راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی

راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 9 ماه و 18 روز پیش

فهرست مطالب

 

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، دانشمندان و مخترعین تنها به سه بعد برای نمایش اجسام متحرک اکتفا نکردند و تصمیم گرفتند این بار شخص حقیقی را درون یک فضای تخیلی ببرند تا هر چه بیشتر و عمیق‌تر با این فضا ارتباط برقرار کنند. در این بین نیز شرکت‌های مختلفی به این حوزه وارد شدند تا با فروش هدست‌ها و پلتفرم‌های مرتبط با آن، بازار آن را داغ و مخاطبانش را سیراب نگه دارند. به همین دلیل خرید هدست‌های VR محبوبیت زیادی پیدا کرده و راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی برای علاقه‌مندان می‌تواند مفید و کاربردی باشد.

حضور فعال شرکت‌های مختلف باعث شد تا اکنون با طیف خوبی از محصولات واقعیت مجازی روبه‌رو باشیم. با اگزو گیم همراه باشید تا بسته به سلیقه شما و راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی بهترین محصولات موجود در بازار را بررسی کنیم.

هدست‌های واقعیت مجازی ؛ تکنولوژی جذاب و پیشرفته این روزها

در حالی که واقعیت مجازی تا رسیدن به پلتفرم اصلی برای استریم کردن فاصله زیادی دارد، این فناوری در دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و توانسته در موارد مختلفی پتانسیل واقعی خود را نشان دهد. VR در موضوعات مختلفی همچون بازی‌های همه جانبه و منحصر به فرد، آموزش و تحقیقات عمیق، طراحی سه بعدی و توسعه موارد جدید شتاب گرفته و علاقه‌مندان به فناوری را در همه جای دنیا برانگیخته است. در این مقاله ما تصمیم گرفتیم تا بسته به بودجه و سلیقه شما به راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی بپردازیم.

راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی با معرفی 3 محصول پرطرفدار

بهترین VR ارزان قیمت با ویژگی‌های متنوع : Oculus Quest 2

در ادامه جهت راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی، ویژگی‌های این هدست در سه دسته‌ی مختلف را بررسی می‌کنیم:

ویژگی‌های عالی | ویژگی‌هایی که این محصول را از سایرین جدا می‌کند.

بی‌سیم. ردیابی داخلی نیازی به کامپیوتر ندارد. مقرون به صرفه. دارای لینک Oculus.

ویژگی‌های خوب | اکثر هدست‌های واقعیت مجازی این ویژگی‌ها را دارند.

بازی‌های موبایلی به خوبی عناوین بهینه شده روی پلتفرم رایانه‌های شخصی نیستند.

ویژگی‌های متوسط ​​| ویژگی‌هایی که رقبا ممکن است در این موارد بهتر عمل کنند.

عمر باتری محدود. کیفیت تصویر ضعیف در مقایسه با سایر هدست‌های اختصاصی. بلندگوها عالی نیستند. ترکیب شدن با شبکه Facebook.

واقعیت مجازی دارای کمبود پلتفرم‌ها و هدست‌هایی با ویژگی مقرون به صرفه و در عین حال کاربردی بودن است. هنگامی که تکنولوژی این حوزه رواج بیشتری پیدا کرد و مردم بیشتر و بیشتر با آن آشنا شدند، هدست‌ها نه تنها گران بودند، بلکه برای اجرا و کارایی مناسب به یک کامپیوتر با مشخصات بالا و فضای زیاد نیاز داشتند. یکی از مهم‌ترین معیارها در راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی بررسی ویژگی ها و مشخصات دقیق محصول است که در این بخش به بررسی کامل و دقیق هدست Oculus Quest 2 پرداخته‌ایم.

مشخصات دقیق و فنی هدست Oculus Quest 2

امروزه محصولاتی مانند Oculus Quest 2 با اعمال ویژگی‌های مناسب و قیمت کم در محصولات خود به گسترش مخاطبین VR کمک می‌کنند. چیزی که Quest 2 را بسیار جذاب می‌کند، این است که قیمتی کمتر از یک کنسول جدید بازی دارد و نیازی به اتصال کاربران به رایانه اختصاصی یا اسکن فضای بازی ندارد. پس به عنوان راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانید این محصول را پیشنهاد مناسبی درنظر داشته‌باشیم.

هدست Oculus Quest 2 با داشتن پردازنده Snapdragon XR2 SoC داخلی و 6 گیگابایت رم به این نکته مهم دست می‌یابد. این هدست دارای یک صفحه LCD 90 هرتز است که وضوح تصویر 1832*1920 برای هر چشم دارد. این میزان وضوح تصویر و کیفیت به حد کیفیت سایر گزینه‌های اختصاصی موجود در بازار نیست و شاید برای بسیاری پاسخگو و مطلوب نباشد، اما نقطه شروع خوبی برای اجرای برخی از بازی‌های معروف است، به ویژه از لحاظ قیمت بسیار مناسب آن.

همچنین، پشتیبانی آزمایشی برای نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز با به روزرسانی اخیر نرم افزاری به ویژگی‌های این محصول اضافه شده است. این دستگاه دارای قابلیت پشتیبانی از ردیابی شش درجه‌ای از طریق چهار دوربین تعبیه شده در هدست و شامل یک جفت کنترلر مخصوص به خود است.

 

شاید یکی از جنبه‌های جذاب در مورد هدست Oculus Quest 2، قابلیت اضافه کردن ماژول‌های متنوع به محصول باشد. لوازم جانبی متعدد و متنوعی از جمله یک بند سر بهبودیافته با قابلیت اضافه کردن باتری، کیف‌هایی مخصوص حمل هدست و ماسک قابل تنظیم بر روی صورت وجود دارند و حتی می‌توانید از هدفون خود همراه با هدست استفاده کنید.

با این حال، از آنجا که Quest 2 یک دستگاه متحرک با عملکردی محدود است، دستگاه از پلتفرم مخصوص خود استفاده می‌کند و بسیاری از بازی‌های مخصوص VR که بر روی رایانه‌های شخصی قابل استفاده هستند، برای استفاده در این پلتفرم محاسبه نمی‌شوند.

خوشبختانه، اگر یک رایانه شخصی مناسب دارید، هدست Oculus Quest 2 فقط با استفاده از کابل USB 3.0 یا شبکه Wi-Fi مناسب می‌تواند از طریق ویژگی Oculus Link و Air Link به یک هدست اختصاصی برای پلتفرم رایانه‌های شخصی تبدیل شود. بنابراین اگر آنچه را که با Quest 2 به دست می‌آورید دوست دارید (با در نظر گرفتن قیمت بسیار خوب آن)، می‌توانید اکوسیستم VR را در تجربیات کامل‌تری جستجو کنید.

قیمت Oculus Quest 2 از 299 دلار برای یک عدد با 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی شروع می‌شود، که به نظر می‌رسد نقطه ورود مناسبی برای افرادی است که در مورد این فناوری کنجکاو هستند و قصد دارند تا برای پلتفرم رایانه‌ی شخصی خود نیز یک هدست مخصوص واقعیت مجازی داشته باشند. حجم بازی‌ها می‌تواند از چند مگابایت تا چند گیگابایت باشد، برخی از آن‌ها مانند The Walking Dead: Saints & Sinners به ​​12 گیگابایت می‌رسند. برای خرید مدل 256 گیگابایتی باید مبلغ 100 دلار اضافی پرداخت کنید، اما نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که همه دستگاه‌های Oculus به یک حساب فعال فیسبوک نیاز دارند. در نهایت اگر نمی‌خواهید مبلغ زیادی برای تهیه یک هدست واقعیت مجازی هزینه کنید، خرید Oculus Quest 2 به شدت پیشنهاد می‌شود.

بهترین VR میان‌رده: HP Reverb G2

ویژگی‌های عالی | ویژگی‌هایی که این محصول را از سایرین جدا می‌کند.

نمایشگرهای شگفت‌انگیز و راه‌اندازی آسان.

ویژگی‌های خوب | اکثر هدست‌های واقعیت مجازی این ویژگی‌ها را دارند.

ردیابی داخلی خوب است، اما می‌تواند بهتر باشد.

ویژگی‌های متوسط | ویژگی‌هایی که رقبا ممکن است در این موارد بهتر عمل کنند.

بند سر Velcr، ردیابی کنترل کننده، بی‌سیم.

اگر مایل هستید کمی بیشتر برای تجربه VR خود هزینه کنید و یک رایانه‌ی شخصی قوی برای پشتیبانی از آن دارید، چند هدست وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. ما در این راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی، HP Reverb G2 را به عنوان بهترین گزینه میان‌رده پیشنهاد می‌کنیم، خصوصا اکنون که شرکت فیسبوک تولید مجدد  Oculus Rift S را متوقف کرده است.

ویژگی‌های دقیق و فنی هدست HP Reverb G2

هدست HP دارای صفحه نمایشی با پنل  LCD و وضوح تصویر بسیار خوب 2160 * 2160 برای هر چشم است که هر کدام از این دو با نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی، اجرای بازی‌ها و فیلم‌ها را با کیفیتی بالا و تصاویر روان تضمین می‌کند. این نمایشگرها از بهترین نمایشگرها در فضای VR (برای مصرف کننده) هستند. مانند Quest 2، این هدست نیز از چهار دوربین برای ردیابی داخل و خارج استفاده می‌کند و نیازی به سنسورهای خارجی برای قرار دادن در اطراف محل کار/بازی شما ندارد. هدست Reverb G2 کنترلر و ردیابی حرکت را همراه با خود ارائه می‌دهد، اما گزارش‌هایی مبنی بر از دست دادن سیگنال مربوط به کنترلرها در زمانی که بالا یا بسیار دور از هدست هستند، وجود دارد. برخلاف Quest 2، HP Reverb G2  بی‌سیم نیست و برای اجرا باید به رایانه متصل شود.

نکته دیگر در مورد هدست Reverb G2 این است که علاوه بر  SteamVR از پلتفرم Windows Mixed Reality نیز پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که برای راه‌اندازی و اجرای این هدست بر خلاف دستگاه‌های Oculus نیازی به داشتن حساب فیسبوک ندارید. با افزایش یافتن جامعه واقعیت مجازی و افراد فعال در این حوزه، کاربران در حال یافتن راه‌هایی برای دسترسی به محتویات Oculus با دستگاه‌های غیر Oculus از طریق نرم افزار Revive یا استفاده از راهکارهایی برای فعال کردن کنترلرهای جالب  Valve با نام Index با Reverb هستند.

در Reverb G2 چند نکته قابل ذکر است: کنترلرها هر کدام از دو باتری AA استفاده می‌کنند، اما کاربران گزارش داده‌اند که با استفاده از باتری‌های قابل شارژ معمولی NiMH نیز می‌توان از کنترلرها استفاده کرد. البته با این تفاوت که باید آن‌ها را در حالت کم مصرف با کاهش بازخورد لمسی و ردیابی ضعیف قرار داد. استفاده از باتری‌های 1.5 ولت توصیه می‌شود.

علاوه بر این، دستگاه دارای سه کابل است: کابل USB-C، کابل DisplayPort و کابل برق که به یک جعبه متصل می‌شوند که جعبه به هدست متصل می‌گردد. سرانجام، استفاده از هدستی با وضوح تصویر صفحه نمایش 4320*2160  نیازمند به سخت افزاری قدرتمند است، بنابراین باید مطمئن شوید که حداقل سخت افزار توصیه شده را که GPU GeForce GTX 1080 ، Radeon RX 5700 یا کارت گرافیک قدرتمندتر را پیشنهاد می‌کند، داشته باشید.

قیمت اولیه هدست Reverb G2 برابر با 599 دلار است. این قیمت، خرید این هدست را برای خریدارانی که به دنبال یک تجربه واقعیت مجازی عمیق‌تر و فراگیرتر از آنچه در Oculus Quest 2 هستند، مناسب و توجیه‌پذیر می‌کند. علی‌رغم قیمتی بالاتر، خرید این هدست تا مدت‌ها شما را از هرگونه پلتفرم واقعیت مجازی دیگری بی‌نیاز خواهد کرد.

بهترین VR پرچمدار : Valve Index

ویژگی‌های عالی | ویژگی‌هایی که این محصول را از سایرین جدا می‌کند.

کنترلرهای فوق‌العاده راحت در هدست. FOV بالا (میدان دید). صدای عالی.

ویژگی‌های خوب | اکثر هدست‌های واقعیت مجازی این ویژگی‌ها را دارند.

هدست‌های دیگر کیفیت تصویر بالاتری دارند. برخی نسخه‌های محدود دارای حسگر اثر انگشت هستند.

ویژگی‌های متوسط | ویژگی‌هایی که رقبا ممکن است در این موارد بهتر عمل کنند.

قیمت بسیار بالای هدست. ردیاب‌های خارجی. برای راه‌اندازی آن نیاز به رایانه‌ای با مشخصات بسیار بالا دارید.

اگر مایل به هزینه بیش از 1000 دلار برای راه‌اندازی یک پلتفرم واقعیت مجازی هستید، چند گزینه جذاب وجود دارند، اما ما باید بالاترین گزینه و پرچمدار موجود در  بازار را برای فضای گیمینگ واقعیت مجازی پیشنهاد کنیم: در نتیجه پیشنهاد ما  Valve Index است. این هدست یک گزینه مناسب برای علاقه‌مندان به VR است. Valve Index دارای دو صفحه نمایش با پنل LCD با وضوح تصویر 1440x1600 و نرخ تازه‌سازی از 80 Hz تا   144 Hzاست.

مشخصات کامل هدست Valve Index

در حالی که سنسورهای ردیابی خارجی به اندازه دوربین‌های هدست داخلی که ردیابی داخل و خارج را ارائه می‌دهند مناسب و متقاعد کننده عمل نمی‌کنند، اما آن‌ها خصوصا در ترکیب با کنترلرهای Valve Index بسیار مفید و موثر هستند. بسیاری از آن‌ها به عنوان کنترلر "Knuckles" نیز شناخته می‌شوند و دارای 87 سنسور برای ردیابی موقعیت دست و انگشتان کاربر هستند تا یکی از دقیق‌ترین و همه جانبه‌ترین تجربیات واقعیت مجازی را ایجاد کنند. در کمتر پلتفرم واقعیت مجازی، این سطح از توجه به جزئیات دیده می‌شود که صد البته با توجه به قیمت آن همین انتظار نیز می‌رود.

بسیاری به میدان دید وسیع Index که در حدود 120 تا 130 درجه است توجه دارند، اما ویژگی دیگری نیز در این هدست وجود دارد و آن صفحه‌ای است که در کنار هدست امکان نزدیک شدن لنزها به چشمان شما را فراهم می‌آورد. این هدست بسیار راحت و مناسب روی صورت قرار می‌گیرد و کار و استفاده با آن سخت نیست. دلیل این راحتی نیز وجود تنظیمات زیاد است، در حالی که هدفون‌ها اغلب به عنوان معیاری برای ارائه صدای سه بعدی شناخته می‌شوند.

از آنجا که این محصول Valve است، به طور یکپارچه با SteamVR و اکوسیستم موجود در آن کار می‌کند، که حتی می‌تواند لوازم جانبی و محصولات اضافی دیگری را نیز در خود جای دهد تا کاربر مصرف کننده آن بیشتر در دنیای واقعیت مجازی غوطه‌ور شود. اگر از امکانات این هدست راضی نیستید، گزینه‌های پیشرفته‌تری نیز قابل ذکر هستند، از جمله مدل HTC Vive Pro 2 که به تازگی منتشر شده است. این هدست ترکیبی از ویژگی‌های خوب را در یک پلتفرم به ارمغان می‌آورد (البته برای تهیه آن باید پول بیشتری هزینه کنید)، اما برای اکثر گیمرهایی که به دنبال تجربه VR در بهترین شکل خود هستند، هدست Index همچنان در گروه برترین‌ها باقی می‌ماند.

اگر حاضر هستید تا این میزان برای هدست VR هزینه کنید، قبل از تهیه مطمئن شوید که رایانه‌ی شخصی شما حداقل‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی هدست را داشته باشد. شرکت Valve کارت گرافیک GTX 1070 یا بهتر و CPU چهار هسته‌ای را توصیه می‌کند. مدل و سرعت GPU برای بازی‌های VR بسیار مهم خواهد بود، بنابراین مدلی که در گروه RTX 2070 / RTX 3060 / Radeon 5700 XT یا سریع‌تر از این موارد باشد، ایده‌آل است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا بهترین هدست‌های واقعیت مجازی در رده‌های مختلف بررسی و خدمت شما معرفی شود. اگر در این زمینه محصولی می‌شناسید یا تجربه‌ی کار کردن با هدست‌های ذکر شده را دارید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا در راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی از تجربیات شما نیز استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط