مقایسه کارت گرافیک های AMD و Nvidia

مقایسه کارت گرافیک های AMD و Nvidia

نوشته‌ی
avatar
4 سال و 7 ماه و 4 روز پیش

فهرست مطالب

اگر پای حرف کنسول گیمرها بنشینید، خواهید دید که سرگرم مقایسه ی قدرت سخت افزاری کنسول پلی استیشن 4 پرو (PS4 Pro) با ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X) هستند. این مقایسه برای پی سی گیمرها اما متفاوت است: بحث همیشگی و مقایسه میان انویدیا (Nvidia)، و اِی اِم دی (AMD). اگر تا بحال چیزی در این رابطه نشنیده اید، بهتر است بدانید که این مقایسه طی سالیان اخیر همیشه یک بحث داغ میان طرفداران دو کمپانی بوده است.

اگر به قدر کافی با محصولات این دو برند آشنا نباشید، هنگام انتخاب یک کارت گرافیک به مشکل خواهید خورد. طی این مقاله می خواهیم میان کارت های گرافیکِ این دو کمپانی یک مقایسه ی کامل و مفید داشته باشیم.

این روزها رقابت میان انویدیا و ای ام دی وضعیت عجیبی پیدا کرده است. انویدیا تقریبا دو سال بعد از عرضه کارت گرافیک های سری 10 خود، سری کاملا جدیدی با معماری متفاوت را عرضه کرده که شامل مدل هایGeForce RTX 2080 Ti RTX 2080, RTX 2070 و  RTX 2060می شود که این روزها فروش بسیار خوبی داشته اند. همه این مدل ها دارای جی پی یو (GPU یا هسته پردازنده گرافیکی) گرانقیمت تری نسبت به مدل های قدیمی تر هستند.


از طرف دیگر کمپانی ای ام دی که دو سال پیش سری وِگا (AMD Vega) را به بازار عرضه کرد، با معرفی کارت گرافیک جدید خود از سری هفت (AMD Radeon VII) توانست رقابت با کارت گرافیک قدرتمند انویدیا یعنی RTX 2080 را حفظ کند.

اما ماجرا به این جا ختم نمی شود، و ای ام دی آماده است تا جدیدترین کارت گرافیک خود با نام ناوی (AMD Navi) را در تاریخ 7 جولای (مصادف با 16 تیرماه) عرضه کند. طی مراسم کامپیوتِکس 2019 فاش شد که سری 5700 ای ام دی قدرت بسیار بالایی خواهد داشت. در نهایت ای ام دی در مراسم ای تری (E3) امسال از سری RX5700 و 5700 XT پرده برداشت، مدل هایی که قرار است با میان رده های انویدیا یعنی RTX 2060 و RTX 2070 رقابت کنند.

رقیب که هرگز ای ام دی را دست کم نمی گیرد، قرار است نسخه قدرتمندتری از سری RTX خود را عرضه کند که دارای هسته های قوی تر و رَم بالاتری هستند، تا بتوان با کارت گرافیک اِی ام دی ناوی رقابت کند.

به نظر می رسد که ای ام دی برای عرضه تکنولوژی رِی تریسینگ (ray-tracing) عجله ای ندارد. این تکنولوژی سال آینده و با عرضه کارت گرافیک ناوی به دست طرفداران این کمپانی خواهد رسید.

هر طور که به موضوع نگاه کنیم، مدل های عرضه شده توسط این دو کمپانی بسیار پُرتعداد و متنوع هستند، به همین خاطر است که این مقاله را برای شما فراهم کرده ایم، تا بتوانید نسبت به تفاوت های موجود دید بهتری پیدا کنید. از امکانات اختصاصی هر کارت گرافیت گرفته تا نسبت به پرفورمنس و قیمتِ مدل ها، حتی درایورها و امکانات نرم افزاری هر یک بررسی شده اند تا شما بتوانید بهترین گزینه را بر اساس نیاز، بودجه و سلیقه خود انتخاب کنید.

 

قیمت

کافی است نگاهی به بحث های فروم رِدیت و کامنت هایی که در سایت های گیمینگ درج شده بیاندازید تا به چنین عبارتی بربخورید: اِی ام دی با قیمت های مناسب و منصفانه ی خود شناخته می شود و انویدیا با قدرت سخت افزاری! اما آیا این باور لزوما حقیقت دارد؟

خب، کمابیش می توان این طور گفت. کارت گرافیک RTX 2080 Ti هزار و دویست دلار قیمت دارد، یعنی تقریبا دو برابر گران تر از همتای نسل قبلی خود GTX 1080 Ti.

خوشبختانه برای استفاده از کارت های RTX 2070 یا RTX 2080 نیازی به تهیه نسخه های اورکلاک شده ندارید و قدرت هسته پردازنده گرافیکی در این کارت گرافیک ها به قدر کافی بالا هست.

در حال حاضر خوش قیمت ترین کارت گرافیک انویدیا از نوع Turing مدل GTX 1650 محسوب می شود. قیمت این مدل از150 دلار شروع شده و از کالاهایی است که انویدیا به کمک آن ها می تواند از لحاظ قیمتی نیز با اِی اِم دی رقابت کند، دست کم تا وقتی کارت گرافیک ناوی در بازار عرضه شود.


در مورد اِی اِم دی، شما می توانید مثلا کارت گرافیک Radeon RX 500 را با قیمت بسیار کمی تهیه کنید. اما اِی اِم دی با سری VII خود در حال رقابت با کارت گرافیک های رده بالاتر انویدیا است، رده ای که از قیمت 700 دلار شروع می شود. این سری کارت ها در اکثر فاکتورها قابل رقابت با مدل RTX 2080 هستند. اما از آن جایی که اِی اِم دی با سیستم های مکینتاش نیز سازگار است (چیزی که انویدیا نمی تواند ادعای آن را داشته باشد!) برای گرافیست های حرفه ای یک قدم جلوتر رفته است.

در مراسم ای تری امسال اِی ام دی از قیمت کارت های میان رده خود نیز پرده برداشت. کارت های رده پایین تر سری 5700 با قیمت 380 دلار آغاز می شود، که نسبت به همتای خود یعنی RTX 2060 حدود 30 دلار گران تر است. اما قطعا نسبت به همتای انویدیا دارای پرفورمنس بالاتری است و در رزولوشن 1440p بهتر عمل می کند.

از طرف دیگر Radeon RTX 5700 XT حدود 450 دلار قیمت دارد، یعنی بین 50 تا 150 دلار ارزان تر از RTX 2070s.

 

پرفورمنس

برای یک پی سی گیمر که می خواهد بهترین سیستم را داشته باشد، دغدغه اصلی نه قیمت، بلکه قدرت پردازش است. ایجاد تعادل میان قیمت و قدرت هسته های پردازنده گرافیکی مهم ترین و شایسته ترین هدف کمپانی های سازنده ی آنهاست.

در حال حاضر قدرتمند ترین کارت گرافیک بازار Nvidia RTX 2080 Ti محسوب می شود که به 11 گیگابایت رَم GDDR6 مجهز است و هسته های بسیار قدرتمندی دارد که رِی تریسینگ را به صورت ریل تایم امکان پذیر می سازد. در حال حاضر اِی اِم دی کالایی ندارد که در حد و اندازه های این مدل باشد، اما آیا این موضوع واقعا مهم است؟

همان طور که گفتیم، اِی اِم دی همیشه با قیمت های منصفانه تر شناخته می شده و انویدیا نیز با قدرت سخت افزاری بیشتر. اما در مراسم CES 2019 اِی ام دی با معرفی سری Radeon VII نشان داد که چیزی در حد RTX 2080 برای ارائه دارد، دست کم هنگام فعال کردن دایرکت ایکس 12 (DX 12). این کارت با مجهز بودن به رَم 16 گیگابایت از نوع HBM2 حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.


در حال حاضر ارزان قیمت ترین کارت گرافیک انویدیا در سری RTX، مدل 2060 است، که از لحاظ پرفورمنس و هزینه همتای AMD Vega 56 محسوب می شود. هرچند قیمت این دو مدل تقریبا یکسان است، اما ایِ ام دی به طور کل در کارت گرافیک های میان رده از لحاظ هزینه دست بالا را دارد.

از طرف دیگر انویدیا با عرضه GTX 1660 بازار میان رده های ای ام دی را هدف گرفته است، و پردازنده ای را ارائه کرده که می تواند با قیمت مناسبی اکثر بازی های سنگین را با تنظیمات گرافیکیِ حداکثری در رزولوشن 1080p اجرا کند. هرچند تا تابستان بازی عوض خواهد شد، چرا که اِی اِم دی می خواهد با RX 5700 و RX 5700 XT و قیمت بسیار مناسب تر با RTX 2060 و RTX 2070 رقابت کند.

در نهایت انویدیا و اِی ام دی این روزها بخش های کاملا متفاوتی از بازار را هدف گرفته اند، خصوصا این که اِی ام دی فعلا و شاید تا سال 2020 قصد ارائه تکنولوژی رِی تریس را ندارد. برای انتخاب در نهایت تصمیم با شماست که می خواهید کدام بازی ها را با چه رزولوشن و روی چه صفحه نمایشی تجربه کنید.

اگر می خواهید بازی سنگینی مثل اساسین کرید اُدیسه را روی رزولوشن 4K تجربه کنید بهتر است سراغ انویدیا بروید، اما اگر می خواهید یک عنوان مولتی پلیر آنلاین مانند اورواچ را روی رزولوشن 1080p با فریم ریت بالا بازی کنید می توانید به اِی اِم دی فکر کنید. هرچند اِی ام دی نیز از رزولوشن 4K غافل نمانده و قصد دارد با ارائه کارت گرافیک های ناوی بازی با کیفیت 1440p و فریم ریت مناسب را فراهم کند.

 

نرم افزارها، درایورها و امکانات

یکی از نکات کلیدی که کاربر را ترغیب می کند تا از انویدیا استفاده کند، برنامه نویسی بسیار قوی و امکانات نرم افزاری کارت گرافیک های این کمپانی است. انویدیا برای درایورهای خود به طور مرتب آپدیت می دهد، بازی ها را با آپشن های متعددی برای اجرای بهتر روی کارت گرافیک های خود بهینه می کند، به شما امکان استریم کردن گیم پلی و ضبط تصاویر و ویدئو از بازی را می دهد. همه این امکانات را هم در یک رابط کاربری به صورت متمرکز درآورده است.

در این میان اِی اِم دی نیز با معرفی نرم افزار Radeon Adrenalin 2019 Edition سعی دارد که با انویدیا رقابت کند. امکانات جدید شامل اورکلاک اتوماتیک و قابلیت استریم بازی روی گوشی همراه می شود. این برنامه حتی به شما این امکان را می دهد تا بازی های واقعیت مجازی (VR) را روی گوشی همراه یا هدست های وی آر استریم کنید. در نتیجه می توانید بهترین تجربه را از بازی های واقعیت مجازی با کارت گرافیک های اِی اِم دی داشته باشید.

حتی همین حالا هم می توان با Radeon Crimson ReLive استریم کرد، اما به کمک نسخه جدید نرم افزار اِی اِم دی دیگر واقعا می توان برادکست را شخصی سازی کرد. همچنین این کمپانی اخیرا یکی از ابزارهای خود به نام Fidelity FX را رایگان کرده است. این کیت به بازی سازها اجازه می دهد تا بتوانند در قسمت های کم کنتراست (تضاد نور و رنگِ کمتر) نیز بافت های واضح تر و بهتری رندر کنند.

انویدیا یکی از جذاب ترین امکانات را برای پی سی گیمرها فراهم کرده است: امکان بهینه کردن تنظیمات بازی به صورت خودکار. مثلا اگر به درستی ندانید که برای بازی ویچر 3 بهترین تنظیمات چیست، انویدیا به صورت خودکار گرافیک بازی را در بهینه ترین حالت قرار می دهد.


کاربرهای اِی اِم دی نیز با نصب ابزار Raptr's Gaming Evolved می توانند از امکان بهینه سازی تنظیمات گرافیکی بازی به صورت خودکار استفاده کنند. هرچند تجربه ی استفاده از آن به کیفیتِ رابط کاربری انویدیا نمی رسد. Nvidia Ansel حتی می تواند از بازی ها با رزولوشن 63K (شانزده برابر با کیفیت تر از 4K!) اسکرین شات بگیرد!

انویدیا همچنین در زمینه استریم بازی از اِی ام دی جلوتر است، همچنین به سرورهای ابری (کلود) مجهز است که با ویندوز 10 و سیستم عامل مَکینتاش کاملا سازگاری دارد.

همچنین نمی توان از انویدیا صحبت کرد و حرفی از تکنولوژی رِی تریسینگ به میان نیاورد. زمانی که تیم گرین کارت گرافیک های سری تورینگ را معرفی کرد، ادعا نمود که با رندر کردن نورها، سایه ها و بازتاب ها با قابلیت ری تریسینگ به صورت ریل تایم عرصه گرافیک بازی ها را دگرگون خواهد کرد. اکنون و در سال 2019 این موضوع محقق شده است، هرچند این تکنولوژی بخش زیادی از قدرت پردازشی هسته را درگیر می کند.

البته این قابلیت در انحصار انویدیا باقی نخواهد ماند، چرا که ای ام دی قصد دارد با عرضه کارت های گرافیک سری ناوی ری تریسینگ را فعال کند. برای دستیابی به این قابلیت با کارت گرافیک های ای ام دی باید تا سال 2020 صبر کرد.

 

انحصار، موضوع همیشگی!

یک زمان این طور شایعه شد که بازی ها قصد دارند برای کارت گرافیک های انویدیا و ای ام دی قابلیت های خاصی را به صورت انحصاری دربیاورند. همین نشان می دهد که چرا برخی بازی ها روی کارت گرافیک های انویدیا و برخی نیز روی کارت های ای ام دی بهتر عرضه می شوند.

خوشبختانه به جز قابلیت ری تریسینگ و همین طور دیپ لِرنینگ (هوش مصنوعی) این تکنولوژی های انحصاری چندان مطرح نیستند و گیمرها نیز آن قدر به این موارد اهمیت نمی دهند.

سال 2017 ای ام دی طی یک مصاحبه اعلام کرد که قصد دارد با شرکت بتسدا برای اجرای بهتر بازی ها روی کارت گرافیک های خود همکاری کند. آن زمان این موضوع نشان داد که انویدیا نیز باید برای دستیابی به همکاری متقابل با شرکتی به بزرگی بتسدا تلاش کند تا در رقابت باقی بماند.

 

نتیجه گیری

در نهایت کدام کارت گرافیک بهتر است؟ پاسخ ساده است: هیچ کدام!

انویدیا و ای ام دی هر دو برندهای بسیار محبوبی نزد گیمرها هستند، و در نهایت هر دو برای حفظ وفاداریِ طرفداران خود تلاش می کنند. همین رقابت است که به ما می فهماند چرا هر دو کمپانی از لحاظ تکنولوژی و قدرت کارت گرافیک های خود به هم نزدیک هستند.

هر دو تلاش می کنند تا تعادل بازار را حفظ کنند، چیزی که در نهایت به نفع ما نیز هست. هر دو برای به دست آوردن پولِ ما تلاش می کنند و در پی این هستند تا خطاهای خود را برطرف کرده و در ازای هزینه ای که دریافت می کنند مدل های متنوع و کاربردی ارائه دهند.

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط