مقایسه سرویس های آنلاین در کنسول های نسل هشتم

مقایسه سرویس های آنلاین در کنسول های نسل هشتم

نوشته‌ی
avatar
4 سال و 6 ماه و 14 روز پیش

فهرست مطالب

با راه اندازی شبکه سوئیچ آنلاین (Switch Online) بالاخره کمپانی نینتندو یک سرویس آنلاین برای کنسول بازی خود فراهم کرد! کاری که سونی و مایکروسافت بیش از یک دهه است که برای کاربران خود انجام می دهند.

بگذارید به این بهانه مقایسه ای داشته باشیم میان این شبکه و شبکه سونی (PSN) و ایکس باکس لایو (Live) 

طبیعتا با هزینه 20 دلار در سال که نینتندو برای سرویس آنلاین خود در نظر گرفته است، امکانات و ابزار پُر زرق و برق و مفصل سونی و مایکروسافت را ندارد (این دو سرویس آنلاین شارژ سالیانه ی 60 دلاری دارند). اگر بیش از یک کنسول دارید یا می خواهید بدانید که این سه سرویس آنلاین در ازای هزینه ای که برای آن ها پرداخت می کنید چه خدماتی دارند، با ما همراه باشید.

 

امکانات مولتی پلیر

هر سه سرویس آنلاین لایو، پی اس اِن پلاس (Plus) و سوئیچ آنلاین برای بازی کردن با دوستان به صورت آنلاین چند نفره مورد نیاز هستند. اما استثنائاتی هم هست. به طور مثال بازی فورتنایت (Fortnite) روی پلی استیشن و نینتندو سوئیچ نیازی به اشتراک پولی ندارد اما برای اجرای آن روی ایکس باکس وان به اشتراک لایو نیاز است.


تجربه مولتی پلیر روی ps4 و ایکس باکس وان کمابیش مشابه است. می توانید یک پارتی مجازی (تا 8 نفر روی پی اس ان و 12 نفر روی لایو) برای چت با دوستانتان بسازید، با دیگران پیام خصوصی رد و دل کنید و از طریق داشبورد کنسول دیگران را به چت پارتی دعوت کنید.

سوئیچ آنلاین و خود کنسول سوئیچ اما نسبت به دو پلتفرمِ دیگر بسیار محدودتر هستند. ارتباط با دوستان تنها از طریق اپلیکیشن مخصوص نینتندو امکان پذیر است و قابلیت چت هنگام بازی نیز تنها به عناوینِ خاصی محدود می شود. برای چت با نینتندو سوئیچ باید هزینه بپردازید، امکانی که در پلی استیشن و ایکس باکس وان به صورت رایگان در دسترس همه کاربران قرار گرفته است. به طور کل سوئیچ آنلاین از لحاظ ارتباط با دوستان نمره خوبی نمی گیرد.

 

بازی های رایگان

هر سه سرویس آنلاین به طور مرتب بازی هایی را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می دهند. این بازی ها تا زمانی که همچنان عضو شبکه هستید در دسترس شما باقی خواهند ماند.


باکس باکس لایو هر ماه معمولا چهار بازی را رایگان می کند، دو بازی برای ایکس باکس وان و دو بازی از ایکس باکس 360 با قابلیت اجرا روی ایکس باکس وان. پلاسِ پلی استیشن نیز معمولا هر ماه شش بازی را به صورت رایگان عرضه کرده است، دو بازی برای ps4، دو بازی برای ps3 و دو بازی نیز برای PS Vita. لازم به ذکر است که سونی از مارس 2019 ارائه بازی رایگان برای دو پلتفرم اخیر را متوقف کرده است.

 

کیفیت بازی هایی که برای ارائه رایگان در لایو و پی اس ان انتخاب می شوند هر ماه می تواند متفاوت باشد. هر دو سرویس از بازی های بزرگ و بلاگ باستر (AAA) مثل سری متال گیر سالید گرفته تا بازی های مستقل (Indie) مانند لیمبو را رایگان کرده اند.

سیستم ارائه بازی های رایگان در مورد نینتندو سوئیچ تا حد زیادی متفاوت است. هنگام شارژ عضویت سرویس آنلاین نینتندو، همان ابتدا به بیست بازی کلاسیک NES دسترسی پیدا خواهید کرد. بازی هایی مثل سوپر ماریو (Super Mario Bros)، افسانده زِلدا (The Legend of Zelda) و دانکی کونگ (Donkey Kong) شامل این لیست می شوند. نینتندو اعلام کرده که قصد دارند لیست این بازی ها را مفصل تر و متنوع تر کند.

 

استفاده از فضای ابری (کلود)

دو پلتفرم پلی استیشن و سوئیچ برای سیو کردن بازی روی سرورهای ابری (Cloud) نیاز به اشتراک پولی دارند. سونی 10 گیگابایت فضای ابری در اختیار هر کاربر قرار می دهد، اما در مورد نینتندو سوئیچ به نظر می رسد که محدودیت خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.


از این نظر سرویس مایکروسافت از همه بهتر عمل کرده است! چرا که سیو بازی ها به صورت کاملا خودکار روی سرورهای ابری ذخیره می شوند، حتی اگر اشتراک لایو نداشته باشید.

 

پیشنهادهای ویژه

پلی استیشن پلاس و ایکس باکس لایو برای اعضای خود تخفیف های ویژه در نظر می گیرند، همچنین نسخه بتای بازی ها و دموی های متعددی را در اختیار آن ها قرار می دهند. سوئیچ آنلاین از این لحاظ ضعیف تر عمل کرده است. اعضای شبکه نینتندو تنها می توانند به صورت اختصاصی از کنترلرهای کلاسیک 60 دلاری اِن ای اس (NES) استفاده کنند. همچنین با شارژ 12 ماهه سوئیچ آنلاین به بازی اِسپلَتون (Splatoon) دسترسی خواهید داشت.

 

اپلیکیشن همراه

هر سه سرویس آنلاین دارای اپلیکیشن مخصوص به خود روی گوشی های همراه هستند. اَپ های سونی و مایکروسافت بسیار خوب عمل کرده اند و امکاناتی چون ارسال پیام برای دوستان، بررسی تروفی اچیونت ها و حتی خرید بازی مستقیما از روی گوشی همراه را فراهم می کنند. همچنین شما برای استفاده از این اَپ ها نیازی به عضویت پولی ندارید.


اَپ سوئیچ آنلاین در مقایسه با رقبای خود حرف زیادی برای گفتن ندارد! می توانید برای بازی هایی مثل اسپلتون، ماریو کارت و ماریو تنیس با دوستان خود چت کنید. همچنین برای بررسی وضعیت خود در بازی اسپلتون و خرید وسایلِ داخل بازی می توانید از آن استفاده کنید. انتظار می رود که در آینده سرویس آنلاین نینتندو برای گیمرها پیشرفت کند و امکانات بیشتری داشته باشد.

 

هزینه و ارزش خرید

مزیت اصلی سوئیچ آنلاینِ قیمت آن است! استفاده از این سرویس تنها 20 دلار در سال (4 دلار ماهانه و 8 دلار برای یه سه ماه) هزینه دارد. می توانید برای 35 دلار یک پکیج با امکانات برای خانواده تهیه کنید و سرویس خود را با همین هزینه به هشت اکانت مختلف وصل کنید.

ایکس باکس لایو و پی اِس اِن گران قیمت تر هستند و سالی 60 دلار هزینه دارند، اما برای این هزینه طبعا امکانات و ابزار بسیار بهتر و متعددتری در اختیار کاربران خود قرار می دهند. این دو سرویس آنلاین پلن و پکیجی برای خانواده ها ندارند، اما در عوض به شما اجازه می دهند بازی ها و امکانات عضویت گُلد و پلاس را روی کنسول دوستان خود نیز اکتیو کنید.

 

نتیجه گیری

وقتی می خواهید از یک سرویس آنلاین برای گیم استفاده کنید، باید هزینه آن را هم بپردازید. با 20 دلار در سال، سوئیچ آنلاین دسترسی مولتی پلیر را به شما خواهد داد، همچنین یک پکیج نوستالوژیک از بازی های قدیمی نینتندو و قابلیت آپلود سیو بازی روی سرورهای ابری. برخی ابزار برقراری ارتباط و چت با دوستان را نیز خواهید داشت.

اما با هزینه 60 دلاری، سرویس های لایو و پی اِس اِن به مراتب غنی تر و کامل تر هستند و به یکدیگر نیز بسیار شبیه اند. شما هر ماه بازی های خوبی را به صورت رایگان دریافت خواهید کرد، از تخفیف های ویژه که مرتب اعلام می شوند لذت خواهید برد و بدون نیاز به اَپلیکیشن می توانید مستقیما از چت و بازی مولتی پلیر آنلاین با دوستان خود لذت ببرید.

 

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط