معرفی استودیوهای بزرگ بازی سازی 4A Games

معرفی استودیوهای بزرگ بازی سازی 4A Games

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 4 ماه و 22 روز پیش

فهرست مطالب

هدف این سری مقالات از اگزو گیم شناساندن استودیوهای بازی سازی بزرگی ست که بازی‌های محبوب مارا ساخته اند. در این مقاله قصد داریم شما را با استودیوی "فور اِی" بیشتر آشنا کنیم. همانطور که می‌دانید این استودیو سازنده فرانچایز زیبای مترو است. پس اگر شما هم از این بازی و ایده‌های ناب آن لذت برده اید، در این مقاله با اگزوگیم همراه باشید تا شناختتان از سازندگان و روند ساخت این بازی بیشتر شود.

استودیو بازی سازی فور اِی در سال 2006 در شهر کی اِو در کشور اوکراین تاسیس شد و بعد از موفقیت‌های پیاپی ، دفتر اصلی آن به جزیره ی مالتا منتقل شد و دفتر کار اوکراین همچنان پابرجا ماند و امروز این استودیوی موفق در دو کشور اوکراین و مالتا بیش از 150 کارمند دارد که همگی بر روی پروژه‌های خاص و جذاب این استودیو کار می‌کنند.

هسته ی اصلی این استودیو اعضای برنامه نویس و طراح استودیوی جی اس سی گیم بودند که بازی شدو آف چرنوبیل را در کارنامه کاری خود داشتند.

جدایی اعضای تیم S.T.A.L.K.E.R : Shadow of Chernobyl از استودیوی "جی اس سی گیم" و تاسیس استودیو"4A"

اندرو پروکوف ،‌ اولس شیکوتسوف و الکساندر ماکسیم چوک از اعضای قدیمی استودیوی جی اس سی به همراه سرجی کارمالسکی ،‌ ایده پرداز اصلی در بازی شدو آف چرنوبیل بعد از اتمام این پروژه، از استودیو جدا شدند و در سال 2006 فور اِی را پایه ریزی کردند. علت این جدایی مشکلات این اعضا با رئیس استودیوی جی اس سی ، گروگورویچ بود.

بیش از همه اندرو پروکوف با مدیر ارشد استودیو بر سر مسائل مالی به مشکل خورد و اعضای دیگر نیز یک به یک به دونبال او از استودیو خارج شدند تا استودیوی شخصی خود را راه اندازی کنند و مدیریت را خودشان بر عهده داشته باشند. اندرو گفت: ما استودیویی می‌سازیم که در آن احترام به برنامه نویسان بیشتر از مسائل مالی اهمیت داشته باشد و با افرادی که زحمت اصلی را در مجموعه می‌کشند درست رفتار شود.

همین جدایی باعث شکل گیری استودیوی فور ای شد و اتمسفر بازی شدو آف چرنوبیل با تغییراتی به فرانچایز "مترو" سرایت کرد.

در بازی شدو آف چرنوبیل که یک شوتر اول شخص است، خط داستانی و گیم پلی کاملا سینمایی ست. آی جی شدو آف چرنوبیل را یک موفقیت برای این تیم برآورد کرد و نقص آن را در شکاف‌های فنی در گیم پلی دانست و امتیاز 82 را به این بازی داد.

گذر از "شدو آف چرنوبیل" و ساخت فرانچایز محبوب "مترو"

اولین بازی استودیو فور اِی، بازیِ "مترو 2033" بود که از یک رمان به همین نام نوشته ی دیمیتری گلوکووسکی برگرفته شده بود. بازی در سال 2009 معرفی شد و با نظرات خوبی از سوی گیمرها و منتقدان روبرو شد. مترو 2033 در سال 2010 برای کنسول ایک باکس 360 و ماکروسافت ویندوز منتشر، و با موفقیت روبرو شد.

در پی موفقیت نسخه ی اول بازی، "فور اِی" تصمیم گرفت به زودی نسخه ی بعدی را با داستان و گیم پلی بهتر عرضه کند. نسخه ی "لست لایت" در سال 2011 در جشنواره E3 معرفی شد و نظرات مثبتی دریافت کرد.

اما بازی با مشکلات زیادی در روند ساخت روبرو شد تا جایی که انتشار بازی از سال 2012 به 2013 موکول شد. مهم ترین این مشکلات و موانعی که استودیو در طی ساخت بازی با آن روبرو بود، اعلام ورشکستگی ناشر بازی در سال 2013 بود.

ناشر بازی شرکتِ THQ بود که بعد از اعلام ورشکستگی امتیاز فرانچایز مترو را به قیمت 5.8 میلیون دلار به کمپانی کٌچ مدیا فروخت و بعد از مدتی برنامه‌های ساخت بازی دوباره به جریان افتاد و در نهایت بازی مترو لست لایت در ماه مه 2013 توسط بخشی از کمپانی کچ مدیا به نام "دیپ سیلور" منتشر شد.

گیم اسپات که از سخت گیر ترین سایت‌های نقد بازی‌هاست، مترو لست لایت را یک سفر آخرالزمانی عجیب توصیف کرد و امتیاز 9 را به بازی داد.

در سال 2014 یک نسخه ریمسترد برای نسل هشتم کنسول‌های بازی از دو نسخه ی قبل منتشر شد به نام مترو ریدوکس که برای ایکس باکس وان و پی سی در دسترس بود. در سال 2017 استودیو فور ِای خبر، یک نسخه ی جدید از فرانچایز مترو را منتشر کرد به نام " مترو اکسادوس " بازی در سال 2019 برای اکس باکس وان ، پلی استیشن 4 و پی سی منتشر شد. موفقیت این نسخه از مترو لست لایت در جلب رضایت مخاطبان و منتقدان کمتر بود و نمره ی 8.5 آی جی ان و 8 گیم اسپات را به دنبال داشت.

آرک تیکا

در سال 2014 موفقیت‌های استودیو به جایی رسید که دفتر کاری در شهر اسلیِما کشور مالتا تاسیس کرد و تجهیزات و امکانات خود را گسترش داد. بعد از این جابجایی استودیو یک بازی جدید به نام آرک تیکا در سال 2017 معرفی کرد که در سال 2019 منتشر شد. یک بازی شوتر اول شخص با محوریت تکنولوژی وی آر. امضای استودیو در این اثر نیز کاملا مشهود است.

در سال 2020 مالکیت استودیو توسط سابر انترکتیو به قیمت 36 میلیون خریداری شد و با Embracer Group که زیر مجموعه ای از سابر اینترکتیو بود ترکیب شد و ناشر فرانچایز مترو، همچنان دیپ سیلور باقی ماند.

در پایان از این که در این مقاله از اگزوگیم با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. نظر شما در باره ی فرانچایز مترو چیست؟ آیا شما هم از طرفداران بازی‌های شوتر اول شخص با داستان پردازی سینمایی هستید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خودتان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.