در قسمت اول مقالهی 13 سال با مجموعه Assassin's Creed به شکل گیری این بازی پرطرفدار و محبوب پرداختیم و همچنین به نسخههای ابتدایی این بازی. در قسمت دوم این سری مقالات قصد داریم شما را با نسخههای جدیدتر مجموعهی اساسینز کرید بیشتر آشنا کنیم. پس با اگزوگیم همراه باشید.
Assassin's Creed Rogue -8
خط زمانی بازی : اواسط قرن 18
منبع تاریخی : جنگ 7 ساله، آمریکا
قهرمان داستان : "شی پاتریک کورمک" (Shay Patrick Cormac)
سال انتشار بازی : 2014
پلتفرم : PC / PS3 / Xbox 360
در اواخر سال 2014 کنسولهای جدید در حال کسب محبوبیت بیشتری بودند، بنابراین کمپانی یوبیسافت باید تصمیم میگرفت که عناوین بعدی مجموعه Assassin’s Creed را روی چه پلتفرمهایی منتشر کند. در عوض، آنها تصمیم گرفتند که برای هر دو نسل از کنسولها بازی بسازند. در نتیجه، عنوان Assassin’s Creed Rogue برای سختافزارهای نسل هفتم مانند Xbox 360 وPS3 عرضه شد و از طرف دیگر بازی Assassin’s Creed Unity هم به طور اختصاصی برای کنسولهای نسل هشتم Xbox One و PS4 طراحی و ساخته شدند؛ که البته هر دوی آنها در تاریخ 11 نوامبر سال 2014 به بازار عرضه شدند.
بازی Assassin's Creed Rogue دنباله مستقیم عنوان Black Flag است، و در جریان جنگ هفت ساله روایت میشود. این بار، بازیکنان کنترل شخصیتی از گروه تمپلارها را در بازی برعهده میگیرند. بازی در نقش شخصی به نام "شی پتریک کورمک" (Shay Patrick Cormac) است، که به عنوان یک قاتل تمپلار در بازی ایفا نقش میکند. ویژگیهای زیادی در هنگام پردازش این شخصیت به چشم می خورند. آنچه که قبلاً یک جنگ خشونتآمیز مخفیانه بین گروه قاتلان و تمپلارها برای صلح جهانی بود، الان در قالب درگیریهای درونی و اخلاقی نیز تجربه میشود. شی ممکن است آدم بدی باشد، اما اقدامات او هنوز بازیکنان را به ریشه این مجموعه میبرد، برای همین بازیکنان به راحتی با عملکرد او ارتباط برقرار میکنند. جالب است بدانید شی هنگامی که همکاران سابق خود را به قتل میرساند، از خود احساس ترس و پشیمانی بروز میدهد که در نوع خودش بسیار جالب میباشد.
تاکنون مشخص شده که بازیهای Assassin’s Creed با حضور در تاریخهای مختلف، زمینههای جدیدی را پوشش میدهند. تعداد بیشماری بازی از جنگجهانی دوم وجود دارند، اما تعداد بسیار کمی از بازیها درگیریهایی مانند جنگ هفت سالهی آمریکا را روایت میکنند.
درمورد شخصیتهای دیگر در بازی نیز میتوان همین حرفها را زد. مطمئناً ما عادت کردهایم از سرباز یانکیهای مزخرف که میتوانند هرکاری را انجام دهند استفاده کنیم، همچنین تعدادی کمی از بازیها هستند که در آنها بین شخصیتهای ایرلندی – آمریکایی تلاشی وجود داشته باشد، که جایگاه خود را درمیان نقطه نظرات متضاد پیدا کنند. بازی Rogue همانند عنوان Black Flag، دارای اکتشافات و نبردهای دریایی میباشد، گرچه کشتی شی کوچکتر از کشتی ادوارد کنوی است.
گیمپلی بازی کم و بیش مثل همان نسخههای قبلی این مجموعه است. البته این قابلیت هم وجود دارد که مخفیگاهها توسط جناحهای مختلف مثل Brotherhood تصاحب شوند، و همچنین شخصیت شی میتواند پیامرسانهای مختلفی را برای رسیدن به اهداف خود ردیابی کند.
نکات جالب : این عنوان فاقد حال مولتیپلیر است، اما دارای قابلیت ردیابی چشمی بود.
مفهوم ردیابی چشمی در بازی : این ویژگی که مکمل کیبورد، ماوس و گیمپد است، از دستگاههایی مانند Steelseries Sentry یا Tobii EyeX Gaming استفاده میکند، تا حرکات طبیعی چشم بازیکنان را به عنوان ورودی بگیرد، سپس جهت حرکت چشم را ردیابی و دوربین بازی را در این جهت حرکت میدهد.
شی پاتریک کورمک :
"سختترین گزینههای زندگی همان انتخابهایی هستند که شما را مجبور میکنند تا اصول اخلاقی خودتان را زیر سوال ببرید "
Assassin's Creed Unity -9
خط زمانی بازی : قرن 18
منبع تاریخی : انقلاب فرانسه
قهرمان داستان : "آرنو ویکتور دورین" (Arno Victor Dorian)
سال انتشار بازی : 2014
پلتفرم : PC / PS4 / Xbox One
بازی Assassin’s Creed Unity اولین بازی از این مجموعه بود که برروی پلتفرمهای نسل هشتم، یعنی PC، PS4 و Xbox One راهاندازی شد. این بار، این نسخه از مجموعه در دوران انقلاب فرانسه اروپا در قرن 18 اتفاق میافتد. بازیکنان کنترل شخصیتی به نام آرنو دورین پسر یکی از اعضای Assassin’s Order را به دست میگیرند، که پدرش توسط شی (شخصیت اصلی Assassin’s Creed Rogue) به قتل میرسد. پس از آن، آرنو توسط یک استاد بزرگ تمپلار نیز به فرزند خواندگی پذیرفته و بزرگ میشود، با این حال پدرخوانده آرنو هم به قتل میرسد. بنابراین آرنو تصمیم میگیرد برای پی بردن به اطلاعات بیشتر درمورد مرگ پدرخواندهاش، به گروه Assassin’s Order بپیوندد.
علاوه بر تجربه بازی در نقش آرنو، بازیکنان دیگری میتوانند کنترل سه کارکتر قاتل را به کنترل بگیرند و همکاری کنند، که این اولین مکانیک گیمپلی انلاین چند نفره در این مجموعه به حساب میآید. دنیای این بازی بزرگ و پر از زندگیهای مختلف است. همینطور به لطف موتور جدید استفاده شده در بازی، این امکان را فراهم میکند که 30.000 کارکتر به صورت همزمان در صفحه نمایش قرار گیرند. گاهی اوقات NPCهای مختلف، یک رویداد تعاملی با شما خواهند داشت، به عنوان مثال، پول شخصی توسط جیببر دزدیده میشود، و شما میتوانید به آن قربانی کمک کنید.
بازی Unity فاقد جنگهای دریایی یا کاوش مانند بازیهای گذشته بود، برای همین برخی از منتقدان ادعا میکردند که این بازی از عظمت نسخه Black Flag کم میکند. اما واقعیت این است که منتقدین در آن زمان سختگیر بودند، برای همین، به مشکلات فنی یا اشکالات حجم بازی به شدت نسبت به حال حاضر ایرادهای عجیب غریب میگرفتهاند.
در پی انتقادهای منفی بازی، آقای Yannis Mallat مدیرعامل یوبیسافت مونترال، مجبور به عذرخواهی شد. وی در سال 2014 گفت : "من میخواهم از طرف یوبیسافت و کل تیم توسعه مجموعه Assassin's Creed صمیمانه عذرخواهی کنم. مشکلات متعدد این عنوان، به تجربه آن ضربه زده است، و باعث میشود بسیاری از شما این بازی را در کاملترین تواناییهای خود تجربه نکنید." این اولین باری بود که استقبال از بازیهای سری Assassin’s Creed را انقدر سخت میکرد، برای همین نسخه اصلی بعدی از این مجموعه به تاخیر افتاد، تا توجه بهتری شود و جزئیات بازی را تضمین کند.
نکات جالب : جنبه کمتر بحث شده اما کاملاً جالب بازی Unity، ناهنجاری زمانی است، که زمینه و نگاهی متفاوت در بازی را فراهم میکند. این ویژگی زمانی باعث میشود کارکتر آرنو به دورههای زمانی دیگری از پاریس فرستاده شود، از جمله Belle Epoque در جنگ جهانی اول و اشغال آن توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم. همچنین جالب است بدانید برای اطمینان از اصالت تاریخ فرانسه، کلیسای جامع نوتردام با استفاده از آجر مدلسازی شد. این روند توسط هنرمند یوبیسافت یعنی خانم Caroline Miousse طی دو سال به طول انجامید. همچنین پس از حادثه تاسفبار آتش سوزی این بنای تاریخی در سال 2019، یوبیسافت 500.000 یورو به بازسازی کلیسا کمک کرد و بازی Assassin’s Creed Unity را با زمان محدود به صورت رایگان عرضه کرد.
آرنو دورین :
"هر کاری که بکنیم، هر جور که باشیم، درهیچ کتابی ثبت نخواهد شد؛ و هرچی که هستیم با ما آغاز میشود و با ما پایان مییابد"
Assassin’s Creed Chronicles -10
خط زمانی بازی : 1526، 1841 و 1918
منبع تاریخی : چین، هند و روسیه
قهرمان داستان : "شائو ژوئن" (Shao jun) (شخصیت چینی)، "ارباز میر" (Arbaaz Mir) (شخصیت هندی)، "نیکولای اورلوف" (Nikolai Orelov) (شخصیت روسیهایی)
سال انتشار بازی : 2015
پلتفرم : PC / Xbox One / PS4 / PS Vita
سه بازی اسپین اف دوبعدی از فرنچایز Assassin’s Creed بین سالهای 2014 تا 2016 منتشر شدند، که داستانهای کوچکتر از بازیهای معمولی این مجموعه را روایت میکردند اما با تاریخهای غیرمنتظره. بازیهای نسخه Chronicles ( شامل 3 بازی) بازیکنان را به چین، هند و روسیه میبرند. اما جذابیت اندکی در این بازیها وجود داشت و امتیازات در سایت متاکریتیک از حد متوسط کمتر بود. با این حال، این بازی نشان داد که مجموعه Assassin’s Creed چقدر میتواند گسترده باشد، از بازیهای بزرگ عظیم، فیلمهای کوتاه، مانگا، و رمان بگیر تا بازیهای دو بعدی و یک فیلم که در سال 2016 منتشر شد.
Assassin’s Creed Syndicate -11
خط زمانی بازی : عصر ملکه ویکتوریا ( سال 1868)
منبع تاریخی : انقلاب صنعتی لندن ( انگلستان)
قهرمان داستان : "جیکوب فرای" (Jacob Frye) و "ایوی فرای" (Evie Frye (
سال انتشار بازی : 2015
پلتفرم : PC / PS4 / Xbox One
نسخه بعدی مجموعه Assassin’s Creed، دوران انقلاب صنعتی شهر لندن در کشور انگلستان را روایت میکند. بازی Assassin’s Creed Syndicate دارای دو شخصیت اصلی است، دوقلوهایی به نام جیکوب و ایوی که هرکدام مهارتهای متفاوتی برای یادگیری دارند. همچنین ماموریتهای این دو شخصیت برای تکمیل بازی متفاوت هستند.
این بازی ابزارها و سلاحهای بیشتری را به همراه دارد.، اما شاید بزرگترین مورد اضافه شده به بازی، توانایی پیمایش ساختمان و موانع با استفاده از یک قلاب است که میتواند دو شخصیت را به پشت بامهای ساختمان هدایت کند، یا از طریق Zipline (کابلی که با استفاده از قلاب اجازه میدهد تا کارکتر به نقاط مختلف پیمایش کند) به گشت و گذار خود ادامه دهند. در این بازی، یک مکانیک جنگی وجود دارد که بازیکنان میتوانند در مکان مشخصی با استفاده از دو کارکتر اصلی بازی به جنگ با گروههای مختلفی بپردازند.
درحالی که این بازی فاقد حالت محبوب مبارزات دریایی، چیزی مانند عناوین قبلی، میباشد و هیچ عنصر چندنفرهای ندارد، اما یک ناهنجاری زمانی در بازی وجود دارد که در طول جنگجهانی دوم اتفاق میافتد. اما به چه شکلی؟ زمانی که بازیکنان کنترل کارکتر ایوی فرای را برعهده میگیرند، به نیروهای برتانیایی کمک میکنند تا جاسوس را شناسایی و سرنگون کنند.
منتقدان به این بازی علاقه نشان دادند، که این نشان از بازگشت واضح این مجموعه پس از عرضه نسخه Unity است.
جیکوب :
" نقشه فرار؟ اونم وقتی که کسی از درب ورودی خارج نمیشه؟ حتما داری شوخی میکنی!"
Assassin's Creed Identity -12
خط زمانی بازی : قرن 12
منبع تاریخی : ایتالیا
قهرمان داستان : -
سال انتشار بازی : 2015
پلتفرم : Android و IOS
در سال 2015 مجموعه Assassin’s Creed به تلفنهای هوشمند هم پرش کرد. البته در گذشته بازیهای Assassin’s Creed در پلتفرم موبایل هم منتشر میشد، ولی به صورت دوبعدی بود. اما بازی Assassin's Creed Identity اولین بازی سوم شخصی هست که به پتلفرم موبایل راه پیدا میکند، و کاملاً شبیه به نسخههای اصلی این مجموعه میباشد.
Assassin's Creed Origins -13
خط زمانی بازی : 43 الی 49 سال قبل از میلاد مسیح
منبع تاریخی : مصر
قهرمان داستان : "بایک" (Bayek) و "آیا" (Aya)
سال انتشار بازی : 2017
پلتفرم : PC / PS4 / Xbox One
بازی Assassin's Creed Origins به دوره مصر باستان میرود. این بازی به ریشه شروع گروه Assassin و Order of the Ancients (که سرانجام به اسم تمپلار تغییر میکند) برمیگرد.
در ابتدا، بازی Orgins به نظر نمیرسد یک بازی از مجموعه Assassin’s Creed باشد. چرا؟ زیرا ساختمانهای محدودی برای عبور و مرور وجود دارند و تاکید بیشتری بر سبک نقشآفرینی شده است، که با دقت به مراحل و تکمیل بسیاری از کوئستهای جانبی داخل بازی میتوان به این مسئله پی برد. با این حال، این بازی پیشرفت هوشمندانهای را از تیم نویسندگی و توسعه نشان میدهد. همچنین داستان را میتوان به این صورت روایت کرد که دو شخصیت بایک و آیا ( زن و شوهر) با هم ترکیب میشوند، و درگیری بین گروهی که اراده آزاد را مورد هدف قرار دادهاند (Assassin) و گروه دیگری که خواستار نظم هستند (Order of the Ancients) را نشان میدهد.
گیمپلی بازی شامل اکتشافات زمینی و دریایی است، و نبردهای پیدرپی در این زمینه نیز وجود دارند. همچنین شخصیت اصلی بازی نه تنها میتواند در زیر آب دریا گنجینهها را جستجو کند، بلکه میتواند در مقبرهها کاوش داشته باشد و حلقههای سنگی را پیدا کند. همچنین میتوانید به پایگاههای مختلفی حمله کنید، انتقام مرگ کارکترهای دیگری را بگیرد و در مسابقات ارابهسواری یا نبرد گلادیاتورها شرکت کنید.
از دیگر تغییرات در گیمپلی، میتوان به استفاده از عقابی به نام Senu اشاره کرد، که به شخصیت بایک برای جستجو مکانهای گوناگون کمک میکند. همچنین با استفاده از نوار ادرنالین میتوانید ضربات خارقالعاده و مرگباری را توسط سلاحهای گوناگون در محیط های مختلف به دشمنان وارد کنید. علاوه بر این، سیستم مبارزه از یک چیدمان پویا به یک آرایش مبارزهای جهتدار تبدیل شده است.
این بازی با موفقیت خوبی همراه بوده و مزایای صرف زمان بیشتر برای انتشار بازی نسبت به عناوین قبلی را نشان میدهد. سطح اصالت، احساس شگفتی، شهرهای پرجنب و جوش، و طراحی کلی بازی، باعث شده تا Orgins به یک عنوان سرگرمکننده و قابل قبول تبدیل شود. اما مشکلی که وجود داشت، هنگام اجرای بازی بر روی پلتفرم PC فشار سنگین کاذبی به سیستم وارد میشد و برخی از منتقدین این مسئله را نکته منفی بزرگی میدانستند. گرچه بازی Assassin's Creed Origins توانست بیش از 10 میلیون نسخه بفروشد.
سخنی از مترجم، آقای علیرضا نقدی: متاسفانه داستان این بازی در رابطه با پیدایش فرقه Assassin's Creed، کاملاً از ریشه غلط است. همانطور که در مقدمه قسمت اول این مقاله ذکر کردم، این مجموعه بازی با الهام از فرقه حشاشین در قلعه الموت قزوین زیر نظر حسن صباح، ساخته شده و گسترش پیدا کرده است. اما در بازی Orgins طوری نمایش داده میشود که فرقه Assassin's Creed از مصر شروع شده است، که کاملاً غلط است. البته تحریف نکات تاریخی فقط در مورد این بازی صدق نمیکند، بلکه روایت اشتباه تاریخی در بعضی از بازیهای این مجموعه به چشم میخورد.
نکات جالب : زمانی که شما برای مدت طولانی در کویر پیادهروی میکنید، دچار توهم سراب میشوید و باعث میشود صحنههای عجیبی ببینید، که در نوع خودش ایستراگ جالبی است.
بایک :
"من روزی قضاوت خواهم شد، اما از کارهایم پشیمان نیستم و پر کاه همیشه از قلب من سبکتر خواهد بود"
Assassin's Creed Odyssey -14
خط زمانی بازی : 422 الی 431 سال قبل از میلاد مسیح.
منبع تاریخی : یونان در طول جنگ پلوپونز.
قهرمان داستان : "آلکسیوس" (Alexios) یا "کاساندرا" (Kassandra).
سال انتشار بازی : 2018
پلتفرم : PC / PS4 / Xbox One / Stadia
بازی Assassin’s Creed Odyssey در جنگ یونان تنظیم شده است. این عنوان اجازه میدهد تا به عنوان یک قهرمان اصلی مرد (الکسیوس) یا یک قهرمان زن (کاساندرا) بازی کنید. همچنین برخی از عناصر علمی تخیلی و فانتزیای در این وجود دارند که در تمام طول این بازی یافت میشوند. بنابراین جای تعجب نیست که برخی از تاریخهای اسطورهای به نسخه Odyssey راه یافتهاند.
این بازی از گیمپلی معمولی مجموعه Assassin's Creed جلوتر میرود و بیشتر بر روی عناصر نقشآفرینی جهانباز تمرکز میکند. همینطور این عنوان دارای دیالوگهای قابل انتخاب، پایانهای متعدد، گزینههای عاشقانه با شخصیتهای مختلف، و کوئستهای شاخهای است.
این بازی در زمینه جنگ ریشه دارد و تواناییهای بیشتری نسبت به نسخه قبلی ارائه میدهد. همچنین نبردهای دریایی در این بازی جزئیات بیشتری دارند، و موفقیت در اقدامات مربوط به ماموریتهای دریایی، نحوه رفتار یک جناح را در منطقه مشخص میکند.
بازی Odyssey به دلیل جاه طلبی و مقیاس و غوطهوریهای بیحد و اندازهای که در خود جای داده است، با نظرات مثبت منتقدین روبرو شد و مورد ستایش بسیاری قرار گرفت. همچنین از این بازی تاکنون بیش از 10 میلیون نسخه فروخته شده است.
نکات جالب : یک ویژگی خلق داستان در بازی وجود دارد که به بازیکنان این امکان را میدهد تا کوئستهای سفارشی جدیدی ایجاد کرده و به اشتراک بگذراند؛ گرچه میتوان این ویژگی را برای بهره برداری از سیستم مرحلهایی استفاده کرد.
مادر الکسیوس و کاساندرا :
" گاهی اوقات باید چهرهای به جهان نشان دهیم که دارای قدرت باشد، علیرغم اینکه زیر آن چهره پر از هرج و مرج است."
Assassin's Creed Valhalla -15
خط زمانی بازی : 873 سال بعد از میلاد مسیح
منبع تاریخی : انگلستان
قهرمان داستان : "ایوور" (Eivor)
سال انتشار بازی : 2020
پلتفرم : PC / PS4 / PS5 / Xbox One / Xbox Series X | S / Stadia
پانزدهمین بازی از مجموعه Assassin's Creed عنوان Valhalla بود که برای کنسولهای نسل هشت، نسل نه، رایانههای شخصی، و سیستم ابری Stadia منتشر شد. این عنوان در جریان فتح وایکینگها در انگلستان طی سال 873 میلادی اتفاق میافتد. بازیکنان کنترل شخصیتی بهنام ایوور که میتواند مرد یا زن باشد را بدست گرفته و برای مقابله با پادشاهیهای مختلف مانند Wessex، Northumbria، East Anglia و Mercia آماده میشوند. همچنین در فرایند بازی، ما با افرادی از فرقه قاتلان که برای اولین بار در نسخه Orgins معرفی شدهاند نیز ملاقات میکنیم و به ما در مبارزات با گروه Order of Ancients ( نام قدیم گروه تمپلار) کمک میکنند.
گفته میشود صحنههای بازی از رمان Easters of the Dead با نویسندگی آقای Michael Crichton و همچنین انیمیشن Beowulfالهام گرفتهاند. همچنین Darby McDevitt کارگردان روایت داستان، داستان کلی را به عنوان خلاصهای از همه بازیهای مجموعه Assassin's Creed توصیف میکند، و آنها را به صورت مفهومی به هم متصل کرده است تا راهی کاملاً جدید برای روایت یک بازی Assassin's Creed خلق کرده باشد.
گزینههای جدیدی برای جنگهای مختلف مانند سلاحهای بیشتر برای استفاده دوگانه و سلاحهای جدید مثل شلاق به بازی اضافه شدهاند. بازیکنان همچنین میتوانند وانمود کنند که در حال مرگ هستند، یا از کلاغ سیاه خود برای حواسپرتی استفاده کنند.
خوشبختانه حالت مخفی کاری دوباره به این مجموعه بازگشته است. بنابراین شخصیت ایوور میتواند درمیان مردم پنهان شود و از شناسایی خود جلوگیری کند. علاوه بر این ویژگی، به طور جالبی در بازی میتوان پیشرفت کرد! به این صورت که برخی مناطق را به جای جنگ یا درگیری، فقط و فقط با سیاستمداری فتح کرد، که ایده جذابی در این بازی به حساب میآید و به بازیکنان یاد میدهد که تنها جنگ، کلید حل مسئله نیست. این بازی همچنین شامل مناطقی به بزرگی Black Flag نیز میباشد و و از طرف دیگری با استفاده از منابع به دست آمده، امکان توسعه و بهبود حملات وجود دارد. همینطور این بازی دارای فعالیتهای سرگرم کنندهای از جمله شکار، ماهیگیری، مسابقات نوشیدن، انجام یک بازی تاس محور به نام Orlog و ساخت سنگ قبرها نیز میباشد.
این بازی با نقدهای مثبتی روبرو شد و به عنوان گام بعدی، در رابطه با طراحی بازیهای نسل جدید مورد ستایش قرار گرفته است. بررسیها حاکی از آن است که این بازی، تعادل مکانیکی جدید و قدیمی را حفظ کرده و فعالیتهای اکتشافی گوناگونی را ارائه میدهد.
نکات جالب : شما میتوانید به عنوان یک زن | مرد بازی کنید، یا اجازه دهید که این 2 شخصیت در بازی به صورت متناوب داستان را پیش ببرند. همچنین این نسخه از بازی تلاش میکند تا بازیکنان در خط زمانی و شخصیتهای مختلف غوطهور شوند، و پادکستهایی برای کمک به بحث درمورد تاریخ وایکینگها در بازی Valhalla منتشر کنند.
سیگور برادر ناتنی ایوور :
"این یک رهبر خردمند است که نیازهای دیگران در نظر میگیرد."
در پایان دیدگاه خود پیرامون مجموعهی Assassin’s Creed را با ما به اشتراک بگذارید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.