آیا پردازنده AMD با کارت گرافیک رادئون بهتر عمل می کند؟

آیا پردازنده AMD با کارت گرافیک رادئون بهتر عمل می کند؟

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 7 ماه و 8 روز پیش

فهرست مطالب

رقابت میان ای ام دی و اینتل در ساخت پردازنده‌های کامپیوتری چیز جدیدی نیست. اما سال‌ها برای یک سیستم گیمینگ کمتر گیمری به فکر خرید پردازنده‌های ای ام دی برای سیستم گیمینگ خود می‌افتاد و عمده ی کامپیوترهای گیمینگ بازار از سی پی یوهای اینتل استفاده می‌کردند. اما در سال‌های اخیر کمپانی ای ام دی با سری جدید پردازنده‌های رایزن این اختلاف را بسیار کم کرده و برای گیمر به عنوان یک گزینه ی قدرتمند ، نام پردازنده‌های ریزن در لیست خرید قطعات وجود دارد.

در گذشته که گزینه‌ها بیشتر حول محور اینتل حرکت می‌کردند، برای انتخاب کارت گرافیک نیز همه با کمی هزینه بیشتر انویدیا را ترجیح می‌دادند. اما با تغییراتی که به تازگی کمپانی ای ام دی در تولیدات خود انجام داده پردازنده‌های گرافیکی رادئون نیز در بازار جای بهتری برای خود باز کرده اند.

اما طرفداران انویدیا ممکن است این سؤال برایشان پیش بیاید: آیا جفت کردن سی پی یو ای ام دی با کارت گرافیک ای ام دی عملکرد بهتری خواهد داشت؟ با اگزوگیم برای رسیدن به جواب این سؤال همراه باشید.

 

در مقایسه ی زیر تعداد فریم ریت بازی "رایز آف دِ تمب ریدر"‌ با دو پردازنده اینتل و ای ام دی و دو کارت گرافیک انویدیا و ای ام دی یک به یک تست شده و فریم ریت آن ثبت شده است. برای تست از سی پی یو Core i7 7700K و Ryzen 7 1800X استفاده شده که هر کدام به صورت جدا گانه با کارت گرافیک‌های انویدیا و ای ام دی تست شده اند. برای جفت کردن این پردازنده‌ها با کارت گرافیک نیز از GTX 1060 برای کارت گرافیک انویدیا و از RX 480 برای کارت گرافیک ای ام دی استفاده شده است. اما در این تست یک متغیر دیگر به نام دایرکت ایکس نیز لحاظ شده. در تست‌هایی که صورت گرفت تاثیر ارتقای دایرکت ایکس از ورژن 11 به 12 در بهتر شدن ترکیب کارت گرافیک ای ام دی و سی پی یو ای ام دی جالب توجه بود.

در سیستم تست از رم DDR4 با فرکانس 3200 و سی ال 14 برای هر دو سی پی یو استفاده شده.

همانطور که در تصویر می‌بینید، ترکیب کارت گرافیک انویدیا با هردو سی پی یو اینتل و ای ام دی سرعت بیشتری دارد. و جالب اینجاست که ترکریب کارت گرافیک ای ام دی با سی پی یو ای ام دی ضعیف تر از ترکیب همین سی پی یو با کارت گرافیک انویدیاست. اما در تست بعدی که متغیر دایرکت ایکس وارد جریان می‌شود همه چیز به نفع کارت گرافیک ای ام دی تمام می‌شود:

 

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، با تغییر دایرکت ایکس از 11 به 12 همه چیز به نفع RX 480 تغییر کرد چه با پردازنده اینتل و چه با پردازنده‌ای ام دی. اما نکته ی دیگر اینجاست که اگر ستون دوم و چهارم را در تصویر اول با ستون دوم و چهارم در تصویر دوم مقایسه کنید ، متوجه می‌شوید که اینبار در دایرکت ایکس 12 ،‌ترکیب کارت گرافیک ای ام دی با پردازنده‌ای ام دی تا حدودی بهتر عمل کرده.

نتیجه گیری

در نتیجه می‌توانیم برآورد کنیم که امروزه همه ی گزینه‌های خرید کارت گرافیک و سی پی یو محدود به اینتل و انویدیا نیست و ترکیباتی که می‌توان به قیمت کمتر از ای ام دی تهیه کرد ، حتی ممکن است قوی تر هم باشند.

اما اگر بخواهیم در مورد مبحث اصلی این مقاله یعنی لزوم استفاده از کارت گرافیک ای ام دی برای سی پی یو ای ام دی به یک نتیجه گیری درست برسیم، باید گفت این موضوع قابل اثبات نیست و در کل برای پردازنده ، برند کارت گرافیک تفاوتی ندارد. در این تست ما از دو کارت گرافیک و دو پردازنده مختلف استفاده کردیم و شاهد بودیم در ترکیب کارت گرافیک ای ام دی و پردازنده‌ای ام دی ، میانگین فریم ریت فقط یک عدد نسبت به انویدیا بالا تر است.

که این موضوع قابل تعمیم به تمام کارت های گرافیک نیست و در تست ممکن است در هر گزینه اتفاقات دیگری بی افتد. هدف از این مقاله آن بود که به قدرت ای ام دی پی ببریم و بدانیم که قطعا در نسبت قیمت به کارایی ای ام دی برتری دارد. اما اینکه جفت کردن سی پی یو ای ام دی با کارت گرافیک ای ام دی الزامی باشد ، اینطور نیست.

 

فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط