آیا Resizable BAR به اندازه Smart Access Memory خوب است؟

آیا Resizable BAR به اندازه Smart Access Memory خوب است؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 7 ماه و 10 روز پیش

فهرست مطالب

امروز می‌خواهیم ویژگی به‌تازگی پشتیبانی شده‌ی کارت‌های گرافیک Nvidia به نام Resizable BAR را با بنچمارک گرفتن از کارت گرافیک Asus ROG Strix RTX 3080 OC امتحان کنیم. Resizable BAR با انتشار سری RX 6000 کارت‌های گرافیک AMD، بخشی از بحث و گفتگو درباره‌ی عملکرد کارت گرافیک شد. AMD ویژگی جدیدی را به نام  Smart Access Memory یا SAM تبلیغ می‌کرد اما در حقیقت AMD به‌تازگی یکی از ویژگی‌های PCI Express یعنی Resizable BAR را تغییر نام داده است که مدتی است از آن استفاده نشده است.
شیوه‌ای که AMD، امکان Resizable BAR را روی کارت‌های گرافیک Radeon 6000 تبلیغ و پیاده‌سازی کرد، نیاز داشت که همراه یک پردازنده‌ی سری Ryzen 5000 و مادربوردهای جدیدتر سری 500 باشد. AMD کاری کرد که به نظر آید این امکان، بهینه‌سازی جدیدی است که آن‌ها توسعه داده بودند و منحصر به محصولات آنها خواهد بود، اما این‌طور نیست. ادعا این بود که ترکیب کارت گرافیک و پردازنده‌ی AMD می‌تواند در تعدادی از بازی‌هایی که SAM در آن ها فعال است، عملکرد را  10 درصد یا بیشتر افزایش دهد که سروصدایی به پا کرد، اما به‌هرحال عمر کوتاهی داشت.

البته، این ویژگی، عملکرد را به صورت رایگان افزایش می‌دهد و چیزی نیست که اغلب هنگام آزمایش ویژگی‌های جدید به آن می‌رسیم. فعال‌کردن SAM عملکرد کارت گرافیک Radeon RX 6800 را در Assassin's Creed Valhalla به میزان 19%، در Hitman 2 به میزان 18 درصد، در Borderlands 3 به میزان 14 درصد و در Godfall به میزان 13 درصد افزایش می‌دهد که این‌ها دستاوردهای بسیار چشمگیری‌اند و شما چیزی را برای دستیابی به آنها قربانی نمی‌کنید.

بااین‌حال، بررسی بیشتر SAM مواردی را نشان داد که عملکرد کاهش می‌یابد یا در اکثر موارد، هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌شود. در پایان، هنگام آزمایش در نمونه‌ای بزرگ از بازی‌ها، دریافتیم که به طور متوسط SAM عملکرد را به میزان ناچیز 3 درصد در وضوح 1440p افزایش می‌دهد.

هر چه باشد، از این افزایش عملکرد استقبال می‌شود و اگر توسعه دهندگان، بازی‌ها را با درنظرگرفتن این قابلیت طراحی کنند، ممکن است Resizable BAR در آینده نقش ثابت‌تری ایفا کند؛ بنابراین، Nvidia هم خود را به قطار Resizable BAR رسانده است و اکنون کارت‌های گرافیک GeForce RTX 30 از آن پشتیبانی می‌کنند.

برای فعال‌کردن Resizable BAR در کارت‌های گرافیک سری RTX 30 به 3 چیز نیاز دارید:
1) VBIOS پشتیبانی‌کننده موردنیاز است. هرکسی که RTX 3060 را خریداری کرده است، VBIOS موردنیاز را دارد، اما دارندگان RTX 3060 Ti ، 3070 ، 3080 و 3090 باید به‌روزرسانی کنند.
برای این مقاله، ما VBIOS  کارت گرافیک ROG Strix RTX 3080 OC را به‌روز کردیم و روند ساده بود. ما به وب‌سایت پشتیبانی Asus رفتیم، وارد بخش Driver & Tools> BIOS و Firmware شدیم و آخرین BIOS را دانلود کردیم. برنامه را اجرا کردیم و تکمیل آن چند لحظه طول کشید. پس از راه‌اندازی مجدد (ری استارت)، به‌روزرسانی VBIOS انجام شد.
2) شما به یک مادربورد سازگار نیاز دارید که از قابلیت Resizable BAR، از جمله نسخه‌ی BIOS آن پشتیبانی کند. در مورد ما، مادربورد MSI X570 Unify با Ryzen 9 5950X که قبلاً برای آزمایش Radeon RX 6800 از آن استفاده می‌کردیم، از پیش به‌روز شده بود.
3) جدیدترین درایور GeForce Game Ready پشتیبانی از Resizable BAR با انتشار 30 مارس اضافه شد، اما در این مرحله فقط از به‌روزترین درایور استفاده کنید و مشکلی نخواهید داشت.
پس از اتمام مراحل مذکور، می‌توانید با بازکردن Nvidia Control Panel و ورود به بخش System Information، بررسی کنید که آیا Resizable BAR کار می‌کند یا خیر. در بخش جزئیات، «Resizable BAR» را خواهید یافت و اگر به‌درستی کار کند، روبروی آن نوشته شده است «Yes.»

حال چیزی که در مورد پیاده‌سازی Nvidia جالب بود، ادعایی است که آن‌ها در اعلامیه خود مطرح کردند:
«در عمل، مزایای عملکرد Resizable BAR می‌تواند از بازی به بازی دیگر بسیار متفاوت باشد. در آزمایش ما، برخی عناوین از چند درصد بهره بردند که بیشترین آن 12 درصد بود. بااین‌حال، عناوینی نیز وجود دارند که عملکرد آن‌ها کاهش می‌یابد، بنابراین Nvidia عناوینی را از پیش آزمایش می‌کند و از پروفایل‌های بازی استفاده می‌کند تا Resizable BAR را تنها در مواقعی که عملکرد مثبت دارند، فعال کند. به‌این‌ترتیب دیگر نگران باگ‌ها یا کاهش عملکرد نخواهید بود و برای محک‌زدن هر عنوان به جامعه‌ی گیمرها و تست کننده‌ها نیازی نخواهید داشت تا هر عنوان را بنچمارک کند و کشف کند که آیا Resizable BAR در بازی‌های شما مفیدند یا خیر.»
چنین چیزی به نظر عالی است. اساساً Nvidia می‌گوید شما می‌توانید از همه مزایای Resizable BAR بدون هیچ‌گونه کاستی برخوردار شوید. در برخی عناوین با Radeon RX 6800 شاهد پسرفت عملکرد تا 7 درصد بودیم. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، یک پیروزی برای Nvidia خواهد بود و پیاده‌سازی Resizable BAR آنها بسیار بهتر از AMD خواهد بود.

4

همین حالا که این مطلب نوشته می‌شود، لیست سفید بازی‌های پشتیبانی شده‌ی Nvidia نسبتاً محدود است و فقط شامل 17 بازی است. حال از آن 17 بازی، ما 12 مورد را به همراه 8 بازی دیگر که در حال حاضر به طور رسمی پشتیبانی نمی‌شوند، آزمایش کرده‌ایم، بنابراین نتایج می‌توانند بسیار جالب باشند. حال زمان آن فرارسیده است که به نتایج بنچمارک بپردازیم. ما در آزمایش از پردازنده‌ی Ryzen 9 5950X روی مادربورد MSI X570 Unify با 32 گیگابایت رم DDR4-3200 CL14 دو رده و دوکاناله استفاده می‌کنیم.



بنچمارک‌ها

با شروع با عنوان Assassin's Creed Valhalla، متوجه می‌شویم که عملکرد در 1080p به میزان 8 درصد و در 1440p به میزان 9 درصد افزایش می‌یابد که پیشرفت‌های خوبی به شمار می‌آیند. تقریباً به بزرگی دستاوردهایی که از کارت‌های گرافیک Radeon در این عنوان دیده‌ایم نیست، اما به‌هرحال 8 تا 9 درصد اضافی چیزی نیست که آن را نادیده بگیریم. گرچه متأسفانه، در جایی که ما بیشترین نیاز را به افزایش عملکرد در 4K داریم، اساساً پیشرفتی نمی‌بینیم. در مجموع نتیجه خوبی در این عنوان وجود دارد.


نرخ فریم در Forza Horizon 4 در حال حاضر با RTX 3080 بسیار زیاد از حد است، اما با فرض این که این حاشیه‌ها برای کارت‌های گرافیک رده پایین یکسان‌اند، نتیجه خوبی است.
در وضوح 1080p ما 11٪ افزایش عملکرد، 9٪ در 1440p و 6٪ در 4K را مشاهده کردیم که نتایج خوبی بودند.


ما به افزایش عملکردی ناچیز در Horizon Zero Dawn با روشن بودن قابلیت Resizable BAR نگاه می‌کنیم، فقط 3% در 1080p، 5% در 1440p و 4% در 4K. دقیقاً چیزی نیست که بابت آن هیجان‌زده شوید، اما بازهم افزایش عملکردی کوچک و رایگان است، بنابراین چه کسی از آن شکایت دارد؟


دستاوردهای Borderlands 3 نیز اندک است: 5 درصد در 1080p، 4 درصد در 1440p و فقط 3% در 4K.


شاهد افزایش 7 درصدی قوی در Cyberpunk 2077 در رزولوشن 1080p هستیم، اما در 1440p و 4K خبری نیست.


عناوینی مانند Star Wars Jedi: Fallen Order بودند که عملکرد آنها تقریباً بدون تغییر ماند. اگر بخواهیم ادعاهای Nvidia را باور کنیم، می‌توانیم وضعیتی را بررسی کنیم که Resizable BAR غیرفعال شده است تا از پسرفت عملکرد جلوگیری شود زیرا این بازی در لیست سفید نیست، اما به‌زودی در مورد آن صحبت خواهیم کرد.



Wolfenstein Youngblood نیز در لیست سفید نیست و در اینجا هیچ تغییری در عملکرد با نرخ فریم‌های تقریباً یکسان با و بدون Resizable BAR نمی‌بینیم.



Shadow of the Tomb Raider بازی دیگری است که Nvidia آن را در لیست سفید قرار نداد و بازهم هیچ تغییری در عملکرد با Resizable BAR فعال نمی‌بینیم، اگرچه مطمئن نیستیم که Nvidia فرصتی برای تست هر بازی داشته باشد.



Far Cry New Dawn نیز جز بازی‌های لیست سفید نیست، اما در اینجا شاهد پسرفت عملکرد با Resizable BAR در 1080p و 1440p هستیم، بنابراین اینجا چه خبر است؟
آیا در این حالت نباید Resizable BAR غیرفعال شود؟ پسرفت عملکرد زیاد نیست، اما کاهش 4 درصدی نرخ فریم در 1080p و 1440p بسیار قابل تکرار بود، بنابراین واضح است که این ویژگی در این بازی غیرفعال نیست. اما بیایید به مجموعه‌ای از نتایج بسیار مشکل‌تر نگاهی بیندازیم ...



Watch Dogs Legion یکی از بازی‌های لیست سفید است که از Resizable BAR استفاده می‌کند و بنابراین با فعال‌سازی آن عملکرد باید بهبود ‌یابد. اما برعکس این امر اتفاق افتاد و شاهد کاهش قابل‌ملاحظه 10 درصدی عملکرد در 1080p و کاهش 3 درصدی در 1440p، یا کاهش 16 درصدی عظیم در هنگام مشاهده 1٪ پایین هستیم.
می‌توانیم این نتایج را به طور مداوم بازتولید کنیم و هر بار شاهد کاهش شدید عملکرد 1٪ پایین با Resizable BAR فعال در Watch Dogs Legion باشیم.
ما در این یافته‌ها نیز تنها نیستیم، سایر رسانه‌های فناوری نیز همان عملکرد ضعیف را با قابلیت Resizable BAR در کارت‌های گرافیک Nvidia پیدا کرده‌اند و گزارش‌های مشابهی از کاربران را در انجمن‌ها و reddit مشاهده کرده‌ایم.
باتوجه‌به اینکه Nvidia ادعا می‌کند عملکرد Watch Dogs Legion با استفاده از RTX 3080 در رزولوشن 1440p با Ryzen 9 5950X روی یک مادربورد X570 با 32 گیگابایت رم افزایش می‌یابد، چنین مسئله‌ای بسیار عجیب است. احتمالاً از آن زمان تغییراتی ایجاد شده است که بر عملکرد تأثیر منفی می‌گذارند اما به‌سختی می‌توان چنین بهانه‌ای آورد، زیرا نتایج آنها حدود 2 هفته پیش منتشر شده بود.



این تنها نتیجه¬ی عجیب نبود. Death Stranding نیز شاهد کاهش عملکرد در 1080p و 1440p با Resizable BAR فعال بود، علی‌رغم اینکه این عنوان در لیست سفید قرار داشت. ما شاهد افزایشی 9 درصدی در 4K بودیم که بسیار عالی بود، اما پیاده‌سازی آن در اینجا چندان بی‌عیب‌ونقص نیست زیرا شاهد کاهشی تا 9 درصد در 1080p و 8 درصد در 1440p هستیم.

خلاصه عملکرد
در اینجا نگاهی به میانگین عملکرد در 20 بازی مورد آزمایش می‌اندازیم. ما همچنین به‌زودی به بررسی تک‌به‌تک بازی‌ها می‌پردازیم، اما من می‌خواستم ابتدا این نمودار را نشان دهم زیرا این شیوه¬ی معمولی است که عملکرد و ارزش کارت‌های گرافیک را ارزیابی می‌کنیم.



ما شاهد هیچ بهبودی در RTX 3080 در رزولوشن 1080p نیستیم اما در صورت تقریب گرفتن، شاهد 1٪ پیشرفت در 1440p و 2٪ پیشرفت در 4K هستیم. این میزان با پیشرفت متوسط 3 درصدی کارت‌های گرافیک Radeon متفاوت است؛ بنابراین هنگام درنظرگرفتن عملکرد بازی به‌طورکلی، پشتیبانی از Resizable BAR تقریباً هیچ تغییری در تصویر ایجاد نمی‌کند.



با نگاهی به فواصل مشاهده شده در هر یک از 20 بازی آزمایش شده در 1080p، و همان‌طور که می‌بینید پسرفت عملکرد وجود دارد. Nvidia ادعا می‌کند که تنها زمانی از پروفایل‌های بازی برای فعال‌کردن Resizable BAR استفاده می‌کنند که تأثیر مثبتی بر عملکرد داشته باشد، اما بر اساس یافته‌های ما چنین چیزی واقعیت ندارد. برای مثال، Division 2 در لیست سفید نیست و بنابراین پروفایل بازی باید به طور خودکار Resizable BAR را غیرفعال کند و در نتیجه هیچ تغییری در عملکرد ایجاد نمی‌شود، اما ما یک مشکل را در چندین عنوان یافتیم.



حتی در 1440p نیز تعدادی از موارد را مشاهده می‌کنیم که عملکرد فراتر از حاشیه خطا پسروی می‌کند و این یافته‌ها بسیار قابل تکرار بودند.
بدون افت عملکرد، این فناوری فقط 2 درصد عملکرد را افزایش می‌دهد، اما بازهم در صورت نبود معایب، دلیلی وجود ندارد که به طور پیش‌فرض آن را فعال نکنید.



Resizable BAR در 4K کمی مؤثرتر است. کاهش 1 تا 2 درصدی در Far Cry New Dawn و Dirt 5 ناچیز است، درحالی‌که چند مورد دیگر بهره می‌برند، اگرچه اندک است.



شاید این نمودار آخر برای شما جالب باشد. در بازی‌هایی که می‌توانیم مقایسه‌ای مستقیم با تست Radeon RX 6800 کنیم که شامل 18 بازی از 20 بازی به‌تازگی تست شده است،  GeForce RTX 3080 و RX 6800 این‌گونه مقابل هم قرار می‌گیرند.
در جایی که Nvidia به طور متوسط تقریباً 1 درصد بهبود یافت، AMD شاهد پیشرفتی 7 درصدی با Resizable BAR در عناوینی مانند Assassin's Creed Valhalla ،Hitman 2 ،Borderlands 3 ،Godfall و چند مورد دیگر بود. بر اساس این نتایج، به نظر می‌رسد AMD پشتیبانی از Resizable BAR را بهتر پیاده‌سازی کرده است.

آنچه یاد گرفتیم

بسیار عالی است که می‌بینیم Nvidia در آخرین نسل خود از کارت‌های گرافیک خود یعنی سری GeForce 30 از Resizable BAR پشتیبانی می‌کند، فقط باعث تأسف است که آن‌طور که ما امیدوار بودیم کار نکرد. به همین ترتیب، این ویژگی شگفت انگیزی برای AMD خواهد بود که در صورت امکان در بیشتر/همه محصولات پیاده‌سازی شود و این بدان معناست که ما به آزمایش با Resizable BAR از پیش فعال، یک‌قدم نزدیک‌تر می‌شویم.



شایان‌ذکر است که برای فعال/غیرفعال‌کردن Resizable BAR با کارت گرافیک Radeon یا GeForce، باید سیستم را راه‌اندازی مجدد کرده، وارد BIOS شده و آن را روشن یا خاموش کنید؛ بنابراین این دقیقاً راه حلی عملی نیست و ما معتقدیم که انجام این کار به این معنی است که عملکردهای به‌دست‌آمده دیگر رایگان نیستند، بلکه به قیمت وقت و انرژی شما به دست می‌آیند.
همچنین جالب بود که دیدیم در بهترین حالت RTX 3080 در AC Valhalla و Forza Horizon 4 تا 9 درصد در رزولوشن 1440p بهتر عمل کرده است، درحالی‌که RX 6800 در Assassin's Creed Valhalla تا 19٪ افزایش عملکرد داشته است، اگرچه ما Forza Horizon 4 را آزمایش نکردیم، زیرا هنوز Windows Store افتضاح را به مقصد Steam ترک نکرده است!



امروزه به نظر می‌رسد Resizable BAR برای کاربران Radeon که از ترکیب کاملی از Ryzen 5000 برخوردار هستند، مفیدتر است، البته توجه داشته باشید که همیشه عملکرد مثبتی نخواهد داشت. برای دارندگان GeForce، سختی کشیدن برای فعال‌کردن Resizable BAR برای 2 یا 3 بازی ارزش دارد، بنابراین به شما بستگی دارد که آیا زحمت این کار را می‌کشید یا نه، اما حداقل این گزینه در دسترس است و می‌تواند با گذشت زمان بهبود یابد.
 

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط