معرفی بازی سازان بزرگ غرب؛ سم لیک

معرفی بازی سازان بزرگ غرب؛ سم لیک

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 4 ماه و 22 روز پیش

فهرست مطالب

در این سری مقالات قصد داریم شما را بیشتر با بزرگان دنیای گیمینگ آشنا کنیم. افرادی که هنر بازی سازی را برای همیشه تغییر دادند و از خود آثاری به جای گذاشتند که هرکدام انقلابی در دنیای بازی سازی به پا کرد. اگر متولد اوایل دهه نود میلادی به قبل باشید ، حتما بازی مکس پین و چهره خاص کاراکتر اصلی در ذهن شما جایگاه ویژه‌ای دارد.

در دنیایی که صنعت گیم هنوز به پختگی در داستان نرسیده بود و تنها چند بازی ساز محدود قادر به خلق یک بازی داستان محور بودند، سازنده‌ای به نام سم لیک با حداقل امکانات بازیی ساخت که علاوه بر خط داستانی جذاب، از گیم پلی متفاوتی نیز برخوردار بود. برای شناخت بیشتر این بازی ساز با اگزو گیم در این مقاله همرا باشید.

سم لِیک،‌ نویسنده ، کارگزدان هنری و نقش آفرین استودیو بازی سازی رِمِدی در سال 1970 در فنلاند متولد شد. نام اصلی او Sam Jarvi است. جاروی در زبان فنلاندی به معنی دریاچه است که واژه ی لِیک ترجمه انگلیسی برای نام اوست. 

ورود سَم به عرصه بازی سازی

در سال 1995 سم جاروی در دانشگاه هِلسینکی در فنلاند مشغول تحصیل در رشته ادبیات زبان انگلیسی بود. دوست او "پتری جارویلِهتو" از اولین کارکنان استودیو رمدی در فنلاند بود. این استودیو در حال ساخت اولین عنوان خود به نام "دِث رالی" بود.

یک بازی رالی اکشن که نیاز به روایت داستانی چندان سنگینی نداشت اما در مراحل ساخت بازی نیاز به کمی رنگ و رخ هنری و جملات کاراکترها داشتند تا کیفیت کار بهتر شود. پیشنهاد نوشتن تکس‌ها و جملات بازی به سم جاروی داده شد و او که علاقه زیادی به بازی‌های کامپیوتری داشت این پشنهاد را پذیرفت و از آن پس در استودیو رمدی به عنوان عضو ثابت پذیرفته شد.بازی دث رالی در سال 1996 متشر شد و استودیو تا سال 2001 هیچ عنوانی را به بازار عرضه نکرد.

مکس پین

استودیو رمدی در آن سال‌ها از پس ایده‌های بلند پروازانه سم لیک بر نمی‌آمد. ساخت یک بازی شوتر سوم شخص با جلوه‌های جذاب بصری، برای رمدی که توان مالی کمی داشت امکان پذیر نبود. به دلیل کمبود بودجه ، سم لیک تمام مسؤلیت‌های پر هزینه را خود بر عهده گرفت تا با کمترین هزینه‌، ایده خود را عملی کند. او به عنوان بازی ساز اصلی، طراح شخصیت‌ها، نویسنده داستان و طراح گیم پلی و لول دیزاین در این پروژه حضور داشت.

حتی چهره ی کاراکتر اصلی بازی از سم بود و تمام بازی گری کاراکترها را خودش انجام داد. او حتی از مادر خود برای شخصیت "نیکول هورن" که شخصیت اصلی منفی بازی بود استفاده کرد!

با موفقیت جهانی مکس پین 1 ، برای نسخه ی بعدی مکس پین ، استودیو رمدی بضاعت خیلی بیشتری داشت. اینبار تمام این مسئولیت‌ها از دوش سم لیک برداشته شد تا تمام انرژی خود را روی داستان پردازی که هنر اصلی او بود بگذارد. اسکریپت بازی به  قدری طولانی شد که بیش از چهار فیلم سینمایی مطلب در آن بود.

اما با سرمایه‌ای که رمدی به دست آورده بود دیگر آنها مجبور به خلاصه کردن داستان نشدند. همچنین برای نقش‌های بازی از بازیگران حرفه‌ای استفاده کردند . نقش اصلی مکس پین را Thimothy Gibbs نقش آفرینی کرد.

در فیلم سینمایی که در سال 2008 از این بازی اقتباس شده بود، سم لیک برای نوشتن زندگی نامه‌ای کامل از شخصیت مکس، به عوامل فیلم کمک کرد.

آلن ویک و کانترول

اگر بازی مکس پین را به یاد بیاورید، در قیسمتی از بازی شخصیت اصلی با تزریق یک ماده شیمیایی سبز رنگ، غرق در توهم و کابوس می‌شود و برای خارج شدن از این کابوس باید راه خود را در مسیرهای باریکی از رد خون، پیدا کند. بازی "آلن ویک" ادامه‌ای از این ایده در بازی میکس پین بود که توجه بسیاری از منتقدین را به خود جلب کرد.

بعد از فروش امتیاز مکس پین به راک استار،‌ چیزی که از این بازی در آثار بعدی رمدی باقی ماند،‌ ایده‌های نابی بود که سم لیک در هر بازی طرح ریزی می‌کرد.

در بازی کانترول که در سال 2019 منتشر شد، دوباره همه چیز بر پایه عناصری بنا شد که خالق بازی‌های رمدی پایه ریزی کرده بود. بازی کانترول یک اکشن ادونچر با گیم پلی خاص و اتمسفر متفاوت از دیگر عناوین نسل هشتم صنعت بازی سازی است.

قدرت و توانایی این بازی ساز نه فقط در داستان پردازی ، بلکه در حسی است که از مواجه شدن با اثر در مخاطب به جای می‌ماند.

در نهایت از اینکه در این مقاله از اگزو گیم نیز با ما همراه بودید از شما متشکریم. حس شما نسبت به باز‌ی‌های نوستالوژیک این استودیو چیست؟ لطفا نظرات خودتان را از ما دریغ نکنید و در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

 

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.