حضور تلویزیون‌های 8K در آینده صنعت گیم

حضور تلویزیون‌های 8K در آینده صنعت گیم

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 11 ماه و 22 روز پیش

فهرست مطالب

حضور تلویزیون‌های 8K در آینده صنعت گیم

این روز‌ها اگر از هر شخصی بپرسید کدام نوع تلویزیون دارای بهترین کیفیت تصویر است، همه مطمئنا تلویزیون‌هایی که از کیفیت 4K و HDR پشتیبانی می‌کنند را به شما پیشنهاد خواهند کرد. با گسترش محبوبیت این دو نوع تلویزیون در بین مردم، بسیاری انتظار داشتند که کیفیت تصویری محتوا‌هایی همچون فیلم‌ها و سریال‌ها نیز سریعا افزایش پیدا کرده و به دست آوردن هر محتوایی با رزولوشن 4K به امری آسان بدل گردد. اما این اتفاق رخ نداد و در حال حاضر محتوای چندانی در مدیوم‌های ذکر شده، با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4K تولید نمی‌شود، مسئله‌ای که ممکن است باعث ناامید شدن برخی از افرادی شده باشد که هزینه‌ی بسیاری را صرف خرید این‌گونه تلویزیون‌ها کرده‌اند.

ممکن است از خود بپرسید که چطور با وجود این مسئله، ما تصمیم گرفتیم مقاله‌ای مرتبط با تلویزیون‌های 8K بنویسیم، آن‌هم در حالی که پشتیبانی از 4K هم هنوز در حد مناسب نیست! دلیل این موضوع این‌جاست که ما معتقدیم مدیومی وجود دارد که نه‌تنها در حال حاضر هماهنگی بسیار بهتری با تکنولوژی 4K داشته، بلکه انتظار می‌رود در طی چند سال آینده قابلیت پشتیبانی گسترده از کیفیت 8K را هم داشته باشد. مدیوم مورد نظر ما چیزی نیست جز بازی‌های ویدئویی و در این مقاله ثابت خواهیم کرد که بازی‌ها دلیل اول مردم برای خرید تلویزیون‌های 8K خواهند بود. با اگزوگیم همراه باشید.

منابع بسیاری همچون وب‌سایت Digital Trends معتقد هستند که در سال آینده شاهد رونمایی از چندین مدل تلویزیون 8K توسط شرکت‌های مختلف خواهیم بود. در طی یک گزارش که نویسنده این سایت با یکی از شرکت‌های تلویزیون‌سازی آمریکایی داشته (نام شرکت برای پیشگیری از لو رفتن اطلاعات اضافی راجع به پروژه در حال توسعه این شرکت مشخص نشده است.) مدیران این شرکت ابراز کرده‌اند که سال آینده با توجه به عرضه دو کنسول بازی جدید، یعنی پلی‌استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس که هر دو از رزولوشن 8K پشتیبانی می‌کنند، سال خوبی برای عرضه این تلویزیون‌ها خواهد بود.

با وجود این‌گونه اطلاعات و همچنین در نظرگیری شرایط موجود فعلی در صنعت بازی، احتمال این‌که سال آینده در طی مدت کوتاهی شاهد همه‌گیر شدن کیفیت 8K باشیم بسیار بالاست.

برای اثبات این ادعا، کافی است نگاهی داشته باشیم به گذشته، زمانی که برای نخستین بار عبارت 4K بر سر زبان‌ها افتاد و دو شرکت سونی و مایکروسافت کنسول‌هایی را روانه بازار کردند که بدون شک دلیل اصلی ساخت‌شان، پشتیبانی از این تکنولوژی جدید بصری بود. چیزی نگذشت که بسیاری از استودیو‌های بازی‌سازی مشغول به توسعه عناوینی شدند که به خوبی با هر دو تکنولوژی 4K و HDR هماهنگ بوده و برخی استودیو‌ها نیز با انتشار به‌روز‌رسانی‌ها یا نسخه‌های جدیدی از عناوین انتشاریافته خود، امکان پشتیبانی از این دو تکنولوژی قدرتمند را به بازی‌های‌شان اضافه کردند.

همان‌طور که پیش از این در اگزومگ به آن پرداختیم، شرکت سونی به طور رسمی از قدرت اجرای بازی‌ها با کیفیت 8K بر روی PS5 خبر داده و در مقابل شرکت مایکروسافت نیز از هماهنگی Xbox Series X با این تکنولوژی خبر داد. هر دوی این کنسول ها از پردازنده‌های مخصوصی استفاده می‌کنند  که بر اساس ساختار پردازنده‌های اِی‌ام‌دی ساخته شده و با بهره‌گیری از تکنولوژی Zen 2 و Navi، توانا به پشتیبانی از 8K و فریم‌ریت حداکثر 120 فریم بر ثانیه است.

می‌توان گفت گیمرها بیشتر از هر قشر دیگری به رزولوشن بالا اهمیت می‌دهند. شاید این یکی از دلایلی باشد که بسیاری امیدوار هستند بتوانند برخی از مورد انتظارترین بازی‌های نسل بعد را با کیفیت 8K تجربه کنند. یکی از این بازی‌ها عنوان Cyberpunk 2077 است. طی یک کنفرانس در شهر بِرگِن، سازندگان این عنوان خبر از "کیفیت بصری دقیق و چشم‌گیر متناسب با تکنولوژی نسل فعلی و نسل بعد" در این بازی دادند. با این‌که این جمله چیز خاصی را مشخص نمی‌کند، اما می‌توانیم خوش‌بین باشیم و آن را به پشتیبانی سایبربانک از 8K نسبت دهیم.

یکی دیگر از عناوینی که شایع است نسخه‌ای متناسب با رزولوشن 8K دریافت خواهد کرد، عنوان Red Dead Redemption 2 است که البته اطلاعات خاصی راجع به آن در دسترس نیست. در هر حال چیزی که می‌توان از آن اطمینان داشت این است که بدون شک تعداد زیادی از بازی‌سازان در سراسر جهان به فکر بهره‌برداری از تکنولوژی 8K هستند.

رزولوشن بالاتر به معنای کیفیت بصری بهتر و دقیق‌تر است که می‌تواند در میزان تاثیرگذاری محصولاتی همچون فیلم‌ها و بازی‌ها دخیل باشد. خصوصا اگر سازندگان یک عنوان آن را بیشتر متناسب با کیفیت‌های برتر توسعه داده باشند. در این زمینه، اپیزود معروف The Long Night از سریال بازی تاج‌وتخت می‌تواند مثال مناسبی باشد. طبیعی است که بسیاری از مخاطبان از کیفیت بصری این قسمت شاکی هستند، چرا که سازندگان برای هماهنگ‌سازی جلوه‌های بصری این اپیزود با نمایش‌گر‌های کم کیفیت‌تر به مشکلات زیادی برخوردند و در پایان خود به این نتیجه رسیدند که برای پی بردن به کیفیت بصری این قسمت، باید از نمایش‌گر‌های برتر استفاده کرد و در غیر این صورت از کیفیت کلی اثر کاسته خواهد شد.

این احتمال وجود دارد که بازی‌سازان نیز به زودی تصمیم‌های مشابهی گرفته و بازی‌های خود را بیشتر هماهنگ با کیفیت‌های برتر روز توسعه دهند، مسئله‌ای که شاید برای همه خوشحال‌کننده نباشد.

چند سال بیشتر از زمانی نگذشته که شرکت‌های سازنده تلویزیون در سراسر جهان با تبلیغ کیفیت بالای تلویزیون‌های 4K خود بسیاری را وادار‌ کردند که تلویزون‌های اچ‌دی‌شان را کنار گذاشته و به سراغ این نمایش‌گرها بروند. اضافه شدن اچ‌دی‌آر نیز باعث افزایش محبوبیت این تلویزیون‌ها و بالا رفتن میزان فروش‌شان شد. حال همه آن‌ها از کیفیت فوق‌العاده 8K خبر می‌دهند، سوال این‌جاست که آیا این بار نیز مردم راضی به خرید یک تلویزیون‌ جدید خواهند شد و به زودی شاهد همه‌گیر شدن این نمایش‌گر‌ها خواهیم بود؟ این پرسشی است که در مدتی نه چندان کوتاه، شاهد جوابش خواهیم بود.

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط