آشنایی با سوئیچ‌های مکانیکال در کیبوردهای گیمینگ

آشنایی با سوئیچ‌های مکانیکال در کیبوردهای گیمینگ

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 11 ماه و 19 روز پیش

فهرست مطالب

تا همین چند سال پیش عبارت "کیبورد گیمینگ" درواقع همان کیبوردهای معمول با کلیدهای ساده محسوب می‌شد که کمی هم نوردهی با چند رنگ مختلف داشت و روی یک صفحه‌ با جنس بهتر ارائه می‌شد. اما این روزها دیگر استفاده از سوئیچ‌های مکانیکال برای کیبورد به یک استانداردِ جدی تبدیل شده که گیمرها مشتاقش هستند.

سرعت، عکس العمل کلید‌های کیبورد نسبت به میزان فشار انگشت،‌ دوام و عمر بالا و حسِ خاص کلیک شدن است که سوئیچ‌های مکانیکال را این‌قدر جذاب کرده است. ساختار سوئیچ‌های مکانیکال، کارکرد و همین‌طور انواع سوئیچ‌ها ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد! با اگزوگیم همراه باشید تا با دنیای جذاب کیبوردهای مکانیکال بیشتر آشنا شویم.

چرا باید یک کیبورد مکانیکال داشته باشیم؟

در کیبوردهای ساده یا اصطلاحا مِمبرِین، دو لایه‌ی پلاستیکی با برخورد به یک‌دیگر یک سیگنال الکتریکی به سیستم ارسال می‌کنند تا کلیدی که فشار داده‌اید عمل کند. حکایتِ کیبوردهای مکانیکال اما کاملا متفاوت است. در این کیبوردها یک قطعه‌ی مکانیکیِ کاملا مجزا زیر هر کلید قرار گرفته است، و حسی شبیه به ماشین‌های تایپ قدیمی دارد. اضافه کردن سوئیچ به ساختار کیبورد به آن هویت داده و میزان فشار،‌ صدای هر کلید و سرعت عملکرد آن را تنظیم و کنترل می‌کند. همچنیم دقت کار را بالا برده و ریسک خطا را کمتر می‌کند.

 

ساختارهای اساسی سوئیچ مکانیکال

دو اصطلاح خطی (Linear) و لمسی (Tactile) هنگام بررسی کیبوردهای مکانیکال زیاد به چشم‌تان خواهد خورد. این‌ها درواقع دو نوع اصلی سوئیچ‌های مکانیکال هستند و تقریبا تمام کیبوردهای مکانیکالی که می‌بینید در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند.

به بیان ساده، در سوئیچ‌های خطی برای اِعمال دستور کلید باید تا انتها فشار داده شود. سپس می‌توانید انگشت خود را برداشته و کلید دیگری را فشار دهید. سوئیچ‌های لمسی به این صورت عملا می‌کنند که تنها بعد از رسیدنِ کلید به نیمه‌ی مسیر خود، دستور عمل خواهد کرد. پس از آن می‌توانید کلید را تا انتها فشار دهید یا انگشت خود را از روی کلید بردارید.

معرفی برندهای بزرگ سوئیچ مکانیکال

هنگام انتخاب کیبوردهای گیمینگ حتما با اسامی مختلفی برخورد کرده‌اید که در واقع برند سوئیچی هستند که در کیبورد به کار رفته است. برخی کمپانی‌ها نیز سوئیچ‌های اختصاصی خود را تولید می‌کنند و در کیبورد به کار می‌برند. در ادامه می‌خوایم به معرفی مشهورترین و پرکاربردترین سوئیچ‌ها بپردازیم.

 

سوئیچ‌های چِری

چِری ‌اِم‌ایکس (Cherry MX) یکی از مشهورترین و شناخته‌ شده‌ترین نام‌ها و به نوعی یک استاندارد در عرصه سوئیچ‌های مکانیکال محسوب می‌شوند. سوئیچ‌های چِری به قدری معتبر هستند که اگر کمپانی دیگری بخواهد برای کیبورد خود سوئیچ تولید کند، درواقع باید تمام تلاشش را به کار بگیرد که به کیفیتِ‌ این سوئیچ‌ها نزدیک شود! آن‌چه که سوئیچ‌های چری را متمایز و مشهور کرده است سادگی در ساختار و در این حال اصالت، کیفیت و دوامِ بالایی مهندسیِ آلمانی است.

سوئیچ‌های چِری در انواع مختلفی عرضه می‌شوند که هر کدام نام یک رنگ (مثل آبی، قرمز، مشکی و ..) را به خود گرفته‌اند:

 

Cherry MX Red: این سوئیچ‌ها از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوئیچ‌های چِری هستند. سوئیچ‌های چری رِد از نوع خطی بوده و احتیاج به 45g فشار دارند تا عمل کنند. روان بودن و نرم بودن این سوئیچ‌ها باعث شده که هم برای گیم و هم برای تایپ کردن بسیار مناسب باشند. سوئیچ‌های رِد بسیار کم صدا هستند خصوصا مدل سایلنتِ آن و برای محیط‌های شلوغ که نمی‌خواهید صدای کیبورد دیگران را آزار دهد طراحی شده‌اند.

 

Cherry MX Black: این سوئیچ‌ها از لحاظ ساختار و همچنین خطی بودن بسیار شبیه به سوئیچ‌های رِد هستند فقط با این تفاوت که برای اِعمال دستور به 65g نیرو نیاز دارند، در نتیجه کمی سِفت‌تر هستند. سوئیچ‌های بلَک نیز مانند رِد دارای مدل سایلنت هستند.

 

Cherry MX Brown: سوئیچ‌های براون جزو محبوب‌ترین سوئیچ‌های مکانیکال دنیا محسوب می‌شوند. فشار مورد نیاز برای این سوئیچ‌ها 45g بوده و کار با آن‌ها حس بسیار خوبی دارد. این سوئیچ‌ها کم صدا بوده و بعد از فشار داده شدن به سرعت به جای خود برمی‌گردند.

Cherry MX Blue: این سوئیچ‌ها حس "کلیکی" دارند و سر و صدای زیادی تولید می‌کنند، چیزی شبیه به ماشین‌های تایپ قدیمی. سوئیچ‌های کلیکی و پر سر و صدا میان برخی از گیمرها بسیار محبوب است و برخی دیگر نیز استفاده از چنین سوئیچ‌هایی را دوست ندارند. نیروی مورد نیاز برای این سوئیچ‌ها 45g است.

 

Cherry MX Silver: این سوئیچ‌ها بر اساس نیاز گیمرها ساخته شده‌اند و سرعت بسیار بالایی دارند. مانند سوئیچ‌های رِد، سوئیچ سیلور نیز دارای نیروی 45g بوده و دارای ساختار خطی هستند. اما بر خلاف سوئیچ رِد که از 2 میلی‌متر مصافت برای اِعمال دستور استفاده می‌کنند، تنها 1.2 میلی‌متر فاصله داشته و در نتیجه بسیار سریع هستند. سوئیچ‌های سریع سیلور برای بازی‌های MOBA (مانند League of Legends, Dota 2) و MMO (مانند WoW, Star wars) بسیار مناسب است.

 

چِری مدل‌های دیگری نیز دارد مانند Cherry MX Green حتی از نوع Blue نیز کلیکی‌تر و پُرصدا‌تر هستند اما به اندازه‌ی مواردی که در بالا نام بردیم رایج نیستند.

 

سوئیچ‌های ریزر

از سال 2014 تا کنون کمپانی ریزر (Razer) برای کیبوردهای خود سوئیچ تولید کرده است. سوئیچ‌های ریزر بسیار سریع و راحت بوده و طبق ادعای خود ریزر از سوئیچ‌های چِری نیز مقاوم‌تر است.

Razer Green: سوئیچ‌های ریزر گرین کلیکی و پرصدا هستن و از این لحاظ به سوئیچ‌های چِری بلو شباهت دارند. نیروی لازم برای تحریک این کلیدها 50g بوده و سریع عمل می‌کنند.

 

Razer Orange: این سوئیچ‌ها کم صداتر از نوع گرین بوده و دارای نیروی 45g هستند، لمسی و به قدری کافی محکم بوده اما صدای زیادی تولید نمی‌کنند.

 

Razer Yellow: این سوئیچ‌ها از ابداعات جدیدتر ریزر بوده و بر خلاف دو مدل قبلی از ساختار خطی استفاده می‌کنند. همچنین دارای نیروی 45g هستند و بیشتر برای شوتر بازها طراحی شده‌اند.

 

سوئیچ‌های Logitech Romer-G

کمپانی مشهور لاجیتک برای برخی از کیبوردهای خود از سوئیچ چری اِم ایکس و برای برخی دیگر از مدل‌ها از سوئیچ‌های اختصاصی خود با نام رُمرجی استفاده می‌کند. بر خلاف چِری که تایپیست‌ها را نیز در نظر گرفته، لاجیتک سوئیچ‌های خود را به صورت اختصاصی برای گیمرها طراحی کرده است. سوئیچ اختصاصی از نیروی 45g استفاده می‌کنند و به چِری براون شبیه هستند،‌ اما سریع‌تر عمل می‌کنند.

سخن پایانی

برای انتخاب سوئیچ کیبورد کافی است به دو سوال پاسخ دهید؟ 1. کلیدها خطی باشند یا لمسی؟ 2. پُر سر و صدا باشند یا ساکت یا کم صدا؟ پس از پاسخ دادن به این دو سوال خواهید توانست به کیبوردِ مطلوب خود نزدیک‌تر شوید و انتخاب درستی داشته باشید. فراموش کنید که سوئیچ‌ خطی به این معناست که کلید برای عمل کردن باید تا انتها با داخل فشار داده شود،‌ اما سوئیچ لمسی با رسیدن به میانه‌ی راه عمل خواهد کرد و سپس می‌توانید کلید را تا انتها فشار دهید یا انگشت خود را از روی آن بردارید و فورا روی کلید دیگری قرار دهید.

کیبوردهای مکانیکال واقعا جذاب هستند،‌ به کلید‌های کیبورد هویت می‌دهند، فاکتورهایی مثل صدا، نوع لمس شدن کیبورد، سفتی و یا نرمی و سرعت آن را تنظیم کرده و دوام و عمر بالایی به کلید‌های کیبورد می‌دهند. اگر قصد دارید که حرفه‌ای‌تر بازی کنید، بهتر است به فکر تهیه‌ی یک کیبورد مکانیکال باشید.

در ادامه می‌خواهیم برخی از بهترین کیبوردهای مکانیکال سبد کالایی اگزوگیم را برای شما معرفی کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید:

 

LOGITECH G413 CARBON

کیبورد G413  یکی از همان مدل‌های لاجیتک است که از سوئیچ‌های اختصاصی این کمپانی موسوم به رُمرجی استفاده می‌کند. سوئیچ‌های این کیبورد تا 25 درصد سریع‌تر از کیبوردهای گیمینگ رایج در بازار هستند. سوئیچ به کار رفته در G413 سریع، دقیق و کم صدا هستند و تا بیش از 70 میلیون بار کلیک عمر می‌کنند.

HYPERX ALLOY FPS CHERRY MX BLUE

سوئیچ‌های به کار رفته در کیبورد زیبای هایپرایکس از نوع چری بلو هستند. همان‌طور که در همین مقاله اشاره کردیم،‌ سوئیچ‌های بلو صدای زیادی دارند و کار کردن با آن‌ها حسی شبیه به ماشین‌های تایپ قدیمی را تداعی می‌کند. کلیدهای کیبورد هایپرایکس تا بیش از 50 میلیون بار کلیک عمر دارند و یکی از بهترین‌های بازار هستند.

CORSAIR STRAFE MK.2 RGB CHERRY MX RED

کیبورد استراف کُرسیر از نوع چری رِد است، یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین سوئیچ‌های دنیا. این کیبورد کم صدا بوده و نرم و سریع عمل می‌کند، و تا بیش از ده میلیون بار کلیک عمر خواهد داشت.

RAZER BLACKWIDOW ELITE

سری بلک ویدو از کمپانی ریزر بسیار مشهور و برای گیمرها آشناست. مدل اِلیت این کیبورد به هر سه نوع سوئیچ‌ ریزر گرین مجهز است و بسیار سریع عمل می‌کند. عمر کلیدهای این کیبورد به بیش از 80 میلیون بار کلیک نیز می‌رسد.

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط