خلاصه اخبار روز: از بازی‌های جدید Kojima تا شروع موفق FIFA 22

خلاصه اخبار روز: از بازی‌های جدید Kojima تا شروع موفق FIFA 22

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 6 ماه و 25 روز پیش

فهرست مطالب

عنوان Final Fantasy 16 جایگاه اول را در جدول موردانتظارترین‌های Famitsu به دست آورد

جدول هفتگی موردانتظارترین عناوین Famitsu که به دست هواداران رای‌گیری می‌شود منتشر شد و در آن برعکس چند هفته اخیر که خوانندگان مجله بیشترین رای‌ها را به Shin Megami Tensai 5 داده بودند، عنوان Final Fantasy 16 موفق به قرارگیری در رتبه اول شد. به طور کلی این دو عنوان جایگاه خود را با هم عوض نمودند و Shin Megami Tensai نیز در جایگاه دوم قرار گرفت.

سایر جایگاه‌ها همه در اختیار عناوین انحصاری Switch قرار دارند، مثلا عنوان Pokemon Brilliant Diamond and Shining Pearl در جایگاه سوم قرار داشته و Bayonetta 3 نیز در جایگاه چهارم قرار دارد. بازی دیگری از سری Pokemon نیز که Pokemon Legends: Arceus نام داشته در جایگاه هفتم قرار گرفته است، یک پله پایین‌تر از Metroid Dread در رتبه ششم.

در جایگاه هشتم Lost Judgment قرار دارد که البته باید گفت رای‌گیری‌ها پیش از عرضه این عنوان انجام شده و طبیعیست که آن را در جدول ببینیم. Super Robot Wars 30 در جایگاه نهم قرار دارد و در نهایت نیز جدول با عنوان The Legend of Heroes: Kuro no Kiseki در جایگاه دهم به اتمام می‌رسد.

ده عنوان جدول که را‌گیری آن از تاریخ ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) تا ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) انجام شده است:

1. [PS5] Final Fantasy 16 – 641 votes
2. [NSW] Shin Megami Tensei 5 – 607 votes
3. [NSW] Pokemon Brilliant Diamond/Shining Pearl – 509 votes
4. [NSW] Bayonetta 3 – 501 votes
5. [NSW] The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2 – 435 votes
6. [NSW] Metroid Dread – 374 votes
7. [NSW] Pokemon Legends: Arceus – 318 votes
8. [PS4] Lost Judgment – 258 votes
9. [PS4] Super Robot Wars 30 – 254 votes
10. [PS4] The Legend of Heroes: Kuro no Kiseki – 230 votes

عنوان Forspoken شامل انواع مختلف جادو برای پلی‌استایل‌های مختلف می‌باشد

عنوان Forspoken که به دست استودیو Luminous Productions ساخته می‌شود یکی از عناوین متعددی بود که از طرف Square Enix در نمایشگاه Tokyo Game Show حضور یافت ولی تریلری از آن منتشر نشد.

البته کارگردان بازی آقای "تاکه‌فومی ترادا" (Takefumi Terada) و مدیر نوآوری بازی آقای "رایو میتسونو" (Raio Mitsuno) بخشی از یک برنامه ویژه پس از نمایش بودند و جزئیاتی در مرود Frey، همراه باهوشش Cuff و جادوهای در بازی به ما ارائه دادند.

شخصیت Frey که قبل وارد شدن به Athia در نیویورک زندگی می‌کرده، شخصی باهوش و در عین نابالغ است که نسبت به جهان بی‌اعتماد است و نقاط‌ ضعف خود را با کنایه و شوخی می‌پوشاند!

هنگامی که او وارد دنیای فانتزی می‌شود، Cuff به او می‌پیوندد، دست‌بندی جادویی که سخن نیز می‌گوید. در آینده جزئیات بیشتری از Cuff منتشر خواهد شد اما میتسونو می‌گوید که او شخصیت بسیار مهمی است و Frey را در ماجرایش کمک می‌کند.

هردوی این کرکتر‌ها بسیار رک هستند و پیوسته در حال بحث و جدل می‌باشند، حتی گاهی در میان مبارزات نیز می‌توانید شاهد بحث و جدل آن‌ها باشید. در مجموع دیالوگ‌‌های زیادی از این دو در طول داستان بازی شنیده می‌شود. تردا همچنین مقداری در مورد سیستم جادو‌های بازی صحبت نمود و اظهار داشت که Frey می‌تواند تله‌گذاری‌ کند یا قدرت‌هایش را بهبود ببخشد.

در حالی که تیم توسعه تعداد جادوهای موجود در بازی را نگفتند، به نظر می‌رسد قرار است جادوهای زیادی در بازی باشند و هرکدام از آن‌ها نیز منحصر به فرد هستند. این تعداد زیاد جادوها به این منظور تعبیه شده تا بازیکنان پلی‌استایل‌های مدنظر خود را به کار بگیرند و بین استایل‌های مختلف جا به جا شوند. سیستم مبارزات بازی شما را به تجربه‌ چیزهای جدید و متفاوت دعوت می‌کند.

عنوان Forspoken قرار است در بهار ۲۰۲۲ برای PS5 و PC عرضه شود.

شایعه: Kojima Productions در حال کار روی یک بازی Silent Hill می‌باشد که بودجه آن از سوی سونی تامین می‌شود

پیوسته شایعات و لیک‌هایی منتشر می‌شوند که در آن‌ها گفته شده قرار است کمپانی Konami تعدادی از فرانچایز‌های بزرگ خود را بازیابی کند. گزارش‌های زیادی مبنی بر این که ریمیکی برای Metal Gear Solid 3 و همچنین نسخه جدیدی از سری Castlevania در دست توسعه می‌باشند منتشر شده است و در کنار دو، یک فرانچایز محبوب دیگر در میان فرانچایز‌های کونامی وجود دارد که پیوسته موضوع لیک‌های مختلف می‌باشد.

اینطور که به نظر می‌آید، گویا بازی‌های مختلفی از سری Silent Hill در دست توسعه می‌باشند که یکی از آن‌ها به دست Bloober Team و دیگری به دست یک توسعه دهنده ژاپنی صورت می‌گیرد.

اخیرا Gematsu یک گزارش منتشر کرده که در آن اطلاعاتی در مورد عنوانی که به دست استودیو ژاپنی ساخته می‌شود وجود دارد و حتی در این گزارش گفته شده که توسعه مذکور، استودیو Kojima Productions‌ می‌باشد و در عین بودجه کل بازی را نیز Sony‌ می‌دهد. "هیدئو کوجیما" (Hideo Kojima) که پیش از این P.T. را کارگردانی کرده بود و قرار بود که پیش از جدایی‌اش از Konami عنوان لغو شده Silent Hills را کارگردانی کند.

در عین حال  "اندی رابینسون" (Andy Robinson)، اولین نفری که گفته بود یک استودیو ژاپنی در حال کار روی این فرانچایز ترسناک می‌باشد نیز در توییتر اظهار داشت استودیویی که او به آن اشاره کرده Kojima Productions نبود اما اضافه کرد که شکی و تردیدی نسبت به اطلاعات منتشر شده از سوی Gemtasu ندارد.

پروژه بعدی Kojima Productions در حال حاضر پر از رمز و راز می‌باشد اما در کل شواهد زیادی مبنی بر پروژه‌های مختلف وجود داشته‌اند.

شایعه: عنوانی که کوجیما برای Xbox می‌سازد یک آی پی جدید نیست

در چند وقت اخیر دنیای بازی‌های ویدیویی پر از شایعات مختلفی بوده است و Kojima Productions نیز یکی از استودیوهایی بوده که در مرکز این شایعات بوده است. مدتی است که گفته می‌شود این تیم در حال ساخت یک بازی انحصاری برای Xbox هستند و پیرو همکاری با مایکروسافت می‌باشند، در کنار این‌ها شایعات مبنی بر ساخت نسخه بعدی Silent Hill نیز وجود دارند.

حالا در طول یکی از پادکست‌های Xbox Era، موئسس این وب‌سایت یعنی آقای "نیک بیکر" (Nick Baker) جزئیاتی در مورد هردوی این موارد به اشتراک گذاشت. در آغاز او گفت که براساس چیزهایی که شنیده، کوجیما در حال کار روی یک عنوان از سری Silent Hill نیست. در عین حال بیکر در مورد بازی Xbox نیز گفت که این عنوان قرار نیست یک آی پی جدید باشد، بلکه عنوانی از یک فرانچایز موجود می‌باشد.

در پایان حرف‌هایش نیز او گفت که معلوم نیست آیا این آی پی برای Xbox می‌باشد یا یک آی پی شخص ثالث است.

سازندگان The Ascent: از تقاضای موجود برای نسخه PS5 آگاهیم

عنوان اکشن نقش آفرینی استودیو Neon Giant که حال و هوایی سایبرپانکی دارد یعنی The Ascent پیش از این در سال جاری برای پلتفرم‌های Xbox و PC منتشر شد و با مبارزات هیجان انگیز و جهان تعاملی و زیبایش بازیکنان زیادی را به خود جذب کرد اما با توجه به این که بازی در انحصار Xbox قرار دارد، کسانی که دارای کنسول PS5 بودند نمی‌توانستند به انجام این عنوان بپردازند.

حالا اما به نظر می‌رسد که نسخه PS5 در دستور کار سازندگان می‌باشد. صفحه رسمی Neon Giant در توییتر، در پاسخ به سوالی حول محور این موضوع اظهار داشت که: «از تقاضای موجود برای نسخه PS5 آگاهیم.» در حالی که استودیو چیزی برای معرفی نداشت، به طرفداران گفت که منتظر اخبار جدید بمانند.

اینطور که به نظر می‌رسد، قرار است با اتمام انحصار زمانی The Ascent استودیو Neon Giant و ناشر بازی یعنی Curve Digital به دنبال عرضه بازی روی سایر پلفترم‌ها می‌روند، خصوصا با توجه به این که این عنوان موفقیت خوبی را به دست آورد و موفق شد در هفته آغازین عرضه خود ۵ میلیون دلار سودرسانی کند.

عنوان Elden Ring در مراحل پایانی توسعه قرار دارد

پس از سکوتی طولانی، بالاخره امسال بعد از مدت‌ها خبرهایی از عنوان Elden Ring منتشر گشت و به گونه‌ای بازی به طور کامل معرفی شد و از آن زمان سازنده بازی FromSoftware و ناشر آن یعنی Bandai Namco چیزهای زیادی از بازی منتشر کردند. در حال حاضر انتظار می‌رود بازی در ژانویه منتشر شود اما در چند وقت اخیر تاخیرهای زیادی در دنیای گیم داشته‌ایم و تا زمانی که عنوانی به شکل رسمی عرضه نشده، نمی‌توان از تاریخ عرضه آن مطمئن بود.

حالا با این شرایط موجود، وضعیت توسعه بازی به چه شکل می‌باشد؟ اینطور که به نظر می‌رسد توسعه بازی به خوبی در حال پیشروی است، حداقل در مصاحبه‌ای که از طرف Famitsu با "یاسوهیرو کیتائو" (Yasuhiro Kitao) انجام داده اینطور گفته شده است. طبق گفته‌های کیتائو بازی برای عرضه در ژانویه آماده می‌باشد.

او صراحتا گفت: «ما در مراحل پایانی توسعه هستیم و آرام آرام پیشرفت می‌کنیم.»

تا ژوئن گذشته تاریخ عرضه رسمی‌ای برای Elden Ring منتشر نشده بود و گزارش‌هایی منتشر شده بودند که طبق آن‌ها روند توسعه بازی به دلیل مشکلات مربوط به COVID تحت تاثیر قرار گرفته بود، مشکلاتی که پیرو آن روند توسعه بازی در داخل استودیو دچار تاخیرهایی شد.

حالا اما به نظر می‌رسد بازی در مراحل پایانی قرار دارد و اگر موانع غیرمنتظره‌ای سد راه بازی نشوند، به نظر می‌رسد ما می‌توانیم در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۲ (۲ بهمن) عرضه Elden Ring را برای پلتفرم‌های PS4 / PS5 / Xbox One / Xbox Series X|S / PC ببینیم.

عنوان Battlefield 2042 روی کنسول‌ها از موس و کیبورد پشتیبانی نمی‌کند

عرضه Battlefield 2042 زیاد دور نیست و استودیو سازنده بازی یعنی DICE و در کنار آن ناشر بازی یعنی EA پیوسته در حال انتشار جزئیات مختلفی از عنوان شوتر چندنفره هستند تا آن را برای عرضه آماده کنند. حالا در آخرین جزئیاتی که از طریق Steam منتشر شد، تعهد بازی به محیطی مثبت و در کنار آن جزئیات جدیدی مشخص گشتند.

برای مثال تایید شد که عنوان Battlefield 2042 به هنگام عرضه روی پلتفرم‌های Xbox و PlayStation از کیبورد و موس پشتیبانی نمی‌کند. این موضوع نیز با توجه به ویژگی کراس‌پلی بازی و سخت شدن جفت کردن بازیکنان با ستاپ‌های مختلف با هم منطقی به نظر می‌رسد اما DICE می‌گوید که آن‌ها به دنبال الصاق این ویژگی هستند.

آن‌ها گفتند: «ما پرسش‌های شما در مورد این که آیا روی کنسول از موس و کیبورد پشتیبانی می‌شود را شنیدیم. ما می توانیم تایید کنیم که این موارد به هنگام عرضه روی کنسول‌ها پشتیبانی نمی‌شوند اما ما در حال بررسی انتخاب‌های مختلف هستیم تا ببینیم این ویژگی چه تاثیراتی روی کراس‌پلی خواهد داشت و این که چطور آن را در دسترس شما قرار دهیم. اگر چیزی تغییر کند، قطعا شما به سرعت آن را خواهید شنید.«

عنوان Battlefield 2042 در تاریخ ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) برای پلتفرم‌های PS4 / PS5 / Xbox Series X|S / Xbox One / PC عرضه می‌شود. بتای بازی نیز از تاریخ ۶ اکتبر (۱۴ مهر) آغاز می‌شود و تا ۹ اکتبر (۱۷ مهر) ادامه خواهد داشت.

اندازه فایل Metroid Dread تنها ۴.۱ گیگابایت است

پس از مدت‌ها نسخه بعدی سری Metroid یعنی Metroid Dread به زودی عرضه می‌شود. حالا اولین بازی جدید از سری Metroid بعد از یک دهه و اولین عنوان دو بعدی سری در دو دهه اخیر بار سنگینی را روی دوش خود حس می‌کند و با نزدیک شدن به عرضه بازی، جزئیات بیشتری در مورد آن تایید می‌گردندند.

برای مثال در جدیدترین خبر منتشر شده از بازی، حجم آن مشخص شده است. طبق گفته‌های صفحه بازی در eShop، عنوان Metroid Dread حدود ۴ گیگابایت حجم روی Switch نیاز دارد، اگر به طور دقیق بخواهیم بگوییم ۴.۱ گیگابایت. اصولا بازی‌های Switch حجم کمتری نسبت به سایر کنسول‌ها دارند و از طرف انتظار نمی‌رود که حجم یک عنوان دو بعدی مثل Metroid Dread آنقدر زیاد باشد.

این عنوان در روز ۸ اکتبر (۱۶ مهر) به شکل انحصاری برای پلتفرم Switch عرضه می‌گردد. لازم به ذکر است که نسخه جدید کنسول Switch یعنی Nintendo Switch OLED نیز در همان روز منتشر خواهد شد.

شایعه: عنوان Metroid Prime 1 Remaster پروژه‌ای بسیار جاه‌طلبانه است؛ از ۲۰۱۸ در دست توسعه قرار دارد

سال‌هاست که شایعات مربوط به ریمسترهای عناوین Metroid Prime وجود دارند ولی اخیرا گزارشی منتشر شد که دارای چیزهای متفاوتی بود. در این گزارش گفته شده بود که کمپانی نینتندو و Retro Studios در حال کار روی یک ریمستر تنها از عنوان Metroid Prime بودند. این یعنی قرار است تنها اولین نسخه سری ریمستر شود، نه سگانه آن، برخلاف چیزهایی که در شایعات مختلف گفته شده بود.

حالا نیز اینسایدر معروف یعنی NateDrake در مصاحبه‌ای با SpawnWave در مورد این موضوع صحبت کرد. او اظهار داشت ریمستر Metroid Prime 1 از سال ۲۰۱۸ در دست کار بوده و پروژه‌ای بسیار جاه‌طلبانه می‌باشد، این یعنی شما باید انتظار چیزی بیشتر از یک ارتقای رزولوشن ساده را داشته باشید. این اینسایدر اظهار داشت در حالی که بازی از نظر محتوا شامل همان موارد موجود در بازی اصلی می‌شود، از نظر بصری پیشرفت بازیقابل توجع خواهد بود.

گویا بازی در زمان نامشخصی در سال ۲۰۲۲ منتشر می‌شود و NateDrake می‌گوید که ممکن است زمانی بین نمایش The Game Awards در دسامبر امسال و E3 در ژوئن سال بعد معرفی گردد.

با توجه به این که شایعات بسیار زیادی پیوسته در مورد ریمسترهای Metroid Prime منتشر می‌شوند و هیچکدام از آن‌ها نیز تاکنون به واقعیت تبدیل نشده‌اند، سخت است چیزی را باور کنیم و در هر صورت باید منتظر اعلامیه‌ای رسمی باشیم.

سیستم موردنیاز Monster Hunter Rise مشخص شد

قرار است تنها چند ماه بعد عنوان Monster Hunter Rise برای PC منتشر شود و اگر پورت این بازی نیز مثل Monster Hunter World باشد، باید گفت که بسیار برای طرفداران این سری روی PC خوش‌آیند خواهد بود. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که منتظر بودید تا بازی روی PC عرضه شود، حالا می‌توانید سیستم موردنیاز آن را چک کنید و ببینید که آیا توانایی اجرای آن را خواهید داشت یا خیر.

همانطور که انتظار می‌رفت، از آن جایی که بازی برای Switch ساخته شده، سیستم موردنیاز آن نیز زیاد سنگین نیست. روی تنظیمات پایین شما نیاز به پردازنده‌های i3 4130 یا یک i5 3460 یا یک FX-6100 خواهید داشت و همراه آن نیز کارت گرافیک GeForce GT 1030 یا Radeon RX 550‌ نیاز است.

در عین حال سیستم پیشنهادی بازی نیز خواهان پردازنده i5 4460 یا FX-8300 است که در کنار آن هم نیازمند کارت گرافیک‌های GeForce GTX 1060 (با ۳ گیگابایت VRAM) یا Radeon RX 570 (با ۴ گیگابایت VRAM) می‌باشید. حافظه رم و حافظه مورد نیاز نیز به ترتیب ۸ گیگابایت و ۲۳ گیگابایت می‌باشند.

عنوان Monster Hunter Rise در تاریخ ۱۲ ژانویه (۲۳ دی) برای پلتفرم PC عرضه می‌گردد.

عنوان FIFA 22 در صدر جدول فروش هفتگی بریتانیا

جدیدترین جدول فروش‌های هفتگی بریتانیا منتشر شد و همانطور که انتظار می‌رفت با عرضه عناوین تازه و محبوب، بخش‌هایی بالایی جدول دچار تغییراتی شده است. همیشه و هرسال FIFA بزرگ‌ترین بازی در منطقه است و حالا جدیدترین عنوان سری یعنی FIFA 22 کار خود را در صدر جدول آغاز نمود.

البته فروش‌های فیزیکی بازی نسبت به عنوان قبلی سری ۳۵ درصد کمتر می‌باشد (که البته FIFA 21 نیز نسبت به FIFA 20 کاهشی ۴۲ درصدی را مشاهده کرده بود) اما فروش دیجیتالی پیوسته در حال افزایش می‌باشد و حالا برای FIFA 22 نیز ۳۱ درصد بیشتر شده‌اند.

حدود ۴۱ درصد از فروش بازی روی پلتفرم PS4 و ۲۷ درصد آن روی پلتفرم Xbox One بود، ۲۳ درصد نیز نسیب PS5 شد. نکته جالب این است که نسخه Nintendo Switch‌ یا همان Legacy Edition در زمینه فروش فیزیکی، بیشتر از نسخه Xbox Series X فروخت و ۵ درصد از فروش بازی را تشکیل می‌داد، این در حالیست که نسخه Xbox Series X ۴ درصد از فروش را به خود اختصاص داد.

عنوان تازه دیگری که در جدول وجود دارد، Sonic Colors Ultimate می‌باشد که بالاخره پس از یک تاخیر به شکل فیزیکی در اروپا عرضه شد. این ریمستر رتبه سوم جدول را برای خود گرفت و ۵۳ درصد از فروش آن نیز روی Switch، حدود ۳۲ درصد روی PS4 و حدود ۱۵ درصد روی Xbox One بود.

در رتبه چهارم نیز عنوان Hot Wheels Unleashed قرار گرفت که شروعی خوب داشت و ۳۹ درصد فروشش روی PS5، حدود ۲۷ درصد روی Switch‌، ۱۴ درصدش روی PS4، ۱۱ درصدش روی Xbox One و ۸ درصدش روی Xbox One بود.

1. FIFA 22
2. Mario Kart 8 Deluxe
3. Sonic Colors Ultimate
4. Hot Wheels Unleashed
5. Minecraft (Switch)
6. Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
7. Animal Crossing: New Horizons
8. F1 2021
9. Grand Theft Auto 5
10. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

عنوان Battlefield 2042 دیگر تاخیر نخواهد خورد

بتای عنوان Battlefield 2042 این هفته در دسترس بازیکنان قرار می‌گیرند و بازیکنان می‌توانند بازی اپراتور‌های جدید در نقشه Conquest بازی کنند. با توجه به این که بازی یک بار تاخیر خورده است، نگرانی‌هایی وجود دارد که نکند EA این عنوان را دوباره تاخیر بزند اما طبق گفته‌های اینسایدر معروف و موثق این روزهای دنیای گیم یعنی "تام هندرسون" (Tom Henderson) می‌گوید که این اتفاق رخ نخواهد داد.

در پاسخ به پستی در Reddit که گفته بود تاخیر دیگری در کمین Battlefield 2042 است، هندرسون در توییتر نوشت که این عنوان تاخیر نخواهد خورد و همه کسانی که او با آن‌ها صحبت کرده، می‌گویند بازی در ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) عرضه می‌گردد. او همچنین اشاره کرد که اگر قرار بود تاخیری صورت بگیرد، مارس ۲۰۲۲ زمان آن خواهد بود.

همچنین در ادامه صحبت‌هایش گفت که اگر قرار باشد چیزی تاخیر بخورد، بخش Hazard Zone‌ می‌باشد نه خود بازی.

کپکام می‌خواهد که در آینده PC پلتفرم اصلی‌اش باشد

چندسال اخیر برای کمپانی کپکام در زمینه PC بسیار موفقیت آمیز بوده است و عرضه عناوینی مثل Resident Evil و Devil May Cry نیز با موفقیت خوبی رو به رو شد. حتی عنوان Monster Hunter World و افزونه آن یعنی Iceborne نیز علی‌رغم عرضه با تاخیر خود فروش خوبی رای PC داشت. به زودی نیز عنوان Monster Hunter Rise برای PC عرضه می‌گردد و پیش از این در سال جاری عنوان Monster Hunter Stories 2 برای این پلتفرم منتشر شد.

در مصاحبه‌ای با Nikkei، مدیر اجرایی کمپانی یعنی آقای "هاروهیرو سوجیموتو" (Haruhiro Tsujimoto) جزئیاتی در مورد برنامه‌های ناشر ژاپنی برای گسترش روی پلتفرم PC را با ما به اشتراک گذاشت. طبق گفته‌های سوجیموتو، کپکام می‌خواهد تا PC در سال‌های پیش رو و از ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ تبدیل به پلتفرم اصلی کمپانی شود و انتظار دارد تا میزان فروش بازی‌هایش روی PC و سایر پلتفرم‌ها به شکل ۵۰:۵۰ باشد.

با توجه به موفقیت فوق‌العاده Monster Hunter World روی PC، عجیب نیست که کپکام ارزش این پلتفرم را درک کرده و قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارد و باید ببینیم که آیا Monster Hunter Rise نیز به همین میزان موفق خواهد شد یا خیر.

 

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط