Sonic Origins برای این بازی‌های قدیمی از قفل Denuvo استفاده می‌کند!

Sonic Origins برای این بازی‌های قدیمی از قفل Denuvo استفاده می‌کند!

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 11 ماه و 9 روز پیش

فهرست مطالب

فرنچایز Sonic the Hedgehog در میان چیزی شبیه به رنسانس است. Sonic Mania امید تمامی طرفداران و گیمرهای مختلف را به این سری پلتفرمر سریع و جوجه تیغی دوست‌داشتنی زنده کرد، و البته تاکنون ما دو فیلم هالیوودی با بودجه نسبتاً بالا از این فرنچایز دیده‌ایم که جزو بهترین اقتباس‌های بازی‌های ویدیویی هستند که تاکنون ساخته شده‌اند. بنابراین، اکنون بهترین زمان برای Sega است تا از این بازار داغ برای توسعه و عرضه بازی‌های Sonic استفاده کند.

بازی جدید اصلی، Sonic Frontiers، هنوز مدتی تا پایان کار توسعه‌اش باقی دارد، بنابراین اکنون بر عهده Sonic Origins است که از این فرصت بازاریابی استفاده کند. مجموعه‌ای از بازی‌های واقعاً خوب دو بعدی سونیک، که در واقع چهار عنوان اول این سری هستند. این‌ مجموعه شامل Sonic the Hedgehog، Sonic 2، Sonic 3 و Sonic & Knuckles از Mega Drive/Genesis، به‌علاوۀ Sonic CD از کنسول Sega CD هستند. اگرچه پنج عنوان مطرح شد و من گفتم چهار بازی، اما دو بازی آخر Mega Drive در واقع دو نیمه از یک بازی هستند و در این مجموعه به عنوان یک عنوان Sonic 3 & Knuckles ارائه شده‌اند.

همه این بازی‌ها قبلاً روی پلتفرم‌های زیادی منتشر شده‌اند، اما چیزی که این نسخه را نسبت به قبلی‌ها منحصر به فرد می‌کند این است که این‌ها پورت هستند. یعنی این مجموعه فقط فایل‌های اصلی بازی Mega Drive را در داخل یک شبیه ساز اجرا نمی‌کند. این موضوع آن‌ها را از اکثر نسخه‌های دیگر این بازی‌ها (با چند استثنا) متمایز می‌کند؛ Sonic 1 و 2 قبلاً یک بار پورت‌شده بودند، اما فقط بر روی موبایل. Sonic CD تنها عنوانی است که قبلاً این چنین پورتی را به طور گسترده دریافت کرده است.

حال می‌رسیم به اصل مسئله، اگر به صفحه خرید Steam بازی بروید یک کادر قهوی رنگ در اطلاعات بازی وجود دارد که می‌گوید بازی از قفل DRM دنوو استفاده می‌کند.

البته که این چیز عجیبی نیست، کمپانی‌های مختلفی از قفل‌های DRM برای حفاظت از بازی‌های خود در مقابل کرک شدن استفاده می‌کنند؛ اما آیا واقعاً لازم بود که سگا برای چهار بازی که مجموع عمرشان به بیش از 100 سال می‌رسد از قفل DRM استفاده کند؟ جدیدترین بازی موجود در این کالکشن، به 28 سال پیش برمی‌گردد!

این کار سگا واقعاً مضحک است. اگرچه Sonic Mania از قفل دنوو استفاده کرده بود، اما در آن زمان می‌شد به تصمیم Sega حق داد، چون Mania یک بازی جدید بود و نیاز به محافظت بیشتری داشت. اگرچه Sega بعداً قفل دنوو را از Mania حذف کرد؛ احتمالاً به این دلیل که آن‌ها نمی‌خواستند برای مجوز استفاده از قفل هزینه بیشتری کنند. با این حال، این هزینه‌ها چیزی جز هدر دادن پول نیستند، به خصوص برای مجموعه‌ای که به راحتی در اینترنت قابل دسترس هستند، پرداخت هزینه بیشتر و استفاده از DRM تصمیم کاملاً عجیب و اشتباهی است.

فقط کافی است داخل گوگل سرچ کنید و به راحتی به تمام این بازی‌های کلاسیک دسترسی خواهید داشت. حتی برخی ‌از این بازی‌ها تحت وب از طریق مرورگر در دسترس هستند، یعنی اصلاً نیازی ندارید که برای تجربه آن‌ها از شبیه‌ساز استفاده کنید.

اگرچه بازی‌های داخل مجموعه Origins نسخه‌های جدیدی از بازی‌های کلاسیک هستند که با پورت‌های جدیدی ساخته شده‌اند که به بازیکنان امکان می‌دهد تا بازی‌ها را هم همانطور که بودند و هم در یک حالت جدید "Anniversary Mode" با نمایش عریض تجربه کنند. اما در کنار آن برنامه مزاحمی مانند DRMها باعث تضعیف تجربه می‌شوند و این کارشان کاملاً مسخره است که برای بازی‌هایی با این قدمت که به صورت آنلاین هم در حال حاضر در دسترس هستند از قفل استفاده کنند.

حتی وقتی ویژگی‌های جدیدشان را در نظر بگیرید، طرفداران این بازی‌ها از قبل خودشان در حال کار بر روی پورت‌های رایگان این بازی‌ها بوده‌اند و از همان ابتدای پیدایش اینترنت توانسته‌اند به این اهداف به خوبی دست یابند و نتیجه آن پروژه‌هایی مانند Sonic the Hedgehog Forever و Sonic 3 A.I.R است.

این‌ها پورت‌های کامپیوتر کاملی هستند که به لطف مادینگ و کامیونیتی طرفداران این بازی‌ها به راحتی در دسترس گذاشته شده‌اند. سگا در طول این سال‌ها فقط اندکی حمایت خود را به این پروژه‌ها نشان داده و اکنون حذف آن‌ها تصمیمی نادرست فقط باعث خشم بیشتر طرفداران می‌شود. این ساخته‌های طرفداران و ریمسترهای رسمی، هردو می‌توانند در کنار هم وجود داشته باشند، اما با توجه به اینکه پروژه‌های طرفداران اکثراً رایگان هستند، استفادۀ Sega از DRM برای این عناوین کلاسیک واقعاً تعجب برانگیز است.

این موضوع و فاجعه‌ی گزینه‌های پیش‌فروش Sonic Origins و نسخه‌‌های متنوع گیچ کننده‌ای که نیاز به یک طومار برای توضیح دادنش دارد، یک چیز را ثابت می‌کند و آن این است که وقتی نوبت به سونیک می‌رسد، Sega هنوز هم همان Sega قدیم خواهد بود. با این وضعیت به نظر می‌رسد که رنسانس فرنچایز سونیک ربطی به تصمیمات Sega ندارد و فقط بخاطر تصمیمات مردم است که در چند سال اخیر دوباره کمی جان گرفته است.

منبع: VG247

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط