چه کسی حدس میزد، ساختمانهای بزرگ و کوچیک با هیدن بلید قابل اعتماد به یک سنت سالانه تبدیل شود. اما در سال 2007 رونمایی از شخصیت الطائر در اولین نسخه Assassin's Creed عملاً یک حرکت انقلابی در صنعت بازی به حساب میآید. 13 سال بعد Assassin's Creed به مجموعهای تبدیل شد که فراتر از یک بازی است، و به فیلمها، رمانها، کامیکها، انیمیشنها و حتی به نتفلیکس هم راه یافته.
Assassin's Creed بازیکنان را به مکانهای عجیب و غریب از جمله سوریه، مصر، یونان، ایتالیا، پاریس و انگلیس منتقل کرده است. نه تنها این، بلکه صحنههای تاریخی از جمله : جنگهای صلیبی مقدس، رنسانس ایتالیا، انقلاب آمریکا، دوران ملکه ویکتوریا در انگلیس، عصر دزد دریایی و فتحهای وایکینگها را به تصویر میکشد
اگر بخواهیم به داستان این مجموعه نگاه کلی داشته باشیم، داستان حول محور دو جناح رقیب میچرخد: قاتلانی که با افتخار برای آزادی میجنگند، و گروه تمپلارها که برای نظم و کنترل ذهن میجنگند. اگرچه مکانها و دورههای تاریخی بازی در بعضی ریشهها واقعیت دارند، اما داستانها فقط داستان هستند . این مجموعه به لطف دستگاهی به نام Animus این داستانها را در خطهای زمانی مختلف بیان میکند که به کاربران این امکان را میدهد، خاطرات نیاکان خود را در جنگهای طولانی مدت میان گروه قاتلان("Assassin") و تمپلار ("Templar ") تجربه کنند.
جنبههای داستان بازی از رمانی در سال 1930 به نام Alamut با نویسندگی ولادیمیربارتول است. ناگفته نماند این مجموعه از بازی شاهزاده ایرانی :شنهای زمان ( "Prince of Persia: The Sands of Time"( الهام گرفته، و آن را با سبک جهان باز و ماجراجویانه ترکیب کرده است.
اسم رمان Almut اشاره مستقیم به قلعه الموت در قزوین دارد. حالا چرا قزوین؟! زیرا این قلعه در قزوین محل مستقر گروه حشاشین قاتل و زیر نظر شخصی به اسم حسن صباح بود. همچنین جالبه بدانید الموت به معنی "آشیانه عقاب" است که دقیقا نماد معروف مجموعه بازی، که شکل جمجمه عقاب است.
12 بازی اصلی Assassin’s Creed و 12 بازی فرعی (شامل دیالسی هم میشود)، تقریباً در هر پلتفرم و سه نسل کنسول وجود داشته است. با تیم اگزوگیم همراه باشید تا نگاهی به برخی نکات برجسته در طول 13 سال فعالیت این مجموعه محبوب بیاندازیم.
1- Assassin’s Creed
خط زمانی بازی : سال 1191
منبع تاریخی : سرزمینهای مقدس در طی جنگهای صلیبی سوم ( اورشلیم، عکا و دمشق)
قهرمان داستان : الطائر بن لااله ("Altaïr Ibn-La'Ahad")
سال انتشار بازی : 2007
پلتفرم : PC، PS3 و Xbox 360
نسخه اول Assassin’s Creed پس از یک نمایش جذاب در مراسم E3 2006 و انتشار بازی در سال 2007، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این بازی گیمرها را با لایههای اصیل مختلفی درگیر کرده است.همچنین طراحی مرحله، صداپیشگی و انیمیشن باعث شده است، این بازی به عنوان یک نسل بعدی کاملاً شایسته باشد.
توسعهدهندگان کمپانی یوبیسافت سخت تلاش کردهاند تا جمعیت زیادی را به وجود آورند تا شخصیت اصلی بازی در میان آنها پنهان شود، که این یک ویژگی بزرگ مخفی کاری است، که بازیکنان را به پنهانکاری تشویق میکنند. در سال 2007 تماشای الطائر که در میان جمعیت دستهایش هنگام رد شدن از شانه دیگران لیز میخورد، یک انقلاب از نظر تعاملی در صنعت گیم به حساب میآمد.
علاوه بر این، عمودی بودن بازی نیز وجود داشت، زیرا شخصیت اصلی میتواند برای شکار طعمههای خود در شهرهای اروشلیم، عکا و دمشق از ساختمانها بالا رود. این فقط شبیه به چسبیدن مرد عنکبوتی به دیوارها نبود، کارکتر بازی از گوشهها و لبههای ساختمان استفاده میکرد تا از دیوار ها به طور واقعی رد شود. همچنین بخش عمدهای از این بازی، برجهای بلند و کوچیک برای دیدن گستردهتر بهتر شهر و سپس انجام یک سقوط با ایمان خالص درون انباری از کاه است.
هرچند بازی عیب و بینقص نبود، و برخی منتقدین از مکانیکهای اصلی مبارزه انتقاد میکردند، که به نظر میرسد بر روی مبارزه یک به یک تاکید دارد، و از طرف دیگر تاخیرهای زیاد در انجام اقدامات مختلفی وجود داشت.
داستان حتی برای یک بازی در دنیای آزاد کمی خطی و کوتاه بود. به طور کلی، این بازی به لطف توجه فوقالعاده به جزئیات و ایجاد یک استاندارد جدید برای کمپانی یوبیسافت موفقیتهایی به همراه داشته است.
الطائر :
"فقط ذهن عاری از مانع قادر به درک زیبایی جهان است، و این بزرگترین سرمایهای که هر فرد میتواند تو زندگیش داشته باشد"
2- Assassin’s Creed II ( ظهور افسانه اتزیو در صنعت بازی)
خط زمانی بازی : قرن 15 و 16
منبع تاریخی : رنسانس ایتالیا
قهرمان داستان : اتزیو آئودیتوره دا فرینتزه ("Ezio Auditore da Firenze")
سال انتشار بازی : 2009
پلتفرم : PC، PS3 و Xbox 360
دو سال پس از انتشار نسخه اول Assassin’s Creed و حدود یک سال پس از انتشار سیستمعامل جدید ویندوز- دنباله این مجموعه شروع شد، و به کمپانی یوبیسافت اجازه داد تا به ایتالیا در قرن 15 و16 سفر کند، و توجه ویژهای نسبت به جزئیات مربوط به آخرین بازی داشته باشد، درحالی که بسیاری از مکانیکهای بین بازیهای اول و دوم ثابت مانده بودهاند، اما بهتر جلا داده شدهاند که منجر به اشکالات کمتر و کنترل بهتر کارکتر اتزیو در بازی شد.
توسعهدهندگان کوئستهای جانبی بیشتری را در اختیار شما قرار میدهند، تا به بازیکنان محتوای بیشتری را از طریق بازیهای خود ارائه دهند. همچنین 3 سکانس اضافی برای دانلود وجود داشت، که بازیکنان اجازه میدهد تا زمان بیشتری در اجرای دقیق ساخت کمپانی یوبیسافت از دوره رنسانس ایتالیا سپری کنند.
این بازی با استقبال جهانی روبرو شد، امتیازات بینظیری از چندین نشریه معتبر کسب کرد و بابت حفظ سطح کیفیت از بازی اول ضمن بالا بردن سطح گیمپلی و همچنین داستان بینظیر بازی مورد تحسین قرار گرفت.
با این حال بازی Assassin’s Creed II همچنان مسائل و منتقدان مخصوص به خود را داشت! زیرا نسخههای PC این بازی دارای یک سیستم مدیریت حقوق دیجیتال است، که برای انجام آن به اتصال اینترنت ثابت احتیاج داشت. اگر بازیکنان هنگام بازی دچار قطعی اینترنت شوند، پیشرفت آنها در بازی ذخیره نمیشود. بهعلاوه، همچنین در آن زمان بعضیاوقات حمله Dos به سرور یوبیسافت انجام میشد، زیرا بسیاری از بازیکنان در صورت عدم دسترسی به سرورهای یوبیسافت قادر به تجربه بازی نبودهاند. از آن زمان یوبیسافت نرمافزار DRM را مورد استفاده در بازیهای خود قرار داد، تا فقط هنگام راهاندازی بازی نیاز به اینترنت باشد.
نکات جالب : به عنوان بخشی از تلاشهای تبلیغاتی بازی Assassin’s Creed II، 3 فیلم کوتاه در یوتیوب بارگذاری شد. این مجموعه Assassin’s Creed: Lineage نام داشت که بیش از 22 میلیون بازدیدکننده داشت. همچنین یک اسپین آف موبایل بازی Assassin’s Creed II برای دستگاههای Nintendo DS و موبایل اپل با سیستم عامل IOS به نام Assassin’s Creed II: Discovery وجود داشت.
اتزیو :
" از تاریکی نترس، اما از آغوش او استقبال کن "
3- Assassin's Creed: Brotherhood
خط زمانی بازی : قرن 16
منبع تاریخی : ایتالیا
قهرمان داستان : اتزیو آئودیتوره دا فرینتزه ("Ezio Auditore da Firenze")
سال انتشار بازی : 2010
پلتفرم : PC، PS3 و Xbox 360
یک سال بعد، کمپانی یوبیسافت دنباله مستقیم از Assassin’s Creed II را ارائه داد، به نام Brotherhoo – این نسخه با همان شخصیت دوستداشتنی اتزیو و یک محیط مشابه در قرن 16 ایتالیا است، و زمان زیادی را در کشور Rome و اطراف آن میگذرد. این بازی شامل برخی از مکانیکهای جدید بازی از جمله فرصت آموزش قاتل و اعزام آنها به ماموریتهای مختلف یا کمک به شما در حین انجام ماموریتهای فعلی است. همچنین سیستمی وجود دارد که به شما امکان میدهد در برخی از شهرها سرمایهگذاری کنید تا به رشد و توسعه آنها کمک کند.
این بازی انواع جدیدی از دشمنان و روشهای ارسال آنها را معرفی میکند که شخصیت اتزیو اجازه میدهد، همزمان چندین دشمن را درگیر کند. انواع سلاحها و ابزارها، با سلاحهای قابل پرتاب جدید مانند نیزهها، تبرها و تپانچه مخفی گسترش مییابد.
سرانجام حالت چند نفر آنلاین به بازی اضافه شد، به بازیکنان اجازه می دهد در حالتهای مختلف بازی، مانند چیدمان به صورت آزاد یا سناریو مبتنی بر آبجکت، در برابر یکدیگر به رقابت بپردازند. همچنین حالت چند نفره شامل یک مکانیک لولبندی بود که امکان باز کردن قفلها و تواناییها، قدرت پردازش و شخصیتهای جدید را فراهم میکند.
نکات جالب : نسخههای ویندوزی این بازی شامل پشتیبانی از Nvidia 3D Vision و AMD Eyefinity بود. و علاقهمندان به پیگیری داستان میتوانند نسخهای از داستان جدید بازی را نیز بدست آورند.
اتزیو :
" مردم زود قضاوت میکنند، ولی در اصلاح کُند عمل میکنند "
4-Assassin’s Creed: Revelations ( پایان افسانه اتزیو در صنعت بازی)
خط زمانی بازی : قرن 16
منبع تاریخی : قسطنطنیه ( استانبول حال حاضر)
قهرمان داستان : اتزیو آئودیتوره دا فرینتزه ("Ezio Auditore da Firenze") و الطائر بن لااله ("Altaïr Ibn-La'Ahad")
سال انتشار بازی : 2011
پلتفرم : PC، PS3 و Xbox 360
بازی Assassin’s Creed: Revelations گام بعدی این مجموعه است، و بازیکنان با کنترل شخصیتهای اتزیو و الطائر، به تجربه جدیدی از بازی به دست میآورند. سلاحهای جدید مانند گزینههای بیشتر برای هیدن بلید مانند تیغه قلاب که امکانات جالبی به بازیکنان برای جابجایی در شهر میدهد، و ناگفته نماند قسطنطنیه را به صورت دقیق و با ظاهری معتبر، نشان میدهد.
توانایی جذب و هدایت قاتلان هنوز وجود دارد، همچنین مکانیک کاملاً جدید حول و حوش نیروهای تمپلار در یک مکان مشخص از طریق یک سبک دفاع از برج وجود دارد.
همچنین یک سیستم مهارت در بازی وجود دارد، که این امکان را میدهد، بمبهای جدید و راههای جدید برای مقابله با دشمنان را فراهم کند و نکته مثبت دیگری که وجود دارد، این بازی گیمرها را به دیدن و شنیدن فصلهای پایانی شخصیت نسخه اول یعنی الطائر تشویق میکند. حالت چند نفر آنلاین هم با طرح توسعه یافته خود، جذابیت حالت چندنفره بازی را بیشتر میکند. متاسفانه این بازی به نظر میرسد به طور مداوم شباهت زیادی به نسخههای قبلی دارد، گرچه واکنش منتقدین ملایم بود.
اما نکته منفی که این بازی داشت، قدیمی شدن موتور بازی بود یا انتظارات از این بازی خیلی بود، این به معنی است که بازی خیلی شبیه به نسخههای قبلی این مجموعه است، که باعث شد در کل احساس نوآورانه کمتری در نسخه Revelations حس شود.
نکات جالب : بازی Assassin’s Creed: Revelations شامل چند سکانس اول شخص بود، که اولین سکانس اول شخص برای این مجموعه بود. همچنین نسخههای کنسولی بازی را میتوان کاملاً به صورت سه بعدی تجربه کرد.
اتزیو :
"وقتی جوان بودم آزادی داشتم اما آن را نمیدیدم، وقت داشتم اما نمیدانستم و عشق داشتم اما آن را احساس نکردم"
5- Assassin’s Creed III
خط زمانی بازی : از سال 1745 تا 1783
منبع تاریخی : آمریکا ( بوستون و نیویورک)
قهرمان داستان : کانر کنوی ("Connor Kenway")
سال انتشار بازی : 2012
پلتفرم : PC، PS3، Xbox360 و Wii U
بعد از پرداختن به انتقادات بازی Assassin’s Creed: Revelations ، یوبیسافت موتور بازی جدیدی را برای نسخه بعدی این مجموعه آماده کرد. Assassin’s Creed III که اکنون در موتور بازی AnvilNext اجرا میشود، بازیکنان را به اواخر قرن 18 میفرستد تا درگیری بین گروه تمپلارها و فرقه قاتلان، در طول انقلاب آمریکا را به تصویر بکشد. به طرز جالب توجهی، این بازی تکنفره به بازیکنان اجازه میدهد تا در اوایل بازی به عنوان یک شخصیت تمپلار بازی را تجربه کنند، و بعداً آنها کنترل شخصیت دو رگه نیمه انگلیسی و نیمه موهاک ("Mohawk") به نام کانر را برعهده میگیرند.
مانند نسخههای قبلی مجموعه، این بازی دارای طراحی دقیق مراحل، به تصویر کشیدن شهرهای بوستون، نیویورک، فیلادلفیا و فرانتیر، که یک سیستم شکار و قتل با ویژگیهای کاملتر را ارائه میدهد.
گیمپلی بازی به طور قابل توجهی گسترش یافت، با سلاحهای بیشتری، طناب دارت، تبرها، تفنگهای فیتیلهای، که همه آنها مبارزه روان را امکانپذیر میکند، که میتواند باعث میشود شخصیت کانر چندین دشمن را همزمان از بین ببرد.
بخش قابل توجهی از بازی شامل اکتشافها و نبردهای دریایی است، که جنبههای دیگری از سبک جهانباز را روایت میکند. علاوه بر این بازی Assassin’s Creed III شامل سرگرمیهایی مانند بولینگ و دارت است، که به توسعه فضا خیلی کمک میکند.
نکات جالب : یک نقطه بحث و جدل در رابطه با بازی وجود داشت، که در مورد ملیگرایی آمریکا و مضرات امپراطوری بریتانیا بود، اما وقتی بازیکنان و منتقدان این بازی را تجربه کردند، متوجه شدند که این یک نگاه کاملاً ظریف و دقیق به آنچه که در انقلاب آمریکا میگذرد است. همچنین ریمستر این بازی برای نسل هشتم، به اولین مجموعه Assassin’s Creed انتشار یافته برای کنسولدستی نینتندوسویچ تبدیل شد.
کانر کنوی :
" گاهی ایستادن در برابر شر مهمتر از نابودی آن است. بزرگترین قهرمانان ایستادهاند، زیرا انجام چنین کاری درست است، نه به این دلیل که آنها معتقدند از زندگی خود دور میشوند."
6- Assassin's Creed III: Liberation
خط زمانی بازی : سالهای 1765 و 1777
منبع تاریخی : نیواورلئان، جنگهای فرانسه وهند
قهرمان داستان : اولاین د گراندپری ("Aveline de Grandpré ")
سال انتشار بازی : 2012
پلتفرم : PC، PS3، Xbox 360، PS Vita
در حالی که بازی Assassin's Creed III: Liberation نسخه اصلی از این مجموعه نیست، اما به چند دلیل مختصر باید به این نسخه فرعی اشاره کرد. این اولین بازی از این مجموعه هست، که شخصیت اصلی آن یک زن آفریقایی و همچنین قاتل فرانسوی به حساب میآید، اسم قهرمان داستان این نسخه آولاین نام دارد. در آخر هم داستان بازی Assassin's Creed III: Liberation درآمریکا شمالی اتفاق میافتد، همچنین بر نیواورلئان، جنگهای فرانسه و هند تمرکز دارد.
در اصل این بازی برای کنسول دستی PS Vita طراحی شده بود و در یک بسته همراه با کنسول بازی قابل حمل قرار داشت. اما نسخه بازسازی شده این نسخه برای کنسولهای خانگی در کمتر از 2 سال عرضه شد، گرچه استقبال خوبی دریافت نکرد، اما معرفی قهرمان داستان زن نشان میدهد که مجموعه Assassin's Creed بدون تبعیض جنسیتی به گسترش خود ادامه میدهد.
اولاین :
" من در کنار کسانی هستم که با من ایستادهاند.. طعمههایم را با لباس زنانه فریب میدهم، اگرچه ممکن است هویت خود را پنهان کنم، اما یک چیز معلوم است، اگر در این دنیا ظلم بکنی به جهنم میفرستمت.. من اولاین د گراندپری هستم، من یک قاتل هستم و برای آزادی میجنگم"
7- Assassin's Creed IV: Black Flag
خط زمانی بازی : قرن 18
منبع تاریخی : کارائیب
قهرمان داستان : ادوارد کنوی ("Edward Kenway"، پدربزرگ کانر کنوی)
سال انتشار بازی : 2013
پلتفرم : PC، PS3، Xbox 360، Wii U
نسخه Black Flag یا پرچم سیاه، بازی اصلی این مجموعه به حساب میآید. این بار شما به عنوان پدربزرگ کانرکنوی (شخصیت اصلی بازی Assassin’s Creed III) یعنی ادوارد کنوی به بازی میپردازید. داستان این بازی در دوره طلایی دزدان دریایی در کارائیب اتفاق میافتد، بازی Assassin's Creed IV حالت سبکتری به خود میگیرد، همچنین از بسیاری جهات از حلقه گیمپلی اصلی دور میشود و تاکیدی بر مخفیکاری و ترور ندارد.
در عوض، تمرکز زیادی بر نبردهای دریایی، اکتشافهای مختلف و نقش دزد دریایی دارد. بازیکنان میتوانند در دریاها ماجراجویی و گنجینههایی را در کشتیهای شکسته یا جزایر خالی از سکنه پیدا کنند. شما همچنین میتوانید ماهی، نهنگ و حیوانات مختلفی را شکار بکنید و کشتیهای مختلف را کنترل کنید، تا دریا را در دستان خود بگیرید. بخش نیروهای دریایی و سطح قدرت آنها براساس مناطق مختلف بازی است. همچنین شهرهای هاوانا، ناسائو و کینگستون پر از جزئیات و زندگی است.
تعدادی زیادی از بازیکنان این سبک از گیمپلی را دوست دارند، و اکثراً میگویند که این بازی سبک دزد دریایی به مراتب بهتر از بازیهای قبلی Assassin’s Creed است، اما به طور کلی این عنوان مورد استقبال زیادی قرار گرفت، علاوه بر این دیالسی Freedom Cry موفقیت بزرگی کسب کرد و نویسندگان Jill Murray، Melissa MacCoubrey، Hugo Giard و Wesley Pincombe را به عنوان نامزد فیلمنامه و داستان در جوایز انجمن نویسندگان آمریکا قرار داد.
نکات جالب : یک مانگا ژاپنی از بازی وجود داشت که توسط شخص Takashi Yano نوشته شده و توسط Kenji Oiwa تصویرگری شده است. این مانگا سریالی در مجله Shueisha's Jump X در تاریخ 10 آگوست 2013 آغاز شد. همچنین کمپانی یوبیسافت کمک مالی به نبش قبر بقایای Amaro Pargo (یک شخص معروف در دوران طلایی دزدان دریایی) کمک کرد، که میتوان شباهتهایی از او در بازی مشاهده کرد.
ادوارد کنوی :
"من اینجا هستم، با ثروت و شهرت بیشتر اما وقتی که خانهام را ترک کردم حس بهتری نداشتم. با این حال وقتی برمیگردم و به مسیری که یک عمر دویدهام نگاه میکنم... هیچ مرد و زنی نیست که من دوست داشته باشم کنارم ایستاده باشد"
فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه میدهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی میتوانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.