9 سال توسعه پرحاشیه Dead Island 2!

9 سال توسعه پرحاشیه Dead Island 2!

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 8 ماه و 9 روز پیش

فهرست مطالب

اگر بخواهیم یک بازی را نام ببریم که دلیل اصلی فروشش بخاطر کیفیت بالای تریلرش بوده، باید به همین Dead Island اشاره کنیم. Dead Island در ابتدا، در E3 سال 2006 توسط توسعه دهندۀ لهستانی Techland معرفی شد که در آن زمان بیشتر به خاطر کارش روی سری Call of Juarez شناخته می‌شد. سپس این بازی با تاخیرهای متعدد و طولانی روبرو شد تا اینکه در نهایت با یک تریلر سینماتیک کامپیوتری (CG) توجه همه را به خود جلب کرد. این تریلر، سرنوشت وحشتناک یک خانواده به شکلی معکوس را نشان می‌داد؛ با قطعه پیانویی زیبایی که در پس‌زمینه تریلر پخش می‌شد، در حالی که زمان گاهی کند میشد و گاهی می‌ایستاد. بطور خلاصه، کیفیت سینماتوگرافی این تریلر در آن زمان فوق‌العاده‌ بود و حتی هم‌اکنون هم جذابیتش را حفظ کرده است.

البته خود بازی هیچ شباهتی به این تریلر نداشت؛ به جز یک اتاقی که درون بازی می‌توانید به آن وارد شده و دو کرکتر داخل تریلر را در آنجا ببینید. با این حال، این چیزی بود که Dead Island را به مردم فروخت.

عنوان Dead Island یک موفقیت تجاری برای Techland و ناشرش Deep Silver بود و بیش از پنج میلیون نسخه فروخت که به همین خاطر، طبیعتاً ناشرش ادامه‌ای از این عنوان موفق را می‌خواست. اما تیم اصلی Techland که Dead Island را ساخته بود، برنامه‌های Deep Silver را به اندازۀ کافی بلندپروازانه نمی‌دانست و از نظر Deep Silver، این توسعه دهندگان بسیار جاه طلب بودند.

بنابراین اکثر اعضای تیم Techland که روی بازی اول کار کرده بودند، به جای ساخت Dead Island 2 با Deep Silver، به سراغ پروژۀ دیگری رفتند که در نهایت تبدیل به Dying Light شد. در عوض Techland تیم دیگری را بر عهده توسعه دنباله مستقلی با نام Dead Island: Riptide قرار داد. این بازی دو سال پس از بازی اصلی با نقدهایی متوسط منتشر شد و پایان همکاری Techland را با سری Dead Island رقم زد.

"ماسیج بینکووسکی" (Maciej Binkowski)، طراح بازی در Techland، در سال 2014 در مصاحبه‌ای به Eurogamer گفت: "ما فراز و نشیب‌های خودمان را داشتیم. همیشه میان توسعه‌دهندگان و ناشران کمی تنش وجود دارد. اما این برای ما خوب بود، چرا که مجبور بودیم یک IP جدیدی را خلق کنیم. ما نمی‌توانیم یک Dead Island 2 بسازیم و در آخر فقط نام آن را تغییر دهیم. باید چیز تازه‌ای باشد، باید چیز منحصر به فردی باشد. کمی سخت بود. من دوست دارم دنبالۀ مستقیمی ]از [Dead Island بسازم، اما این تصمیمی بود که در آن لحظه گرفته شد."

در سال 2014، Deep Silver اعلام کرد که Dead Island 2 توسط استودیوی آلمانی Yager، که پیش‌تر برای کارش روی Spec Ops: The Line شناخته شده بود، در حال توسعه است. این بازی هم بار دیگر سعی کرد در E3 2014 با یک تریلر جذاب سر و صدای زیادی به پا کند که اگرچه تاثیرگذاریش در حد تریلر بازی اول نبود، اما به نوبه خود واکشن‌های مثبتی به همراه داشت و لحنی جدید و کمی کمدی‌‌تری را برای این سری ایجاد کرد (که مسلماً با گیم‌پلی لحظه به لحظه بازی همخوانی بیشتری داشت).

شروعی نامناسب

زمان زیادی نگذشت، تا اینکه در جولای 2015، شرکت Deep Silver و Yager اعلام کردند که همکاریشان به پایان رسیده است.

"تیمو اولمن" (Timo Ullmann)، مدیر ارشد Yager در رابطه با این رویداد نوشت: "تیم ما با اشتیاق کار کرد تا Dead Island 2 را به سطح جدیدی از کیفیت برساند. با این حال، دیدگاه‌های Yager و Deep Silver در زمینه  این پروژه ناهماهنگ بود که منجر به تصمیمی شد که گرفته شد."

تا آن لحظه، تیم Yager به مدت سه سال بر روی Dead Island 2 کار کرده بود که اگرچه هنوز کامل نبود، اما بازی به پایان توسعه‌اش نزدیک بود. اینکه دقیقاً چقدر به پایان کار نزدیک بود را در ادامه راجع به آن صحبت می‌کنیم اما چند ماه پس از اعلام لغو توسعه بازی، اولمن بیشتر در مورد تأثیر Dead Island 2 بر Yager صحبت کرد.

اولمن به GamesIndustry.biz گفت: "لغو یک پروژه در چنین وضعیت نزدیک به پایانش، یک رویداد فاجعه بار در سطوح مختلف است. این واقعاً بدترین نتیجه ممکن بود و همه کسانی که در آن نقش داشتند ضرر دیدند."

لغو بازی Dead Island 2 منجر به بسته شدن تیم Yager Productions شد، این تیمی بود که به طور خاص برای کار روی این بازی ایجاد شده بود. بیش از نیمی از کسانی که مشغول توسعه این بازی بودند شغل خود را از دست دادند و برخی دیگر Yager را ترک کردند، با این ناراحتی که پروژه‌ای که به سختی روی آن کار کرده بودند هرگز عرضه نخواهد شد.

اولمن گفت: "من واقعا آن‌ها را سرزنش نمی‌کنم و برای آن‌ها آرزوی بهترین‌ها را دارم. سخت است، از اینکه فرصت به پایان رساندن Dead Island 2 را به ما ندادند، د‌لمان شکست. بلافاصله پس از اعلام خبر، بخشی از تیم کمی شوکه بودند، اما شما باید انگیزه ایجاد کنید تا بتوانید به مسیر خود ادامه دهید. لغو پروژه‌ها، به خصوص در چنین سطح بزرگی، خیلی غیرمعمول نیست. ما از این رویداد آسیب دیدیم، اما اتفاقی بود که افتاد."

با این حال، این پایان کار نسخه Yager از Dead Island 2 نبود. پنج سال پس از لغو این عنوان، یک نسخه قابل بازی که تاریخش مربوط به یک ماه قبل از لغوش می‌شد، به نحوی به بیرون درز کرد و در نهایت همه می‌توانستند آن را ببینند و این مطمئناً شبیه به یک بازی Dead Island به نظر می‌رسید.

با توجه به نسخۀ فاش شده، این به وضوح یک بازی بود که می‌شد به بازار آورده شود، اما نشد. در آن زمان، Dead Island پرفروش‌ترین برند تاریخ Deep Silver بود، با چندین اسپین‌آف در حال توسعه و همچنین یک دنباله، بخاطر همین احتمالاً ناشر احساس کرد که این بازی ممکن است همه چیز را به هم بزند. با توجه به اینکه به نظر می‌رسید Yager انتظار داشت یا شاید امیدوار بود بتواند بازی را عرضه کند، احتمالاً این نسخه از Dead Island 2 به بدی Riptide نمی‌شد. اما Deep Silver نمی‌خواست این ریسک را برای پردرآمدترین IP خود بپذیرد.

در مارس 2016، اعلام شد که توسعه دهندۀ بریتانیایی، استودیوی Sumo Digital، توسعه این عنوان را بر عهده خواهد گرفت.

"پاول پورتر" (Paul Porter)، مدیر اجرایی Sumo، در رابطه با این خبر گفته بود: "این باعث افتخار است که مسئولیت تکامل چنین فرنچایز مهمی در کاتالوگ Deep Silver را بر‌عهده بگیرم. ما مشتاقانه آماده‌ایم تا با طراحی جاه طلبانه محصولی فراتر از انتظار طرفداران ارائه دهیم که مطمئن هستیم اکشن و خشونت یک عنوان زامبی را به سطحی کاملاً جدید خواهد رساند."

نسخه Sumo Digital از Dead Island 2 ظاهراً خود چیزی شبیه به یک پروژه احیا بود، بنابراین استودیوی بریتانیایی موظف شد تا با کار بر روی پایه‌های محصول Yager، اثری همسو با انتظارات Deep Silver ارائه کند. اما این فقط یکی از مشکلات این پروژه بود که از آن آگاهی داریم، زیرا اطلاعات کمی در مورد آنچه که طی سه سالش با Sumo سر Dead Island 2 آمد، در دسترس عموم وجود دارد!

تا حدود یک سال هیچ خبری از این پروژه نشد، تا اینکه شایعات مربوط به مشکلات توسعه منجر به انتشار بیانیه‌ای از سوی شرکت Deep Silver  شد و آن‌ها اعلام کردند که توسعه بازی ادامه دارد. این روند دوباره در سال 2018 هنگامی که یک اسپین‌آف موبایل Dead Island منتشر شد تکرار شد و سوالات بیشتری را در مورد نسخه دوم بازی ایجاد کرد.

سرانجام گزارش مالی THQ در سال 2019 از اخبار پنهان ماجرا پرده‌برداری کرد: Sumo Digital دیگر مشغول  کار بر روی این پروژه نبود. Deep Silver، اگرچه شاید قابل درک باشد، در مورد اینکه دقیقاً چه اتفاقی افتاده است و اینکه آیا بازی را در یک یا پنج سال آینده خواهیم دید، روراست نبود. احتمالاً به این دلیل که خودشان هم بطور دقیق نمی‌دانستند.

آخرین فرصت

در این مرحله، توسعه Dead Island 2 به استودیوی داخلی Dambusters داده شد. اما نکته جالبش تاریخچه این استودیو بود: این استودیو متشکل از اعضای تیم Free Radical Design بود، استودیوی مستقر در ناتینگهام که توسط توسعه دهندگان بازی GoldenEye راه‌اندازی شد و سپس مجموعه بازی‌های Timesplitters را توسعه دادند.

استودیویFree Radical  در نهایت به لطف LucasArts که توسعه بازی Star Wars Battlefront 3 را لغو کرد، توسط شرکتCrytek  خریداری شد و به Crytek UK تبدیل شد. اما در زمان تنگناهای مالی شرکت Crytek، این استودیو در سال 2014 توسط Deep Silver خریداری شد، منحل شد و دوباره با نام Dambusters شکل گرفت. اولین و تنها بازی عرضه شده آن‌ها تاکنون Homefront: The Revolution در سال 2016 می‌باشد. این بازی یک شوتر جهان‌باز متوسط اما بدون الهام بود که به دلیل مشکلات فنی گسترده در هنگام عرضه، برخوردهای ضعیف زیادی دریافت کرد. اگرچه این عنوان به بدی آنچه که در زمان عرضه‌اش از آن گله می‌کردند نبود، اما با یک بازی عالی هم فاصله زیادی داشت.

پس از معرفی سومین توسعه‌دهنده خود در بازۀ پنج سال، Deep Silver در مورد توسعه Dead Island 2 و زمانی که می‌توان انتظار نمایش آن را داشت، سکوت کرد. سپس در نهایت، نوبت به یک تریلر دیگر رسید تا یکبار دیگر تلاش کرده و علاقه مردم را به خود جلب کند.

کمی باورنکردنی به نظر می رسد، اینکه که اکنون ممکن است واقعاً اتفاق بیفتد. سرانجام بازی Dead Island 2 تاریخ انتشار دارد. اما هنوز باید دید که آیا به آن تاریخ پایبند می‌مانند یا خیر.

ظاهراً این پروژه در سال 2018 به Dambusters واگذار شد و کارگردان بازی "دیوید استنتون" (David Stenton) در مصاحبه‌ای به PC Gamer گفت که این نسخه از Dead Island 2 "از ابتدا ساخته شده است". اگرچه این موضوع تعجب‌آور نیست، اما هنوز نمی‌دانیم که آیا استنتون به معنای صرفاً فنی پروژه صحبت می‌کند یا اینکه برخی از ایده‌های قدیمی هم مورد استفاده قرار گرفتند.

اما بزرگترین سوال همه این است که پس از این روند پیچیده و طولانی توسعه، این بازی چگونه می‌تواند انتظارات مردم را برآورده کند؟ چرا که به نظر می‌رسد Dambusters و Deep Silver اکنون با انتظاراتی روبرو هستند که برآوردن آنان غیرممکن است. با این حال، این Dead Island 2 واقعاً ممکن است اثر خاصی باشد، چیزی که در نهایت ارزش تمام شروع‌های مجدد، تغییرات و لغوهای نادرست در طول این مسیر طولانیش را داشته است.

یا شاید، بعد از این همه مدت، این بازی یک فاجعه باشد. یک اثری که با ترکیب پروژه‌های لغو شدۀ قدیمی به چیزی نامرتب و خراب تبدیل شده است. شاید Deep Silver در نهایت فقط می‌خواهد ضررهای خود را جبران کند و برای بار دیگر فقط بر یک تریلر عالی تکیه کرده‌ است. خوشبختانه در تاریخی نه چندان دور، به جواب این سوال‌ها خواهیم رسید.

منبع: PCGamer

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.