سونی منصوب شد، او تحت تاثیر کارهایی که در این استودیو در حال انجام بود قرار نگرفت. وی اعتقاد داشت که پول زیادی به پروژه وارد میشود، پروژهای که در آن موقع به نام T1X شناخته میشد. البته که "مایکل مومبوئر" (Michael Mumbauer)، بنیانگذار VASG و تیمش توضیح دادند که این بازی به دلیل استفاده از موتور گرافیکی جدید و سختافزار کنسول نسل نهمی این شرکت به بودجه زیادی احتیاج دارد، اما هالست متقاعد نشد.
پس از عرضهی موفقیتآمیز The Last of Us Part 2 (که VASG پشتیبانی توسعه را برای آن فراهم کرده است)، چندین توسعهدهنده از Naughty Dog به توسعه T1X مأمور شدند، که بسیاری از آنها درگیر ساخت نسخه اصلی بودند. در همین حال، خود پروژه نیز تحت بودجه Naughty Dog قرار گرفت که این قضیه به آن آزادی عمل و سرمایهگذاری بیشتری اختصاص میداد. به عبارت دیگر، Naughty Dog مجددا به عنوان توسعهدهنده اصلی این بازی و VASG دوباره به عنوان تیم پشتیبان توسعه انتخاب شدند.
در ادامه گزارش The Bloomberg آمده است که به دنبال تغییر ذکر شده، بسیاری از کارمندان VASG، از جمله مومبوئر، بنیانگذار آن، و همچنین آقای "دیوید هال" (David Hall)، مدیر اصلی پروژه بازسازی شده، و بسیاری دیگر از توسعهدهندگان برتر که درگیر این پروژه بودهاند، ناامید و در نتیجه از آن خارج شدند.
قطعا سیاستهای اخیر سونی قرار است تغیییرات گستردهای در بخش بازیسازی این شرکت صورت دهد؛ اما مثبت یا منفی بودن نتیجهی این سیاستها هنوز مشخص نیست. نظر شما چیست؟ آیا سیاستهای جدید این کمپانی موفق ژاپنی نتیجهی مطلوبی خواهند داشت؟
منبع: https://gamingbolt.com
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.