آیا خرید کیبورد مکانیکی، واقعا لازم است؟

آیا خرید کیبورد مکانیکی، واقعا لازم است؟

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 1 ماه و 6 روز پیش

فهرست مطالب

در این قسمت از مقالات اگزوگیم می‌خواهیم به اهمیت خرید کیبورد مکانیکی بپردازیم. آیا کیبورد مکانیکی جزو ملزومات حساب می‌شود؟ برای رسیدن به جواب این سوال با ما همراه باشید.

در سال 2010 بود که ریزر اولین کیبورد مکانیکی مخصوص گیم را در GamesCom (همایشی مربوط به بازی‌های ویدئویی) معرفی کرد. شهرت کیبورد‌های مکانیکی به سرعت افزایش یافت و بازاری بزرگ برای سازندگان تجهیزات گیمینگ درست کرد. این کیبوردها با طول عمر بیشتر و طراحی‌های به خصوصشان خود را آماده ملحق شدن به سیستم شما می‌کردند. البته کیبوردهای مکانیکی خیلی قبل‌تر اختراع شده بودند و برای کارهای مختلف اداری و خانگی استفاده می‌شدند. درحال حاضر کیبوردهای مکانیکی قیمت‌های سرسام‌آوری دارند که در هنگام خریدشان، شک و تردید مخاطب را فرا می‌گیرند.

در پاسخ کوتاه این سوال که آیا خرید کیبورد مکانیکی لازم است یا خیر، باید بگوییم که اگر شما هم می‌خواهید از دقت بالا و سرعت بیشتر در بازی‌ها‌ بهره‌مند شوید، به یک کیبورد مکانیکی نیاز دارید. سرعت پاسخگویی و بازخورد صدای کیبورد‌های مکانیکی تفاوت خیلی زیادی با کیبوردهای معمولی دارند. البته کیبورد مکانیکی مانند هرچیز دیگری در سیستم شما سلیقه‌ای است و بسیاری از گیمر‌ها صدای بلند و احساسی که یک کیبورد مکانیکی دارد را دوست ندارند. خرید یک کیبورد مکانیکی تصمیم مهمی است که در ادامه سعی می‌کنیم شما را با دلایل منطقی در این تصمیم همراهی کنیم.

در ابتدا به این سوال جواب می‌دهیم که چه چیزی یک کیبورد مکانیکی را مکانیکی می‌کند؟ کیبورد‌های مکانیکی درون خود قطعات ریز مکانیکی‌ای دارند که باعث افزایش سرعت پاسخگویی در آن‌ها می‌شود. نام این قطعات مکانیکی "سوئیچ" است که در زیر هر کلید کیبورد قرار دارند. کیبورد‌های معمولی از حلقه‌ای پلاستیکی برای نشان دادن بازخورد خود استفاده می‌کنند. کیبورد‌های لپ‌تاپ نیز از همان حلقه و مکانیزم خاصی برای کوتاه‌تر کردن دکمه‌ها استفاده می‌کنند. ولی کیبورد‌های مکانیکی از فنر و قطعه‌های مختلف برای سریع‌تر کردن سرعت پاسخگویی استفاده می‌کنند که تفاوت زیادی با یک کیبورد معمولی دارند.

سوئیچ‌ها می‌توانند با توجه به سلیقه شما مختلف باشند و صدا یا پاسخگویی متفاوتی داشته باشند. به طور کلی، کیبوردها شامل 3 سوئیچ اصلی Tactile، Clicky و Linear می‌شوند. سوئیچ‌های Linear هیچ صدایی ندارند، و نرم و سریع حرکت می‌کنند. سوئیچ‌های Tactile در فاصله‌ی کلید و سطح کیبورد برآمدگی بسیار کوچکی دارند که شما را از فشردن کلید مطمئن می‌کنند. سوئیچ‌های Clicky مانند اسمشان صدای بلندی دارند و برای تایپیست‌ها و کسانی که از صدای پشت سر هم کلیک مانند کیبوردهای قدیمی لذت می‌برند، مناسب است.

برای تایپیست‌ها و گیمرها باید بگوییم که با خرید یک کیبورد مکانیکی سرعت تایپ و بازی شما افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. کیبورد‌های مکانیکی می‌توانند به سرعت 0.4 میلی ثانیه در پاسخگویی برسند. این سرعت در تایپ و بازی به دلیل پاسخگویی دکمه به کامپیوتر بسیار اهمیت دارد. شاید این سرعت در گفتار زیاد به چشم نیاید ولی اگر به صورت عملی آن را با کیبورد‌های معمولی مقایسه کنیم، تفاوت قابل توجهی را می‌بینیم. بسیاری از گیمرها و استریمر‌های حرفه‌ای با کوچکترین تفاوت سرعت در کیبورد می‌توانند سطح بازی خود را به طرز عجیبی ارتقا دهند.

سوال بسیاری از کاربران درباره این کیبورد‌ها این است که آیا با خرید کیبورد مکانیکی دقت و سرعت در بازی نیز بالا می‌رود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که بله. هنگام استفاده از کیبورد مکانیکی نسبت به یک کیبورد تخت با حلقه‌های لاستیکی، دقت و سرعت بیشتری را احساس می‌کنید. این دقت و سرعت بیشتر در کنترل بهتر بر روی کیبورد و دکمه‌های آن خلاصه می‌شود. شاید با خود بگویید که چه چیزی دقت و سرعت را افزایش می‌دهد؟ جواب آن فاصله دکمه تا نقطه پاسخگویی در کیبورد و حافظه عضلانی انسان است. حافظه عضلانی انسان به مرور زمان با فشردن دکمه می‌تواند زمانی که دکمه کیبورد پاسخگویی خود را نشان می‌دهد حدس بزند و با استفاده زیاد از کیبورد محل تمامی دکمه‌ها را در حافظه ثبت کند تا در هنگام بازی یا تایپ نیاز به شک در فشردن دکمه‌ها نباشد. کیبورد‌های معمولی به دلیل نداشتن نقطه پاسخگویی مشخص از هیچ یک از این ویژگی‌ها برخوردار نیستند.

کیبوردهای مکانیکی اندازه‌های مختلفی نیز دارند. کیبورد‌های کامل، TKL ، 60% و 65% در بازار موجود هستند. کیبورد‌های کامل در اندازه و تعداد کلید مانند هر کیبورد دیگری با تمام دکمه‌های F- و "نامپد" (Numpad) در سمت بالا و چپ کیبورد هستند. کیبورد‌های TKL هم 10 کلید فرعی را ندارند. این 10 کلید حذف شده شامل نامپد برای کوچکتر شدن اندازه و راحتی بیشتر کیبورد است. کیبورد‌های 60% و 65% نیز به عنوان مینی کیبورد شناخته می‌شوند. این کیبوردها معمولا برای حمل می‌باشند ولی اندازه کوچک آن‌ها برای بسیاری راحت‌تر است. البته با خرید یکی از این دو کیبورد شما تمامی دکمه‌های  F- و نامپد را از دست می‌دهید.

در انتها باید بگوییم که برای خرید یک کیبورد مکانیکی هیچ الزامی نیست ولی کیبورد قسمتی از سیستم است که بیشتر از بقیه قطعات به صورت مستقیم با آن سر و کار دارید. پس بهتر است کیبوردی بگیرید که بیشتر از همه راحت باشد و بهترین استفاده را برای شما داشته باشد. اگر از کیبورد خود زیاد استفاده می‌کنید و یا شغل شما با کامپیوتر است، قطعا به یک کیبورد مکانیکی با عمر و دوام بالا به درد شما می‌خورد. در انتها امیدواریم که این مقاله در راه تصمیم به خرید یک کیبورد جدید به شما کمک کرده باشد.

 

منبع: بدون لینک

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط