تاثیر مودم روترهای گیمینگ روی تجربه‌ی بازی

تاثیر مودم روترهای گیمینگ روی تجربه‌ی بازی

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 3 ماه و 19 روز پیش

فهرست مطالب

اگر بعد از شنیدن «روترهای گیمینگ» پیش خود گفتید که «آیا روترهای گیمینگ هم داریم؟» تنها کسی نیستید که اینطور است! میزان رشد و گسترش صنعت سخت افزارهای کامپیوتر در چند وقت اخیر فوق‌العاده بوده است، البته من فکر کنم باید مقداری در مورد عبارت رشد و گسترش توضیح دهم.

کامپیوترها از زمان ساخته شدن، همیشه مخاطبین و کاربران خود را داشته‌اند. پروسه توسعه آن‌ها نیز طوری تغییر یافته تا در همه بخش‌ها بهبود یابد. آیا می‌توانید امروز انجام کارهای شخصی و حرفه‌ای خود را بدون داشتن کامپیوتر تصور کنید؟

یکی از بخش‌های مربوط به کامپیوترها که توجه من را بسیار جلب می‌کند، گیمینگ است. هیچ شکی وجود ندارد که چقدر تقاضای موجود برای سخت افزارهای مخصوص گیمینگ زیاد است.

برای دست‌یابی به عملکردی که مدنظر شماست، کامپیوتر شما باید سخت افزار درست را داشته باشد، از پردازنده گرفته تا مادربرد، کارت گرافیک و حنی منبع تغذیه. گیمرها نیز اصولا توجه بسیار خاصی به راه اندازی کامپیوتری دارند که پاسخگوی نیازشان باشد و اصولا قبل از خرید کامپیوتر، به سراغ تحقیقات رفته و کامپیوتر گیمینگ خود را می‌سازند.

این موضوع که سخت افزار کامپیوتر به خودی خود نیز گران است، باعث می‌شود تا ایده تحقیق کردن در مورد چیزی که شخص می‌خواهد بخرد، بسیار مفید واقع شده و منجر شود تا شخص چیزی که می‌خواهد را براساس نیازش بخرد. در حالی که بعضی از سخت افزارها مشخصا نیاز بوده و کارخانه‌ها نیز مانور زیادی رویشان می‌دهند، برخی دیگر از سخت افزار مخصوص گیمرها وجود دارد که اصولا کاربران از خود می‌پرسند آیا خرید و گرفتن آن‌ها ضرورت دارد یا خیر و یکی از این نوع سخت افزارها که سوال‌های زیادی در موردش می‌شود، روتر گیمینگ است.

بنابرین سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا روترهای گیمینگ تفاوتی را در عملکرد ما ایجاد می‌کنند یا اصلا ارزش خرید دارند؟

یک روتر گیمینگ از چیزی تحت عنوان QoS استفاده می‌کند تا ترافیک شبکه شما را اولویت بندی کند و منجر شود تا ترافیک استفاده شده توسط سایر دستگاه‌ها باعث گلوگاه شدن اینترنت و نیازهای شما نشود. بنابرین شما نیازی ندارید تا حتما به سراغ یک روتر بسیار گران بروید که عنوان گیمینگ را روی خود دارد، بلکه گرفتن یک مودم خوب قطعا برای ارتقای تجربه گیمینگ شما کافی است.

موضوعی در این باره میان کسانی که برای اولین بار یک روتر گیمینگ می‌خرند وجود دارد و آن‌ هم این است که انتظار می‌رود تا خرید یک روتر گیمینگ باعث افزایش سرعت مودم آن‌ها شود!

این موضوع اشتباه است. در اصل، داشتن یک روتر خوب که البته مهم نیست گیمینگ باشد یا خیر، اتصالی باثبات‌تر و متنوع‌تر نسبت به روتر معمولی ISP شما ارائه می‌دهد.

مواردی که بالا ذکر شدند، مضمون و خلاصه‌ای از روترهای گیمینگ می‌باشند ولی حالا بیایید نگاهی دقیق‌تر به موضوع داشته باشیم و ببینیم چه چیزی باعث می‌شود تا یک روتر بهتر باشد و قبل از خرید یک روتر، باید چه ویژگی‌هایی را در آن ببییم.

می‌خواهیم ببینیم به طور کلی این بازار «روترهای گیمینگ» بر چه اساس بوده و چه چیزی در این روترهای گیمینگ گران‌قیمت و جذاب و شیطانی وجود دارد!

روترهای گیمینگ برای چه چیزهایی استفاده می‌شوند؟

من می‌دانم که این مقاله قرار است توسط افراد مختلفی خوانده شود. قرار نیست همه شما در زمینه تکنولوژی خبره باشید یا آنقدر در مورد لوازم الکترونیکی بدانید تا بتوانید بهترین روتر ممکن را برای خود بخرید.

ابتدا اجازه دهید که سریعا به شما بگویم یک روتر چیست و روتر گیمینگ چطور می‌تواند با یک روتر عادی متفاوت باشد.

شما می‌توانید با نگاه به روتر به عنوان یک دستگاه کلیدی که وظیفه اتصال شما به شبکه‌ای مثل اینترنت را دارد نگاه کنید.

بنابرین هر روتری که در حال حاضر استفاده می‌کنید، می‌تواند مثل مرکز کنترل ترافیک ورودی و مقاصد مختلفش باشد که می‌تواند کامپیوتر شما و سایر دستگاه‌هایی که اینترنتشان روشن است باشند!

حالا ممکن است بسیاری از شما بگویید که روتری به شکل یک سخت افزار مجزا ندارید، پس چطور به اینترنت متصل هستید؟ این موضوع به خاطر این است که ISP شما یک مودم رودتر ۲ در ۱ استفاده می‌کند که ماژولینگ و پخش پکت‌های داده را تحت یک واحد انجام می‌دهد.

شاید پیش خود بگویید که اینطور بهتر است.

ولی اینطور نیست، این مقاله را بخوانید تا بفهمید چرا نیاز به هردوی روتر و مودم دارید تا به اینترنت وصل شده و متوجه شوید که یک روتر مجزا می‌تواند چه سودهایی داشته باشد.

حالا سوال اینجاست که روترهای گیمینگی که کارخانه‌ها به دنبال فروش آن هستند چه تفاوتی با روترهای معمولی دارند.

روترهای معمولی تفاوتی میان پخش ترافیک ایجاد نمی‌کنند. این یعنی پکت‌های داده‌ اینترنتی که از روتر شما عبور می‌کنند، هیچ فرقی با سایر دستگاه‌ها ندارد.

بنابرین اگر کسی در حال تماشای یک سریال در نتفلیکس بوده یا در حال دانلود فایلی با حجم زیاد از Google Drive، آپلود کردن در Dropbox یا جست و جو در اینترنت است، به یک شکل از روتر استفاده کرده و روتر تفاوتی میان این استفاده‌ها قائل نخواهد شد.

البته با یک روتر خوب، شما می‌توانید ترافیک اینترنت خود را اولویت بندی کنید و ترافیک‌ را در بخش‌های مشخصی استفاده نمایید.

اگر دستگاه‌های زیادی ندارید که از ترافیک اینترنت استفاده می‌کنند، احتمالا مشکلی با این موضوع نداشته باشید، البته اگر اینترنتی با سرعت خوب داشته باشید.

اما زمانی که چند دستگاه دارید و این دستگاه‌ها در حال رقابت هستند تا به پهنای باند دسترسی داشته باشند و در عین حال شما می‌خواهید با دوستانتان بازی‌های چندنفره آنلاین را بازی کنید، احتمالش زیاد است که با لگ زیادی مواجه شوید.

در بخش پیش رو به شما نشان می‌دهیم که چطور یک روتر گیمینگ می‌توانند این مشکل را حل کند.

راهنمای خرید روتر گیمینگ

در این بخش ما متوجه می‌شویم که علت اصلی تفاوت یک روتر گیمینگ، عملکرد آن در مقایسه با روترهای معمولی، نحوه پخش داده‌ها است.

ولی سوال اینجاست که روترهای گیمینگ چطور این کار را انجام می‌دهند؟

روترهای گیمینگ دارای ویژگی‌ای تحت عنوان QoS یا Quality of Service می‌باشند که باعث می‌شود ترافیک داخلی را گرفته و آن‌ها را طوری هدایت می‌کند تا تجربه گیمینگ شما را بهبود بخشد.

به عبارت دیگر، تمام کانکشن‌های گیمینگ به روتر شما، پکت‌های داده را با بیشینه اولویت نسبت به سایر دستگاه‌ها دریافت می‌کنند، چه خروجی و چه ورودی و تمام این‌ها در جریان‌هایی مجزا ترکیب می‌شود.

حالا بیایید نگاهی به بخش‌های دیگر شبکه بیاندازیم که در گیمینگ آنلاین مهم هستند. اول از همه، مهم‌ترین چیز داشتن یک اتصال پرسرعت است ولی لزوما اینطور نیست!

بله شما باید پهنای باند کافی داشته باشید، خصوصا اگر می‌خواهید چندین دیوایس را به روتر خود متصل کنید ولی برای بازی‌های سریع آنلاین چندنفره، چیزی که شما می‌خواهید تاخیر پایین است.

به عبارت دیگر، تاخیر زمانی است که در آن سیگنال الکتریکی از کامپیوتر شما یا کنسول گیمینگ به سرور می‌رود و برعکس. یک روتر خوب، چه گیمینگ باشد چه خیر، می‌تواند این پارامتر را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

اصولا سرعت عادی اتصال از خانه شما تا جایی دیگر، بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلی‌ثانیه خواهد بود. اگر خواستار گرفتن روتر بهتری نسبت به روتر فعلی خود هستید، می‌توانید اتصالی باثبات‌تر را میان کنسول و مودم ISP خود بگیرید.

اگر ISP اتصال خوبی را به شما ارائه نمی‌دهد، تجربه گیمینگ شما پر از لگ خواهد بود و کار خاصی هم نیست که در این باره بتوانید انجام دهید. البته این موضوع به معنای این نیست که گرفتن یک روتر خوب به نفع شما نخواهد بود. علاوه بر QoS، ما نگاهی به دیگر ویژگی‌های مهم این مودم‌ها پرداختیم که در صورت سرمایه‌گذاری بیشتر و خرید یک مودم بهتر می‌توانید به آن‌ها دست‌یابید.

ویژگی‌های مهم دیگری که خواهانشان هستید

اگر به دنبال ارتقای روتر خود برای گیمینگ یا دلیل دیگری هستید، ویژگی‌های مهمی وجود دارند که باید نسبت به آن‌ها آگاه باشید.

پورت‌های اترنت بیشتر

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که با روتر گیمینگ به آن دست می‌یابید، پورت‌های اتصال بیشتر است.

بعضی از روترهای رده بالا چندین عدد پورت اترنت ۱۰ گیگابیت دارن که برای بازی‌های چندنفره آنلاین بسیار کاربردی است دیگر نیازی نیز که از سوییچ‌ها استفاده کنید.

بنابرین اگر به دنبال گرفتن روتری هستید که قرار است برای استفاده‌های گیمینگ استفاده شود، دقت کنید که خواهان چه تعداد اتصال سیمی هستید و قرار است در آینده چند دستگاه به آن متصل کنید.

استانداردها

اگر به دنبال خواهان یک روتر جدید هستید، به یاد داشته باشید که از پروتوکل‌های عملکردی آن آگاه باشید.

اکثر روترهای جدیدی که می‌بینید و می‌خرید، دارای 802.11ac Standard هستند. البته 802.11ax نیز وجود دارد که از این پروتوکل بالاتر است. حتی نسخه نسل بعدی پروتوکل یعنی 802.11ay نیز در راه هست و قرار است به طیف ۶۰ گیگاهرتز رسد.

سخت افزار روتر

اگر می‌خواهید بازی‌های سریع چندنفره را بازی کنید، روتر شما باید سریع باشد.

بنابرین روتری که می‌خرید باید پردازنده‌ای قوی داشته و حافظه‌اش نیز کافی باشد. این موضوع به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید روترتان توانایی هندل کردن چندین اتصال را داشته و در عین حال در کاهش تاخیر و استفاده از ویژگی‌های QoS نیز موثر است.

وای-فای چند کاناله

اکثر روترها امروزه سیگنال‌هایشان را از طریق دو پهنای باند ۵ گیگاهرتزی و ۲.۴ گیگاهرتزی منتشر می‌کنند.

با روترهای رده بالا، شما همچنین می‌توانید سه برابر پهنای باند بیشتری در زمینه انتقال سیگنال‌ها بگیرید.

طیف‌های استفاده شده اصولا ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز می‌باشند. بعضی از روترهای پیشرفته حتی سیگنال‌هایشان را تا فرکانس ۶۰ گیگاهرتز نیز پهش می‌کنند.

البته اینجا باید موردی را تکرار کنم و این آن این است که حتما مودمی نباید گیمینگ باشد تا این ویژگی‌ها را در خود ببیند.

احتمالش می‌رود که شما این ویژگی‌ها را در مودم‌های خوبی که گیمینگ نیستند هم ببینید.

مجددا می‌گویم که مودم‌های گیمینگ صرفا یک پلن بازاریابی بوده و ارزش پولی که خواهان آن هستند را ندارند.

کلیدی‌ترین نکته اینجا این است که شما بدانید نیازتان چیست و اگر آن را در روتری با قیمتی مناسب پیدا کردید، به خرید‌آن بپردازید و به یاد داشته باشید که حتما لازم نیست تگ گیمینگ روی آن باشد.

کمپانی‌های مخلتفی وجود دارند که با تاثیرگذاری روی افکار، سعی می‌کنند محصولات خود را با قیمت بیشتری بفروشند و این موضوع حقیقت محض است.

مد گیمینگ در روترهای غیر گیمینگ

اگر در حال حاضر توانایی خرید یک مودم بهتر را ندارید، می‌توانید کارهای دیگری را انجام دهید. روترهای مختلف مثل آن‌هایی که D-Link آن را می‌سازد، همراه با یک مد گیمینگ مشخص هستند. البته ویژگی در مقایسه با روترهای سطح بالایی که از ویژگی‌های QoS استفاده می‌کنند چیزی نیست ولی بهرحال باید از آن آگاه باشید.

برای مثال بیایید نگاهی که گیمینگ مد در روترهای D-Link بیاندازیم.

اصولا D-Link اطلاعات زیادی در مورد این ویژگی به ما نمی‌دهد ولی ما می‌دانیم که گیمینگ مد در این مودم‌ها، چیزی نیست جز عملکرد کامل روتر شما در حالت Full Cone NAT.

در شرایط معمولی، روتر شما در حالت Symmetric NAT قرار دارد. ولی حالا این موضوع یعنی چه؟

چیز سختی نیستند، بگذارید بگوییم کامپیوتر شما از طریق اتصالش به اینترنت، یک اتصال خارجی دارد.

از حالت Symmetric NAT به شکل پیش‌فرض روشن است، پکت‌های دیتا یا ترافیک تنها در صورتی به کامپیوتر شما وارد می شوند که داده‌های ورودی، منبع مشخص خود را در سرور اتصال اصلی داشته باشد.

ولی در Full Cone NAT یا حالت گیمینگ، این روتر به شکل اتوماتیک همه داده‌ها را به کامپیوتر منتقل می‌کند. برای ساده‌تر گفتن این موضوع، باید بگوییم که با مد گیمینگ، کنسول شما پس از اتصال به جایی تمام داده‌ها را از تمام آدرس‌ها دریافت می‌کند.

اولویت بندی ترافیک شبکه روی روتر گیمینگ

هنگامی که یک روتر خوب گرفتید، چطور باید ترافیک خود را مدیریت کنید؟

بیایید نگاهی به راه‌های مختلفی که از طریقآن می‌توانید اولویت بندی ترافیک را انجام دهید بیاندازیم تا ببینیم چطور می‌توان بهترین تجربه گیمینگ را داشت.

اولویت بندی براساس سرویس

اگر براساس سرویس خود اولویت‌بندی کنید، می‌توانید دستگاه‌های گیمینگ را روی روتر خود برنامه‌ریزی کرده و آن‌ها را اولویت بندی کنید، شما می‌توانید حتی یک سرویس وب مثل نتفلیکس را هم اولویت بندی نمایید.

اولویت بندی براساس شبکه

اگر بخواهید، می‌توانید اولویت‌بندی‌های خود را براساس شبکه نیز انجام دهید.

این موضوع به معنای این است که شما می‌توانید انتخاب کنید که اولویت اتصالات وایرلس بیشتر باشد یا اتصالات سیمی.

اولویت بندی براساس IP

شما می‌توانید ترافیک خود را براساس آدرس IP دستگاه‌های خود نیز انتخاب نمایید. هرکدام از دستگاه‌های شبکه شما آدرس IP منحصر به فرد شبکه خود را خواهند داشت و شما می‌توانید ترافیک شبکه خود را براساس آدرس IP تنظیم نمایید.

این موضوع در برخی مواقع می‌تواند بسیار سودمند باشد، خصوصا اگر روی چندین دستگاه به بازی کردن می‌پردازید، شما همچنین می‌توانید به دستگاه‌های مختلف، اولویت‌هایی متفاوت نیز بدهید.

اولویت‌بندی براساس آدرس MAC

این نوع نیز شباهت بسیاری به اولویت‌بندی IP محور دارد. هر سخت افزاری که به روتر شما متصل می‌شود یک نشانگر مشخص تحت عنوان Mac Address خواهد داشت و شما می‌توانید از این آدرس استفاده کرده تا ترافیک شبکه خود را اولویت بندی کنید.

سوالات متداول

تا به اینجای مقاله ما دیدیم که یک روتر خوب چه ویژگی‌های متفاوتی دارد و چه ویژگی‌هایی باید در یک روتر گیمینگ باشند، حالا اجازه بدهید تا با پاسخ دادن به سوالات متداولی که می‌دانم برای شما پیش آمده، به سراغ نتیجه‌گیری این مقاله برویم.

آیا روترهای گیمینگ باعث کاهش پینگ می‌شوند؟

مودم‌های سطح بالایی مثل NetDuma R2 به شما اجازه می‌دهند تا سرور بازی‌هایی که نزدیک به شما هستند را انتخاب کنید تا پینگ کم‌تری داشته باشید. در ترکیب این ویژگی با QoS و یک اتصال باثبات و قابل اتکا با یک روتر خوب، می‌تواند منجر به بهبود تجربه گیمینگ شما شود.

البته چیزی که باید اینجا مجددا گفته شود، این است که شما نمی‌توانید به کمک یک روتر گیمینگ، سرعت اینترنت خود را افزایش دهید. البته یک روتر خوب به شما ظرفیت‌ها و ویژگی‌های مختلف مثل QoS را می‌دهد و این انتخاب را دارید تا سروری را انتخاب کنید که در آن پینگ شما کم‌تر بوده و در کل تجربه گیمینگ بهتری داشته باشید.

آیا یک روتر گیمینگ نیازمند مودم است؟

اگر می‌خواهید روتر شما علاوه بر ساختن شبکه، پخش کننده اینترنت نیز باشد، نیازمند اتصال آن به مودمی هستید که توسط ISP به شما داده شده است.  

آیا روترهای گیمینگ باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شوند؟

پهنای باند اصلی اینترنت شما همیشه آن چیزی خواهد بود که ISP به شما می‌دهد. اما اگر شما روتر مناسبی تهیه کرده و از آن درست استفاده کنید تا یک اتصال قابل اتکا بسازید، می‌توانید به نزدیک‌تر سرورها وصل شده و بنابرین پینگ خود را کم‌تر کنید و تجربه گیمینگ خود را بهبود ببخشید.

بنابرین اتفاقی که رخ می‌دهد،‌ این است. پهنای باندی که مودم شما دریافت می‌کند بستگی به سرعت اینترنت خودتان دارد. البته اگر شما یک روتر خوب ندارید که مین دستگاه‌های شما و مودمتان شبکه‌ای خوب ایجاد کند، تمام جا به جایی داده‌های شما بی‌ثبات و غیرقابل اتکا خواهند بود.

نتیجه گیری

آیا مودم‌های گیمینگ ارزشش را دارند؟

با توجه به این موضوع که بسیاری از کمپانی‌ها از پسوند گیمینگ برای سودآوری خود استفاده می‌کنند، نمی‌توان کتمان کرد که یک مودم خوب می‌تواند باعث ارتقای تجربه گیمینگ شما شود و بله بعضی از این مودم‌های خود تگ گیمینگ را با خود دارند.

آیا این موضوع به معنای این است که هر روتری که گیمینگ نیست بد است؟

خیر، توجه ما اینجا روی عبارت «یک مودم خوب» است. تمام موارد بالایی که برای شما گفتم را بخوانید و ببینید که یک مودم خوب، چیست.

تحقیقاتی انجام داده و در مورد مدل‌های مخصوص روتر که مي‌خواهید بدانید تا بهترین تصمیم را گرفته و مودمی را بخرید که تفاوتی را ایجاد می‌کند.

این که آیا آن‌ها ارزش دارند یا ویژگی‌های مختلفشان چه تفاوتی دارد، مواردی هستند که باید پیش از خرید آن‌ها را بدانید.

اگر هرگونه شک، سوال یا نظری داشتید، آن‌ها را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.