از روزی که سونی اطلاعات فنی پلتفرم نسل جدید خود PS5 را معرفی کرد، تفاوتهای برجستهی این کنسول به ایکس باکس سری ایکس بسیار مورد توجه قرار گرفت. هر دو کنسول تا پایان سال میلادی جاری عرضه خواهند شد. رفته رفته داریم به دید بهتری از آیندهی کنسولها میرسیم. به نظر میرسد که سونی و مایکروسافت از لحاظ سخت افزاری اولویتهای متفاوتی برای کنسول خود قائل شدهاند. جدال میان این دو پلتفرم را میتوان اینطور نامید: جنگ میان اساسدی و جیپییو! کدام یک قویتر است؟ و از مقایسهی این دو کنسول چه نتیجهای میتوان گرفت؟ با اگزوگیم همراه باشید.
پلیاستیشن در مقابل ایکس باکس
هر دو کنسول از هشت پردازندهی Zen 2 با معماری ِایامدی استفاده میکنند. فرکانس هستههای پردازنده ایکس باکس سری ایکس 3.8 گیگاهرتز و پلیاستیشن 5 نیز 3.5 گیگاهرتز است. اما تکنولوژی مولتیترِد همزمان (SMT) روی ایکس باکس باعث میشود که در هنگام درگیری تمام هستهها، فرکانس هر هسته به 3.6 گیگاهرتز برسد. در نتیجه دستِ کم روی کاغذ تفاوت قابل توجهی در پردازندهی مرکزی دو کنسول دیده نمیشود.
این حافظهی اساسدی و پردازندهی گرافیکیِ کنسولهاست که تفاوت اساسی میان آنها ایجاد کرده است. هر دو کنسول از یک جیپییوی AMD RDNA 2 اختصاصی استفاده میکنند. پردازش گرافیکی پلیاستیشن 5 بالغ بر 10.28 ترافلاپ قدرت داشته و از 36 واحد پردازنده با فرکانس 2.23 گیگاهرتزی استفاده میکنند. ایکس باکس سری ایکس اما 12 ترافلاپ قدرت گرافیکی دارد، و به 52 واحد پردازشی روی فرکانس 1.825 گیگاهرتزی بهره میبرد.
سونی از فرکانس شناور و داینامیک هم برای سیپییو و هم جیپییو استفاده کرده است، پدیدهای که در دنیای کامپیوتر به آن اصطلاحا اورکلاک میگویند. آقای مارک سرنی معمار ارشد پلیاستیشن 5 در مصاحبه با یوروگیمر گفته که سرعت کلاک پردازندهی کنسول بر اساس شدت گرمای آن تغییر میکند، بدین معنا که نسبت به میزان فشاری که اجرای بازی به سیستم میآورد تغییر خواهد کرد.
سونی امیدوار است که با کاهش تعداد هستهها و افزایش سرعتِ آنها، تیمهای سازندهی بازیها بتوانند بهتر از قدرت کنسول استفاده کنند. برای دستیابی به این هدف لازم است که تیمهای توسعهی بازی زمان بیشتری بگذارند و بازیهای خود را برای پلیاستیشن 5 بهینه کنند. فعلا روی کاغذ پردازش گرافیکی ایکس باکس سری ایکس قدرتمندتر است، اما باید منتظر بود و دید که فرکانس هستههای پلیاستیشن آیا میتواند این اختلاف را جبران کند یا خیر.
حافظهی ذخیره سازی چیزی است که این دو کنسول در آن تفاوت بسیار اساسی با یکدیگر دارند. سونی برای پلتفرم خود از یک اساسدی بسیار قدرتمند با تکنولوژی جذاب استفاده کرده است. این حافظه 825 گیگابایت ظرفیت دارد و از با سرعت 5.5 گیگابایت بر ثانیه استفاده میکند. ایکس باکس سری ایکس از یک ترابایت حافظهی NVMe با سرعت 2.4 گیگاهرتز بر ثانیه استفاده میکند، یعنی کمتر از نصفِ قدرت اساسدی پلیاستیشن! این در درجهی اول بدان معناست که سرعت بارگذاری (لود) بازیها در این دو کنسول بسیار متفاوت خواهد بود، اگر بازیسازها نتوانند بازی را به خوبی بهینه کنند.
سونی این امکان را فراهم کرده که بتوان از حافظه اساسدی اضافی روی کنسول استفاده کرد، اما موضوع هنوز کمی پیچیده است! باید همچنان منتظر بود و دید که چه زمان حافظههای مبتنی بر اسلات نسل چهارم PCIe عرضه میشوند، چرا که اساسدی به کار رفته در پلیاستیشن 5 از همین نوع حافظهها محسوب میشود. طبیعتا باید حافظهای به کار برد که با حافظهی داخلی کنسول سازگار باشد، و این میتواند کمی پیچیده و هزینهبر شود.
افزایش ظرفیت هارد پلیاستیشن به این معناست که میتوان یک حافظهی NVMe خریداری و به کنسول اضافه کرد. برای ایکس باکس سری ایکس اما مایکروسافت طی همکاری با کمپانی سیگیت از کارت حافظهی اکسترنال با حافظهی یک ترابایت استفاده میکند که به سادگی روی کنسول قابل اتصال است. هنوز از قیمت این کارت حافظه اطلاع نداریم، همینطور از قیمت اساسدیهای سازگار با اسلات PCIe 4.0 که به زودی به بازار عرضه خواهند شد.
سونی هنوز در مورد ابعاد نرم افزاری کنسول خود اطلاعات چندانی نداده است. همچنین به درستی نمیدانیم که بازیها چطور از قابلیت ریتریسینگ روی پلیاستیشن 5 استفاده خواهند کرد. در مورد ایکس باکس سری ایکس نیز، تا بحال با Quick Resume آشنا شدهایم، قابلیتی که اجازه میدهد بتوان به سرعت میان بازیها سوئیچ کرد، حتی پس از ریبوت سیستم.
از لحاظ طراحی نیز، هنوز نمیدانیم پلیاستیشن 5 چه ظاهری خواهد داشت! و فقط گیمپد آن را دیدهایم. مایکروسافت از ظاهر ایکس باکس سری ایکس رونمایی کرده و ابعاد دقیق آن را نیز اعلام کرده است.
در نهایت، دو عامل تعیین کننده در موفقیت هر یک از این دو کنسول وجود دارد: قیمتگذاری و بازیها. نسل گذشته پلیاستیشن 4 با 100 دلار قیمت کمتر نسبت به ایکس باکس وان به بازار عرضه شد و یکی از عوامل جلو افتادن این کنسول از پلتفرم مایکروسافت نیز همین بود. مایکروسافت تصمیم گرفته که در نسل آینده دیگر این اشتباه را تکرار نکند. هیچ یک از این دو کمپانی هنوز قیمت کنسول خود را اعلام نکردهاند.
بازیها و اکوسیستم موجود در آنهاست که کامیابی کنسولها در نسل آینده را تعریف خواهد کرد. سونی طی نسلهای گذشته همیشه انحصاریهای درخشانی داشته و این یکی از نقاط قوت پلیاستیشن محسوب میشده است. هنوز هم باید منتظر باشیم و ببینیم که چه بازیهایی هنگام عرضهی کنسولها لانچ خواهد شد.
یکی از نکاتی که طی ماههای آینده اهمیت خواهد داشت، عکس العملی است که استودیوهای بازیسازی به کنسولهای جدید نشان میدهند. تیمهای ساخت بازی به قدرتِ سخت افزاری کنسولها نیاز دارند تا بتوانند بازیهای خود را با فریم ریت بهتر، کیفیت بالاتر و زمان لودینگ کمتر نمایش دهند. تابحال فقط چند نمایش کوتاه از قدرت سخت افزاری کنسولهای نسل جدید دیدهایم، و هنوز برای قضاوت در مورد توان واقعی آنها هنگام اجرای بازی باید صبر کرد.
شما در مورد کنسولهای نسل آینده چه فکر میکنید؟ آیا مشخصاتِ سخت افزاری ایکس باکس سری ایکس عامل موفقیتِ آن خواهد شد؟ یا فرکانس هستههای پلیاستیشن 5 و سرعت اساسدیِ آن میتواند واقعا معجزه کند؟
فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه میدهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی میتوانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.