آشنایی با سیستم نامگذاریِ پردازده‌های اینتل و معنای حروف و اعدادِ آن‌ها

آشنایی با سیستم نامگذاریِ پردازده‌های اینتل و معنای حروف و اعدادِ آن‌ها

نوشته‌ی
avatar
4 سال و 12 روز پیش

فهرست مطالب

نام گذاری پردازنده‌های اینتل (Intel) ممکن است برای برخی از شما کمی پیچیده و گیج کننده به نظر برسد! خصوصا اگر با جزییات این محصولات آشنایی کافی نداشته باشید و به تازگی به فکر خرید یک سیستم افتاده باشید. اینتل برای نام گذاری پردازنده‌های خود از الگوی بخصوصی استفاده می‌کند. کافی است یک بار تمام آن‌ها را یاد بگیرید تا به راحتی بتوانید تفاوت مدل‌های مختلف را درک کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. با اگزوگیم همراه باشید.

تفاوت نسل‌ها

شرکت اینتل هر سال نسل جدیدی از پردازنده‌های خود را وارد بازار می‌کند. با هر بار ورود به نسل جدید تکنولوژی‌های تازه‌ای به پردازنده اضافه شده و عملکرد کلی آن نیز بهینه‌تر و بهتر می‌شود. با تغییر تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های جدید، نام پردازنده نیز تغییر می‌کند تا متفاوت بودنِ نسل خود را نسبت به مدل‌های قبلی نشان دهد. در ادامه معنای حروف و اعدادی که در نام گذاری سی‌پی‌یوهای اینتل استفاده می‌شود را توضیح خواهیم داد.

توضیحی در مورد اعداد اصلی سری Core

Core i3: این پردازنده‌ها دارای چهار هسته‌ی فیزیکی هستند، و نسبت به قیمتی که دارند، عملکرد بسیار خوبی برای کامپیوتر شما ارائه می‌دهند. اما این پردازنده‌ها فاقد یک تکنولوژی مهم هستند که در مدل‌های بالاتر و گران‌تر استفاده می‌شود: Hyper-Threading

تکنولوژی هایپر ترِد درواقع هسته‌های مجازی تعریف می‌کند، به طوری که گویی پردازنده در حال کار کردن با هسته‌های بیشتری است!

Core i5: این سری پردازده‌ها نیز مانند i3 فاقد تکنولوژی هایپر ترِد هستند، اما از سرعت بالاتری بهره می‌برند و شش هسته‌ی فیزیکی دارند.

Core i7: این پردازنده‌ها معمولا شش یا هشت هسته دارند و بسته به مدل خود می‌توانند مجهز به تکنولوژی هایپر ترِد هم باشند.

Core i9: قوی‌ترین پردازنده‌های اینتل که هشت هسته دارند و بهترین و البته گران قیمت‌ترین گزینه در سبد کالایی اینتل هستند.

 

معنای حروفِ آخر نام هر مدل

K: به این معناست که هسته‌ی مرکزی باز شده و قابل اور کلاک کردن است. پردازنده‌هایی که این حرف رو در آخر نام خود دارند می‌توانند پرفورمنس بالاتری برای سیستم داشته باشند اما مصرف برق آن‌ها نیز بالاتر بوده و گرمای بیشتری نیز تولید می‌کنند. در نتیجه برای استفاده از این پردازنده‌ها به پاور و فن خنک کننده‌ی بهتری نیاز خواهید داشت. مثلا:‌Intel® Core™ i9-9900K

F: به این معناست که پردازنده‌ فاقد توان پردازش گرافیکی (به صورت اختصاصی بروی سی‌پی‌یو) و برای استفاده از آن روی سیستم حتما باید یک کارت گرافیک نیز روی کامپیوتر خود نصب کنید. مثلا: CORE I5 9400F

G: تنها پردازنده‌های نسل هشتم اینتل ممکن است دارای چنین حرفی در آخر نام خود باشند. این پردازنده‌ها دارای پردازش گرافیکی پیشرفته‌تری نسبت به مدل‌های معمول اینتل هستند.

U: این مدل‌ پردازنده‌ها مصرف برق بسیار کمتری نسبت به مدل‌های رایجِ اینتل دارند و بیشتر برای لپ تاپ‌ها و دستگاه‌هایی که از باتری استفاده می‌کنند مفید هستند. از طرف دیگر این پردازنده‌ها نسبت به مدل‌های دیگر عملکرد ضعیف‌تری دارند.

T: این پردازنده‌ها نیز ساختاری شبیه به مدل‌های U دارند، به این معنا که برای استفاده‌ی بهینه‌تر از برق و باتری تولید شده‌اند. اما همچنان نسبت پردازنده‌های U پرمصرف‌تر هستند.

H: پردازنده‌های این سری نیز ساختار و عملکردی مانند پردازنده‌های G نسل هشتمی اینتل دارند، یعنی دارای پردازش گرافیکیِ قوی‌تری نسبت به دیگر مدل‌ها هستند. لازم به ذکر است که این سری متعلق به نسل هفتم بوده و در مقایسه با پردازنده‌ی G نسل هشتم از لحاظ پردازش گرافیکی ضعیف‌تر هستند. مدل‌های فرعی HK و HQ نیز بدین معناست که پردازنده علاوه بر این که دارای چیپ گرافیکیِ قوی‌تری است، یا برای اور کلاک هم باز شده است یا دارای چهار هسته‌ی فیزکی است.

Y: این مدل دارای مصرف برق بسیار پایینی بوده که حتی از پردازنده‌های U و T نیز کمتر است، اما سرعت و قدرت آن نیز به مراتب ضعیف‌تر از مدل‌های دیگر بوده و فقط برای لپ تاپ‌های بسیار ظریف و سبک به کار می‌رود.

حال که با معنای حروفی که اینتل در نام گذاری پردازنده‌های خود استفاده کرده آشنا شدیم، بیایید نگاهی بیاندازیم به قدرت مدل‌های اصلی اینتل، و ببینیم که هر کدام چه کاربردی دارند و برای چه استفاده‌ای مناسب‌تر هستند.

 

بهترین و بالاترین سیستم‌های گیمینگ: i9-9900

این غول‌های 8 هسته‌ای با 16 ترِد برای سیستم‌های بسیار قوی مناسب‌ترین گزینه هستند. در بهترین حالت حتی می‌توان از مدل i9-9900KS که از مدل K گران قیمت‌تر بوده اما دارای هسته‌های قوی‌تری است. این پردازنده‌ها در کنار یک کارت گرافیکِ بسیار قوی می‌توانند سیستمی فوق العاده برای گیمینگ بسازند. البته فراموش نباید کرد که برای چنین سیستمی به پاور و خنک کننده‌های سطح بالا نیز نیاز است.

یک گزینه‌ی خوب و متعادل: i5-9400 و i5-9600K

پرازنده‌های نسل نُهم i5 جزو مدل‌های میان رده‌ی و خوبِ اینتل هستند، و به نسبت قدرتی که به سیستم شما می‌دهند قیمت مناسبی نیز دارند. مدل‌ 9600K کمی گران‌تر است اما ارزشش را دارد. در کنار این پردازنده کافی است یک کارت گرافیک قدرتمند نیز قرار دهید تا با خیال راحت یک کامپیوتر گیمینگ قوی داشته باشید. حرف K در آخر نام مدل نیز همان طور که بالاتر اشاره کردیم نشان می‌دهد که پردازنده برای اور کلاک کردن و استفاده‌ برای گیم بسیار مناسب است.

 

بهترین گزینه برای لپ تاپ: i7-10510U

از همین حالا هم لپ تاپ‌های قدرتمند با جدید‌ترین پردازنده‌های نسل دهم اینتل مجهز شده‌اند. پرازنده‌ی i7-10510U هم برای لپ تاپ‌های پیشرفته به قدر کافی قدرتمند است و هم مصرف کمی دارد. بنچمارک‌ها نشان می‌دهد که این مدل نسبت به i7-8565u که پیش‌تر در لپ تاپ‌ها استفاده می‌شده حدود 15 تا 25 درصد سریع‌تر است.

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

 

logo
امتیاز این مطلب: 1
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط