بعد از The Last of Us Part 1 دیگر آثار کلاسیک ناتی‌داگ هم مستحق بازسازی هستند

بعد از The Last of Us Part 1 دیگر آثار کلاسیک ناتی‌داگ هم مستحق بازسازی هستند

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 8 ماه و 2 روز پیش

فهرست مطالب

پس از انتشار موفق The Last of Us Part 1، برخی دیگر از آثار کلاسیک استودیو ناتی‌داگ وجود دارند که باید با همین رویکرد با آن‌ها برخورد شود.

انتشار بازسازیِ جدید استودیو ناتی‌داگ یعنی The Last of Us Part 1 در چند وقت اخیر بحث‌های بسیاری را در جوامع گیمینگ به خود اختصاص داده است. در حالی که پیشرفت‌های بصری و دیگر بهبودهای ظریف در بازی کاملا واضح هستند، اختصاص‌دادن قیمت 70 دلاری به سومین انتشار از یک بازی در یک دهه عده‌ای را ناراحت کرده است. با این حال صرف نظر از قیمت بازی، اینکه ناتی‌داگ توانسته راهی مناسب برای تجربه‌ی بازی محبوب خود خلق کند را نمی‌توان انکار کرد و اکنون اینطور به نظر می‌رسد که آن‌ها باید به دنبال انجام کاری مشابه با برخی از عناوین قدیمی و درخشان خود باشند.

ناتی‌داگ تاکنون چندین و چند فرنچایز محبوب و مختلف خلق کرده و مدت‌ها قبل از انتشار The Last of Us بازی‌های موفق بسیاری نظیر Crash Bandicoot، Jak and Daxter و Uncharted را در کارنامه خود داشته است. تمامی این بازی‌ها قبلا در مراحلی مختلف نسخه‌ای ریمسترشده دریافت کرده‌اند (مخصوصا سه‌گانه هوشمندانه و جذاب Crash Bandicoot N. Sane Trilogy) اما با این حال دو فرنچایز آخر می‌توانند از یک بازسازی کامل و مناسب بهره ببرند و خب ناتی‌داگ هم برای ساخت چنین پروژه‌هایی در موقعیتی قدرتمند قرار دارد.

Jak and Daxter

بازی Jak and Daxter: The Precursor Legacy در دسامبر 2001 به عنوان یکی از بازی‌های مهم و پرچم‌دار کنسول PS2 روانه بازار شد. این بازی با الهام از عنوان پلتفرمینگ و دو نفره‌ی Banjo-Kazooie برروی Nintendo 64، به عنوانی مملو از تصاویر روشن و رنگارنگ، پر از اکشن مبتنی بر پلتفرمینگ و شخصیت‌های جذاب تبدیل شده بود. به خاطر موفقیت این بازی به ترتیب در سال‌های 2003 و 2004 شاهد دو دنباله و همچنین چندین اسپین‌آف از این سری بودیم. علیرغم اینکه دنباله‌های آن به صورت چشمگیری لحن سری را در مقایسه با بازی اول تغییر داده‌اند، فرنچایز Jak and Daxter امروزه هنوز هم مورد احترام بوده و به خوبی برروی بازی‌های پلتفرمینگ اوایل 2000 تاثیر گذاشته است.

همچنین علیرغم اینکه این دو به ظاهر در اواخر دهه از کانون توجهات خارج شده‌اند، با دنبال‌شدن راه آن‌ها توسط بازی‌هایی نظیر Ratchet and Clank تاثیر آن‌ها برروی گیمینگ کاملا مشخص است. سه‌گانه آن‌ها در سال 2012 در قالب Jak and Daxter Collection برروی کنسول PS3 عرضه شد. این مجموعه یک پورت ریمستر شده از سه‌گانه اصلی با ویژگی‌های بصری HD، نرخ فریم بهبود یافته و پشتیبانی از تروفی‌ها بود. سپس این دو در سال 2017 نیز در قالب Jak and Daxter Bundle که تقریبا همان مجموعه‌ی قبلیِ عرضه شده برری PS3 بود، برای کنسول PS4 بازگشتند. این انتشار‌های چندباره خیلی کم با نسخه‌های اصلی تفاوت داشتند و با بازسازی‌هایی که این عناوین سزاوارش هستند، فاصله زیادی دارند. موفقیت ریمسترهای Crash Bandicoot از سوی استودیو Vicarious Visions به گیمرها نشان داد که بازسازیِ واقعی سه‌گانه‌ی Jak and Daxter می‌تواند به چه چیزی تبدیل شود؛ موضوعی که می‌تواند برای طرفداران قدیمی این زوج بسیار جذاب باشد.

Uncharted

زمانی که Uncharted در سال 2007 روانه بازار شد، در نگاه اول بازیکنان فکر می‌کردند که این بازی تنها یک کپیِ دیگر از فرنچایز Tomb Raider خواهد بود. با این حال بازی توانست با تحسین منتقدان روبرو شده و طرفداران بسیاری را به خود جلب کند که تمامی این‌ها سبب شد شاهد چندین دنباله‌ مختلف برای آن باشیم. احتمالا در هنگام انتشار این دنباله‌ها بود که ناتی‌داگ متوجه شد چه IP منحصر به فردی در دستان خود دارد.

ماجراجویی‌های شکارچیِ گنجِ جهانگرد این فرنچایز یعنی "نیتن دریک" (Nathan Drake) با هر نسخه هیجان‌انگیزتر شده و هر چقدر هم که ماجراجویی‌های بازی اغراق‌آمیزتر شدند، این شخصیت‌های قابل باور و قابل درک بازی بودند که همانند چسبی همه چیز را در کنار یکدیگر نگه داشتند. این فرنچایز با گذر زمان به یکی از موفق‌ترین IPهای PlayStation تبدیل شد و سرانجام در سال 2016 با بازی Uncharted 4: A Thief’s End، که به طور گسترده به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های PS4 شناخته می‌شود، به اوج خود رسید.

با این حال، گذر زمان خیلی به ماجراجویی‌های اولیه‌ نیتن دریک لطف نکرده و سه بازی اول Uncharted واقعا می‌توانند از یک بازسازی مناسب بهره ببرند. در واقع انجام بازی‌ها به ترتیب زمانی سبب می‌شود تا تفاوت کیفیت‌های بصری و گرافیکی بین Uncharted 3 (که یک بازی مربوط به اواخر PS3 است) و Uncharted 4 کاملا واضح باشد. مدل‌های شخصیت‌ها هم به طرز شگفت‌انگیزی متفاوت هستند به نوعی که خودِ شخصیت نیتن دریک تقریبا یک شخصیت دیگر به نظر می‌رسد. این موضوع زمانی که می‌خواهید بازی‌ها را پشت سر هم و به عنوان یک قوص داستانی طولانی و کامل بازی کنید، می‌تواند نسبتا سخت و غیر منسجم باشد.

بدتر از این، افت خیره‌کننده و مشخص کیفیت گیم‌پلی هنگام بازگشت به اولین بازی است. بازی‌کردن Uncharted: Drake’s Fortune در سال 2022 مشکلات و نقص‌های بازی را کاملا آشکار می‌کند. مکانیک‌های تیراندازیِ بازی در بهترین حالت ساده و ابتدایی بوده و برخی از بخش‌های آن نیز سخت و ناخوشایند هستند. اولین بازی Uncharted به خاطر این مشکلات بیشتر از دو بازی دیگر به بازسازی نیاز دارد ولی ارتقا و آپگریدهای بصری به تنهایی ارزش اینکه کلِ سه‌گانه بازسازی شود را دارد. با وجود این دو فرنچایز قدرتمند، استودیو ناتی‌داگ برای انتخاب پروژه‌های بعدی خود گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارد و طرفداران بدون شک از بازسازی دوباره Jak and Daxter و Uncharted استقبال خواهند کرد.

نظر شما چیست؟ آیا دوست دارید شاهد ساخت بازسازی Jak and Daxter یا Uncharted باشید؟ شما می‌توانید در ادامه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: GameRant

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط