پس از ماهها انتظار مشخصاتی از کنسول جدید مایکروسافت، ایکس باکس سری ایکس، منتشر شد. در این مقاله قصد داریم نگاهی به این مشخصات بیاندازیم و بررسی کنیم که این ویژگیها چه معنا و مفهومی برای گیمرها خواهد داشت. با اگزوگیم همراه باشید.
گیمرهای سراسر دنیا منتظر ماههای پایانی سال ۲۰۲۰ برای انتشار کنسولهای نسل نهمی مایکروسافت و سونی هستند. تا مدتی پیش، اطلاعات زیادی راجعبه این کنسولها در اختیار عموم قرار نگرفته بود، اما انتظار گیمرها از پلیاستیشن۵ و ایکس باکس سری ایکس، مسلما چیزی بیش از عدم وجود صفحات لودینگ و اجرای بازیهای 4k خواهد بود.
چند هفته پیش، مایکروسافت در بلاگ خود اطلاعاتی در مورد کنسول جدید خود فاش ساخت، ولی این پست به طور مبهمی در مورد پردازنده گرافیکی صحبت کرده بود و چیزی بیشتر از آن را برای ما روشن نمیساخت.
ولی اکنون، مایکروسافت تقریبا اکثر چیزهایی را که گیمرها نیاز داشتند از کنسول جدید بدانند را طی پستی در یوروگیمر منتشر کرده و تصورات ما از این محصول نسل نهمی واضحتر شده. آنچه که به نظر میرسد، وجود سخت افزاری خارق العاده در ایکس باکس جدید است.
سخت افزار
ماهها پیش مشخص بود که ایکس باکس سری ایکس از پردازنده AMD Zen2 و گرافیک RDNA2 استفاده خواهد کرد ولی اطلاعات جدید جزئیات بیشتری را در اختیار ما قرار میدهند.
کنسول جدید مایکروسافت، از پردازندهی ۸ هستهای با ۱۶ ترِد و نرخ پالس ساعت ۳.۸ گیگاهرتز استفاده میکند. به دلیل وجود سیستم کنترل دما در پردازنده، زمانی که نیاز به قدرت بالای پردازش وجود دارد، سیپییو در یک سرعت مشخص که توسط توسعه دهندگان تعیین میشود عمل خواهد کرد و در این نسخه خبری از قابلیت بوست فرکانس پردازنده نیست.
منظور از نکتهی گفته شده در پاراگراف قبل این است که، توسعه دهندگان میتوانند از قابلیت مالتی ترِدینگ همزمان (SMT) استفاده کنند یا نه و سرعت ساعت پردازنده بنا به انتخاب آنها تغییر خواهد کرد.
امروزه اکثر گیمهای کنونی از استفادهی هستهی کمتر پردازنده و سرعت بالای ساعت پشتیبانی بهتری میکنند ولی در آیندهی نزدیک انتظار این موضوع میرود که بازیهای ویدئویی به سمت و سوی نیاز بیشتر به مالتی تردینگ سوق پیدا کنند، ایکس باکس سری ایکس میتواند برای هر دو حالت بهترین عملکرد را از خود به جا بگذارد.
ایکس باکس سری ایکس، از پردازندهی گرافیکی با ۳۳۲۸ Stream Processor که در ۵۲ یونیت پردازشی قرار گرفتهاند، تشکیل شدهاست. این بدین معناست که،این پردازنده ۲۴٪ استریم پراسسور بیشتری نسبت به XT ۵۷۰۰، پرچم دار AMD RDNA، دارد که باعث برتری قابل توجهی در پرفورمنس آن میشود.
مموری نیز، علاوه بر قدرت پردازش پردازنده گرافیکی، فاکتور بسیار مهمی در عملکرد است. ایکس باکس سری ایکس از حافظهی ۱۶ گیگابایتی DDR6 استفاده خواهد کرد. این حافظه میان جیپییو و سیپییو مشترک است. با این حال، سیستم عامل این کنسول تنها از یک هستهی پردازنده استفاده میکند و در نتیجه رم زیادی از سیستم مصرف نخواهد کرد و مموری بیشتری برای اجرای بازیها باقی خواهد ماند.
قابلیت 4K
یکی از مهمترین مشکلات کنسولهای نسل هشتمی ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن ۴ پرو، عدم توانایی آنها در فراهم آوردن گیم پلی 4K واقعی بود. در حالی که آنها به هدف فراهم آوردن تجربهی 4K طراحی و ساخته شده بودند، از رسیدن به این هدف به طور کامل، بازماندند. در عوض آنها از متد چکربورد رندرینگ برای افزایش رزولوشن جهت نزدیک شدن آن به 4K استفاده میکردند.
استفاده از این متد تا حدودی تجربه گیمینگ را به 4K نزدیک و مشکل را کم رنگتر میکند ولی هیچ گاه به 4K واقعی نخواهد رسید. رندرینگ 4K به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارد. برای رسیدن به این قدرت پردازش باید از پردازنده گرافیکی قدرتمندی نظیر انویدیا جیفورس RTX 2080 که قیمت آن بالای ۷۹۹ دلار را دارد، برای فراهم کردن پرفورمنس 4K و 60 فریم استفاده کرد.
اکنون که ایکس باکس جدید از پردازنده گرافیکی قویتر از RTX 2080 با قیمت بسیار معقولتر و پایینتر استفاده میکند، به نظر میرسد دروازههای ورود به دنیای گیمینگ 4K به روی گیمرها گشوده خواهد شد.
فناوری Ray Tracing
هر دو کمپانی بزرگ سازنده کنسولهای گیمینگ یعنی سونی و مایکروسافت، قول پشتیبانی از فناوری Ray Tracing – همانند کارتهای گرافیکی انویدیا – را به گیمرها دادهاند. این قابلیت در نسل اول RDNAهای شرکت اِیامدی مانند Radeon RX 5700 وجود نداشت. ولی اکنون، ایکس باکس نسل نهم، ۲.۵ ترافلاپس از قدرت پردازش خود را در اختیار قابلیت Ray Traced قرار میدهد تا اجرای این قابلیت در مقایسه با انویدیا جیفورس RTX 2080 Ti مقداری بهبود یابد.
هنوز مشخص نیست که نسل جدید پردازندههای گرافیکی اِیامدی توانایی رقابت با انویدیا را در این زمینه داشته باشند، ولی چیزی که واضح است این است که نسل جدید بازیهای ویدئویی همگی به سمت استفاده از این قابلیت خواهند رفت.
در حال حاضر بازیهای کمی از این فناوری استفاده میکنند ولی پیش بینی میشود که این تعداد در نسل جدید گیمها بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
ماجرا به همین جا ختم نمیشود. اِی ام دی و مایکروسافت در پی استفاده از تکنولوژی DLLS انویدیا بر روی RDNA2 و ایکس باکس سری ایکس هستند. این توانایی، سوپر سمپلینگ با یادگیری عمیق، برای بهبود تصاویر به وسیله هوش مصنوعی با استفاده از کارت گرافیکی میباشد.
انویدیا برای بهرهوری از قابلیت DLSS، از هستههای تنسور استفاده کرده است، ولی اِیامدی در پی استفاده از روش دیگری است. اِیامدی میخواهد با استفاده از خروجی اولیه پردازنده گرافیکی خود و اجرای الگوریتمهای یادگیری ماشین به وسیلهی عملگرهای ۸ و ۴ بیتی – که دقت بسیار پایینتری از عملگرهای ۳۲ بیتی دارند – این توانایی را فراهم آورد. استفاده از این روش، قدرت پردازش بالایی را بدون استفاده بیش از حد از منابع فراهم میآورد.
ایکس باکس نسل نهم چه معنایی برای پیسی گیمرها خواهد داشت؟
مشخصات ایکس باکس سری ایکس هیجان انگیز به نظر میرسند ولی پی سی گیمرها در مقابل کنسولهای نسل جدید چه خواهند کرد؟ اگر بخواهیم صادق باشیم ایکس باکس نسل نه بهترین قطعات موجود در پی سیهای گیمینگ را به چالش نخواهد کشید ولی اگر پیسی گیمر هستید حداقل به انویدیا جی فورس RTX 2080 سوپر نیاز دارید تا از غافله عقب نمانید.
ولی همچنان کنسول به دلیل استفاده از قطعات رده بالا و قیمت معقولتر شاید انتخاب بسیاری از گیمرها باشد.
در آینده اطلاعات بیشتری از کنسول نسل نهُمی مایکروسافت در اختیار شما قرار خواهیم داد. با اگزومگ همراه باشید..
فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه میدهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی میتوانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.