ظرفیت و سرعت حافظه‌ی رم برای گیم

ظرفیت و سرعت حافظه‌ی رم برای گیم

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 10 ماه و 24 روز پیش

فهرست مطالب

کمپانی‌های تولید کننده حافظه رَم معمولا تاکید زیادی روی ظرفیت و سرعت محصولات خود دارند، و از اعداد و ارقام آن‌ها برای متمایز کردن خود نسبت به برندهای رقیب استفاده می‌کنند. حافظه رم یکی از قطعات بسیار حیاتی در سیستم است. حتما شما هنگام خرید حافظه رم به ظرفیت و سرعت آن فکر کرده‌اید! سوال این‌جاست که دقیقا چه میزان ظرفیت و سرعت برای گیم لازم است؟ با اگزوگیم همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

پیش از این که در موضوع عمیق‌تر شویم و به بنچ‌مارک‌ها بپردازیم،‌ ابتدا باید برخی مفاهیم اساسی را توضیح دهیم. فاکتور "سرعت" در رَم به طور دقیق به فرکانس آن اشاره دارد و با واحد مگاهرتز (MHz) شمارش می‌شود. فرکانس در این‌جا یعنی رم چه تعداد دستور را می‌تواند در هر ثانیه دریافت و اجرا کند. فرکانس رم معمولا دقیقا بعد از ورژن حافظه (DDRx) نوشته می‌شود. مثلا DDR4-3200MHz یعنی یک حافظه‌ی رم با فرکانس 3200 مگاهرتز.

بیایید به یک آزمایش عملی در زمینه‌ی تاثیر حافظه‌ی رم در سیستم‌های گیمینگ نگاهی بیاندازیم. دو کامپیوتر گیمینگ قدرت‌مند، یکی بر پایه پردازنده اینتل Core i7-9700K و دیگری پردازنده رایزن 7 مدل 2700X. هر دو سیستم نیز از کارت گرافیک بسیار قدرت‌مند انویدیا RTX 2080 Ti استفاده می‌کنند.

 

روش اجرای آزمایش

طی این تست رم‌های مختلفی با ظرفیت و فرکانس متفاوت روی این دو سیستم تست می‌شوند، برای سه بازی Shadow of the Tomb Raider،Total War: Warhammer 2و  .Metro Exodus هر سه بازی روی رزولوشن 1440p و با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا شده‌اند. چهار تست متفاوت با ظرفیت حافظه رم 8، 16، 32 و 64 گیگابایت، همچنین روی چهار فرکانس 2666، 3000، 3200 و 3600 مگاهرتز.

آزمایش‌ها نشان می‌دهند که برای اجرای بازی روی رزولوشن‌ بسیار بالا و تنظیمات گرافیکی سنگین، 8 گیگابایت حافظه رَم کافی نخواهد بود و بهتر است از 16 گیگابایت حافظه استفاده شود. اما از 16 گیگابایت به بعد، تاثیر چندانی روی اجرای بازی دیده نمی‌شود! و پیشرفت در فریم‌ریت بازی‌ها به طور متوسط چیزی در حدود 5 فریم بیشتر در ثانیه است.

اما در مورد فرکانس،‌ باید گفت که این تست نشان می‌دهد که تاثیر فرکانس رم روی اجرای بازی از ظرفیت آن بیشتر است. به طور مثال افزایش فرکانس رم از 2666 تا 3600 تا هفت درصد پیشرفت فریم‌ریت در بازی تُمب رِیدر، تا پانزده درصد در بازی توتال وار، و تا بیست درصد روی بازی مترو تاثیر می‌گذارد.

نتیجه گیری

به نظر می‌رسد که ظرفیت 8 گیگابایت برای سیستم‌های متوسط، و 16 گیگابایت برای کامپیوترهای گیمینگ سنگین کافی باشد. در حال حاضر عنوان قابل توجهی وجود ندارد که حتی با بالاترین تنظیمات گرافیکی و روی رزولوشن 4K به بیش از 16 گیگابایت حافظه‌ی رم نیاز داشته باشد، اما آینده را نیز باید دید! در آینده نه چندان دور قدرت گرافیکی بازی‌ها و نیاز کارت گرافیک به جایی خواهد رسید که 32 گیگابایت به یک استاندارد جدید برای سیستم‌های گیمینگ تبدیل شود.

در مورد فرکانس نیز، اختلاف بین فرکانس 3000 و 3200 با فرکانس‌های 2400 و 2666 چشم‌گیر است اما هر چقدر به فرکانس‌های بالاتر از 3200 می‌رویم این اختلاف کمتر می‌شود. برای سیستم‌های متوسط، فرکانس 2400 تا 2666 کافی خواهد بود،‌ اما در صورتی که مثلا بیش از 45 میلیون تومان برای سیستم هزینه کنید و بخواهید یک سیستم قوی و سنگین اسمبل کنید، می‌توانید به فرکانس‌های بالای 3000 فکر کنید.

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط