اوایل بهمنماه بود که اینتل اولین کارتهای گرافیک Xe مجزا خود برای شرکایش را آغاز کرد که یک نقطه عطف مهم برای این شرکت محسوب میشود. اما این GPUها فقط نسخه کم مصرف Xe LP هستند که برای رمزگذاری رسانهها و فقط برای رایانههای شخصی پیش ساخته با قیمت مناسب طراحی شدهاند. اخیرا "راجا کدوری" (Raja Koduri)، معمار ارشد شرکت اینتل، بالاخره اشارهای به کارتهای گیمینگ اینتل داشت و در توییتی گفت در حال تست Xe HPG با بنچمارک 3DMark هستند. با اگزوگیم همراه باشید تا در ادامه به این خبر بپردازیم.
کدوری در توییتر خود نوشت: "عملکرد Xe HPG shading mesh با UL 3DMark Mesh Shader تست شده که نتایجش به زودی ارائه میشود."
کارتهای گرافیکی اولیه Xe LP وظایف عمومی چندرسانهای و رمزگذاری را هدف قرار دادهاند اما "HPG" در "Xe HPG" مخفف "High-Performance Gaming" است که در نتیجه باید منتظر عرضه یک کارت گرافیک گیمینگ از سوی اینتل باشیم. "مش شیدرها" (Mech Shaders) بخشهایی جداناپذیر از DirectX 12 Ultimate ، API گرافیکی مایکروسافت هستند که تواناییهای ذاتی رایانههای شخصی Windows 10 و Xbox Series X. Nvidia و AMD را متحد میکنند. کارتهای گرافیکی اخیر، از DirectX 12 Ultimate پشتیبانی میکنند و Xe HPG اولین پردازنده گرافیکی گیمینگ اینتل خواهد بود.
کارتهای گرافیک Xe LP که به فروشندگان سیستم ارسال میشوند، هم اکنون دارای 80 واحد اجرایی هستند. شایعات اولیه نشان میدهد که Xe HPG حدوداً دارای 500 واحد اجرایی خواهد بود.
مش شیدر (Mesh Shader) یکی از اجزا مهمی است که همراه با DirectX 12 Ultimate معرفی شد. در حقیقت مش شیدر بخش سایه زنهای اَشکال اولیهی هندسی است که معماریهای تورینگ و امپر Nvidia و معماری RDNA 2 AMD از آن پشتیبانی میکنند. بر اساس این توییت، اینتل قصد دارد در کارتهای گرافیک دسکتاپ مبتنی بر تراشهٔ Xe HPG از مش شیدرها پشتیبانی کند.
کارتهای گرافیک Xe HPG متکی بر معماری گرافیکی Gen 12 اینتل هستند و طراحی جدیدی دارند. به همین دلیل انتظار داریم در این کارتهای گرافیک از تکنیکهای سایه زنی جدیدی استفاده شود. افزون بر این، انتظار میرود کارت گرافیک مجزای اینتل از "رهگیری پرتو" (ری تریسینگ) (Ray Tracing) و مجموعهای از قابلیتهای ضروری دیگر برای DirectX 12 Ultimate پشتیبانی کند.
فناوری مش شیدر بیشتر برای صحنههایی است که تعداد زیادی از اشکال گرافیکی پیچیده درون آن به چشم میخورد و باعث میشود عملکرد پردازشی کارت گرافیک هنگام پردازش این صحنههای گرافیکی سنگین و کیفیت نهایی تصویر، بهبود یابد. در نتیجه توسعهدهندگان میتوانند فضاهای بسیار پویاتری در بازیها خلق کنند و این فضاهای پیچیدهتر به افت عملکرد بازی منتهی نشود. در این کارت گرافیک از حافظه GDDR6 استفاده خواهد شد و اینتل تولید آن را برونسپاری خواهد کرد.
هرچند اینتل هنوز جزئیات بیشتری در مورد این معماری ارائه نکرده اما در حالی که بازار کارت گرافیک در وضعیت اسفباری که به دلیل کمبودها و گرانی شدید ایجاد شده، به سر میبرد، ورود یک رقیب سوم نیز واقعاً خوشایند خواهد بود.
این چند هفته اخیر، روزهای پرمشغلهای برای بخش گرافیک اینتل بوده است. علاوه بر راه اندازی Xe LP در دسکتاپ و تست Xe HPG با 3DMark شاهد اخباری از طراحی سیلیکون Xe HPC، کارت گرافیک متمرکز بر دیتاسنتر هم بودیم.
منبع: https://www.pcworld.com
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.