چگونه بهترین مجموعه‌ی رایگان امنیتی PC را شکل دهیم؟

چگونه بهترین مجموعه‌ی رایگان امنیتی PC را شکل دهیم؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 10 ماه و 8 روز پیش

فهرست مطالب

اگر صاحب یک PC هستید، شما یک هدف برای بدافزارها به حساب می‌آیید و نیاز به نرم افزارهای امنیتی دارید. با وجود پیشرفت‌های قابل توجهی که ویندوز در تمام این سال‌ها داشته است، این موضوع به هیچ وجه اهمیت خود را از دست نداده است. در این مقاله قصد داریم به شما گیمرهای عزیز آموزش دهیم که چگونه می‌توانید با نرم افزارهای رایگان، یک مجموعه‌ی امنیتی تمام عیار برای سیستم گیمینگ خود تهیه کنید. پس با اگزوگیم همراه باشید.

شما حق انتخاب دارید. می‌توانید به پرداخت هزینه به فروشندگان نرم افزارهای امنیتی و همچنین پرداخت سالانه‌ی آن‌ها ادامه دهید و یا با کمی دانش، امور را در دست خود بگیرید. اگر گزینه‌ی دوم را انتخاب می‌کنید، شما نیاز دارید که یک مجموعه‌ی نرم افزارهای امنیتی را با استفاده از محصولات متنوع رایگان برای کامپیوتر خود شکل دهید.

نکات مثبت و منفی آنتی ویروس‌های رایگان

استفاده از آنتی ویروس‌های رایگان می‌تواند برای شما در صرفه جویی هزینه بسیار خوب باشد. اما این راهکار، یک راه حل تمام عیار برای همه نیست. زمانی که شما یک آنتی ویروس را خریداری می‌کنید، معمولا به همراه آن پشتیبانی به شما ارائه می‌شود. از طرف دیگر نرم افزارهای رایگان، به معنی آن است که شما در حل مشکلات نرم افزار تنها هستید.

خرید نرم افزارهای رایگان همچنین به معنی آن است که شما ترکیبی از خدمات را برای خود می‌سازید که مناسب کار شماست. مقداری خطا و تلاش برای پیدا کردن بهترین ترکیب از نرم افزارهای رایگان، امری اجتناب ناپذیر است. این در حالیست که مجموعه نرم افزارهای ممتاز،‌ راه حل‌های امنیتی یکپارچه و نسبتا بدون مشکل ارائه می‌دهند.

یکی دیگر از نکات منفی نرم افزارهای رایگان، وجود ابزارهای مرورگر، افزونه‌ها و یا نرم افزارهای دیگر اضافه است که ممکن است به کار شما نیاید. همچنین ممکن است این نرم افزارها در خود مقدار زیادی از تبلیغات را به همراه داشته باشند که سازندگان آن، بتوانند مخارج خود را تامین کنند. همیشه به هنگام نصب نرم افزارهای رایگان از این مورد آگاه باشید که ممکن است آن‌ها تعداد زیادی از نرم افزارها را بدون خواست شما، در کامپیوترتان نصب کنند.

بهترین آنتی ویروس‌های رایگان

آنتی ویروس‌ها، حلقه‌ی اصلی زنجیره‌ی امنیت رایانه‌ی شما هستند. آن‌ها قرار است که خط اولیه‌ی دفاع در مقابل بد افزارها برای کامپیوتر شما باشند. ماکروسافت آنتی ویروس خود را تحت عنوان Windows Defender برای نسخه‌های ویندوز 8.1 به بالا به صورت پیشفرض، ارائه می‌دهد.

ویندوز یک راه حل امنیتی نسبتا خوب برای شما به ارمغان آورده است که می‌تواند باعث آسودگی خاطر شما باشد. اما اکثر شرکت‌های آزمایش آنتی ویروس‌ها، Windows Defender را کمی پایین‌تر از آنتی ویروس‌های تردپارتی در نظر گرفته‌اند. نتیجه‌ای که می‌توان از این موضوع گرفت آن است که اگر شما یک کاربر آگاه به امنیت هستید که مایلید گاهی اوقات با Malwarebytes اسکن را انجام دهید (تصویر زیر را ببینید)، Defender ممکن است کافی باشد.

اما اگر شما قصد ندارید که اینطور با مسئله برخورد کنید، آنتی ویروس‌های تردپارتی برای شما مناسب‌تر هستند؛ و زمانی که صحبت از آنتی ویروس‌های رایگان به میان می‌آید، شما گزینه‌های بسیار خوبی پیش رو خواهید داشت.

آزمایش کنندگان مستقل آنتی ویروس،‌ نمرات برتر را به آنتی ویروس Avira داده‌اند و شما می‌توانید از عملکرد خوب و یکپارچه‌ی آن مطمئن باشید.

دو گزینه‌ی رایگان Avira Antivirus Free Edition و Bitdefender Antivirus Free Edition نیز دو محصول مناسب هستند که ارزش توجه شما را دارند. طبق نتایج آزمایش یک شرکت آلمانیِ تست آنتی ویروس، نسخه‌ی اصلی دو آنتی ویروس Avira و Bitdefender در تمام دسته بندی‌های آزمایش این شرکت، شامل امنیت، عملکرد و قابل استفاده بودن، بهترین نمرات را دریافت کرده‌اند.

هر دوی این آنتی ویروس‌ها، عملکردی عالی در جلوگیری از بد افزارها و تهدیدات را داشته‌اند. در این آزمایش Avira در هنگام اسکن، یک نرم افزار قانونی را به عنوان بدافزار شناسایی کرد و یک امتیاز منفی در این تست دریافت نمود.

اگر دو گزینه‌ی Avira و Bitdefender مورد درخواست شما نیستند، گزینه‌های دیگری مانند نسخه‌ی رایگان Avest و Panda برای شما موجود است.

از آنتی ویروس ثانویه استفاده کنید

حتی بهترین آنتی ویروس‌ها هم می‌توانند در حذف کردن نرم افزارهای مخرب و سمج کمی دچار مشکل شوند. با در نظر گرفتن این موضوع در ذهن، اینکه یک آنتی ویروس ثانویه در دسترس داشته باشید، حرکتی بسیار عاقلانه خواهد بود.

ضد بدافزارهای ثانویه می‌توانند یک لایه‌ی امنیتی مضاعف در برابر بدخواهان اینترنتی برای شما فراهم کنند. این نرم افزارها برای استفاده به عنوان آنتی ویروس اصلی ساخته نشده‌اند و نمی‌توان از آن‌ها به این عنوان استفاده کرد چرا که از محافظت ریل تام برخوردار نیستند. شما می‌توانید از آن‌ها در کنار آنتی ویروس اصلی به عنوان ابزاری برای اسکن دستی استفاده کنید.

ساخت چنین مجموعه‌ای از محافظت داده‌ها کارکرد بسیار فوق‌العاده‌ای در مقابله با حملات رایانه‌ای خواهد داشت. به عبارت دیگر این ضد بدافزارهای ثانویه می‌توانند به حملاتی پاسخ دهند که ممکن است آنتی ویروس شما در مقابله با آن‌ها شکست خورده باشد.

ابزار دیگری که ارزش دانلود کردن را دارد Norton Power Eraser است. این نرم افزار رایگان فوق‌العاده یک اسکنر قوی در پیدا کردن تهدیدهایی است که ممکن است از زیر دست آنتی ویروس شما در رفته باشند. Norton Power Eraser یک اسلحه‌ی خوب برای سیستم کامپیوتر شما در مقابله با حملات است.

از فایر وال استفاده کنید

ویندوز به صورت پیش فرض یک فایر وال برای شما در نظر گرفته است که یک گزینه‌ی ابتدایی خوب در پیدا کردن اتصالات مشکوک به کامپیوتر شماست.

اما یک نرم افزار دیگر که ارزش نصب کردن بر روی کامپیوتر شما به عنوان فایر وال را دارد،‌ GlassWire است. این نرم افزار می‌تواند اتصالات غیر مجاز را مسدود کند؛ مخصوصا اگر شما آن‌ها را به این نرم افزار تعریف کرده باشید. کافیست به GlassWire بگویید که یک نرم افزار جدید نصب کرده‌اید که تا حدودی از آن بیزار هستید. GlassWire توانایی اتصال این نرم افزار را محدود می‌کند و این کار باعث آرامش خیال شما خواهد شد. این عمل GlassWire فراتر از عملکرد Windows Firewall است که به عنوان یک راهکار ابتدایی، به هیچ عنوان جلوی این اتصالات را نخواهد گرفت.

بزرگترین مزیت GlassWire آن است که این نرم افزار به صورت پیشفرض پر از اطلاعات است و هر زمان که برنامه‌ای قصد اتصال به اینترنت را داشته باشد، در گوشه‌ی سمت راست صفحه‌ی دستکاپ شما‌ یک پیام هشدار نمایش خواهد داد. همچنین به هنگام بروزرسانی هر نرم افزار به شما پیام می‌دهد و باعث می‌شود دیگر با بروزرسانی‌های از پیش تعیین نشده روبرو نشوید. ممکن است به نظر برسد که GlassWire قرار است مدام و سرزده به شما پیام دهد اما نکته آنجاست که این نرم افزار از اعلان‌های Action Center استفاده نمی‌کند و کمتر از آنچه تصور می‌کنید مزاحم کار شما خواهد شد.

کافیست نرم افزار را باز کنید تا اطلاعاتی شامل گراف در لحظه‌ی ترافیک اینترنتی کامپیوتر خود را ببینید و همچنین به شما یک جدول از اینکه کدام نرم افزار بیشترین استفاده را از پهنای باند می‌کند، نمایش خواهد داد.

امنیت مرورگر خود را تقویت کنید

حتی با وجود بهترین نرم افزارهای امنیتی، شما ممکن است میزانی از مشکلات را جذب کامپیوتر خود کنید. در مقابله با این مشکلات،‌ McAfee SiteAdvisor لینک‌ها را در نتایج جستجو بررسی می‌کند و از طریق یک نماد کوچک در کنار یک لینک، که آیا بازدید از آن ایمن است یا خیر، به شما نشان می‌دهد. این نرم افزار همچنین در اتصالات به شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر یا فیس بوک کار می‌کند. این شبکه‌های اجتماعی، به لطف استفاده گسترده از کوتاه کننده‌های URL و همچنین پیوندهای ویروسی با منشا مشکوک، به عنوان میدان‌های مین امنیتی شناخته می‌شوند.

اگر از فایرفاکس استفاده می‌کنید، حتما افزونه‌ی NoScript را در نظر بگیرید. این افزونه از اتصال همه‌ی JavaScript جلوگیری می‌کند، مگر اینکه مورد تایید شما باشند. این افزونه ممکن است تعدادی از قابلیت‌هایی که وب سایت مورد نظر برای شما در نظر گرفته است را غیر فعال کند اما عملکرد آن در مقابله با تمام حملات JavaScript فوق‌العاده است.

نرم افزارهای خود را همیشه بروز نگاه دارید

اغلب اوقات، سازندگان بدافزارها به صورت مستقیم خود ویندوز را هدف قرار نمی‌دهند و در عوض هدف آن‌ها شکاف‌های امنیتی در نرم افزارهای محبوب مانند Adobe Reader است. برای کاهش ریسک حملات بد افزارها به نرم افزارهای سیستم، باید همیشه آن‌ها را بروزرسانی کنید، بروزرسانی دستی می‌تواند کار ملال آوری برای شما باشد، در نتیجه بهتر است که تمام نرم افزارها را بر روی بروزرسانی خودکار تنظیم کنید.

نرم افزار کاربردی Flexera PSI یک ابزار کاملا رایگان است که این کار را برای شما آسان می‌کند. این نرم افزار پی‌سی شما را برای پیدا کردن نرم افزارهایی که دارای شکاف امنیتی هستند اسکن می‌کند و از این بابت که تمام نرم افزارها کاملا بروزرسانی شده‌اند اطمینان حاصل می‌نماید.

لپ تاپ خود را قفل کنید

همیشه خطر گم شدن یا به سرقت رفتن لپ‌تاپ‌ها وجود دارد. اما کارهایی برای کاهش از دست رفتن اطلاعات خصوصی وجود دارد. شاید بهترین راهکار این باشد که هرگز از لپ‌تاپ در مکان‌های عمومی استفاده نکنید اما این امر نیز ریسک دزدیده شدن لپ‌تاپ را به صفر نمی‌رساند. راهکارهایی وجود دارد که به شما اطمینان می‌دهد اطلاعات شخصی شما به دست افراد نابکار نخواهد افتاد.

به عنوان مثال، Prey Service به شما این امکان را می‌دهد که لپ‌تاپتان را قفل کنید و در صورت سرقت لپ‌تاپ، اطلاعات قابل دسترسی نباشند. همچنین Prey service شامل یک ابزار برای ردیابی لپ‌تاپ شماست که به محض آنلاین شدن آن، می‌تواند موقعیت آن را به شما نشان دهد.

اگر روزی رسید که لپ‌تاپ شما گم شد، شما می‌توانید از Prey برای پیدا کردن آن استفاده کنید و همچنین از دزد عکس بگیرید و همچنین اطلاعات را کاملا غیر قابل دسترس کنید. همچنین شما می‌توانید با پرداخت 5 دلار در ماه امکان پاک کردن کل لپ‌تاپ از راه دور را داشته باشید و بعد تمام فایل‌ها را بازیابی کنید. شاید کمی عجیب به نظر برسد که در این مقاله صحبت از پرداخت هزینه به میان آید اما ما به شما اطمینان خاطر می‌دهیم که این هزینه در جای درستی صرف شده است.

ویندوز 10 یک قابلیت رد یابی لپ‌تاپ را به شما ارائه می‌دهد که می‌توانید به کمک آن لپ‌تاپ خود را پیدا کنید؛ اگرچه این قابلیت که به صورت پیشفرض در ویندوز وجود دارد، اما تمام امکانات Pray را ارائه نمی‌دهد. امکان پاک کردن اطلاعات از راه دور از همین امکانات خوب نرم افزار Pray است.

قسمت مهم دیگر قفل کردن لپ‌تاپ یا پی‌سی، استفاده از رمز گذاری است. اگر سیستم شما از ویندوز 8.1 یا بالاتر بهره می‌برد، می‌توانید از رمزگذاری ویندوز برای این کار استفاده کنید. شما به سادگی می‌توانید با جفت کردن اطلاعات با اکانت ماکروسافت خود، آن‌ها را رمزگذاری کنید. اما باید آگاه باشید که این سرویس کلید رمزگذاری شما را در OneDrive ذخیره می‌کند.

اگر از نسخه‌ی Windows 10 Pro استفاده می‌کنید، همچنین می‌توانید از رمزگذاری BitLocker استفاده کنید که به صورت پیشفرض در ویندوز 10 موجود است.

امینیت BIOS را تضمین کنید

این پیشنهاد بهترین گزینه برای کاربران حرفه‌ای است. برای این کار، ابتدا به BIOS وارد شوید. ورود به بایوس بسته به نوع کامپیوتر شما متفاوت است. به محض آنکه وارد شدید، گزینه‌ی رمز ورود باید جایی در عناوین General یا Security باشد. حال یک پسورد برای بایوس تهیه کنید. سعی کنید چیزی ساده و به یادماندنی را انتخاب کنید زیرا این فقط یک اقدام امنیتی برای جلوگیری از کسی است که به رایانه شما یا نرم افزار مخرب سطح پایین دسترسی دارد و سعی در انجام خرابکاری دارد.

حال وقت آن رسیده که در اینترنت آزادانه بچرخید. راهکارهایی که در این مقاله پیشنهاد شد، یک مجموعه‌‌ی قدرتمند و رایگان در تضمین امنیت کامپیوتر شما قرار می‌دهند. شاید یک مقدار برای انجام این کارها وقت بگذارید اما کاملا ارزشش را خواهد داشت. امیدواریم در این مقاله نکات مفید و کاربردی برای شما عزیزان موجود بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را از ما دریغ نکرده و در بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان اگزومگ به اشتراک بگذارید.

منبع: https://www.pcworld.com

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط