خب، دوباره به این نقطه رسیدیم، دومینوی دیگری در راهپیمایی غیرقابل توقف به سوی یکپارچگی شرکتها سقوط کرده است. با این حال، این بار، تیم پلیاستیشن برنده شده است. استودیوی Bungie، خالق افسانهای Halo وDestiny، دیگر یک استودیوی PlayStation است! به جز اینکه اینطور نیست، البته تا حدودی هم هست. صنعت این روزها وضع عجیبی دارد، بنابراین باید حسابی دقت کنید تا متوجه حرفم شوید: شاید بهترین مقایسه در اینجا Mojang باشد که تحت چارچوب استودیوی بازیهای Xbox عمل میکند، اما یک نهاد عمدتاً مستقل در ماشین همیشه در حال رشد Microsoft باقی میماند. به این معنا که Minecraft همچنان یک فرنچایز کاملاً چند فرمتی است. متوجه شدید؟
این خبر تنها چند هفته پس از خرید نزدیک به 70 میلیارد دلاری Activision Blizzard توسط تیم Xbox منتشر شد، خبر مانند بمب صدا کرد، ما هیجان شما را درک میکنیم. به جز اینکه، باز هم، واقعاً اینطور نیست، ظاهراً این معامله حدود شش ماه است که در جریان است، و Jim Ryan، رئیس PlayStation، قبل از رسیدن رقیب خود Phil Spencer، توانست چک 3.6 میلیارد دلاری را امضا کند. ظاهراً Jeff Grubb، نویسنده Games Beat، فرض میکند که در پشت صحنه بر سر خرید این استودیو جنگ و مناقصه رخ داده است. اگر چنین باشد ما تعجب نمیکنیم!
در این معامله بحث پول زیادی وسط است، اینطور نیست؟ ما داریم درباره تقریباً نیمی از هزینهای را که Microsoft برای کل Bethesda پرداخت کرده است، صحبت میکنیم، و آن معامله با فرنچایزهای بسیار سودآوری مانند Fallout و The Elder Scrolls و همچنین چندین استودیو توسعه تحسین شده مانند Arkane و MachineGames همراه بود. آیا هیجان این خرید به اندازه هیجان نیمی از آن معامله است؟ به نظر ما بستگی به این دارد که چقدر به بازیهای Destiny امتیاز میدهید، اما ما معتقدیم که آنقدر هیجانانگیز نیست. البته این موضوع تیرانداز علمی تخیلی فوق الذکر را کم اهمیت نمیداند، این فرنچایز بسیار محبوب است و توسط یک استودیوی فوق العاده با استعداد اداره میشود.
اما طرفداران PlayStation این بین چه نفعی میبرند؟ راستش را بخواهید، به نظر میرسد که در ظاهر چیز کمی برای هیجان زده شدن وجود دارد. این استودیو در مجاورت استودیوهای PlayStation قرار خواهد گرفت و بین شرکتها همکاریهایی وجود خواهد داشت، اما Bungie مستقل باقی میماند. جالب است که Sony صراحتاً موضع خود را اعلام کرده است، هیچ خبری از پنهان کاریهایی که ما از Microsoft در خریدهایش دیدهایم وجود ندارد. اینطور نیست که برای حفظ مالتی فرمت بودن Destiny صرفا یک "تمایل" وجود داشته باشد. نه، این شرکت به ساخت بازی برای همه پلتفرمهایی که انتخاب میکند ادامه خواهد داد.
و بنابراین این سؤال ایجاد میشود: خب هدف از این کار چیست؟ برای اینکه کاملاً شفاف باشیم، واکنش اولیه ما این بود که Sony ممکن است دست به این اقدام زده باشد تا از انجام این کار توسط شخص دیگری جلوگیری کند، یک حرکت دفاعی و محافظ. حداقل اگر Sony مالک Bungie باشد، میتواند تضمین کند که بازیهایش همچنان بر روی پلتفرمهایش عرضه خواهند شد. اما وقتی واقعاً به این قضیه فکر میکنید، مضحک به نظر میرسد، 3.6 میلیارد دلار برای جلوگیری از خونریزی، پوچ، مضحک و حتی غیرقابل تصور است.
واضح است که Sony در مورد مالکیت معنوی خود شروع به نگاه فراتر از بازیها کرده است، و بنابراین شاید عجیب نباشد که اشارهای مبهم به فیلمها و نمایشهای تلویزیونی در لایه زیرین این اخبار وجود داشته باشد. استودیوی Bungie حتی خود را به عنوان یک شرکت سرگرمی چند رسانهای جهانی در پست وبلاگ PSش معرفی میکند. همچنین صحبت از یادگیری مشترک در مورد بازیهای سرویس لایو وجود دارد، و اگرچه خواندن آن برای برخی از طرفداران PlayStation کابوسوار است، اما واضح است که دوران تصدی Hermen Hulst بهعنوان رئیس استودیوهای PlayStation با عناوین زیادی با محوریت چند نفره همراه خواهد بود.
اما، در میان صحبتهای فراوان در مورد همکاری و یادگیری مشترک، بد نیست اشارهای کنیم به این نقل قول از مدیر عامل سابق Guerrilla Games: «من معتقدم که پیوستن Bungie به خانواده PlayStation، قابلیتهای استودیوهای PlayStation و Bungie را افزایش میدهد و به دستیابی به هدف ما یعنی گسترش مخاطبان PlayStation به صدها میلیون بازیکن کمک خواهد کرد. برای سازندگان بازی، همیشه هدف ما این است: رساندن تصور خود به افرادی زیاد، تا جایی که ممکن است.»
در روزی که MLB The Show 22 برای تمامی کنسولهای مدرن معرفی شد، و در زمانی که Sony بزرگترین فرنچایزهای خود را بر روی رایانه شخصی منتشر میکند، احساس میشود که سازندگان با ظرافت خود را برای دنیایی فراتر از سختافزار اختصاصی آماده میکنند. مسابقه خرید و تصرف با تمام سرعت در حال انجام است، اما شاید ما تاکنون اشتباه میکردیم: هدف این معملات فروش یک PS5 یا حتی یک PS6 به شما نیست. نه، به نظر ما این است که این شرکت به آیندهای نگاه میکند که در آن سختافزار دیگر حلقهای دور گردن جمعی آن نیست و شخصیتها و فرنچایزهای آن در همه جا وجود دارند، صرف نظر از کنسول یا، در واقع، حتی رسانه سرگرمی.
نظر شما درباره تصمیم Sony برای خرید Bungie چیست؟ آیا از این حرکت هیجان زده هستید یا کاملاً نسبت به این موضوع بی علاقه هستید؟ نظر شما از یکپارچگی که اکنون به وضوح در صنعت بازی رخ می دهد چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: PushSquare
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.