GeForce RTX 3060 جدیدترین پردازنده گرافیکی رومیزی Nvidia با قیمت 330 دلار است که بعید است با قیمت خردهفروشی پیشنهادی آن پیدا کنید. با بسیاری از اتفاقاتی که همزمان در حال رخدادناند: همهگیری جهانی مداوم، جنگ تجاری و رونق ماینینگ رمزارز، این وضعیتی است که در حال حاضر در آن قرار داریم.
اولین دسته از بررسیهای RTX 3060 حدود ده روز پیش آغاز شد و درحالیکه مجبور بودیم بررسی خود را به تأخیر بیندازیم، در عوض این امر به ما این امکان را داد که نگاه دقیقتری به قیمتها و دسترسی پس از عرضه داشته باشیم. البته مجموعه بنچمارکهای معمول را داریم که بررسی کنیم و خیلی زود به آن میپردازیم.
RTX 3060 بر اساس بستر جدید GA106 با ابعاد 300 میلیمترمربع و دارای 3584 هسته، 112 واحد نگاشت بافت (TMU) (Texture mapping unit) و 48 واحد خروجی رندرینگ (ROP) (Render output unit) است. این به معنای 26% هسته و TMU کمتر نسبت به نسخهی 3060 Ti است، اما 40% ROP کمتر به دلیل کاهش از یک گذرگاه حافظه (Memory Bus) عریض 256 بیت به 192 بیت است. چیزی که به حداقلسازی این کمبود کمک میکند، حافظه GDDR6 با سرعت 15 گیگابیت بر ثانیه است که پهنای باند حداکثر 360 گیگابایت بر ثانیه را فراهم میکند، بنابراین فقط 20% کاهش نسبت به 3060 Ti است.
این تغییر در زیرسیستم حافظه به این معنی است که انویدیا نمیتوانست RTX 3060 را با 8 گیگابایت VRAM جفت کند. گزینهها در اصل 6 یا 12 گیگابایت بودند. نسخهی 6 گیگابایتی در این رنج قیمت خجالتآور میبود و باتوجهبه اینکه AMD قرار است قطعات میانرده خود را با 12 گیگابایت عرضه کند، انویدیا انتخاب چندانی نداشت.
همچنین به آنها کمک میکند تا RTX 3060 را به بازار عرضه کنند و قیمت 330 دلاری را توجیه کنند که با وجود کاهش قابلتوجه در پیکربندی اصلی، قیمت آن فقط 18% ارزانتر از 3060 Ti است. روی کاغذ، با فرض اینکه همه مدلها با قیمت خردهفروشی پیشنهادی تولیدکننده (MSRP) فروخته میشوند، به نظر نمیرسد که RTX 3060 محصولی مقرونبهصرفه باشد، اما ما مطمئناً ارزیابی عملکرد کاملی انجام میدهیم و سپس مشخص میکنیم از نظر هزینه بهازای هر فریم در کجا قرار میگیرد.
برای آزمایش هنوز از سیستم مخصوص بنچمارک با پردازندهی Ryzen 9 3950X استفاده میکنیم، همانطور که پیش میرویم همه چیز را بهروزرسانی کنیم تا با استفاده از پردازندهی Ryzen 9 5950X آزمایش شوند. هنگامی که از آخرین دور انتشار محصولات گذر کنیم، انتظار همهی این دادهها را داشته باشید. سیستم آزمایشی با 32 گیگابایت حافظهی دوال رنک و دوکانالهی DDR4-3200 CL14 پیکربندی شده است.
قبل از اینکه به نمودارهای تجزیهوتحلیل عملکرد معمول خود بپردازیم، دادههای 1080p و 1440p را برای 6 عدد از 14 بازی آزمایش شده بررسی میکنیم.
بنچمارکها
با شروع با بازی Watch Dogs Legion با رزولوشن 1080p، میبینیم که RTX 3060 به طور متوسط تنها برای 61 فریم در ثانیه خوب است و نسبت به کارت گرافیک نسل قبلی Radeon 5700 XT کمی کندتر است که نتیجه ناامیدکنندهای در عنوانی تحت حمایت انویدیا به شمار میآید. اساساً در حال مشاهدهی عملکردی شبیه RTX 2070 هستیم، بنابراین عملکردی مانند کارت گرافیک 500 دلاری 3 سال پیش دارد.
حداقل نسبت به سایر پردازندههای گرافیکی GeForce مانند RTX 2070، فواصل در 1440p نسبتاً مشابهاند. RTX 3060 در اینجا موفق میشود با 5700 XT مطابقت داشته باشد، بنابراین مطمئناً پیشرفتی نسبت به آنچه در 1080p مشاهده کردیم، تلقی میشود، اما هنوز 21% کندتر از 3060 Ti است.
Assassin's Creed Valhalla عنوانی تحت حمایت AMD است و در اینجا 5700 XT بسیار جلوتر از RTX 3060 است و 22% فریم بیشتر ارائه میدهد. بازهم 3060 قابلمقایسه با RTX 2070 و 8% کندتر از 2070 Super است. اگرچه فقط در وضوح تصویر 1080p هستیم، در اینجا نسبت به 3060 Ti، %13 کسری دارد.
فواصل در 1440p بسیار ثابت است که در آن، 3060 14% کندتر از 3060 Ti و 15% کندتر از 5700 XT بود. این کارت با RX 5700 اورکلاک نشده مطابقت دارد و این بدان معناست که فقط چند فریم سریعتر از RTX 2070 است.
11
RTX 3060 مانند اکثر کارت گرافیکهای مدرن در Death Stranding با وضوح 1080p عملکرد خوبی دارد و به طور متوسط به 129 فریم بر ثانیه میرسد تا با GTX 1080 Ti و RX 5700 مطابقت داشته باشد. با این اوصاف، 11% کندتر از 5700 XT و 19% کندتر از 3060 Ti است.
دادههای 1440p طبق معمول شبیه به هم هستند: 10% کندتر از 5700 XT و در حال حاضر 20% کندتر از 3060 Ti. دوباره با RX 5700 مطابقت دارد و بنابراین، 9% سریعتر از RTX 2070 بود.
میتوانید با RTX 3060، crosoft Flight Simulator 2020Mi را با وضوح 1080p با بالاترین تنظیمات بازی کنید، اگرچه فقط به عملکردی معادل RTX 2060 Super ،RTX 2070 یا RX 5700 با 40 فریم بر ثانیه به طور متوسط نگاه میکنید.
سپس در رزولوشن 1440p با میانگین 32 فریم بر ثانیه، تقریباً با 5700 XT و RTX 2070 مطابقت دارد. این از نظر ما فقط قابل بازی است - مطمئناً برای یک بازی سبک تیراندازی خوب نیست، اما برای این شبیهساز جواب میدهد.
در ادامه بازی Shadow of the Tomb Raider را داریم. در اینجا RTX 3060 به طور متوسط 123 فریم در ثانیه با رزولوشن 1080p نشان میدهد که با 5700 XT مطابقت دارد و 21% کندتر از 3060 Ti است. در مقایسه با مدل پایهی نسل قبلی RTX 2060 که قیمت مشابهی داشت، 3060 18% سریعتر است.
در رزولوشن 1440p به نرخ بسیار خوب 83 فریم بر ثانیه میرسیم. بازهم، RTX 3060 با 5700 XT مطابقت دارد و 23% کندتر از 3060 Ti است.
در Rainbow Six Siege با رزولوشن 1080p ،RTX 3060 برای 292 فریم بر ثانیه مناسب است که باعث میشود کمی سریعتر از 2070 Super باشد و تقریباً با RTX 2080 و 5700 XT برابر است. 12% سریعتر از RX 5700 با قیمت عرضهی مشابه است، اگرچه دقیقاً پیشرفتی به شمار نمیآید.
میبینیم که دادههای 1440p مشابهاند و RTX 3060 با 2070 Super و 5700 XT برابری میکند که باعث میشود نسبت به نسخهی اورکلاک نشده ی 5700 سریعتر اما 21% کندتر از 3060 Ti باشد.
خلاصه عملکرد
در اینجا نگاهی به دادههای متوسط 14 بازی با وضوح 1080p میاندازیم. RTX 3060 فقط 6 درصد سریعتر از RX 5700 است که باتوجهبه اینکه قیمت خردهفروشی تقریباً 6% کمتر است، چندان عالی به شمار نمیآید. در مقایسه با پردازنده گرافیکی دوسالهی AMD، شما به طور متوسط 6% عملکرد بیشتر برای صرفهجویی 6 درصدی به دست میآورید که شگفتانگیز است.
در مقایسه با نسخههای قبلی Nvidia ،RTX 3060 کمی چشمگیرتر به نظر میرسد و 15 درصد کارایی بیشتری نسبت به RTX 2060 Super دوساله دارد و 18% کمتر هزینه دارد. البته معماری Turing هیچوقت ارزش فوقالعادهای نداشت، اما با نگاهی صرفاً به محصولات انویدیا، 3060 تا حدی خوب است.
دادههای 1440p داستانی مشابه را نشان میدهد که در آن، RTX 3060 به طور متوسط 8% سریعتر از RX 5700 و 5% کندتر از 5700 XT است. همچنین 17% سریعتر از RTX 2060 Super و 22% کندتر از 3060 Ti است.
هزینه بهازای هر فریم
اکنون بیایید نگاهی به دادههای بحثبرانگیز هزینه بهازای هر فریم بر اساس قیمت خردهفروشی پیشنهادی داشته باشیم. کارتهای RTX 3060 وجود دارند که با قیمت 330 دلار در چندین خردهفروش از جمله Newegg فهرست شده باشند، اما بهسختی میتوان گفت آیا این مدلها همیشه در انبار موجود میمانند یا خیر. آنها مطمئناً در حال حاضر موجود نیستند و این امر چندان تعجبآور نیست. در مقایسه با AMD، وضعیت بهتر به نظر میرسد، برای مثال RX 6800 دارای قیمت خردهفروشی 580 دلار است، اما ارزانترین مدل موجود در Newegg، 680 دلار است که گرانترین آن بسیار بالاتر از 700 دلار است و همگی ناموجودند.
باتوجهبه اینکه سازندگان کارت، کارتهای مدل پایهای را تبلیغ میکنند که به این زودی موجود نمیشوند، این احتمال وجود دارد که قیمتگذاری پیشنهادی برای کارتهای ناموجود GeForce، ترفندی برای کسب قیمت خردهفروشی به هنگام عرضه باشد. بااینوجود نمیتوانیم بگوییم که آیا این نظریه صحیح است یا خیر، باتوجهبه اینکه از افرادی شنیدهایم که موفق شدهاند مدلهای RTX 3070 و RTX 3080 را زمانی با قیمت خردهفروشی بخرند. بههرحال، عرضه آن مدلها محدودتر است و واضح است که برای اکثر قریب بهاتفاق خریداران، قیمت خردهفروشی پیشنهادی هیچ معنایی ندارد.
برای آنهایی که هفتهها یا ماهها بعد این مطلب را مطالعه میکنند و زمانی که کارتهای گرافیک به قیمتهای معمول خود بازگردند، موقعیت RTX 3060 بر اساس قیمت خردهفروشی پیشنهادی بهصورت زیر است ...
با قیمت 330 دلار، GeForce RTX 3060 از نظر هزینه بهازای هر فریم کمی بدتر از 3060 Ti است و 6 درصد ارزش افزوده دارد. باتوجهبه اینکه ارزش RTX 3060 Ti %12 بیشتر از RTX 3070 است، انتظار میرود قیمت 3060 بیش از 280 دلار نباشد، بنابراین 50 دلار کمتر از قیمت پیشنهادی واقعی باشد. در مقایسه با پردازندههای گرافیکی نسل قبلی مانند Radeon 5700 XT، RTX 3060 در هزینه بهازای هر فریم تنها 14% بهبود تلقی میشود.
در زمان نوشتن، خردهفروشان عمده فناوری یک دانه RTX 3080 ، 3070 ، 3060 Ti یا 3060 هم در انبار نداشتند. حتی در بستههایی که باید همراه کارت گرافیک، مادربورد و رم بخرید، موجود نبودند. یعنی اگر میخواهید الان کارت گرافیک بخرید، بهترین گزینه این است که قیمتهای بازفروشی را در eBay بپردازید، چیزی که ما اکیداً توصیه میکنیم از انجام آن خودداری کنید.
در نمودار زیر، میانگین قیمت فروش فهرستبندیهای تکمیل شده برای محصولات جدید در هفته گذشته در eBay را بررسی میکنیم. ما این دادهها را دستی جمعآوری کردهایم و هرگونه فهرستبندی مشکوک مانند RTX 3090 500 دلاری نادیده گرفته شده است.
از بین این دسته، ارزانترین مدل GeForce RTX 2060 به قیمت متوسط 505 دلار بود که تقریباً 45% نسبت به قیمت خردهفروشی افزایش یافته است و در نتیجه هزینه هر فریم 8.01 دلار بود، درحالیکه باید 5.55 دلار میبود.
RTX 3060 با قیمت 9.44 دلار بهازای هر فریم عرضه میشود و درحالیکه ارزانترین کارت سری GeForce 30 است، تنها یک درصد ارزانتر از RTX 3070 بود.
هرچند وقتی در نظر بگیرید که میانگین قیمت فروش RTX 3060 793 دلار بود که به میزان سرسامآور 140% بالاتر از قیمت خردهفروشی پیشنهادی است، مسلماً این دادهها بیمعنیاند. مطمئناً هیچکس آنقدر برای RTX 3060 هزینه کند، اما این چشم اندازی تیره و واقعی برای کارتهایی است که بهراحتی بیشتر در دسترساند.
عملکرد ری تریسینگ (Ray Tracing) و DLSS
قبل از اتمام کار، میخواستیم نگاهی سریع به عملکرد ری تریسینگ و DLSS همراه با مصرف برق و اورکلاک داشته باشیم. برای آزمایش ری تریسینگ، توجه داشته باشید که ما از دومین تنظیم بالای پیشفرض (Very High بهجای Ultra) برای سه بازی استفاده میکنیم، بنابراین حداقل تنظیمات کیفیت بازی را نداریم. همچنین فقط با وضوح 1440p (و نه 1080p) آزمایش میکنیم؛ زیرا وقتی کیفیت بصری را بر نرخ فریم بالا ترجیح میدهید، منطقیتر به نظر میرسد.
در Watch Dogs Legion با رزولوشن 1440p ،RTX 3060 با وضوح Native به طور متوسط فقط 62 فریم بر ثانیه ارائه میداد. فعالکردن DLSS با تنظیم Quality، نرخ فریم را تا 30% افزایش داد و به 81 فریم بر ثانیه رساند که عملکرد بسیار خوبی است.
با فعالکردن ری تریسینگ با تنظیم متوسط و همراه با DLSS، نرخ فریم از متوسط 60 فریم بر ثانیه به 54 فریم در ثانیه کاهش یافت. شگفتانگیز نیست، اما مطمئناً هنوز قابل بازی است. سپس با ری تریسینگ با کیفیت Ultra، نرخ فریم به 49 فریم در ثانیه کاهش یافت، عالی نیست اما بسته به نیاز شما، بازی همچنان قابلاجراست. بدون کمک DLSS، بازی با ری تریسینگ در RTX 3060 با وضوح 1440p با نرخ فریم بسیار کمتر از 40 فریم در ثانیه قابلاجرا نبود.
در مقایسه با RTX 2060، 3060 هنگام مقایسه عملکرد Native یا عملکرد مجهز به DLSS، %13 سریعتر بود. بااینحال، با فعالکردن ری تریسینگ، RTX 3060 بسیار کارآمدتر بود و تا 26 درصد عملکرد بهتری را ارائه میداد.
این همچنین نشان میدهد که پردازندههای گرافیکی AMD با معماری RDNA2 با فعالسازی ری تریسینگ، دستکم در این عناوین بهینه شده برای Nvidia، چقدر ضعیف عمل میکنند. در اینجا RX 6800 بدون ری تریسینگ 65% سریعتر از RTX 3060 بود، اما با فعالکردن آن، کارت گرافیک Radeon فقط 31% سریعتر و با کیفیت Ultra ری تریسینگ، 16% سریعتر بود.
Shadow of the Tomb Raider فقط از ری تریسینگ برای سایهها استفاده میکند و DLSS در این عنوان چندان خوب کار نمیکند و بدون فعالکردن ری تریسینگ، تقریباً هیچ عملکردی را افزایش نمیدهد. این بار RTX 3060 با ری تریسینگ 16 تا 20% سریعتر از 2060 بود، درحالیکه برای عملکرد شطرنجیسازی (Rasterization) مستقیم 11% سریعتر بود.
بهبود عملکردی که DLSS در بازی Control ارائه میکند، بسیار زیاد است. RTX 3060 با DLSS فعال 61% سریعتر بود، بنابراین ری تریسینگ با کیفیت متوسط با DLSS فعال قادر بود مشابه وضوح Native عمل کند، البته در نظر داشته باشید که ما فقط بازی را با استفاده از تنظیم پیشفرض متوسط آزمایش میکنیم.
GeForce RTX 3060 در شطرنجیسازی 25% سریعتر از RTX 2060 بود و شاهد فواصل مشابه با فعالسازی ری تریسینگ و DLSS بودیم.
مصرف برق
RTX 3060 از نظر مصرف برق بسیار چشمگیر نیست، زیرا فقط کمی برق کمتر از RTX 3060 Ti استفاده میکند، حداقل در مورد مدل Gigabyte RTX 3060 Eagle که برای آزمایش استفاده کردیم، چنین بود. در مقایسه با RTX 3060 Ti، تنها شاهد صرفاً 2% کاهش در کل مصرف برق سیستم هستیم.
در اینجا نگاه بهتری به مصرف برق کارت گرافیک با استفاده از PCAT میاندازیم. دریافتیم که RTX 3060 %12 درصد کمتر از 3060 Ti برق مصرف میکند، اما باتوجهبه اینکه به طور متوسط 22 درصد کندتر بود، از نظر بهینگی مصرف برق نتیجه خوبی نیست. برای مثال کمی کارآمدتر از Super 2060 است و 6 درصد برق بیشتر برای 17% عملکرد متوسط بیشتر مصرف میکند که شگفتانگیز نیست، اما پیشرفت بهحساب میآید.
با نگاهی گذرا به اورکلاک، میبینیم که Gigabyte Eagle RTX 3060 از فرکانس حداکثری پایهی 1777 مگاهرتز تا 1997 مگاهرتز اورکلاک شده است که منجر به سرعت کلاک ثابت 2.1 گیگاهرتز در بازی شد. حافظه نیز از سرعت انتقال 15 گیگابیت بر ثانیه به 17.2 گیگابیت بر ثانیه اورکلاک شد.
این اورکلاک دستی عملکرد را در Shadow of the Tomb Raider به میزان 10% بهبود بخشید و نرخ فریم متوسط را از 83 فریم در ثانیه به 91 فریم در ثانیه رساند تا با RTX 2070 Super در این عنوان مطابقت داشته باشد. این اورکلاک برای معماری Ampere بسیار متداول است.
آنچه آموختیم
در شرایط عادی، یعنی زمانی که بتوانید کارتهای گرافیک را تقریباً به میزان قیمت خردهفروشی بخرید، GeForce RTX 3060 کمی ناامیدکننده خواهد بود. این کارت هیچچیز جدیدی به ارمغان نمیآورد و از نظر فنی ارزش بدتری نسبت به RTX 3060 Ti دارد و درحالیکه VRAM بیشتری دارد، در این رنج قیمت 8 گیگابایت حداقل برای فعلاً کافی است.
جنبهی VRAM را کنار بگذارید و میبینید که RTX 3060 جنبههای مثبت چندانی ندارد. برای صاحبان RTX 2060 ، ارتقایی بسیار ناچیز است و برای مالکین 2060 Super تقریباً مانند تعویض صرفاً جهت بهروز بودن و بدون بهبود عملکرد است، درحالیکه برای هرکسی که 5700 XT دارد، تنزل محسوب میشود.
اگر کارت گرافیکی از نسل قبلتر مانند GTX 1060 یا حتی GTX 1070 دارید، آنگاه RTX 3060 از نظر عملکرد ارتقای مناسبی است، اما بهتر است کمی بیشتر برای نسخه Ti هزینه کنید یا منتظر باشید تا ببینید AMD در این رنج قیمت چه میکند.
که البته ما را به شرایط کنونی میرساند. در حال حاضر، انویدیا انگیزهای ندارد که RTX 3060 را به محصولی فوقالعاده مقرونبهصرفه تبدیل کند. Nvidia هنوز هم میتواند این رنج قیمت را ارائه دهد و تا آنجا که میتواند کارت تولید کند، بفروشد و این واقعیت که همهی کارتها فوراً فروخته شدند، گواه بر آن است. حتی اگر بازار در سال 2021 به حالت عادی بازگردد - چیزی که انتظارش را نداریم - Nvidia بهسادگی میتواند سری 3060 را با یک نسخه Super بهروز کند و قیمتها را مطابق با شرایط مناسب آن زمان تنظیم کند.
در انتها، GeForce RTX 3060 محصول بدی نیست، از نظر فنی بسیار خوب است، اما قیمت آن برای ارتقایی قانعکننده جذاب نیست - اما صبر کنید - همه اینها در حال حاضر اهمیت ندارند؛ زیرا گیمرها و ماینرها سر هر کارت گرافیک موجودی با هم میجنگند. تا زمانی که اوضاع بهتر نشود، انتظار نداریم که Nvidia یا AMD درحالیکه تقاضا بسیار بالا است، کارت گرافیک مقرونبهصرفهای عرضه کنند.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.