راه‌های تشخیص قویترین لپ‌تاپ با کارت گرافیک انویدیا سری 30

راه‌های تشخیص قویترین لپ‌تاپ با کارت گرافیک انویدیا سری 30

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 12 روز پیش

فهرست مطالب

اگر شما هم در هزارتوی سری جدید لپ‌تاپ‌های «گیمینگ» بازار که مجهز به تراشه‌های مجموعه‌ی «RTX 30» هستند، گم شده‌اید، از خواندن این مقاله دست نکشید. باید بدانید که در عرصه‌ی کنونی، تقریبا تمامی خریداران و فعالان بازار فناوری از نحوه‌ی لیست‌شدن لپ‌تاپ‌های جدید بازار، مخصوصا بخاطر بازتعریف شدن عبارت «Max-Q»، عصبانی شده و حق هم دارند. کمپانی سبز رنگ دوست‌داشتنی بازار «گیمینگ» خیلی ناگهانی دست به تغییراتی زده که پیچیدگی قبلی را حتی پیچیده‌تر هم می‌کند. لذا، امروز می‌خواهیم به شما نحوه‌ی تشخیص و رتبه‌بندی توان پردازشی لپ‌تاپ‌های حاوی تراشه‌ی «RTX 30» را بگوییم تا بلکه در خریدهای احتمالی خود دچار سردرگمی نشوید! با «اگزوگیم» همراه باشید.

Max-Q کجایی، فقط بگو کجایی؟!

پیش از آن‌که طوماری از اطلاعات را برایتان باز کنیم، بهتر است ابتدا به تعریف عبارت «Max-Q» بپردازیم. عبارت «Max-Q» به واحد‌های پردازشی «موبایل»، که مخصوصا برای رایانه‌های قابل حمل طراحی شده، اشاره دارد. اما تفاوت مدل‌های «Max-Q» با تراشه‌های عادی در این است که سری مذکور اختصاصا جهت دریافت بیشترین راندمان ممکن برای استفاده‌های «گیمینگ» طراحی شده تا دستگاه‌های لاغر و کوچک موسوم به «لپ‌تاپ گیمینگ» بتوانند از پس نیاز‌های سنگین بازی‌بازان بربیایند. این پروسه در عین شگفتی، با استفاده از کمترین میزان «ولتاژ» ممکن می‌شود. البته چنین طراحی به معنای پایین‌تر بودن سقف راندمان هم بوده که برتری راندمان‌ رایانه‌های شخصی را بر لپ‌تاپ‌ها نشان می‌دهد.

بعد از عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های حاوی تراشه‌ی سری «RTX 30» در مراسم «CES» (Consumer Electronics Show)، کمپانی نامی «اِنویدیا» در سکوت خبری سخت‌افزار «Max-Q»‌ به عبارتی فراگیر، که همگی خصایل فنی موجود، اعم از «WhisperMode 2.0»‌، «Advanced Optimus» یا «Dynamic Boost 2»، را در بر می‌گیرد، معرفی کرد. این تغییر مقیاس موجب سردرگمی بسیاری از کاربران عرصه‌ی فناوری شد. مورد عجیب‌تر آن بود که عبارت «Max-Q» دیگر به معنای لاغر یا نازک بودن یک رایانه‌ی همراه نیست. هم‌اکنون، لپ‌تاپ‌هایی از همه ظواهر را داریم که از تراشه‌ی گرافیکی خود، فارغ از سبک و شمایل، حداکثر استفاده را داشته و دیگر محدود به اصطلاح «Max-Q» نیستند.

Max-Q علیه Max-P: مسئله این است!

تا جایی که ما می‌دانیم، عبارت «Max-P» مخفف «حداکثر راندمان» (Maximum Performance)‌ بوده و عبارت «Max-Q» به معنای «حداکثر Q» (Maximum Q)، که حقیقتش در نگاه اول معنای خاصی ندارد. نسخه‌ی «موبایل» و کم‌مصرف یک تراشه‌ی «Max-Q» تفاوت فاحشی را در مقایسه با نسخه‌ی پرتوان «Max-P»، بر حسب بازه‌ی قدرت داراست. از میان سه تراشه‌ی اصلی سری «RTX 30»، مدل رده‌بالای «GeFore RTX 3080» با لازمه‌ِ‌ی 80 الی 150 «وات» و حتی بیشتر، تشنه‌ترین کارت است. ما هم‌اکنون میان لپ‌تاپ‌های حاوی تراشه‌ی 3080 تفاوت بسیار زیادی (چیزی حدود 15 الی 25%) را به لحاظ پردازشی بخاطر تفاوت در میزان استفاده از منبع تغذیه شاهد هستیم.

 تراشه‌ی «GeForce RTX 3070» احتمالا مدل با ثبات‌تری خواهد بود، چرا که بازه‌ی قدرت آن بین 80 تا 125 «وات» است. تراشه‌ی «GeForce RTX 3060» هم تفاوت فاحشی را میان مدل‌های مختلفش داشته و آن نیز به‌سبب داشتن بازه‌ی وسیعی (بین 60 تا 115 «وات») از مصرف قدرت است. البته پیش‌بینی می‌شود که مدل 3060 ثبات بیشتری را در مقایسه با 3080 داشته و بسته به شرایط، راندمانی متفاوت را ارائه دهد. مدل‌های 3.5 پوندی با توان 60 «وات» احتمالا مجموعا توان کمتری را داشته باشند.

چگونه تفاوت میان مدل‌ها را تشخیص دهیم؟

بعد از این همه توضیح، شاید از  خودتان بپرسید که خب، چگونه تفاوت میان این همه نسخه را تشخیص دهم؟ کدام رو بخرم و کدام بهتر است که خریداری شود؟ کار سختی نیست، اما کمی می‌تواند وقت‌گیر باشد. ما روش‌هایی را برای شما آماده کرده‌ایم که حال به آن‌ها خواهیم پرداخت.

1- وزن لپ‌تاپ را بررسی کنید

قوانین پایه و ابتدایی علم فیزیک صراحتا بیان می‌کنند که میان لپ‌تاپی با وزن 4.5 پوند و لپ‌تاپی با وزن 6.5 پوند به لحاظ راندمان کلی تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. براساس مشخصاتی که تاکنون از لپ‌تاپ‌های حاوی تراشه‌ی سری «RTX 30» منتشر شده، شما به راحتی می‌توانید براساس وزن و ضخمات یک رایانه‌ی قابل حمل تشخیص دهید که آیا آن مخصوص بازی بوده یا خیر. برای مثال، لپ‌تاپی با ضخامت 18 میلی‌متر و وزنی حدود 4.5 پوند احتمالا از نسخه‌ی ضعیف‌تر تراشه‌ی «Max-Q»‌ استفاده کند. لذا، نمی‌توان صرفا با دیدن اعداد «3070» و «3080» ادعا نمود که آن مدل‌ها قوی‌ترند. ای کاش می‌شد گفت که این حدس و گمان ما غلط بوده و لپ‌تاپ‌هایی که ضخامت کمی یا وزنی کمتر از 4.5 پوند داشته قوی بودند، اما متاسفانه، با توجه به اطلاعات منتشر شده از تراشه‌ی 3080، باید گفت که نتیجه‌گیری ما چندان هم دور از انتظار نیست.

نکته‌ی عجیبی بود؟ بعدی را داشته باشید! نمی‌توان عکس این مسئله را ثابت نمود. به بیانی دیگر، هر لپ‌تاپ درشت و سنگینی لزوما نهایت راندمان را ارائه نخواهد داد. طی آزمایش‌هایی که با لپ‌تاپ‌های 6.5 پوندی، حاوی صفحه‌ نمایش 17 اینچی، داشتیم، متوجه شدیم که یکی بخاطر توان مصرفی 105 «واتی»‌اش ضعیف بوده، درحالی که دیگری بخاطر توان مصرفی 155 «واتی‌»‌اش خیلی قدرتمند واقع شده است. این یعنی چی؟ یعنی لپ‌تاپ سنگین هم می‌تواند توان پایین و به همان نسبت، راندمان کمی داشته باشد.

2- توضیحات فروشنده را ختم کلام در نظر نگیرید!

جالب است که بدانید فروشندگان بازار خود اصلا از اطلاعات دقیق مدل‌های در دسترس خبری نداشته و مواردی را که در وب‌سایت‌هایشان لیست کرده‌اند از خود گذاشته‌اند! لپ‌تاپ‌هایی هستند که هنوز اطلاعات دقیق خود را، قبیل وزن، توان پردازشی، و امثالهم را منتشر نکرده باشند. بنابراین هنگام بررسی اطلاعات درون دامنه‌ی فروشنده، حواستان به صحت چیزی که می‌خوانید باشد! البته در این بین فروشگاه‌هایی را دیده‌ایم که از محتویات درون یک لپ‌تاپ با خبر شده و اطلاعات صحیح را وارد می‌کنند. برای مثال، در وب‌سایت «اِم‌اِس‌آی» (MSI) ذکر نشده که مدل «GP66» دقیقا از کدامین مدل تراشه‌ی 3080 استفاده می‌کند. این در حالیست که وب‌سایت «Newegg» به داشتن مدل «Max-Q» اذعان دارد. به یاد داشته باشید که حتما چند منبع مختلف را بررسی کرده تا بعد از تطبیق دادن اطلاعات بدست آمده با یکدیگر، از صحت ادعاهای برخی از فروشندگان اطمینان لازم را کسب بفرمایید.

3- منبع تغذیه‌ی بهتر، زندگی بهتر!

یک عامل موثر در تعیین میزان توان یک لپ‌تاپ حاوی تراشه‌ی 3080 بلاشک منبع تغذیه‌ی آن است. طبیعی است که برای تراشه‌های قوی، منبع‌های قوی‌تری هم به کار برود. براساس راندمان‌های بسیاری که از مدل‌های «Max-P» (با توان 155 «واتی») و «Max-Q» (با توان 105 «واتی»)‌ بدست آمده، ما متوجه شده‌ایم که منبع تغذیه یک عامل مهم در ایجاد تفاوت است. لپ‌تاپ‌هایی که دارای منابع 230 «واتی» هستند، احتمالا از مدل‌های «Max-Q» تراشه‌ی مذکور استفاده نمایند. این در حالی است که لپ‌تاپ‌های دارای منابع 280 «واتی» احتمالا از مدل قوی‌تر «Max-P»‌ استفاده کنند. برای مثال، مدل جدید سری لپ‌تاپ «رِیزر بِلِید» (Razer Blade)، با عنوان Razer Blade Pro 17، از یک منبع 230 «واتی» استفاده می‌کند. این یعنی این رایانه‌ی قابل حمل احتمالا از قوی‌ترین تراشه‌ی 3080 ممکن استفاده نکرده و از جمله مدل‌های «Max-Q» است.

4- منتظر نقدهای منابع مستقل باشید

از شروع نسل جدید گفته شده که در زمان کنونی، نقدهای مربوط به لپ‌تاپ احتمالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشند. ما با این ادعا موافق هستیم. اگر شما نسبت به میزان توان پردازشی تراشه‌ی گرافیکی لپ‌تاپ‌تان حساس هستید، بهتر است منتظر بمانید تا یک منبع ثالث با آن کار کرده و با توجه به دانش بدست آمده، نتیجه‌ی نهایی را اعلام کند. این‌گونه، خیال شما هم راحت خواهد شد!

اما سخن آخر...

قبل از آن‌که خود را در اقیانوسی وسیع از تراشه‌های گرافیکی لپ‌تاپ‌ها غرق کنید، بهتر است در نظر داشته باشید که تفاوت در راندمان شاید چندان هم مهم نباشد. آن نیز به بازی که اجرا می‌کنید یا کاری که با لپ‌تاپ انجام می‌دهید بستگی دارد. بطور خلاصه، شاید بتوانیم بگوییم که تفاوت میان مدل‌ «Max-Q» و «Max-P» حدود 10 درصد باشد. آیا شما حاضر هستید از این ده درصد ناچیز گذشته و صرفا یک لپ‌تاپ تازه را تهیه فرمایید؟ یا ترجیح می‌دهید نهایت قدرت را از یک دستگاه داشته باشید؟ نظرات خود را با «اگزو» به اشتراک بگذارید.

 

منبع: https://www.pcworld.com/article/3605137/how-to-tell-which-geforce-30-series-laptop-is-the-most-powerful.html

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط