تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمرها

تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمرها

نوشته‌ی
avatar
4 سال و 1 ماه و 6 روز پیش

فهرست مطالب

تلویزیون‌ها و مانیتور‌ها مشابه یک‌دیگر هستند و معمولا از یک تکنولوژی هم‌سان نیز بهره می‌برند. به طور کلی می‌توان بسیاری از تلویزیون‌ها را به کامپیوتر متصل کرد، اما کارایی آن‌ها با یک مانیتور عادی متفاوت است. در ادامه این مقاله با اگزوگیم همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به تفاوت تلویزیون و مانیتور.

 

تفاوت تلویزیون و مانیتور در نحوه اتصال

نحوه اتصال و انتقال صدا و تصویر به عنوان یک عامل مهم در تفاوت تلویزیون و مانیتور محسوب می‌شود؛ تقریبا تمامی تلویزیون و مانیتورهایی که در دهه پیش تولید شده‌اند دارای خروجی HDMI می‌باشند، چرا که در حال حاضر این خروجی در واقع به عنوان استاندارند رسمی انتقال سیگنال‌های ویدئویی شناخته می‌شود. بیشتر تلویزیون‌ها دارای چند خروجی HDMI هستند در حالی که مانیتور‌ها معمولا به بیش از یک خروجی مجهز نیستند. البته مانیتور‌ها معمولا به خروجی‌های دیگری همچون Display port نیز مجهز هستند که برای پشتیبانی از رزولوشن و نرخ‌تازه‌سازی بالاتر طراحی شده است. دستگاه‌هایی همچون کنسول‌ها برای انتقال صدا نیز از کابل HDMI استفاده می‌کنند، اما از آن‌جایی که مانیتورها اکثرا دارای بلندگو نیستند (یا اگر هم شامل بلندگو می‌شوند، کیفیت صدای‌ آن چندان مناسب نیست) این ویژگی تنها بر روی تلویزیون‌ها کارایی دارد.

 

 

تفاوت تلویزیون مانیتور ازنظر ابعاد

شاید شاخص‌ترین تفاوت تلویزیون و مانیتور در اندازه آن‌ها باشد، تلویزیون‌ها معمولا 40 اینچ یا بیشتر سایز دارند که در مقایسه با سایز اغلب مانیتور‌ها که چیزی بین 24 تا 27 اینچ است بسیار بیشتر است. دلیل آن هم این‌که تلویزیون به‌گونه‌ای طراحی شده که وسعت دید بیشتری داشته باشد، چرا که اکثر مردم با فاصله بیشتری از آن‌ها به تماشای‌شان می‌نشینند، حال آن‌که  از یک مانیتور معمولا در فاصله بسیار کم‌تری استفاده می‌شود و طبیعتا وسعت دید کم‌تری برای آن‌ لازم است. با این‌حال ممکن است شما بابت این مسئله نگرانی‌ای نداشته باشید و در واقع یک نمایش‌گر بزرگ را به نوعی کوچک‌تر ترجیح بدهید. اما مسئله این‌جاست که اگر فاصله کافی از تلویزیون خود نداشته باشید، رزولوشن‌ آن موجب آزارتان خواهد شد.

اگر برای خرید مانیتور یک محصول 27 اینچی با رزولوشن 1080 انتحاب کنید ممکن است از فاصله نزدیک بسیار مناسب به نظر برسد، اما این بدلیل تناسب بین اندازه و رزولوشن آن است، اگر از نزدیک به تلویزیونی با رزولوشن 1080 نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تصویر حالت پیکسلی دارد، چرا که همان‌طور که گفته شده نوع ساختار تلویزیون‌ها به‌گونه‌ای است که بتوان از دور به تماشای آن نشست. با این‌حال، اگر تلویزیونی که می‌خواهد به عنوان مانیتورتان استفاده کنید 4K باشد، دیگر این دغدغه را نخواهید داشت.

 

مانیتور برای رابط کاربری انعطاف‌پذیر‌تر طراحی شده است

تقریبا تمام زمانی که در حال تماشای تلویزیون هستید چیزی ظبط شده و غیرقابل‌تعامل را مشاهده می‌کنید، این در حالی است که در زمان استفاده از مانیتور به طور مداوم در حال کار کردن با دسکتاپ یا برنامه‌ای خاص هستید و این چیزی است که مانیتورها به طور کلی برای آن طراحی شده‌اند، در عوض تلویزیون نیز به گونه‌ای طراحی شده که بهترین تجربه بصری ممکن برای یک فیلم یا سریال را ارئه دهد، همین ناهماهنگی باعث می‌شود که یک تلویزیون در صورت اتصال به کامپیوتر دچار مشکلاتی همچون تاخیر ورودی بشود.

برای این‌که به اهمیت این موضوع پی ببریم باید در ابتدا نگاهی دقیق‌تر به تفاوت تلویزیون و مانیتور از نظر نحوه کارکرد این دو بیاندازیم. در زمان استفاده از تلویزیون یا مانیتور، سیگنال‌های دیجیتالی تصاویر از منبعی همچون کامپیوتر یا جعبه کابل شما با سرعت زیادی به نمایش‌گر شما منتقل می‌شوند. آن‌گاه این فایل‌ها پس از پردازش شدن توسط قطعات نمایش‌گر، به نمایش در می‌آیند. نکته این‌جاست که در زمان پردازش این فایل‌ها توسط نمایش‌گر، تاخیر کوتاهی در زمان نمایش تصویر ایجاد می‌شود که معمولا به عنوان "خطای پنل ورودی" (Panel Input Lag) از آن یاد می‌شود. پس از این پروسه سیگنال‌ها به پنل LCD، یا هر نوع صفحه نمایش دیگری که نمایش‌گر از آن استفاده می‌کند، ارسال می‌شوند. از آن‌جایی که تمام پیکسل‌ها نمی‌توانند با سرعتی هماهنگ سیگنال‌ها را دریافت کنند، هر سیگنال قبل از نمایش باری دیگر نیز پردازش می‌شود. اگر سرعت این پروسه کاهش یابد، تصاویر با تاخیر به نمایش در می‌آیند، پدیده‌ای که به عنوان "زمان پاسخ" شناخته می‌شود.

از آن‌جایی که محتوایی که در تلویزیون‌ها به نمایش در می‌آید معمولا به حالت ظبط شده است، احتمال رخ دادن مشکلاتی همچون خطای پنل ورودی و تاخیر در زمان پاسخ بسیار پایین‌تر از مانیتور‌ها است که معمولا در حال پخش محتوای مستقیم هستند. از طرف دیگر معمولا تمامی محتوای قابل تماشا در تلویزیون با نرخ فریمی بین 24 تا 30 fps پخش می‌شود که در مقایسه با نرخ فریم مورد استفاده بسیاری از استفاده‌کنندگان کامپیوتر بسیار پایین‌تر است. با این‌حال اگر سیستم‌ خود را به یک تلویزیون با زمان پاسخ بالا متصل کرده و یک بازی 60 fps را اجرا کنید متوجه خواهید شد که کیفیت اجرایی بازی بر روی تلویزیون به شدت پایین بوده و تصاویر با تاخیر پردازش می‌شوند. حتی در صورت اجرا نکردن یک بازی نیز ممکن است متوجه تاخیری که در زمان حرکت ماوس‌تان ایجاد می‌شود بشوید.

اما باید خاطرنشان کرد که به لطف افزایش محبوبیت کنسول‌های بازی، امروزه انواع زیادی از تلویزیون‌ها تولید شده‌اند که بخشی مخصوص به بازی‌ها دارند و در صورت فعال بودن این قابلیت تمامی پردازنده‌های خود را با سرعت سیگنال‌های دریافتی مطابق ساخته و از این طریق، جلوی مشکلات مذکور را می‌گیرند. مشکل این‌جاست که این نوع تلویزیون‌ها علاوه بر قیمت بالاتر، معمولا در زمینه زمان پاسخ و خطای ورودی به درستی تست نشده و ممکن است در همه مواقع کارکرد مناسب نداشته باشند؛ در نتیجه پیش از خرید چنین تلویزیونی باید از کیفیت اجرایی آن اطمینان حاصل کرد.

 

تلویزیون‌ها نیز با کارایی‌های مخصوص به خود طراحی شده‌اند

اکثر تلویزیون‌ها دارای یک تنظیم‌کننده مخصوص هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بتوانند تصاویر دریافتی از طریق آنتن‌ها را پردازش کرده و به نمایش بگذارند. تلویزیون‌های مدرن همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سیگنال‌های دریافتی از طریق بلوتوث و دیگر منابع را با سرعت و وضوح بالا به نمایش بگذارند. این در حالی است که هیچ مانیتوری دارای قابلیت دریافت سیگنا‌ل‌های آنتنی نیست.

در هر صورت باید گفت که شما عملا قادر هستید کامپیوتر‌ خود را به تلویزیون متصل کنید، البته در صورتی که خروجی‌ هر دو آن‌ها با یکدیگر هماهنگی داشته باشد، اما نتیجه‌ اجرایی این کار، مگر در صورت استفاده از انواع محدودی از تلویزیون‌ها، معمولا بسیار بد خواهد بود.

 

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.